ASSISTIVE TECHNOLOGY L2: ACCESSIBILITY IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING-LEARNING FOR THE DEAF PEOPLES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Scheilla Conceição
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Farias, Mário André de Freitas, Souza, Rita de Cácia Santos, Santos Júnior, Gilson Pereira Santos Júnior, Oliveira, Alzenira Aquino de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/905
Resumo: The main goal of this work is to describe the conception, construction, and evaluation process of a mobile Assistive Technology (AT) for teaching-learning of Portuguese Language (L2) by deaf people. The application was developed in three stages: a preliminary round of studying the characteristics and identifying of features, a step to develop the application, and, finally, the application of the educational product. The application uses visual resources, texts written in the Portuguese Language, and videos in Libras for learning L2. The results indicate that the application is a pedagogical strategy that integrates the necessity of deaf people for learning L2. It confirms that visual resources, presentation of information, and gamification are accessibility strategies that stimulate L2 learning.
id IFES-1_9cfb75d3e3dd3c06a6acc17c8ee0ceba
oai_identifier_str oai::article/905
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling ASSISTIVE TECHNOLOGY L2: ACCESSIBILITY IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING-LEARNING FOR THE DEAF PEOPLESTECNOLOGIA ASSISTIVA L2: ACESSIBILIDADE NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE LÍNGUA PORTUGUESA PARA SURDOSAcessibilidadeEnsino-AprendizagemLíngua PortuguesaSurdezTecnologia assistivaAccessibility; Teaching-Learning; Portuguese language; Deafness; Assistive technology.The main goal of this work is to describe the conception, construction, and evaluation process of a mobile Assistive Technology (AT) for teaching-learning of Portuguese Language (L2) by deaf people. The application was developed in three stages: a preliminary round of studying the characteristics and identifying of features, a step to develop the application, and, finally, the application of the educational product. The application uses visual resources, texts written in the Portuguese Language, and videos in Libras for learning L2. The results indicate that the application is a pedagogical strategy that integrates the necessity of deaf people for learning L2. It confirms that visual resources, presentation of information, and gamification are accessibility strategies that stimulate L2 learning.O objetivo deste trabalho é descrever o processo de concepção, construção e avaliação de uma Tecnologia Assistiva (TA) móvel para o ensino-aprendizagem de Língua Portuguesa (L2) por surdos. A TA foi desenvolvida em três etapas: uma etapa preliminar de estudos das características e levantamento de funcionalidades, a etapa do desenvolvimento do aplicativo e, por fim, a aplicação do produto educacional. O aplicativo utiliza recursos visuais, textos escritos em L2 e vídeos em Libras para aprendizagem de L2. s resultados indicam que o aplicativo é uma estratégia pedagógica que integra as necessidades dos surdos para o aprendizado de L2. Eles ratificam que os requisitos visuais da TA, a apresentação das informações e a gamificação são estratégias de acessibilidade que estimulam a aprendizagem de L2.EDIFES2021-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/905Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. 3 (2021): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 99-1252594-482710.36524/profept.v5i3reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/905/862Copyright (c) 2021 SCHEILLA ROCHA, Mário André de Freitas Farias, Rita Souza, Gilson Pereira, ALZENIRA AQUINO DE OLIVEIRA https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Scheilla Conceição Farias, Mário André de FreitasSouza, Rita de Cácia Santos Santos Júnior, Gilson Pereira Santos JúniorOliveira, Alzenira Aquino de 2021-12-28T14:59:05Zoai::article/905Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:19.044239Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv ASSISTIVE TECHNOLOGY L2: ACCESSIBILITY IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING-LEARNING FOR THE DEAF PEOPLES
TECNOLOGIA ASSISTIVA L2: ACESSIBILIDADE NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE LÍNGUA PORTUGUESA PARA SURDOS
title ASSISTIVE TECHNOLOGY L2: ACCESSIBILITY IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING-LEARNING FOR THE DEAF PEOPLES
spellingShingle ASSISTIVE TECHNOLOGY L2: ACCESSIBILITY IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING-LEARNING FOR THE DEAF PEOPLES
Rocha, Scheilla Conceição
Acessibilidade
Ensino-Aprendizagem
Língua Portuguesa
Surdez
Tecnologia assistiva
Accessibility; Teaching-Learning; Portuguese language; Deafness; Assistive technology.
title_short ASSISTIVE TECHNOLOGY L2: ACCESSIBILITY IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING-LEARNING FOR THE DEAF PEOPLES
title_full ASSISTIVE TECHNOLOGY L2: ACCESSIBILITY IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING-LEARNING FOR THE DEAF PEOPLES
title_fullStr ASSISTIVE TECHNOLOGY L2: ACCESSIBILITY IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING-LEARNING FOR THE DEAF PEOPLES
title_full_unstemmed ASSISTIVE TECHNOLOGY L2: ACCESSIBILITY IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING-LEARNING FOR THE DEAF PEOPLES
title_sort ASSISTIVE TECHNOLOGY L2: ACCESSIBILITY IN PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING-LEARNING FOR THE DEAF PEOPLES
author Rocha, Scheilla Conceição
author_facet Rocha, Scheilla Conceição
Farias, Mário André de Freitas
Souza, Rita de Cácia Santos
Santos Júnior, Gilson Pereira Santos Júnior
Oliveira, Alzenira Aquino de
author_role author
author2 Farias, Mário André de Freitas
Souza, Rita de Cácia Santos
Santos Júnior, Gilson Pereira Santos Júnior
Oliveira, Alzenira Aquino de
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Scheilla Conceição
Farias, Mário André de Freitas
Souza, Rita de Cácia Santos
Santos Júnior, Gilson Pereira Santos Júnior
Oliveira, Alzenira Aquino de
dc.subject.por.fl_str_mv Acessibilidade
Ensino-Aprendizagem
Língua Portuguesa
Surdez
Tecnologia assistiva
Accessibility; Teaching-Learning; Portuguese language; Deafness; Assistive technology.
topic Acessibilidade
Ensino-Aprendizagem
Língua Portuguesa
Surdez
Tecnologia assistiva
Accessibility; Teaching-Learning; Portuguese language; Deafness; Assistive technology.
description The main goal of this work is to describe the conception, construction, and evaluation process of a mobile Assistive Technology (AT) for teaching-learning of Portuguese Language (L2) by deaf people. The application was developed in three stages: a preliminary round of studying the characteristics and identifying of features, a step to develop the application, and, finally, the application of the educational product. The application uses visual resources, texts written in the Portuguese Language, and videos in Libras for learning L2. The results indicate that the application is a pedagogical strategy that integrates the necessity of deaf people for learning L2. It confirms that visual resources, presentation of information, and gamification are accessibility strategies that stimulate L2 learning.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/905
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/905
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/905/862
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDIFES
publisher.none.fl_str_mv EDIFES
dc.source.none.fl_str_mv Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. 3 (2021): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 99-125
2594-4827
10.36524/profept.v5i3
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948029716234240