THE QUILOMBOLA ISSUE IN THE EPT CURRICULUM: FOR OMNILATERAL EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Diego dos Santos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Melo, Beatriz Medeiros de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1109
Resumo: This article investigates the place of the quilombola issue in the history teaching curriculum in Professional and Technological Education (EPT), through the perceptions and practices of students and teachers of the Federal Institute of Alagoas (Ifal). Integrating research in development at the master's level, the reflection is anchored methodologically in the qualitative approach, with input in the method of action research and the technique of Content Analysis. Along this path, it examines the relationship between history teaching and integrated training, and identifies the absence of the quilombola issue in the integrated curriculum. It also presents the construction of the Educational Product educational video as a resource for the inclusion of quilombola memory, contributing to the guarantee of omnilateral training, within the EFA horizon.
id IFES-1_3a92b003fa67ce3a0848d11d6c9df076
oai_identifier_str oai::article/1109
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling THE QUILOMBOLA ISSUE IN THE EPT CURRICULUM: FOR OMNILATERAL EDUCATIONA QUESTÃO QUILOMBOLA NO CURRÍCULO DA EPT: POR UMA EDUCAÇÃO OMNILATERALQuilombolasFormação integradaCurrículoEnsinoEducação Profissional e TecnológicaQuilombolasIntegrated trainingCurriculumTeachingProfessional and Technological EducationThis article investigates the place of the quilombola issue in the history teaching curriculum in Professional and Technological Education (EPT), through the perceptions and practices of students and teachers of the Federal Institute of Alagoas (Ifal). Integrating research in development at the master's level, the reflection is anchored methodologically in the qualitative approach, with input in the method of action research and the technique of Content Analysis. Along this path, it examines the relationship between history teaching and integrated training, and identifies the absence of the quilombola issue in the integrated curriculum. It also presents the construction of the Educational Product educational video as a resource for the inclusion of quilombola memory, contributing to the guarantee of omnilateral training, within the EFA horizon.O presente artigo investiga o lugar da questão quilombola no currículo do ensino de História na Educação Profissional e Tecnológica (EPT), mediante as percepções e práticas de estudantes e professores do Instituto Federal de Alagoas (Ifal). Integrando uma pesquisa em desenvolvimento em nível de mestrado, a reflexão ancora-se metodologicamente na abordagem qualitativa, com aporte no método da pesquisa-ação e na técnica da Análise de Conteúdo. Nesse percurso, examina a relação entre o ensino de história e a formação integrada, e identifica a ausência da questão quilombola no currículo integrado. Apresenta, ainda, a construção do Produto Educacional vídeo educativo como recurso de inclusão da memória quilombola, contribuindo para a garantia de uma formação omnilateral, no horizonte da EPT.EDIFES2021-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/110910.36524/profept.v5iEspecial.1109Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. Especial (2021): Saberes dos Povos e Comunidades Tradicionais na composição da EPT; 124-1482594-482710.36524/profept.v5iEspecialreponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1109/678Copyright (c) 2021 Educação Profissional e Tecnológica em Revistahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Diego dos Santos Melo, Beatriz Medeiros de 2021-09-24T20:38:22Zoai::article/1109Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:20.794424Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv THE QUILOMBOLA ISSUE IN THE EPT CURRICULUM: FOR OMNILATERAL EDUCATION
A QUESTÃO QUILOMBOLA NO CURRÍCULO DA EPT: POR UMA EDUCAÇÃO OMNILATERAL
title THE QUILOMBOLA ISSUE IN THE EPT CURRICULUM: FOR OMNILATERAL EDUCATION
spellingShingle THE QUILOMBOLA ISSUE IN THE EPT CURRICULUM: FOR OMNILATERAL EDUCATION
Alves, Diego dos Santos
Quilombolas
Formação integrada
Currículo
Ensino
Educação Profissional e Tecnológica
Quilombolas
Integrated training
Curriculum
Teaching
Professional and Technological Education
title_short THE QUILOMBOLA ISSUE IN THE EPT CURRICULUM: FOR OMNILATERAL EDUCATION
title_full THE QUILOMBOLA ISSUE IN THE EPT CURRICULUM: FOR OMNILATERAL EDUCATION
title_fullStr THE QUILOMBOLA ISSUE IN THE EPT CURRICULUM: FOR OMNILATERAL EDUCATION
title_full_unstemmed THE QUILOMBOLA ISSUE IN THE EPT CURRICULUM: FOR OMNILATERAL EDUCATION
title_sort THE QUILOMBOLA ISSUE IN THE EPT CURRICULUM: FOR OMNILATERAL EDUCATION
author Alves, Diego dos Santos
author_facet Alves, Diego dos Santos
Melo, Beatriz Medeiros de
author_role author
author2 Melo, Beatriz Medeiros de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Diego dos Santos
Melo, Beatriz Medeiros de
dc.subject.por.fl_str_mv Quilombolas
Formação integrada
Currículo
Ensino
Educação Profissional e Tecnológica
Quilombolas
Integrated training
Curriculum
Teaching
Professional and Technological Education
topic Quilombolas
Formação integrada
Currículo
Ensino
Educação Profissional e Tecnológica
Quilombolas
Integrated training
Curriculum
Teaching
Professional and Technological Education
description This article investigates the place of the quilombola issue in the history teaching curriculum in Professional and Technological Education (EPT), through the perceptions and practices of students and teachers of the Federal Institute of Alagoas (Ifal). Integrating research in development at the master's level, the reflection is anchored methodologically in the qualitative approach, with input in the method of action research and the technique of Content Analysis. Along this path, it examines the relationship between history teaching and integrated training, and identifies the absence of the quilombola issue in the integrated curriculum. It also presents the construction of the Educational Product educational video as a resource for the inclusion of quilombola memory, contributing to the guarantee of omnilateral training, within the EFA horizon.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1109
10.36524/profept.v5iEspecial.1109
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1109
identifier_str_mv 10.36524/profept.v5iEspecial.1109
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1109/678
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação Profissional e Tecnológica em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação Profissional e Tecnológica em Revista
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDIFES
publisher.none.fl_str_mv EDIFES
dc.source.none.fl_str_mv Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. Especial (2021): Saberes dos Povos e Comunidades Tradicionais na composição da EPT; 124-148
2594-4827
10.36524/profept.v5iEspecial
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948029776003072