Project of Intervention in continuing training: perceptions and pedagogical reflections of School Managers in the Zona da Mata Mineira, Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Valdirene Eliane Bailon de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Vaz de Mello, Rita Márcia Andrade
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
Texto Completo: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/13827
Resumo: This article aims to identify and analyze perceptions and pedagogical reflections  of Intervention Projects in a continuing education  program  conducted  by  School Managers in the Zona da Mata Mineira, Brazil. To answer the research questions, the qualitative approach is adopted as methodological  perspective,  as well as literature review and document analysis. Results indicate that school challenges are many and, although  schools are present in different contexts, management of problem situations by school managers are always quite similar. From the specific literature and data obtained, it is concluded that the themes discussed in the study surpass the skills and possibilities of immediate  solutions in the school environment.
id IFFlu_7a01897ccfe5e84b7ab43d4ed92ebe9d
oai_identifier_str oai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/13827
network_acronym_str IFFlu
network_name_str Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
repository_id_str
spelling Project of Intervention in continuing training: perceptions and pedagogical reflections of School Managers in the Zona da Mata Mineira, BrazilProyecto de Intervención en formación continuada: percepciones y reflexiones pedagógicas de directores escolares de la Zona da Mata Mineira, BrasilProjetos de Intervenção em uma formação continuada: percepções e reflexões pedagógicas de Gestores escolares da Zona da Mata Mineira, BrasilContinuing Training of ManagersIntervention ProjectEducational PoliciesFormación Continuada de DirectoresProyecto de IntervenciónPolíticas EducativasFormação Continuada de GestoresProjeto de IntervençãoPolíticas EducacionaisThis article aims to identify and analyze perceptions and pedagogical reflections  of Intervention Projects in a continuing education  program  conducted  by  School Managers in the Zona da Mata Mineira, Brazil. To answer the research questions, the qualitative approach is adopted as methodological  perspective,  as well as literature review and document analysis. Results indicate that school challenges are many and, although  schools are present in different contexts, management of problem situations by school managers are always quite similar. From the specific literature and data obtained, it is concluded that the themes discussed in the study surpass the skills and possibilities of immediate  solutions in the school environment.Este artículo tiene como objetivo identificar y analizar las percepciones y reflexiones pedagógicas del Proyecto de  Intervención en formación continuada realizada por directores de escuela de Zona da Mata Mineira, Brasil. Para responder a las preguntas de investigación, el enfoque cualitativo se adopta como una perspectiva metodológica, utilizando la revisión de la literatura y, como procedimiento, el análisis de documentos. Los resultados indicaron que los desafíos escolares son muchos y, aunque las escuelas están  presentes  en   diferentes   contextos, la  gestión  de  situaciones  problemáticas por parte de los directores siempre es muy similar. A partir de la literatura específica y de los datos obtenidos, se concluye que los temas trabajados extrapolan las habilidades  y posibilidades de solución inmediata en el entorno escolar.Neste artigo, objetiva-se identificar e analisar as percepções e as reflexões pedagógicas dos Projetos de Intervenção em uma formação continuada realizados por Gestores Escolares da Zona da Mata Mineira, Brasil. Para responder aos questionamentos  da  pesquisa,  adota-se como perspectiva metodológica a abordagem qualitativa, utilizando a revisão de literatura e, como procedimento, a análise de documentos. Os resultados indicaram que os desafios escolares são muitos e, por mais que as escolas estejam presentes em contextos diferenciados, a abordagem de situações-problema pelos gestores é sempre muito  semelhante. Com base na literatura específica e nos dados obtidos, conclui-se que os temas trabalhados extrapolam as  competências e possibilidades de solução imediata no âmbito escolar.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense2020-05-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziptext/htmlhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1382710.19180/1809-2667.v22n12020p4-17Revista Vértices; Vol. 22 No. 1 (2020): Jan./Apr.; 4-17Revista Vértices; Vol. 22 Núm. 1 (2020): ene./abr.; 4-17Revista Vértices; v. 22 n. 1 (2020): jan./abr.; 4-171809-26671415-2843reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesinstacron:IFFluminenseporhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/13827/12688https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/13827/12701https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/13827/14297Copyright (c) 2020 Valdirene Eliane Bailon de Souza, Rita Márcia Andrade Vaz de Mellohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Valdirene Eliane Bailon deVaz de Mello, Rita Márcia Andrade2023-02-13T13:45:23Zoai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/13827Revistahttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/PUBhttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/oaiessentia@iff.edu.br1809-26671415-2843opendoar:2023-02-13T13:45:23Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesfalse
dc.title.none.fl_str_mv Project of Intervention in continuing training: perceptions and pedagogical reflections of School Managers in the Zona da Mata Mineira, Brazil
Proyecto de Intervención en formación continuada: percepciones y reflexiones pedagógicas de directores escolares de la Zona da Mata Mineira, Brasil
Projetos de Intervenção em uma formação continuada: percepções e reflexões pedagógicas de Gestores escolares da Zona da Mata Mineira, Brasil
title Project of Intervention in continuing training: perceptions and pedagogical reflections of School Managers in the Zona da Mata Mineira, Brazil
spellingShingle Project of Intervention in continuing training: perceptions and pedagogical reflections of School Managers in the Zona da Mata Mineira, Brazil
Souza, Valdirene Eliane Bailon de
Continuing Training of Managers
Intervention Project
Educational Policies
Formación Continuada de Directores
Proyecto de Intervención
Políticas Educativas
Formação Continuada de Gestores
Projeto de Intervenção
Políticas Educacionais
title_short Project of Intervention in continuing training: perceptions and pedagogical reflections of School Managers in the Zona da Mata Mineira, Brazil
title_full Project of Intervention in continuing training: perceptions and pedagogical reflections of School Managers in the Zona da Mata Mineira, Brazil
title_fullStr Project of Intervention in continuing training: perceptions and pedagogical reflections of School Managers in the Zona da Mata Mineira, Brazil
title_full_unstemmed Project of Intervention in continuing training: perceptions and pedagogical reflections of School Managers in the Zona da Mata Mineira, Brazil
title_sort Project of Intervention in continuing training: perceptions and pedagogical reflections of School Managers in the Zona da Mata Mineira, Brazil
author Souza, Valdirene Eliane Bailon de
author_facet Souza, Valdirene Eliane Bailon de
Vaz de Mello, Rita Márcia Andrade
author_role author
author2 Vaz de Mello, Rita Márcia Andrade
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Valdirene Eliane Bailon de
Vaz de Mello, Rita Márcia Andrade
dc.subject.por.fl_str_mv Continuing Training of Managers
Intervention Project
Educational Policies
Formación Continuada de Directores
Proyecto de Intervención
Políticas Educativas
Formação Continuada de Gestores
Projeto de Intervenção
Políticas Educacionais
topic Continuing Training of Managers
Intervention Project
Educational Policies
Formación Continuada de Directores
Proyecto de Intervención
Políticas Educativas
Formação Continuada de Gestores
Projeto de Intervenção
Políticas Educacionais
description This article aims to identify and analyze perceptions and pedagogical reflections  of Intervention Projects in a continuing education  program  conducted  by  School Managers in the Zona da Mata Mineira, Brazil. To answer the research questions, the qualitative approach is adopted as methodological  perspective,  as well as literature review and document analysis. Results indicate that school challenges are many and, although  schools are present in different contexts, management of problem situations by school managers are always quite similar. From the specific literature and data obtained, it is concluded that the themes discussed in the study surpass the skills and possibilities of immediate  solutions in the school environment.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/13827
10.19180/1809-2667.v22n12020p4-17
url https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/13827
identifier_str_mv 10.19180/1809-2667.v22n12020p4-17
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/13827/12688
https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/13827/12701
https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/13827/14297
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Valdirene Eliane Bailon de Souza, Rita Márcia Andrade Vaz de Mello
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Valdirene Eliane Bailon de Souza, Rita Márcia Andrade Vaz de Mello
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense
dc.source.none.fl_str_mv Revista Vértices; Vol. 22 No. 1 (2020): Jan./Apr.; 4-17
Revista Vértices; Vol. 22 Núm. 1 (2020): ene./abr.; 4-17
Revista Vértices; v. 22 n. 1 (2020): jan./abr.; 4-17
1809-2667
1415-2843
reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
instacron:IFFluminense
instname_str Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
instacron_str IFFluminense
institution IFFluminense
reponame_str Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
collection Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
repository.name.fl_str_mv Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
repository.mail.fl_str_mv essentia@iff.edu.br
_version_ 1797077562345652224