FORMAÇÃO CONTINUADA: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO DE ASTRONOMIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mesquita Oliveira, Adriano
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: da Silva Machado, Cibele Kemeicik, Tiradentes Monteiro, Augusto Cézar, Cerqueira do Nascimento, Rafael, dos Santos, Pollyana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/719
Resumo:  The goal of this paper is have bringing a reflect on the experience of applying a continuing education course in Astronomy Teaching for teachers from two municipal networks, know Laranja da Terra (ES) and Guarapari (ES). Here we are presenting a brief of the course offered by Ifes-Guarapari for these networks as well as analyzes the experience reports, font of collection of data, done by the course participants, which was guided by diagnostic questions that allowed the systematization of the course participants' perceptions in the developed training process. After the systematization and analysis of the texts, the reflection was as follows: a) the existence of a demand for training in the area of astronomical knowledge; b) the potential of Astronomy Teaching as a provider of innovative pedagogical practices in the school context as well as its interdisciplinary potential; and c) notes for improvement in the construction and offer of new training courses in Astronomy for elementary school professionals.
id IFES-1_d41ca06258073a16a5ab65c84c1175d2
oai_identifier_str oai::article/719
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling FORMAÇÃO CONTINUADA: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO DE ASTRONOMIAEnsino; séries iniciais; formação continuada; astronomia; interdisciplinaridade.Teaching; initial series; continuing education; astronomy; interdisciplinarity. The goal of this paper is have bringing a reflect on the experience of applying a continuing education course in Astronomy Teaching for teachers from two municipal networks, know Laranja da Terra (ES) and Guarapari (ES). Here we are presenting a brief of the course offered by Ifes-Guarapari for these networks as well as analyzes the experience reports, font of collection of data, done by the course participants, which was guided by diagnostic questions that allowed the systematization of the course participants' perceptions in the developed training process. After the systematization and analysis of the texts, the reflection was as follows: a) the existence of a demand for training in the area of astronomical knowledge; b) the potential of Astronomy Teaching as a provider of innovative pedagogical practices in the school context as well as its interdisciplinary potential; and c) notes for improvement in the construction and offer of new training courses in Astronomy for elementary school professionals.O presente artigo tem como objetivo relatar e refletir sobre a experiência de aplicação de um curso de formação continuada em Ensino de Astronomia para professores das redes municipais de Laranja da Terra (ES) e Guarapari (ES). Este artigo apresenta o curso ofertado pelo Ifes-Guarapari para essas redes assim como analisa a coleta de dados extraídos dos relatos de experiência elaborados pelos cursistas que foi orientado por questões diagnósticas que permitissem a sistematização das percepções dos cursistas no processo formativo desenvolvido. Após a sistematização e análise dos textos, a reflexão foi a seguinte: a) a existência da demanda por formação na área do conhecimento astronômico; b) o potencial do Ensino de Astronomia como propiciador de práticas pedagógicas inovadoras no contexto escolar assim como seu potencial interdisciplinar; e c) apontamentos para a melhoria na construção e oferta de novos cursos de formação em Astronomia para profissionais do ensino fundamental.Instituto Federal do Espírito Santo2023-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/71910.36524/ric.v9i1.719Revista Ifes Ciência ; v. 9 n. 1 (2023): Revista Ifes Ciência; 01-102359-479910.36524/ric.v9i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/719/978Copyright (c) 2023 Revista Ifes Ciência https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMesquita Oliveira, Adrianoda Silva Machado, Cibele Kemeicik Tiradentes Monteiro, Augusto Cézar Cerqueira do Nascimento, Rafaeldos Santos, Pollyana 2023-03-10T09:28:49Zoai::article/719Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:56:42.302564Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv FORMAÇÃO CONTINUADA: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO DE ASTRONOMIA
title FORMAÇÃO CONTINUADA: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO DE ASTRONOMIA
spellingShingle FORMAÇÃO CONTINUADA: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO DE ASTRONOMIA
Mesquita Oliveira, Adriano
Ensino; séries iniciais; formação continuada; astronomia; interdisciplinaridade.
Teaching; initial series; continuing education; astronomy; interdisciplinarity.
title_short FORMAÇÃO CONTINUADA: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO DE ASTRONOMIA
title_full FORMAÇÃO CONTINUADA: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO DE ASTRONOMIA
title_fullStr FORMAÇÃO CONTINUADA: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO DE ASTRONOMIA
title_full_unstemmed FORMAÇÃO CONTINUADA: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO DE ASTRONOMIA
title_sort FORMAÇÃO CONTINUADA: REFLEXÕES SOBRE O ENSINO DE ASTRONOMIA
author Mesquita Oliveira, Adriano
author_facet Mesquita Oliveira, Adriano
da Silva Machado, Cibele Kemeicik
Tiradentes Monteiro, Augusto Cézar
Cerqueira do Nascimento, Rafael
dos Santos, Pollyana
author_role author
author2 da Silva Machado, Cibele Kemeicik
Tiradentes Monteiro, Augusto Cézar
Cerqueira do Nascimento, Rafael
dos Santos, Pollyana
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mesquita Oliveira, Adriano
da Silva Machado, Cibele Kemeicik
Tiradentes Monteiro, Augusto Cézar
Cerqueira do Nascimento, Rafael
dos Santos, Pollyana
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino; séries iniciais; formação continuada; astronomia; interdisciplinaridade.
Teaching; initial series; continuing education; astronomy; interdisciplinarity.
topic Ensino; séries iniciais; formação continuada; astronomia; interdisciplinaridade.
Teaching; initial series; continuing education; astronomy; interdisciplinarity.
description  The goal of this paper is have bringing a reflect on the experience of applying a continuing education course in Astronomy Teaching for teachers from two municipal networks, know Laranja da Terra (ES) and Guarapari (ES). Here we are presenting a brief of the course offered by Ifes-Guarapari for these networks as well as analyzes the experience reports, font of collection of data, done by the course participants, which was guided by diagnostic questions that allowed the systematization of the course participants' perceptions in the developed training process. After the systematization and analysis of the texts, the reflection was as follows: a) the existence of a demand for training in the area of astronomical knowledge; b) the potential of Astronomy Teaching as a provider of innovative pedagogical practices in the school context as well as its interdisciplinary potential; and c) notes for improvement in the construction and offer of new training courses in Astronomy for elementary school professionals.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/719
10.36524/ric.v9i1.719
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/719
identifier_str_mv 10.36524/ric.v9i1.719
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/719/978
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Ifes Ciência
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Ifes Ciência
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Espírito Santo
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Espírito Santo
dc.source.none.fl_str_mv Revista Ifes Ciência ; v. 9 n. 1 (2023): Revista Ifes Ciência; 01-10
2359-4799
10.36524/ric.v9i1
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948025306972160