METACOGNIÇÃO E SUAS FERRAMENTAS PARA O APRENDIZADO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1337 |
Resumo: | Considering the relevance of reflective thinking at any educational level, this essay aimed at unveiling considerations about metacognition, and particularly its tools as a resource to support teachers and to student learning. The method adopted included a bibliographical survey whose sources were organized in order to allow the development of a discussion about the general and functional characteristics of metacognition and its relationship with the educational environment. It is concluded that metacognitive thinking promotes educational benefits such as awareness of cognitive processes and the capacity for self-regulation of learning. However, the development of these skills depends in most cases on mediation exercised by the teacher. A form of mediation proposed in this study corresponds to the use of metacognitive teaching strategies (MES) capable of connecting the instruction of scientific contents to the development of metacognitive thinking and the self-regulation of learning. |
id |
IFES-1_4c7a1eca1ceb7f738f2e8d242c794714 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1337 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
METACOGNIÇÃO E SUAS FERRAMENTAS PARA O APRENDIZADOMetacogniçãoAutorregulaçãoEstratégiasEnsinoMetacognitivasMetacognitionSelf-RegulationStrategiesTeachingMetacognitiveConsidering the relevance of reflective thinking at any educational level, this essay aimed at unveiling considerations about metacognition, and particularly its tools as a resource to support teachers and to student learning. The method adopted included a bibliographical survey whose sources were organized in order to allow the development of a discussion about the general and functional characteristics of metacognition and its relationship with the educational environment. It is concluded that metacognitive thinking promotes educational benefits such as awareness of cognitive processes and the capacity for self-regulation of learning. However, the development of these skills depends in most cases on mediation exercised by the teacher. A form of mediation proposed in this study corresponds to the use of metacognitive teaching strategies (MES) capable of connecting the instruction of scientific contents to the development of metacognitive thinking and the self-regulation of learning.Considerando a relevância do pensamento reflexivo em qualquer nível educacional, este ensaio teórico reflexivo objetiva desvelar considerações sobre a metacognição e particularmente suas ferramentas como recurso de apoio ao professor e ao aprendizado do estudante. O método adotado incluiu um levantamento bibliográfico cujas fontes foram organizadas de modo a permitir o desenvolvimento de uma discussão sobre as características gerais e funcionais da metacognição e sua relação com o ambiente educacional. Conclui-se que o pensamento metacognitivo promove benefícios educacionais como tomada de consciência sobre os processos cognitivos e capacidade de autorregulação do aprendizado. No entanto o desenvolvimento dessas habilidades depende na maioria dos casos de mediação exercida pelo docente. Uma forma de mediação proposta neste estudo corresponde à utilização de estratégias de ensino metacognitivas (EEM) capazes de conectar a instrução dos conteúdos científicos ao desenvolvimento do pensamento metacognitivo e a autorregulação da aprendizagem.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/133710.36524/dect.v10i2.1337Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter2236-215010.36524/dect.v10i2reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1337/763Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva Xavier, CésarAbreu Pinto Peixoto , Mauricio Lima de Albuquerque da Veiga, Luciana2021-09-09T09:36:10Zoai::article/1337Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:10.534122Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
METACOGNIÇÃO E SUAS FERRAMENTAS PARA O APRENDIZADO |
title |
METACOGNIÇÃO E SUAS FERRAMENTAS PARA O APRENDIZADO |
spellingShingle |
METACOGNIÇÃO E SUAS FERRAMENTAS PARA O APRENDIZADO Silva Xavier, César Metacognição Autorregulação Estratégias Ensino Metacognitivas Metacognition Self-Regulation Strategies Teaching Metacognitive |
title_short |
METACOGNIÇÃO E SUAS FERRAMENTAS PARA O APRENDIZADO |
title_full |
METACOGNIÇÃO E SUAS FERRAMENTAS PARA O APRENDIZADO |
title_fullStr |
METACOGNIÇÃO E SUAS FERRAMENTAS PARA O APRENDIZADO |
title_full_unstemmed |
METACOGNIÇÃO E SUAS FERRAMENTAS PARA O APRENDIZADO |
title_sort |
METACOGNIÇÃO E SUAS FERRAMENTAS PARA O APRENDIZADO |
author |
Silva Xavier, César |
author_facet |
Silva Xavier, César Abreu Pinto Peixoto , Mauricio Lima de Albuquerque da Veiga, Luciana |
author_role |
author |
author2 |
Abreu Pinto Peixoto , Mauricio Lima de Albuquerque da Veiga, Luciana |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva Xavier, César Abreu Pinto Peixoto , Mauricio Lima de Albuquerque da Veiga, Luciana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metacognição Autorregulação Estratégias Ensino Metacognitivas Metacognition Self-Regulation Strategies Teaching Metacognitive |
topic |
Metacognição Autorregulação Estratégias Ensino Metacognitivas Metacognition Self-Regulation Strategies Teaching Metacognitive |
description |
Considering the relevance of reflective thinking at any educational level, this essay aimed at unveiling considerations about metacognition, and particularly its tools as a resource to support teachers and to student learning. The method adopted included a bibliographical survey whose sources were organized in order to allow the development of a discussion about the general and functional characteristics of metacognition and its relationship with the educational environment. It is concluded that metacognitive thinking promotes educational benefits such as awareness of cognitive processes and the capacity for self-regulation of learning. However, the development of these skills depends in most cases on mediation exercised by the teacher. A form of mediation proposed in this study corresponds to the use of metacognitive teaching strategies (MES) capable of connecting the instruction of scientific contents to the development of metacognitive thinking and the self-regulation of learning. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1337 10.36524/dect.v10i2.1337 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1337 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v10i2.1337 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1337/763 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter 2236-2150 10.36524/dect.v10i2 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028898344960 |