FORMAÇÃO CONTINUADA: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO DE ASTRONOMIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/719 |
Resumo: | The goal of this paper is have bringing a reflect on the experience of applying a continuing education course in Astronomy Teaching for teachers from two municipal networks, know Laranja da Terra (ES) and Guarapari (ES). Here we are presenting a brief of the course offered by Ifes-Guarapari for these networks as well as analyzes the experience reports, font of collection of data, done by the course participants, which was guided by diagnostic questions that allowed the systematization of the course participants' perceptions in the developed training process. After the systematization and analysis of the texts, the reflection was as follows: a) the existence of a demand for training in the area of astronomical knowledge; b) the potential of Astronomy Teaching as a provider of innovative pedagogical practices in the school context as well as its interdisciplinary potential; and c) notes for improvement in the construction and offer of new training courses in Astronomy for elementary school professionals. |
id |
IFES-1_d41ca06258073a16a5ab65c84c1175d2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/719 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
FORMAÇÃO CONTINUADA: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO DE ASTRONOMIAEnsino; séries iniciais; formação continuada; astronomia; interdisciplinaridade.Teaching; initial series; continuing education; astronomy; interdisciplinarity. The goal of this paper is have bringing a reflect on the experience of applying a continuing education course in Astronomy Teaching for teachers from two municipal networks, know Laranja da Terra (ES) and Guarapari (ES). Here we are presenting a brief of the course offered by Ifes-Guarapari for these networks as well as analyzes the experience reports, font of collection of data, done by the course participants, which was guided by diagnostic questions that allowed the systematization of the course participants' perceptions in the developed training process. After the systematization and analysis of the texts, the reflection was as follows: a) the existence of a demand for training in the area of astronomical knowledge; b) the potential of Astronomy Teaching as a provider of innovative pedagogical practices in the school context as well as its interdisciplinary potential; and c) notes for improvement in the construction and offer of new training courses in Astronomy for elementary school professionals.O presente artigo tem como objetivo relatar e refletir sobre a experiência de aplicação de um curso de formação continuada em Ensino de Astronomia para professores das redes municipais de Laranja da Terra (ES) e Guarapari (ES). Este artigo apresenta o curso ofertado pelo Ifes-Guarapari para essas redes assim como analisa a coleta de dados extraídos dos relatos de experiência elaborados pelos cursistas que foi orientado por questões diagnósticas que permitissem a sistematização das percepções dos cursistas no processo formativo desenvolvido. Após a sistematização e análise dos textos, a reflexão foi a seguinte: a) a existência da demanda por formação na área do conhecimento astronômico; b) o potencial do Ensino de Astronomia como propiciador de práticas pedagógicas inovadoras no contexto escolar assim como seu potencial interdisciplinar; e c) apontamentos para a melhoria na construção e oferta de novos cursos de formação em Astronomia para profissionais do ensino fundamental.Instituto Federal do Espírito Santo2023-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/71910.36524/ric.v9i1.719Revista Ifes Ciência ; v. 9 n. 1 (2023): Revista Ifes Ciência; 01-102359-479910.36524/ric.v9i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/719/978Copyright (c) 2023 Revista Ifes Ciência https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMesquita Oliveira, Adrianoda Silva Machado, Cibele Kemeicik Tiradentes Monteiro, Augusto Cézar Cerqueira do Nascimento, Rafaeldos Santos, Pollyana 2023-03-10T09:28:49Zoai::article/719Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:56:42.302564Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FORMAÇÃO CONTINUADA: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO DE ASTRONOMIA |
title |
FORMAÇÃO CONTINUADA: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO DE ASTRONOMIA |
spellingShingle |
FORMAÇÃO CONTINUADA: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO DE ASTRONOMIA Mesquita Oliveira, Adriano Ensino; séries iniciais; formação continuada; astronomia; interdisciplinaridade. Teaching; initial series; continuing education; astronomy; interdisciplinarity. |
title_short |
FORMAÇÃO CONTINUADA: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO DE ASTRONOMIA |
title_full |
FORMAÇÃO CONTINUADA: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO DE ASTRONOMIA |
title_fullStr |
FORMAÇÃO CONTINUADA: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO DE ASTRONOMIA |
title_full_unstemmed |
FORMAÇÃO CONTINUADA: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO DE ASTRONOMIA |
title_sort |
FORMAÇÃO CONTINUADA: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO DE ASTRONOMIA |
author |
Mesquita Oliveira, Adriano |
author_facet |
Mesquita Oliveira, Adriano da Silva Machado, Cibele Kemeicik Tiradentes Monteiro, Augusto Cézar Cerqueira do Nascimento, Rafael dos Santos, Pollyana |
author_role |
author |
author2 |
da Silva Machado, Cibele Kemeicik Tiradentes Monteiro, Augusto Cézar Cerqueira do Nascimento, Rafael dos Santos, Pollyana |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mesquita Oliveira, Adriano da Silva Machado, Cibele Kemeicik Tiradentes Monteiro, Augusto Cézar Cerqueira do Nascimento, Rafael dos Santos, Pollyana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino; séries iniciais; formação continuada; astronomia; interdisciplinaridade. Teaching; initial series; continuing education; astronomy; interdisciplinarity. |
topic |
Ensino; séries iniciais; formação continuada; astronomia; interdisciplinaridade. Teaching; initial series; continuing education; astronomy; interdisciplinarity. |
description |
The goal of this paper is have bringing a reflect on the experience of applying a continuing education course in Astronomy Teaching for teachers from two municipal networks, know Laranja da Terra (ES) and Guarapari (ES). Here we are presenting a brief of the course offered by Ifes-Guarapari for these networks as well as analyzes the experience reports, font of collection of data, done by the course participants, which was guided by diagnostic questions that allowed the systematization of the course participants' perceptions in the developed training process. After the systematization and analysis of the texts, the reflection was as follows: a) the existence of a demand for training in the area of astronomical knowledge; b) the potential of Astronomy Teaching as a provider of innovative pedagogical practices in the school context as well as its interdisciplinary potential; and c) notes for improvement in the construction and offer of new training courses in Astronomy for elementary school professionals. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/719 10.36524/ric.v9i1.719 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/719 |
identifier_str_mv |
10.36524/ric.v9i1.719 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/719/978 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Ifes Ciência https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Ifes Ciência https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal do Espírito Santo |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal do Espírito Santo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Ifes Ciência ; v. 9 n. 1 (2023): Revista Ifes Ciência; 01-10 2359-4799 10.36524/ric.v9i1 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948025306972160 |