ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE PESQUISAS EM MODELAGEM NAS CIÊNCIAS E MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ottonelli Hanauer, Valquiria
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: de Lara Bonotto, Danusa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2446
Resumo: This text presents a review study on research conducted on Modeling in Science and Mathematics (MCM) with high school students. This study aims to understand how MCM practices contribute to the development of Scientific Literacy (AC). Therefore, our research adopts a qualitative approach based on a state-of-knowledge framework. Data were collected through a search on the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations of the Brazilian Institute of Information, Science, and Technology (BDTD). Data analysis followed the procedures of Content Analysis, focusing on three categories: i) Understanding of the models and modeling established in research; ii) The potentialities of MCM pedagogical practices and their contribution to the development of AC, and iii) The challenges associated with integrating MCM into the classroom. Our findings indicate that integrating MCM principles into teaching practices promotes the development of students' AC, from selecting a theme to formulating and validating a model.
id IFES-1_f91af86172f40b891f9b921463e2dd79
oai_identifier_str oai::article/2446
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE PESQUISAS EM MODELAGEM NAS CIÊNCIAS E MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIOModelagem, Ensino de Ciências, Ensino de Matemática, Alfabetização Científica, Investigação-Formação-Ação.This text presents a review study on research conducted on Modeling in Science and Mathematics (MCM) with high school students. This study aims to understand how MCM practices contribute to the development of Scientific Literacy (AC). Therefore, our research adopts a qualitative approach based on a state-of-knowledge framework. Data were collected through a search on the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations of the Brazilian Institute of Information, Science, and Technology (BDTD). Data analysis followed the procedures of Content Analysis, focusing on three categories: i) Understanding of the models and modeling established in research; ii) The potentialities of MCM pedagogical practices and their contribution to the development of AC, and iii) The challenges associated with integrating MCM into the classroom. Our findings indicate that integrating MCM principles into teaching practices promotes the development of students' AC, from selecting a theme to formulating and validating a model.Este texto apresenta um estudo de revisão acerca das pesquisas realizadas sobre Modelagem nas Ciências e Matemática (MCM) desenvolvidas com alunos do nível médio de ensino na perspectiva de compreender como práticas de MCM favorecem o desenvolvimento da Alfabetização Científica (AC). Desse modo, é de abordagem qualitativa, do tipo estado do conhecimento. A constituição dos dados se deu por meio de busca na plataforma da Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações do Instituto Brasileiro de Informação, Ciência e Tecnologia. A análise dos dados seguiu os procedimentos da Análise de Conteúdo a partir de três categorias as quais denotam: a compreensão sobre modelos e modelagem estabelecidas nas pesquisas; potencialidades de práticas pedagógicas de MCM e o desenvolvimento da AC e desafios da inserção da MCM na sala de aula. Conclui-se que a inserção dos pressupostos da MCM na prática docente promove o desenvolvimento da AC dos alunos desde a escolha do tema até a formulação e validação do modelo.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2023-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2446Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 13 n. 1 (2023): Debates na educação contemporânea2236-215010.36524/dect.v13i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2446/1108Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessOttonelli Hanauer, Valquiriade Lara Bonotto, Danusa 2023-12-16T12:07:17Zoai::article/2446Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:12.903082Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE PESQUISAS EM MODELAGEM NAS CIÊNCIAS E MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO
title ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE PESQUISAS EM MODELAGEM NAS CIÊNCIAS E MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO
spellingShingle ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE PESQUISAS EM MODELAGEM NAS CIÊNCIAS E MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO
Ottonelli Hanauer, Valquiria
Modelagem, Ensino de Ciências, Ensino de Matemática, Alfabetização Científica, Investigação-Formação-Ação.
title_short ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE PESQUISAS EM MODELAGEM NAS CIÊNCIAS E MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO
title_full ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE PESQUISAS EM MODELAGEM NAS CIÊNCIAS E MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO
title_fullStr ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE PESQUISAS EM MODELAGEM NAS CIÊNCIAS E MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO
title_full_unstemmed ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE PESQUISAS EM MODELAGEM NAS CIÊNCIAS E MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO
title_sort ESTADO DO CONHECIMENTO SOBRE PESQUISAS EM MODELAGEM NAS CIÊNCIAS E MATEMÁTICA NO ENSINO MÉDIO
author Ottonelli Hanauer, Valquiria
author_facet Ottonelli Hanauer, Valquiria
de Lara Bonotto, Danusa
author_role author
author2 de Lara Bonotto, Danusa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ottonelli Hanauer, Valquiria
de Lara Bonotto, Danusa
dc.subject.por.fl_str_mv Modelagem, Ensino de Ciências, Ensino de Matemática, Alfabetização Científica, Investigação-Formação-Ação.
topic Modelagem, Ensino de Ciências, Ensino de Matemática, Alfabetização Científica, Investigação-Formação-Ação.
description This text presents a review study on research conducted on Modeling in Science and Mathematics (MCM) with high school students. This study aims to understand how MCM practices contribute to the development of Scientific Literacy (AC). Therefore, our research adopts a qualitative approach based on a state-of-knowledge framework. Data were collected through a search on the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations of the Brazilian Institute of Information, Science, and Technology (BDTD). Data analysis followed the procedures of Content Analysis, focusing on three categories: i) Understanding of the models and modeling established in research; ii) The potentialities of MCM pedagogical practices and their contribution to the development of AC, and iii) The challenges associated with integrating MCM into the classroom. Our findings indicate that integrating MCM principles into teaching practices promotes the development of students' AC, from selecting a theme to formulating and validating a model.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2446
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2446
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2446/1108
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 13 n. 1 (2023): Debates na educação contemporânea
2236-2150
10.36524/dect.v13i1
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028985376768