ANALYSIS OF PRACTICE IN PHYSICAL EDUCATION: THE LESSON PLAN AS A CRITICAL REFLECTION OF A BEGINNING TEACHER

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tardin, Heitor Perrud
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Souza Neto, Samuel de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1267
Resumo: This study aimed to understand the practice of a beginner teacher, taking his lesson plan as the object of analysis. Specifically, we sought to identify and analyze in the lesson plan its pedagogical trajectory of construction, the theoretical foundation, and the challenges of this process. We opted for a self-ethnographic exploratory study experience report in which the representations are put into discussion from an exercise of critical analysis of a lesson plan. This lesson plan was dissected into four actions: describing, informing, confronting, and reconstructing. As a result, the discovery of a pedagogical contradiction in which one opts for a critical conception of Physical Education was observed, but which is disguised as traces of traditionalism, sportsmanship and behaviorism framed by a critical discourse. From this understanding, it becomes possible to reconstruct the practice and contents in Physical Education from another perspective.
id IFMT_0580e8a94d88bd4070abf017b747d0c1
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1267
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling ANALYSIS OF PRACTICE IN PHYSICAL EDUCATION: THE LESSON PLAN AS A CRITICAL REFLECTION OF A BEGINNING TEACHERANÁLISIS DE LA PRÁCTICA EN EDUCACIÓN FÍSICA: EL PLAN DE LECCIÓN COMO REFLEJO CRÍTICO DE UN MAESTRO PRINCIPIANTEANÁLISE DA PRÁTICA NA EDUCAÇÃO FÍSICA: O PLANO DE AULA COMO REFLEXÃO CRÍTICA DE UM PROFESSOR INICIANTEAnalysis of PracticesProfessional QualificationLesson Plan AnalysisSchool Physical EducationAnálisis de prácticasFormación ProfesionalAnálisis del Plan de LeccionesEducación Física EscolarAnálise de PráticasFormação ProfissionalAnálise de Plano de AulaEducação Física EscolarThis study aimed to understand the practice of a beginner teacher, taking his lesson plan as the object of analysis. Specifically, we sought to identify and analyze in the lesson plan its pedagogical trajectory of construction, the theoretical foundation, and the challenges of this process. We opted for a self-ethnographic exploratory study experience report in which the representations are put into discussion from an exercise of critical analysis of a lesson plan. This lesson plan was dissected into four actions: describing, informing, confronting, and reconstructing. As a result, the discovery of a pedagogical contradiction in which one opts for a critical conception of Physical Education was observed, but which is disguised as traces of traditionalism, sportsmanship and behaviorism framed by a critical discourse. From this understanding, it becomes possible to reconstruct the practice and contents in Physical Education from another perspective.Este estudio tuvo como objetivo comprender la práctica de un docente principiante, tomando su plan de lección como objeto de análisis. Específicamente, se buscó identificar y analizar en el plan lectivo su trayectoria pedagógica de construcción, el fundamento teórico y los desafíos de este proceso. Se optó por un relato de experiencia de estudio auto etnográfico exploratorio en el que se ponen en discusión las representaciones a partir de un ejercicio de análisis crítico de un plan de lección. Este plan de lección se dividió en cuatro acciones: describir, informar, confrontar y reconstruir. Como resultado, se descubrió una contradicción pedagógica en la que se opta por una concepción crítica de la Educación Física, pero que se disfraza de vestigios de tradicionalismo, deportividad y conductismo enmarcados en un discurso crítico. A partir de esta comprensión, es posible reconstruir la práctica y los contenidos de la Educación Física desde otra perspectiva.Este estudo teve como objetivo compreender a prática de um professor iniciante, tomando como objeto de análise o seu plano de aula. Especificamente buscou-se identificar e analisar no plano de aula a sua trajetória pedagógica de construção, a fundamentação teórica e os desafios desse processo. Optou-se por um relato de experiência de estudo exploratório e autoetnográfico, em que as representações são postas em discussão a partir do exercício de análise crítica de um plano de aula. Esse plano de aula foi dissecado em quatro ações: descrever, informar, confrontar e reconstruir. Como resultado, observou-se a descoberta de uma contradição pedagógica que se define por uma concepção crítica da Educação Física, mas que se revela travestida de traços de tradicionalismo, esportivismo e comportamentalismo emoldurado por um discurso crítico. A partir dessa compreensão, torna-se possível reconstruir a prática e os conteúdos na Educação Física sob outro olhar.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLinguagensLinguagensLinguagensapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/126710.23926/RPD.2021.v6.n2.e073.id1267Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e073Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e073Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0732526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1267/539Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTardin, Heitor PerrudSouza Neto, Samuel de2022-06-03T13:02:33Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1267Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:33Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv ANALYSIS OF PRACTICE IN PHYSICAL EDUCATION: THE LESSON PLAN AS A CRITICAL REFLECTION OF A BEGINNING TEACHER
ANÁLISIS DE LA PRÁCTICA EN EDUCACIÓN FÍSICA: EL PLAN DE LECCIÓN COMO REFLEJO CRÍTICO DE UN MAESTRO PRINCIPIANTE
ANÁLISE DA PRÁTICA NA EDUCAÇÃO FÍSICA: O PLANO DE AULA COMO REFLEXÃO CRÍTICA DE UM PROFESSOR INICIANTE
title ANALYSIS OF PRACTICE IN PHYSICAL EDUCATION: THE LESSON PLAN AS A CRITICAL REFLECTION OF A BEGINNING TEACHER
spellingShingle ANALYSIS OF PRACTICE IN PHYSICAL EDUCATION: THE LESSON PLAN AS A CRITICAL REFLECTION OF A BEGINNING TEACHER
Tardin, Heitor Perrud
Analysis of Practices
Professional Qualification
Lesson Plan Analysis
School Physical Education
Análisis de prácticas
Formación Profesional
Análisis del Plan de Lecciones
Educación Física Escolar
Análise de Práticas
Formação Profissional
Análise de Plano de Aula
Educação Física Escolar
title_short ANALYSIS OF PRACTICE IN PHYSICAL EDUCATION: THE LESSON PLAN AS A CRITICAL REFLECTION OF A BEGINNING TEACHER
title_full ANALYSIS OF PRACTICE IN PHYSICAL EDUCATION: THE LESSON PLAN AS A CRITICAL REFLECTION OF A BEGINNING TEACHER
title_fullStr ANALYSIS OF PRACTICE IN PHYSICAL EDUCATION: THE LESSON PLAN AS A CRITICAL REFLECTION OF A BEGINNING TEACHER
title_full_unstemmed ANALYSIS OF PRACTICE IN PHYSICAL EDUCATION: THE LESSON PLAN AS A CRITICAL REFLECTION OF A BEGINNING TEACHER
title_sort ANALYSIS OF PRACTICE IN PHYSICAL EDUCATION: THE LESSON PLAN AS A CRITICAL REFLECTION OF A BEGINNING TEACHER
author Tardin, Heitor Perrud
author_facet Tardin, Heitor Perrud
Souza Neto, Samuel de
author_role author
author2 Souza Neto, Samuel de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tardin, Heitor Perrud
Souza Neto, Samuel de
dc.subject.por.fl_str_mv Analysis of Practices
Professional Qualification
Lesson Plan Analysis
School Physical Education
Análisis de prácticas
Formación Profesional
Análisis del Plan de Lecciones
Educación Física Escolar
Análise de Práticas
Formação Profissional
Análise de Plano de Aula
Educação Física Escolar
topic Analysis of Practices
Professional Qualification
Lesson Plan Analysis
School Physical Education
Análisis de prácticas
Formación Profesional
Análisis del Plan de Lecciones
Educación Física Escolar
Análise de Práticas
Formação Profissional
Análise de Plano de Aula
Educação Física Escolar
description This study aimed to understand the practice of a beginner teacher, taking his lesson plan as the object of analysis. Specifically, we sought to identify and analyze in the lesson plan its pedagogical trajectory of construction, the theoretical foundation, and the challenges of this process. We opted for a self-ethnographic exploratory study experience report in which the representations are put into discussion from an exercise of critical analysis of a lesson plan. This lesson plan was dissected into four actions: describing, informing, confronting, and reconstructing. As a result, the discovery of a pedagogical contradiction in which one opts for a critical conception of Physical Education was observed, but which is disguised as traces of traditionalism, sportsmanship and behaviorism framed by a critical discourse. From this understanding, it becomes possible to reconstruct the practice and contents in Physical Education from another perspective.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Linguagens
Linguagens
Linguagens
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1267
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e073.id1267
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1267
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e073.id1267
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1267/539
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e073
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e073
Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e073
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205725725884416