ASSISTIVE TECHNOLOGY L2: ACCESSIBILITY IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING-LEARNING FOR THE DEAF PEOPLES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/905 |
Resumo: | The main goal of this work is to describe the conception, construction, and evaluation process of a mobile Assistive Technology (AT) for teaching-learning of Portuguese Language (L2) by deaf people. The application was developed in three stages: a preliminary round of studying the characteristics and identifying of features, a step to develop the application, and, finally, the application of the educational product. The application uses visual resources, texts written in the Portuguese Language, and videos in Libras for learning L2. The results indicate that the application is a pedagogical strategy that integrates the necessity of deaf people for learning L2. It confirms that visual resources, presentation of information, and gamification are accessibility strategies that stimulate L2 learning. |
id |
IFES-1_9cfb75d3e3dd3c06a6acc17c8ee0ceba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/905 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
ASSISTIVE TECHNOLOGY L2: ACCESSIBILITY IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING-LEARNING FOR THE DEAF PEOPLESTECNOLOGIA ASSISTIVA L2: ACESSIBILIDADE NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE LÍNGUA PORTUGUESA PARA SURDOSAcessibilidadeEnsino-AprendizagemLíngua PortuguesaSurdezTecnologia assistivaAccessibility; Teaching-Learning; Portuguese language; Deafness; Assistive technology.The main goal of this work is to describe the conception, construction, and evaluation process of a mobile Assistive Technology (AT) for teaching-learning of Portuguese Language (L2) by deaf people. The application was developed in three stages: a preliminary round of studying the characteristics and identifying of features, a step to develop the application, and, finally, the application of the educational product. The application uses visual resources, texts written in the Portuguese Language, and videos in Libras for learning L2. The results indicate that the application is a pedagogical strategy that integrates the necessity of deaf people for learning L2. It confirms that visual resources, presentation of information, and gamification are accessibility strategies that stimulate L2 learning.O objetivo deste trabalho é descrever o processo de concepção, construção e avaliação de uma Tecnologia Assistiva (TA) móvel para o ensino-aprendizagem de Língua Portuguesa (L2) por surdos. A TA foi desenvolvida em três etapas: uma etapa preliminar de estudos das características e levantamento de funcionalidades, a etapa do desenvolvimento do aplicativo e, por fim, a aplicação do produto educacional. O aplicativo utiliza recursos visuais, textos escritos em L2 e vídeos em Libras para aprendizagem de L2. s resultados indicam que o aplicativo é uma estratégia pedagógica que integra as necessidades dos surdos para o aprendizado de L2. Eles ratificam que os requisitos visuais da TA, a apresentação das informações e a gamificação são estratégias de acessibilidade que estimulam a aprendizagem de L2.EDIFES2021-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/905Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. 3 (2021): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 99-1252594-482710.36524/profept.v5i3reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/905/862Copyright (c) 2021 SCHEILLA ROCHA, Mário André de Freitas Farias, Rita Souza, Gilson Pereira, ALZENIRA AQUINO DE OLIVEIRA https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Scheilla Conceição Farias, Mário André de FreitasSouza, Rita de Cácia Santos Santos Júnior, Gilson Pereira Santos JúniorOliveira, Alzenira Aquino de 2021-12-28T14:59:05Zoai::article/905Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:19.044239Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ASSISTIVE TECHNOLOGY L2: ACCESSIBILITY IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING-LEARNING FOR THE DEAF PEOPLES TECNOLOGIA ASSISTIVA L2: ACESSIBILIDADE NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE LÍNGUA PORTUGUESA PARA SURDOS |
title |
ASSISTIVE TECHNOLOGY L2: ACCESSIBILITY IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING-LEARNING FOR THE DEAF PEOPLES |
spellingShingle |
ASSISTIVE TECHNOLOGY L2: ACCESSIBILITY IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING-LEARNING FOR THE DEAF PEOPLES Rocha, Scheilla Conceição Acessibilidade Ensino-Aprendizagem Língua Portuguesa Surdez Tecnologia assistiva Accessibility; Teaching-Learning; Portuguese language; Deafness; Assistive technology. |
title_short |
ASSISTIVE TECHNOLOGY L2: ACCESSIBILITY IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING-LEARNING FOR THE DEAF PEOPLES |
title_full |
ASSISTIVE TECHNOLOGY L2: ACCESSIBILITY IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING-LEARNING FOR THE DEAF PEOPLES |
title_fullStr |
ASSISTIVE TECHNOLOGY L2: ACCESSIBILITY IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING-LEARNING FOR THE DEAF PEOPLES |
title_full_unstemmed |
ASSISTIVE TECHNOLOGY L2: ACCESSIBILITY IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING-LEARNING FOR THE DEAF PEOPLES |
title_sort |
ASSISTIVE TECHNOLOGY L2: ACCESSIBILITY IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING-LEARNING FOR THE DEAF PEOPLES |
author |
Rocha, Scheilla Conceição |
author_facet |
Rocha, Scheilla Conceição Farias, Mário André de Freitas Souza, Rita de Cácia Santos Santos Júnior, Gilson Pereira Santos Júnior Oliveira, Alzenira Aquino de |
author_role |
author |
author2 |
Farias, Mário André de Freitas Souza, Rita de Cácia Santos Santos Júnior, Gilson Pereira Santos Júnior Oliveira, Alzenira Aquino de |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Scheilla Conceição Farias, Mário André de Freitas Souza, Rita de Cácia Santos Santos Júnior, Gilson Pereira Santos Júnior Oliveira, Alzenira Aquino de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Acessibilidade Ensino-Aprendizagem Língua Portuguesa Surdez Tecnologia assistiva Accessibility; Teaching-Learning; Portuguese language; Deafness; Assistive technology. |
topic |
Acessibilidade Ensino-Aprendizagem Língua Portuguesa Surdez Tecnologia assistiva Accessibility; Teaching-Learning; Portuguese language; Deafness; Assistive technology. |
description |
The main goal of this work is to describe the conception, construction, and evaluation process of a mobile Assistive Technology (AT) for teaching-learning of Portuguese Language (L2) by deaf people. The application was developed in three stages: a preliminary round of studying the characteristics and identifying of features, a step to develop the application, and, finally, the application of the educational product. The application uses visual resources, texts written in the Portuguese Language, and videos in Libras for learning L2. The results indicate that the application is a pedagogical strategy that integrates the necessity of deaf people for learning L2. It confirms that visual resources, presentation of information, and gamification are accessibility strategies that stimulate L2 learning. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/905 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/905 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/905/862 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDIFES |
publisher.none.fl_str_mv |
EDIFES |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. 3 (2021): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 99-125 2594-4827 10.36524/profept.v5i3 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948029716234240 |