TEACHER TRAINING FOR PROFESSIONAL EDUCATION: OVERVIEW OF PUBLICATIONS INDEXED BY SCIELO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Prado, Camilo Oliveira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Castaman, Ana Sara, Dias, Andre Luis, Vieira, Josimar de Aparecido
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1074
Resumo: This work aims to present an overview of the literature on the training of teachers of professional education, contributing to identify entrenched attitudes and reveal research opportunities. The methodology employed is the systematic narrative review of publications indexed by the Scielo database. It is revealed that a formalistic and legal definition of professional education prevails, an intense theoretical isolation in relation to higher education studies and public policies and a speculative favoring of the pedagogical training of teachers in professional education. It is suggested that greater bibliographic breadth and use of evidence may be essential to enliven research in the training of teachers for professional education.
id IFES-1_ca3db2fcb65e4f90a869838c99c3aa9c
oai_identifier_str oai::article/1074
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling TEACHER TRAINING FOR PROFESSIONAL EDUCATION: OVERVIEW OF PUBLICATIONS INDEXED BY SCIELOFORMAÇÃO DOCENTE PARA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL: PANORAMA DAS PUBLICAÇÕES INDEXADAS PELA SCIELOFormação de professoresEducação ProfissionalRevisão bibliográficaTeacher trainingProfessional educationLiterature reviewThis work aims to present an overview of the literature on the training of teachers of professional education, contributing to identify entrenched attitudes and reveal research opportunities. The methodology employed is the systematic narrative review of publications indexed by the Scielo database. It is revealed that a formalistic and legal definition of professional education prevails, an intense theoretical isolation in relation to higher education studies and public policies and a speculative favoring of the pedagogical training of teachers in professional education. It is suggested that greater bibliographic breadth and use of evidence may be essential to enliven research in the training of teachers for professional education.Este trabalho tem por objetivo apresentar um panorama da literatura em formação de professores da educação profissional, contribuindo para identificar posturas arraigadas e revelar oportunidades de pesquisa. A metodologia empregada é a revisão sistemática narrativa de publicações indexadas pela base de dados Scielo. Revela-se que predomina uma definição formalista e jurídica de educação profissional, um intenso isolamento teórico em relação aos estudos de educação superior e políticas públicas e um favorecimento especulativo da formação pedagógica dos professores da educação profissional. Sugere-se maior amplitude bibliográfica e emprego de evidências podem ser essenciais para avivar a pesquisa na formação de professores para a educação profissional.EDIFES2023-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1074Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 7 n. 1 (2023): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 10-222594-482710.36524/profept.v7i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1074/1034https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPrado, Camilo OliveiraCastaman, Ana SaraDias, Andre LuisVieira, Josimar de Aparecido2023-08-08T19:57:20Zoai::article/1074Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:20.362941Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHER TRAINING FOR PROFESSIONAL EDUCATION: OVERVIEW OF PUBLICATIONS INDEXED BY SCIELO
FORMAÇÃO DOCENTE PARA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL: PANORAMA DAS PUBLICAÇÕES INDEXADAS PELA SCIELO
title TEACHER TRAINING FOR PROFESSIONAL EDUCATION: OVERVIEW OF PUBLICATIONS INDEXED BY SCIELO
spellingShingle TEACHER TRAINING FOR PROFESSIONAL EDUCATION: OVERVIEW OF PUBLICATIONS INDEXED BY SCIELO
Prado, Camilo Oliveira
Formação de professores
Educação Profissional
Revisão bibliográfica
Teacher training
Professional education
Literature review
title_short TEACHER TRAINING FOR PROFESSIONAL EDUCATION: OVERVIEW OF PUBLICATIONS INDEXED BY SCIELO
title_full TEACHER TRAINING FOR PROFESSIONAL EDUCATION: OVERVIEW OF PUBLICATIONS INDEXED BY SCIELO
title_fullStr TEACHER TRAINING FOR PROFESSIONAL EDUCATION: OVERVIEW OF PUBLICATIONS INDEXED BY SCIELO
title_full_unstemmed TEACHER TRAINING FOR PROFESSIONAL EDUCATION: OVERVIEW OF PUBLICATIONS INDEXED BY SCIELO
title_sort TEACHER TRAINING FOR PROFESSIONAL EDUCATION: OVERVIEW OF PUBLICATIONS INDEXED BY SCIELO
author Prado, Camilo Oliveira
author_facet Prado, Camilo Oliveira
Castaman, Ana Sara
Dias, Andre Luis
Vieira, Josimar de Aparecido
author_role author
author2 Castaman, Ana Sara
Dias, Andre Luis
Vieira, Josimar de Aparecido
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Prado, Camilo Oliveira
Castaman, Ana Sara
Dias, Andre Luis
Vieira, Josimar de Aparecido
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Educação Profissional
Revisão bibliográfica
Teacher training
Professional education
Literature review
topic Formação de professores
Educação Profissional
Revisão bibliográfica
Teacher training
Professional education
Literature review
description This work aims to present an overview of the literature on the training of teachers of professional education, contributing to identify entrenched attitudes and reveal research opportunities. The methodology employed is the systematic narrative review of publications indexed by the Scielo database. It is revealed that a formalistic and legal definition of professional education prevails, an intense theoretical isolation in relation to higher education studies and public policies and a speculative favoring of the pedagogical training of teachers in professional education. It is suggested that greater bibliographic breadth and use of evidence may be essential to enliven research in the training of teachers for professional education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1074
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1074
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1074/1034
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDIFES
publisher.none.fl_str_mv EDIFES
dc.source.none.fl_str_mv Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 7 n. 1 (2023): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 10-22
2594-4827
10.36524/profept.v7i1
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948029761323008