PRÁTICAS E DESAFIOS NA ALFABETIZAÇÃO EM TEMPOS DE PANDEMIA: : RELATOS DE PROFESSORES DA REGIÃO SUL DO ESPÍRITO SANTO.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalini Zandomingue, Micheli
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1512
Resumo: This work seeks to reflect the practices and challenges in literacy in times of pandemic for public school teachers in the initial grades of 3 municipalities in the southern region of the state of Espírito Santo. We understand that the literacy process requires a lot of efforts on the part of the teacher, as stated by the authors: CASTANHEIRA, MACIEL and MARTINS, in addition to the student's family support. As a result of covid-19, social distancing made this process more difficult. In order to collect experiences, positive and negative practices in the period when the pandemic began and reached students in the literacy phase, a qualitative case study was carried out. The outbursts of several teachers were evident and we can also see that the teacher is a master in the art of reinventing himself, and deserves much more value. That even with all the technology in the world it is indispensable and irreplaceable. 
id IFES-1_bd6ecb50c87a4c65d54b21ddc1a16f39
oai_identifier_str oai::article/1512
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling PRÁTICAS E DESAFIOS NA ALFABETIZAÇÃO EM TEMPOS DE PANDEMIA: : RELATOS DE PROFESSORES DA REGIÃO SUL DO ESPÍRITO SANTO. ALFABETIZAÇÃO; ENSINO REMOTO; DESAFIOS; PANDEMIA; PRÁTICAS.LITERACY; REMOTE TEACHING; CHALLENGES; PANDEMIC; PRACTICES.This work seeks to reflect the practices and challenges in literacy in times of pandemic for public school teachers in the initial grades of 3 municipalities in the southern region of the state of Espírito Santo. We understand that the literacy process requires a lot of efforts on the part of the teacher, as stated by the authors: CASTANHEIRA, MACIEL and MARTINS, in addition to the student's family support. As a result of covid-19, social distancing made this process more difficult. In order to collect experiences, positive and negative practices in the period when the pandemic began and reached students in the literacy phase, a qualitative case study was carried out. The outbursts of several teachers were evident and we can also see that the teacher is a master in the art of reinventing himself, and deserves much more value. That even with all the technology in the world it is indispensable and irreplaceable. Este trabalho busca refletir as práticas e desafios na alfabetização em tempos de pandemia dos professores da rede pública de ensino das séries iniciais de 3 municípios da região sul do estado do Espírito Santo. Entendemos que o processo de alfabetização requer muitos esforços por parte do docente como afirmam os autores: CASTANHEIRA, MACIEL e MARTINS, além do apoio familiar do aluno. Em decorrência do covid-19, o distanciamento social tornou esse processo mais difícil. Com o objetivo de coletar as experiências, práticas positivas e negativas no período que a pandemia se iniciou e atingiu os alunos em fase de alfabetização, foi realizado um estudo de caso qualitativo. Ficaram evidentes os desabafos de vários professores e também podemos constatar que o professor é mestre na arte de se reinventar, e merece muito ser mais valorizado. Que mesmo com toda tecnologia do mundo ele é indispensável e insubstituível.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2022-08-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/151210.36524/dect.v12i1.1512Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 12 n. 1 (2022): 2022 - 122236-215010.36524/dect.v12i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1512/945Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessCavalini Zandomingue, Micheli2022-08-25T18:07:19Zoai::article/1512Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:11.972992Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv PRÁTICAS E DESAFIOS NA ALFABETIZAÇÃO EM TEMPOS DE PANDEMIA: : RELATOS DE PROFESSORES DA REGIÃO SUL DO ESPÍRITO SANTO.
title PRÁTICAS E DESAFIOS NA ALFABETIZAÇÃO EM TEMPOS DE PANDEMIA: : RELATOS DE PROFESSORES DA REGIÃO SUL DO ESPÍRITO SANTO.
spellingShingle PRÁTICAS E DESAFIOS NA ALFABETIZAÇÃO EM TEMPOS DE PANDEMIA: : RELATOS DE PROFESSORES DA REGIÃO SUL DO ESPÍRITO SANTO.
Cavalini Zandomingue, Micheli
ALFABETIZAÇÃO; ENSINO REMOTO; DESAFIOS; PANDEMIA; PRÁTICAS.
LITERACY; REMOTE TEACHING; CHALLENGES; PANDEMIC; PRACTICES.
title_short PRÁTICAS E DESAFIOS NA ALFABETIZAÇÃO EM TEMPOS DE PANDEMIA: : RELATOS DE PROFESSORES DA REGIÃO SUL DO ESPÍRITO SANTO.
title_full PRÁTICAS E DESAFIOS NA ALFABETIZAÇÃO EM TEMPOS DE PANDEMIA: : RELATOS DE PROFESSORES DA REGIÃO SUL DO ESPÍRITO SANTO.
title_fullStr PRÁTICAS E DESAFIOS NA ALFABETIZAÇÃO EM TEMPOS DE PANDEMIA: : RELATOS DE PROFESSORES DA REGIÃO SUL DO ESPÍRITO SANTO.
title_full_unstemmed PRÁTICAS E DESAFIOS NA ALFABETIZAÇÃO EM TEMPOS DE PANDEMIA: : RELATOS DE PROFESSORES DA REGIÃO SUL DO ESPÍRITO SANTO.
title_sort PRÁTICAS E DESAFIOS NA ALFABETIZAÇÃO EM TEMPOS DE PANDEMIA: : RELATOS DE PROFESSORES DA REGIÃO SUL DO ESPÍRITO SANTO.
author Cavalini Zandomingue, Micheli
author_facet Cavalini Zandomingue, Micheli
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalini Zandomingue, Micheli
dc.subject.por.fl_str_mv ALFABETIZAÇÃO; ENSINO REMOTO; DESAFIOS; PANDEMIA; PRÁTICAS.
LITERACY; REMOTE TEACHING; CHALLENGES; PANDEMIC; PRACTICES.
topic ALFABETIZAÇÃO; ENSINO REMOTO; DESAFIOS; PANDEMIA; PRÁTICAS.
LITERACY; REMOTE TEACHING; CHALLENGES; PANDEMIC; PRACTICES.
description This work seeks to reflect the practices and challenges in literacy in times of pandemic for public school teachers in the initial grades of 3 municipalities in the southern region of the state of Espírito Santo. We understand that the literacy process requires a lot of efforts on the part of the teacher, as stated by the authors: CASTANHEIRA, MACIEL and MARTINS, in addition to the student's family support. As a result of covid-19, social distancing made this process more difficult. In order to collect experiences, positive and negative practices in the period when the pandemic began and reached students in the literacy phase, a qualitative case study was carried out. The outbursts of several teachers were evident and we can also see that the teacher is a master in the art of reinventing himself, and deserves much more value. That even with all the technology in the world it is indispensable and irreplaceable. 
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1512
10.36524/dect.v12i1.1512
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1512
identifier_str_mv 10.36524/dect.v12i1.1512
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1512/945
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 12 n. 1 (2022): 2022 - 12
2236-2150
10.36524/dect.v12i1
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028950773760