TEACHER TRAINING FOR PROFESSIONAL EDUCATION: OVERVIEW OF PUBLICATIONS INDEXED BY SCIELO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1074 |
Resumo: | This work aims to present an overview of the literature on the training of teachers of professional education, contributing to identify entrenched attitudes and reveal research opportunities. The methodology employed is the systematic narrative review of publications indexed by the Scielo database. It is revealed that a formalistic and legal definition of professional education prevails, an intense theoretical isolation in relation to higher education studies and public policies and a speculative favoring of the pedagogical training of teachers in professional education. It is suggested that greater bibliographic breadth and use of evidence may be essential to enliven research in the training of teachers for professional education. |
id |
IFES-1_ca3db2fcb65e4f90a869838c99c3aa9c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1074 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHER TRAINING FOR PROFESSIONAL EDUCATION: OVERVIEW OF PUBLICATIONS INDEXED BY SCIELOFORMAÇÃO DOCENTE PARA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL: PANORAMA DAS PUBLICAÇÕES INDEXADAS PELA SCIELOFormação de professoresEducação ProfissionalRevisão bibliográficaTeacher trainingProfessional educationLiterature reviewThis work aims to present an overview of the literature on the training of teachers of professional education, contributing to identify entrenched attitudes and reveal research opportunities. The methodology employed is the systematic narrative review of publications indexed by the Scielo database. It is revealed that a formalistic and legal definition of professional education prevails, an intense theoretical isolation in relation to higher education studies and public policies and a speculative favoring of the pedagogical training of teachers in professional education. It is suggested that greater bibliographic breadth and use of evidence may be essential to enliven research in the training of teachers for professional education.Este trabalho tem por objetivo apresentar um panorama da literatura em formação de professores da educação profissional, contribuindo para identificar posturas arraigadas e revelar oportunidades de pesquisa. A metodologia empregada é a revisão sistemática narrativa de publicações indexadas pela base de dados Scielo. Revela-se que predomina uma definição formalista e jurídica de educação profissional, um intenso isolamento teórico em relação aos estudos de educação superior e políticas públicas e um favorecimento especulativo da formação pedagógica dos professores da educação profissional. Sugere-se maior amplitude bibliográfica e emprego de evidências podem ser essenciais para avivar a pesquisa na formação de professores para a educação profissional.EDIFES2023-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1074Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 7 n. 1 (2023): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 10-222594-482710.36524/profept.v7i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1074/1034https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPrado, Camilo OliveiraCastaman, Ana SaraDias, Andre LuisVieira, Josimar de Aparecido2023-08-08T19:57:20Zoai::article/1074Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:20.362941Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHER TRAINING FOR PROFESSIONAL EDUCATION: OVERVIEW OF PUBLICATIONS INDEXED BY SCIELO FORMAÇÃO DOCENTE PARA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL: PANORAMA DAS PUBLICAÇÕES INDEXADAS PELA SCIELO |
title |
TEACHER TRAINING FOR PROFESSIONAL EDUCATION: OVERVIEW OF PUBLICATIONS INDEXED BY SCIELO |
spellingShingle |
TEACHER TRAINING FOR PROFESSIONAL EDUCATION: OVERVIEW OF PUBLICATIONS INDEXED BY SCIELO Prado, Camilo Oliveira Formação de professores Educação Profissional Revisão bibliográfica Teacher training Professional education Literature review |
title_short |
TEACHER TRAINING FOR PROFESSIONAL EDUCATION: OVERVIEW OF PUBLICATIONS INDEXED BY SCIELO |
title_full |
TEACHER TRAINING FOR PROFESSIONAL EDUCATION: OVERVIEW OF PUBLICATIONS INDEXED BY SCIELO |
title_fullStr |
TEACHER TRAINING FOR PROFESSIONAL EDUCATION: OVERVIEW OF PUBLICATIONS INDEXED BY SCIELO |
title_full_unstemmed |
TEACHER TRAINING FOR PROFESSIONAL EDUCATION: OVERVIEW OF PUBLICATIONS INDEXED BY SCIELO |
title_sort |
TEACHER TRAINING FOR PROFESSIONAL EDUCATION: OVERVIEW OF PUBLICATIONS INDEXED BY SCIELO |
author |
Prado, Camilo Oliveira |
author_facet |
Prado, Camilo Oliveira Castaman, Ana Sara Dias, Andre Luis Vieira, Josimar de Aparecido |
author_role |
author |
author2 |
Castaman, Ana Sara Dias, Andre Luis Vieira, Josimar de Aparecido |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Prado, Camilo Oliveira Castaman, Ana Sara Dias, Andre Luis Vieira, Josimar de Aparecido |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Educação Profissional Revisão bibliográfica Teacher training Professional education Literature review |
topic |
Formação de professores Educação Profissional Revisão bibliográfica Teacher training Professional education Literature review |
description |
This work aims to present an overview of the literature on the training of teachers of professional education, contributing to identify entrenched attitudes and reveal research opportunities. The methodology employed is the systematic narrative review of publications indexed by the Scielo database. It is revealed that a formalistic and legal definition of professional education prevails, an intense theoretical isolation in relation to higher education studies and public policies and a speculative favoring of the pedagogical training of teachers in professional education. It is suggested that greater bibliographic breadth and use of evidence may be essential to enliven research in the training of teachers for professional education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1074 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1074 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1074/1034 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDIFES |
publisher.none.fl_str_mv |
EDIFES |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 7 n. 1 (2023): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 10-22 2594-4827 10.36524/profept.v7i1 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948029761323008 |