Integration concepts in Integrated High School: a literature review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Boechat, Lorena Temponi
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Freitas, Nathália Luiz de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
Texto Completo: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16736
Resumo: This article aims to investigate, even in a preliminary way, the concepts of integration related to Integrated High School in Brazilian research addressed to this theme. The search parameters used in the integrative literature review from the first 6 pages of Google Scholar were: the search terms “concepção de integração” and “ensino médio integrado”/ “concepções de integração” and “ensino médio integrado” combined; the publication time interval - from 2011 to 2020; and academic textual genres - articles, monographs, dissertations, theses, and full papers published in event proceedings. The studies found were classified according to the integration perspective they exhibit, with the specification of objectives, methodological aspects, and main findings reported in the studies. Among the 31 publications identified, all of them address the three meanings discussed by Ramos (2008): conception of human training; way of linking high school and professional education; and the relationship between part and totality in the curricular proposal.
id IFFlu_35f4bde37a7db53cf12c75093021e2b4
oai_identifier_str oai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/16736
network_acronym_str IFFlu
network_name_str Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
repository_id_str
spelling Integration concepts in Integrated High School: a literature reviewConceptos de integración en la escuela secundaria integrada: una revisión de la literaturaConcepções de integração no Ensino Médio Integrado: uma revisão de literaturaIntegration ConceptsIntegrated High SchoolProfessional and Technological Education (TVET)Conceptos de IntegraciónEscuela Secundaria IntegradaEducación Profesional y TecnológicaConcepções de IntegraçãoEnsino Médio IntegradoEducação Profissional e TecnológicaThis article aims to investigate, even in a preliminary way, the concepts of integration related to Integrated High School in Brazilian research addressed to this theme. The search parameters used in the integrative literature review from the first 6 pages of Google Scholar were: the search terms “concepção de integração” and “ensino médio integrado”/ “concepções de integração” and “ensino médio integrado” combined; the publication time interval - from 2011 to 2020; and academic textual genres - articles, monographs, dissertations, theses, and full papers published in event proceedings. The studies found were classified according to the integration perspective they exhibit, with the specification of objectives, methodological aspects, and main findings reported in the studies. Among the 31 publications identified, all of them address the three meanings discussed by Ramos (2008): conception of human training; way of linking high school and professional education; and the relationship between part and totality in the curricular proposal.Este artículo tiene como objetivo investigar, aunque de manera preliminar, los conceptos de integración relacionados con el Bachillerato Integrado en investigaciones brasileñas que abordaron este tema. Los parámetros de búsqueda utilizados en la revisión de la literatura integradora de las primeras 6 páginas del portal Google Académico fueron: los términos de búsqueda “concepção de integração” and “ensino médio integrado”/ “concepções de integração” and “ensino médio integrado” juntos; el intervalo de tiempo de publicación - de 2011 a 2020; y géneros textuales académicos - artículos, monografías, disertaciones, tesis y trabajos completos publicados en actas de eventos. Los estudios encontrados fueron clasificados de acuerdo a la perspectiva de integración que exhiben, con la especificación de objetivos, aspectos metodológicos y principales hallazgos reportados en los estudios. Entre las 31 publicaciones identificadas, todas abordan los tres significados discutidos por Ramos (2008): concepción de la formación humana; forma de vincular la educación secundaria y la educación profesional; y la relación entre parte y totalidad en la propuesta curricular.Este artigo tem como objetivo investigar, ainda de forma preliminar, as concepções de integração referentes ao Ensino Médio Integrado em pesquisas brasileiras que abordaram a referida temática. Os parâmetros de busca utilizados na revisão de literatura integrativa a partir das seis primeiras páginas do portal Google Acadêmico foram: os termos de busca “concepção de integração” and “ensino médio integrado”/ “concepções de integração” and “ensino médio integrado” em conjunto; o intervalo temporal de publicação - de 2011 até 2020; e gêneros textuais acadêmicos - artigos, monografias, dissertações, teses e trabalhos completos publicados em anais de eventos. Os estudos encontrados foram classificados de acordo com a perspectiva de integração que exibem, havendo ainda a especificação dos objetivos, aspectos metodológicos e principais achados relatados nos trabalhos. Entre as 31 publicações identificadas, todas elas abordam os três sentidos discutidos por Ramos (2008): concepção de formação humana; forma de relacionar ensino médio e educação profissional; e relação entre parte e totalidade na proposta curricular.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense2022-09-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziptext/htmlhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1673610.19180/1809-2667.v24n22022p371-396Revista Vértices; Vol. 24 No. 2 (2022): May/Aug.; 371-396Revista Vértices; Vol. 24 Núm. 2 (2022): mayo/ago. ; 371-396Revista Vértices; v. 24 n. 2 (2022): maio/ago.; 371-3961809-26671415-2843reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesinstacron:IFFluminenseporhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16736/16138https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16736/16622https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16736/16623Copyright (c) 2022 Lorena Temponi Boechat, Nathália Luiz de Freitashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBoechat, Lorena TemponiFreitas, Nathália Luiz deBoechat, Lorena TemponiFreitas, Nathália Luiz deBoechat, Lorena TemponiFreitas, Nathália Luiz de2023-09-26T14:22:16Zoai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/16736Revistahttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/PUBhttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/oaiessentia@iff.edu.br1809-26671415-2843opendoar:2023-09-26T14:22:16Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesfalse
dc.title.none.fl_str_mv Integration concepts in Integrated High School: a literature review
Conceptos de integración en la escuela secundaria integrada: una revisión de la literatura
Concepções de integração no Ensino Médio Integrado: uma revisão de literatura
title Integration concepts in Integrated High School: a literature review
spellingShingle Integration concepts in Integrated High School: a literature review
Boechat, Lorena Temponi
Integration Concepts
Integrated High School
Professional and Technological Education (TVET)
Conceptos de Integración
Escuela Secundaria Integrada
Educación Profesional y Tecnológica
Concepções de Integração
Ensino Médio Integrado
Educação Profissional e Tecnológica
title_short Integration concepts in Integrated High School: a literature review
title_full Integration concepts in Integrated High School: a literature review
title_fullStr Integration concepts in Integrated High School: a literature review
title_full_unstemmed Integration concepts in Integrated High School: a literature review
title_sort Integration concepts in Integrated High School: a literature review
author Boechat, Lorena Temponi
author_facet Boechat, Lorena Temponi
Freitas, Nathália Luiz de
author_role author
author2 Freitas, Nathália Luiz de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Boechat, Lorena Temponi
Freitas, Nathália Luiz de
Boechat, Lorena Temponi
Freitas, Nathália Luiz de
Boechat, Lorena Temponi
Freitas, Nathália Luiz de
dc.subject.por.fl_str_mv Integration Concepts
Integrated High School
Professional and Technological Education (TVET)
Conceptos de Integración
Escuela Secundaria Integrada
Educación Profesional y Tecnológica
Concepções de Integração
Ensino Médio Integrado
Educação Profissional e Tecnológica
topic Integration Concepts
Integrated High School
Professional and Technological Education (TVET)
Conceptos de Integración
Escuela Secundaria Integrada
Educación Profesional y Tecnológica
Concepções de Integração
Ensino Médio Integrado
Educação Profissional e Tecnológica
description This article aims to investigate, even in a preliminary way, the concepts of integration related to Integrated High School in Brazilian research addressed to this theme. The search parameters used in the integrative literature review from the first 6 pages of Google Scholar were: the search terms “concepção de integração” and “ensino médio integrado”/ “concepções de integração” and “ensino médio integrado” combined; the publication time interval - from 2011 to 2020; and academic textual genres - articles, monographs, dissertations, theses, and full papers published in event proceedings. The studies found were classified according to the integration perspective they exhibit, with the specification of objectives, methodological aspects, and main findings reported in the studies. Among the 31 publications identified, all of them address the three meanings discussed by Ramos (2008): conception of human training; way of linking high school and professional education; and the relationship between part and totality in the curricular proposal.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16736
10.19180/1809-2667.v24n22022p371-396
url https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16736
identifier_str_mv 10.19180/1809-2667.v24n22022p371-396
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16736/16138
https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16736/16622
https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/16736/16623
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Lorena Temponi Boechat, Nathália Luiz de Freitas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Lorena Temponi Boechat, Nathália Luiz de Freitas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense
dc.source.none.fl_str_mv Revista Vértices; Vol. 24 No. 2 (2022): May/Aug.; 371-396
Revista Vértices; Vol. 24 Núm. 2 (2022): mayo/ago. ; 371-396
Revista Vértices; v. 24 n. 2 (2022): maio/ago.; 371-396
1809-2667
1415-2843
reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
instacron:IFFluminense
instname_str Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
instacron_str IFFluminense
institution IFFluminense
reponame_str Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
collection Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
repository.name.fl_str_mv Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
repository.mail.fl_str_mv essentia@iff.edu.br
_version_ 1797077563417296896