THE QUILOMBOLA ISSUE IN THE EPT CURRICULUM: FOR OMNILATERAL EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1109 |
Resumo: | This article investigates the place of the quilombola issue in the history teaching curriculum in Professional and Technological Education (EPT), through the perceptions and practices of students and teachers of the Federal Institute of Alagoas (Ifal). Integrating research in development at the master's level, the reflection is anchored methodologically in the qualitative approach, with input in the method of action research and the technique of Content Analysis. Along this path, it examines the relationship between history teaching and integrated training, and identifies the absence of the quilombola issue in the integrated curriculum. It also presents the construction of the Educational Product educational video as a resource for the inclusion of quilombola memory, contributing to the guarantee of omnilateral training, within the EFA horizon. |
id |
IFES-1_3a92b003fa67ce3a0848d11d6c9df076 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1109 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
THE QUILOMBOLA ISSUE IN THE EPT CURRICULUM: FOR OMNILATERAL EDUCATIONA QUESTÃO QUILOMBOLA NO CURRÍCULO DA EPT: POR UMA EDUCAÇÃO OMNILATERALQuilombolasFormação integradaCurrículoEnsinoEducação Profissional e TecnológicaQuilombolasIntegrated trainingCurriculumTeachingProfessional and Technological EducationThis article investigates the place of the quilombola issue in the history teaching curriculum in Professional and Technological Education (EPT), through the perceptions and practices of students and teachers of the Federal Institute of Alagoas (Ifal). Integrating research in development at the master's level, the reflection is anchored methodologically in the qualitative approach, with input in the method of action research and the technique of Content Analysis. Along this path, it examines the relationship between history teaching and integrated training, and identifies the absence of the quilombola issue in the integrated curriculum. It also presents the construction of the Educational Product educational video as a resource for the inclusion of quilombola memory, contributing to the guarantee of omnilateral training, within the EFA horizon.O presente artigo investiga o lugar da questão quilombola no currículo do ensino de História na Educação Profissional e Tecnológica (EPT), mediante as percepções e práticas de estudantes e professores do Instituto Federal de Alagoas (Ifal). Integrando uma pesquisa em desenvolvimento em nível de mestrado, a reflexão ancora-se metodologicamente na abordagem qualitativa, com aporte no método da pesquisa-ação e na técnica da Análise de Conteúdo. Nesse percurso, examina a relação entre o ensino de história e a formação integrada, e identifica a ausência da questão quilombola no currículo integrado. Apresenta, ainda, a construção do Produto Educacional vídeo educativo como recurso de inclusão da memória quilombola, contribuindo para a garantia de uma formação omnilateral, no horizonte da EPT.EDIFES2021-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/110910.36524/profept.v5iEspecial.1109Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. Especial (2021): Saberes dos Povos e Comunidades Tradicionais na composição da EPT; 124-1482594-482710.36524/profept.v5iEspecialreponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1109/678Copyright (c) 2021 Educação Profissional e Tecnológica em Revistahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Diego dos Santos Melo, Beatriz Medeiros de 2021-09-24T20:38:22Zoai::article/1109Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:20.794424Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE QUILOMBOLA ISSUE IN THE EPT CURRICULUM: FOR OMNILATERAL EDUCATION A QUESTÃO QUILOMBOLA NO CURRÍCULO DA EPT: POR UMA EDUCAÇÃO OMNILATERAL |
title |
THE QUILOMBOLA ISSUE IN THE EPT CURRICULUM: FOR OMNILATERAL EDUCATION |
spellingShingle |
THE QUILOMBOLA ISSUE IN THE EPT CURRICULUM: FOR OMNILATERAL EDUCATION Alves, Diego dos Santos Quilombolas Formação integrada Currículo Ensino Educação Profissional e Tecnológica Quilombolas Integrated training Curriculum Teaching Professional and Technological Education |
title_short |
THE QUILOMBOLA ISSUE IN THE EPT CURRICULUM: FOR OMNILATERAL EDUCATION |
title_full |
THE QUILOMBOLA ISSUE IN THE EPT CURRICULUM: FOR OMNILATERAL EDUCATION |
title_fullStr |
THE QUILOMBOLA ISSUE IN THE EPT CURRICULUM: FOR OMNILATERAL EDUCATION |
title_full_unstemmed |
THE QUILOMBOLA ISSUE IN THE EPT CURRICULUM: FOR OMNILATERAL EDUCATION |
title_sort |
THE QUILOMBOLA ISSUE IN THE EPT CURRICULUM: FOR OMNILATERAL EDUCATION |
author |
Alves, Diego dos Santos |
author_facet |
Alves, Diego dos Santos Melo, Beatriz Medeiros de |
author_role |
author |
author2 |
Melo, Beatriz Medeiros de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Diego dos Santos Melo, Beatriz Medeiros de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Quilombolas Formação integrada Currículo Ensino Educação Profissional e Tecnológica Quilombolas Integrated training Curriculum Teaching Professional and Technological Education |
topic |
Quilombolas Formação integrada Currículo Ensino Educação Profissional e Tecnológica Quilombolas Integrated training Curriculum Teaching Professional and Technological Education |
description |
This article investigates the place of the quilombola issue in the history teaching curriculum in Professional and Technological Education (EPT), through the perceptions and practices of students and teachers of the Federal Institute of Alagoas (Ifal). Integrating research in development at the master's level, the reflection is anchored methodologically in the qualitative approach, with input in the method of action research and the technique of Content Analysis. Along this path, it examines the relationship between history teaching and integrated training, and identifies the absence of the quilombola issue in the integrated curriculum. It also presents the construction of the Educational Product educational video as a resource for the inclusion of quilombola memory, contributing to the guarantee of omnilateral training, within the EFA horizon. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1109 10.36524/profept.v5iEspecial.1109 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1109 |
identifier_str_mv |
10.36524/profept.v5iEspecial.1109 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1109/678 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação Profissional e Tecnológica em Revista https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação Profissional e Tecnológica em Revista https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDIFES |
publisher.none.fl_str_mv |
EDIFES |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. Especial (2021): Saberes dos Povos e Comunidades Tradicionais na composição da EPT; 124-148 2594-4827 10.36524/profept.v5iEspecial reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948029776003072 |