ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE PESQUISAS EM MODELAGEM NAS CIÊNCIAS E MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2446 |
Resumo: | This text presents a review study on research conducted on Modeling in Science and Mathematics (MCM) with high school students. This study aims to understand how MCM practices contribute to the development of Scientific Literacy (AC). Therefore, our research adopts a qualitative approach based on a state-of-knowledge framework. Data were collected through a search on the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations of the Brazilian Institute of Information, Science, and Technology (BDTD). Data analysis followed the procedures of Content Analysis, focusing on three categories: i) Understanding of the models and modeling established in research; ii) The potentialities of MCM pedagogical practices and their contribution to the development of AC, and iii) The challenges associated with integrating MCM into the classroom. Our findings indicate that integrating MCM principles into teaching practices promotes the development of students' AC, from selecting a theme to formulating and validating a model. |
id |
IFES-1_f91af86172f40b891f9b921463e2dd79 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/2446 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE PESQUISAS EM MODELAGEM NAS CIÊNCIAS E MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIOModelagem, Ensino de Ciências, Ensino de Matemática, Alfabetização Científica, Investigação-Formação-Ação.This text presents a review study on research conducted on Modeling in Science and Mathematics (MCM) with high school students. This study aims to understand how MCM practices contribute to the development of Scientific Literacy (AC). Therefore, our research adopts a qualitative approach based on a state-of-knowledge framework. Data were collected through a search on the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations of the Brazilian Institute of Information, Science, and Technology (BDTD). Data analysis followed the procedures of Content Analysis, focusing on three categories: i) Understanding of the models and modeling established in research; ii) The potentialities of MCM pedagogical practices and their contribution to the development of AC, and iii) The challenges associated with integrating MCM into the classroom. Our findings indicate that integrating MCM principles into teaching practices promotes the development of students' AC, from selecting a theme to formulating and validating a model.Este texto apresenta um estudo de revisão acerca das pesquisas realizadas sobre Modelagem nas Ciências e Matemática (MCM) desenvolvidas com alunos do nível médio de ensino na perspectiva de compreender como práticas de MCM favorecem o desenvolvimento da Alfabetização Científica (AC). Desse modo, é de abordagem qualitativa, do tipo estado do conhecimento. A constituição dos dados se deu por meio de busca na plataforma da Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações do Instituto Brasileiro de Informação, Ciência e Tecnologia. A análise dos dados seguiu os procedimentos da Análise de Conteúdo a partir de três categorias as quais denotam: a compreensão sobre modelos e modelagem estabelecidas nas pesquisas; potencialidades de práticas pedagógicas de MCM e o desenvolvimento da AC e desafios da inserção da MCM na sala de aula. Conclui-se que a inserção dos pressupostos da MCM na prática docente promove o desenvolvimento da AC dos alunos desde a escolha do tema até a formulação e validação do modelo.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2023-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2446Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 13 n. 1 (2023): Debates na educação contemporânea2236-215010.36524/dect.v13i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2446/1108Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessOttonelli Hanauer, Valquiriade Lara Bonotto, Danusa 2023-12-16T12:07:17Zoai::article/2446Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:12.903082Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE PESQUISAS EM MODELAGEM NAS CIÊNCIAS E MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO |
title |
ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE PESQUISAS EM MODELAGEM NAS CIÊNCIAS E MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO |
spellingShingle |
ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE PESQUISAS EM MODELAGEM NAS CIÊNCIAS E MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO Ottonelli Hanauer, Valquiria Modelagem, Ensino de Ciências, Ensino de Matemática, Alfabetização Científica, Investigação-Formação-Ação. |
title_short |
ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE PESQUISAS EM MODELAGEM NAS CIÊNCIAS E MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO |
title_full |
ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE PESQUISAS EM MODELAGEM NAS CIÊNCIAS E MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO |
title_fullStr |
ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE PESQUISAS EM MODELAGEM NAS CIÊNCIAS E MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO |
title_full_unstemmed |
ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE PESQUISAS EM MODELAGEM NAS CIÊNCIAS E MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO |
title_sort |
ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE PESQUISAS EM MODELAGEM NAS CIÊNCIAS E MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO |
author |
Ottonelli Hanauer, Valquiria |
author_facet |
Ottonelli Hanauer, Valquiria de Lara Bonotto, Danusa |
author_role |
author |
author2 |
de Lara Bonotto, Danusa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ottonelli Hanauer, Valquiria de Lara Bonotto, Danusa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Modelagem, Ensino de Ciências, Ensino de Matemática, Alfabetização Científica, Investigação-Formação-Ação. |
topic |
Modelagem, Ensino de Ciências, Ensino de Matemática, Alfabetização Científica, Investigação-Formação-Ação. |
description |
This text presents a review study on research conducted on Modeling in Science and Mathematics (MCM) with high school students. This study aims to understand how MCM practices contribute to the development of Scientific Literacy (AC). Therefore, our research adopts a qualitative approach based on a state-of-knowledge framework. Data were collected through a search on the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations of the Brazilian Institute of Information, Science, and Technology (BDTD). Data analysis followed the procedures of Content Analysis, focusing on three categories: i) Understanding of the models and modeling established in research; ii) The potentialities of MCM pedagogical practices and their contribution to the development of AC, and iii) The challenges associated with integrating MCM into the classroom. Our findings indicate that integrating MCM principles into teaching practices promotes the development of students' AC, from selecting a theme to formulating and validating a model. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2446 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2446 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2446/1108 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 13 n. 1 (2023): Debates na educação contemporânea 2236-2150 10.36524/dect.v13i1 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028985376768 |