METACOGNIÇÃO E SUAS FERRAMENTAS PARA O APRENDIZADO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva Xavier, César
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Abreu Pinto Peixoto , Mauricio, Lima de Albuquerque da Veiga, Luciana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1337
Resumo: Considering the relevance of reflective thinking at any educational level, this essay aimed at unveiling considerations about metacognition, and particularly its tools as a resource to support teachers and to student learning. The method adopted included a bibliographical survey whose sources were organized in order to allow the development of a discussion about the general and functional characteristics of metacognition and its relationship with the educational environment. It is concluded that metacognitive thinking promotes educational benefits such as awareness of cognitive processes and the capacity for self-regulation of learning. However, the development of these skills depends in most cases on mediation exercised by the teacher. A form of mediation proposed in this study corresponds to the use of metacognitive teaching strategies (MES) capable of connecting the instruction of scientific contents to the development of metacognitive thinking and the self-regulation of learning.
id IFES-1_4c7a1eca1ceb7f738f2e8d242c794714
oai_identifier_str oai::article/1337
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling METACOGNIÇÃO E SUAS FERRAMENTAS PARA O APRENDIZADOMetacogniçãoAutorregulaçãoEstratégiasEnsinoMetacognitivasMetacognitionSelf-RegulationStrategiesTeachingMetacognitiveConsidering the relevance of reflective thinking at any educational level, this essay aimed at unveiling considerations about metacognition, and particularly its tools as a resource to support teachers and to student learning. The method adopted included a bibliographical survey whose sources were organized in order to allow the development of a discussion about the general and functional characteristics of metacognition and its relationship with the educational environment. It is concluded that metacognitive thinking promotes educational benefits such as awareness of cognitive processes and the capacity for self-regulation of learning. However, the development of these skills depends in most cases on mediation exercised by the teacher. A form of mediation proposed in this study corresponds to the use of metacognitive teaching strategies (MES) capable of connecting the instruction of scientific contents to the development of metacognitive thinking and the self-regulation of learning.Considerando a relevância do pensamento reflexivo em qualquer nível educacional, este ensaio teórico reflexivo objetiva desvelar considerações sobre a metacognição e particularmente suas ferramentas como recurso de apoio ao professor e ao aprendizado do estudante. O método adotado incluiu um levantamento bibliográfico cujas fontes foram organizadas de modo a permitir o desenvolvimento de uma discussão sobre as características gerais e funcionais da metacognição e sua relação com o ambiente educacional. Conclui-se que o pensamento metacognitivo promove benefícios educacionais como tomada de consciência sobre os processos cognitivos e capacidade de autorregulação do aprendizado. No entanto o desenvolvimento dessas habilidades depende na maioria dos casos de mediação exercida pelo docente. Uma forma de mediação proposta neste estudo corresponde à utilização de estratégias de ensino metacognitivas (EEM) capazes de conectar a instrução dos conteúdos científicos ao desenvolvimento do pensamento metacognitivo e a autorregulação da aprendizagem.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2021-08-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/133710.36524/dect.v10i2.1337Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter2236-215010.36524/dect.v10i2reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1337/763Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva Xavier, CésarAbreu Pinto Peixoto , Mauricio Lima de Albuquerque da Veiga, Luciana2021-09-09T09:36:10Zoai::article/1337Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:10.534122Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv METACOGNIÇÃO E SUAS FERRAMENTAS PARA O APRENDIZADO
title METACOGNIÇÃO E SUAS FERRAMENTAS PARA O APRENDIZADO
spellingShingle METACOGNIÇÃO E SUAS FERRAMENTAS PARA O APRENDIZADO
Silva Xavier, César
Metacognição
Autorregulação
Estratégias
Ensino
Metacognitivas
Metacognition
Self-Regulation
Strategies
Teaching
Metacognitive
title_short METACOGNIÇÃO E SUAS FERRAMENTAS PARA O APRENDIZADO
title_full METACOGNIÇÃO E SUAS FERRAMENTAS PARA O APRENDIZADO
title_fullStr METACOGNIÇÃO E SUAS FERRAMENTAS PARA O APRENDIZADO
title_full_unstemmed METACOGNIÇÃO E SUAS FERRAMENTAS PARA O APRENDIZADO
title_sort METACOGNIÇÃO E SUAS FERRAMENTAS PARA O APRENDIZADO
author Silva Xavier, César
author_facet Silva Xavier, César
Abreu Pinto Peixoto , Mauricio
Lima de Albuquerque da Veiga, Luciana
author_role author
author2 Abreu Pinto Peixoto , Mauricio
Lima de Albuquerque da Veiga, Luciana
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva Xavier, César
Abreu Pinto Peixoto , Mauricio
Lima de Albuquerque da Veiga, Luciana
dc.subject.por.fl_str_mv Metacognição
Autorregulação
Estratégias
Ensino
Metacognitivas
Metacognition
Self-Regulation
Strategies
Teaching
Metacognitive
topic Metacognição
Autorregulação
Estratégias
Ensino
Metacognitivas
Metacognition
Self-Regulation
Strategies
Teaching
Metacognitive
description Considering the relevance of reflective thinking at any educational level, this essay aimed at unveiling considerations about metacognition, and particularly its tools as a resource to support teachers and to student learning. The method adopted included a bibliographical survey whose sources were organized in order to allow the development of a discussion about the general and functional characteristics of metacognition and its relationship with the educational environment. It is concluded that metacognitive thinking promotes educational benefits such as awareness of cognitive processes and the capacity for self-regulation of learning. However, the development of these skills depends in most cases on mediation exercised by the teacher. A form of mediation proposed in this study corresponds to the use of metacognitive teaching strategies (MES) capable of connecting the instruction of scientific contents to the development of metacognitive thinking and the self-regulation of learning.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1337
10.36524/dect.v10i2.1337
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1337
identifier_str_mv 10.36524/dect.v10i2.1337
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1337/763
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 10 n. 2 (2020): 2020 - Edição Especial Dinter
2236-2150
10.36524/dect.v10i2
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028898344960