THE PROCESSES OF PEDAGOGICAL WEAVING AND INDUCTION OF THE BEGINNING TEACHER
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1233 |
Resumo: | From a descriptive-analytical study of a qualitative nature, this article proposes to investigate how beginning teachers are welcome and companied in the development of their pedagogical actions, “learning to be a teacher”. As a theoretical foundation, we deepened several concepts related to the professional development of the beginning teacher such as: there ception, the pedagogical induction processes and the constitution of bonds between the teacher and the pedagogical coordinator, in the development of the training process. The data revealed that essential actions, such as listening, speaking and looking, were little high lighted by the educators in question. Experiences prior tochoosing a profession are present in the professional history of the se teachers and reflect the way of teaching. The reflection of the practice, carried out by the beginning teacher, occurs, most of the time, in a solitary way, and the pedagogical knowledge is not taught in the school institution, nor in the formative moments. |
id |
IFMT_09c96a9cf80de6e43be043293ba4a292 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1233 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE PROCESSES OF PEDAGOGICAL WEAVING AND INDUCTION OF THE BEGINNING TEACHERLOS PROCESOS DE INDUCCIÓN Y TEJIDO PEDAGÓGICO DEL MAESTRO PRINCIPIANTEO TECER PEDAGÓGICO DO PROFESSOR INICIANTE E OS PROCESSOS DE INDUÇÃOProfessor inicianteProcesso de induçãoAcolhimentoCoordenador PedagógicoBeginning teacherInduction processWelcoming processPedagogical CoordinatorDocente principianteProceso de inducciónRecepciónCoordinadora PedagógicaFrom a descriptive-analytical study of a qualitative nature, this article proposes to investigate how beginning teachers are welcome and companied in the development of their pedagogical actions, “learning to be a teacher”. As a theoretical foundation, we deepened several concepts related to the professional development of the beginning teacher such as: there ception, the pedagogical induction processes and the constitution of bonds between the teacher and the pedagogical coordinator, in the development of the training process. The data revealed that essential actions, such as listening, speaking and looking, were little high lighted by the educators in question. Experiences prior tochoosing a profession are present in the professional history of the se teachers and reflect the way of teaching. The reflection of the practice, carried out by the beginning teacher, occurs, most of the time, in a solitary way, and the pedagogical knowledge is not taught in the school institution, nor in the formative moments.A partir de unestudiodescriptivo-analítico de carácter cualitativo, este artículo tiene como objetivo investigar cómolos docentes principiantes sonacogidos y acompañadoseneldesarrollo de sus acciones pedagógicas, “aprender a ser docentes”. Como fundamento teórico, profundizamoslos conceptos relacionados coneldesarrolloprofesionaldel docente principiante, larecepción, losprocesos de inducción pedagógica y laconstitución de vínculos entre el docente y elcoordinador pedagógico, eneldesarrollodelproceso de formación. La recolección de datos se realizó a través de uncuestionario, conel objetivo de caracterizar al grupo investigado y también a través de entrevistas. Los datosrevelaron que lasaccionesesenciales, como escuchar, hablar y mirar, fueronpoco evidenciadas por los educadores encuestión. Lasexperiencias vividas antes de elegir una profesiónestán presentes enlatrayectoriaprofesional de estos docentes e influyenenla forma de enseñar. La reflexión de lapráctica, realizada por el docente principiante, se da, lamayoría de lasveces, de forma solitaria, y elconocimiento pedagógico no se imparteenlainstitución escolar, nienlos momentos formativos.A partir de um estudo descritivo-analítico de natureza qualitativa, o presente artigo se propõe a investigar como os professores iniciantes são acolhidos e acompanhados no desenvolvimento de suas ações pedagógicas, “aprendendo a ser professor”. Como fundamentação teórica, aprofundamos os conceitos referentes ao desenvolvimento profissional do professor iniciante, o acolhimento, os processos de indução pedagógica e a constituição de vínculos entre o docente e o coordenador pedagógico, no desenvolvimento do processo formativo. A coleta de dados foi realizada por meio de um questionário, visando a caracterizar o grupo pesquisado e também por entrevistas. Os dados revelaram que as ações essenciais, como a escuta, a fala e o olhar foram pouco evidenciadas pelos educadores em questão. As experiências vividas anteriores à escolha da profissão se fazem presentes na história profissional desses professores e influenciam a maneira de ensinar. A reflexão da prática, realizada pelo professor iniciante, ocorre, na maior parte das vezes, de forma solitária, e os conhecimentos pedagógicos não são ensinados na instituição escolar, nem nos momentos formativos.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/123310.23926/RPD.2021.v6.n2.e072.id1233Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e072Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e072Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0722526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1233/537Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSena, Érica Cristina SouzaAndrade, Maria de Fátima Ramos deMizukami, Maria da Graça NicolettiAparicio, Ana Silvia Moço2022-06-03T13:02:33Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1233Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:33Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE PROCESSES OF PEDAGOGICAL WEAVING AND INDUCTION OF THE BEGINNING TEACHER LOS PROCESOS DE INDUCCIÓN Y TEJIDO PEDAGÓGICO DEL MAESTRO PRINCIPIANTE O TECER PEDAGÓGICO DO PROFESSOR INICIANTE E OS PROCESSOS DE INDUÇÃO |
title |
THE PROCESSES OF PEDAGOGICAL WEAVING AND INDUCTION OF THE BEGINNING TEACHER |
spellingShingle |
THE PROCESSES OF PEDAGOGICAL WEAVING AND INDUCTION OF THE BEGINNING TEACHER Sena, Érica Cristina Souza Professor iniciante Processo de indução Acolhimento Coordenador Pedagógico Beginning teacher Induction process Welcoming process Pedagogical Coordinator Docente principiante Proceso de inducción Recepción Coordinadora Pedagógica |
title_short |
THE PROCESSES OF PEDAGOGICAL WEAVING AND INDUCTION OF THE BEGINNING TEACHER |
title_full |
THE PROCESSES OF PEDAGOGICAL WEAVING AND INDUCTION OF THE BEGINNING TEACHER |
title_fullStr |
THE PROCESSES OF PEDAGOGICAL WEAVING AND INDUCTION OF THE BEGINNING TEACHER |
title_full_unstemmed |
THE PROCESSES OF PEDAGOGICAL WEAVING AND INDUCTION OF THE BEGINNING TEACHER |
title_sort |
THE PROCESSES OF PEDAGOGICAL WEAVING AND INDUCTION OF THE BEGINNING TEACHER |
author |
Sena, Érica Cristina Souza |
author_facet |
Sena, Érica Cristina Souza Andrade, Maria de Fátima Ramos de Mizukami, Maria da Graça Nicoletti Aparicio, Ana Silvia Moço |
author_role |
author |
author2 |
Andrade, Maria de Fátima Ramos de Mizukami, Maria da Graça Nicoletti Aparicio, Ana Silvia Moço |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sena, Érica Cristina Souza Andrade, Maria de Fátima Ramos de Mizukami, Maria da Graça Nicoletti Aparicio, Ana Silvia Moço |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professor iniciante Processo de indução Acolhimento Coordenador Pedagógico Beginning teacher Induction process Welcoming process Pedagogical Coordinator Docente principiante Proceso de inducción Recepción Coordinadora Pedagógica |
topic |
Professor iniciante Processo de indução Acolhimento Coordenador Pedagógico Beginning teacher Induction process Welcoming process Pedagogical Coordinator Docente principiante Proceso de inducción Recepción Coordinadora Pedagógica |
description |
From a descriptive-analytical study of a qualitative nature, this article proposes to investigate how beginning teachers are welcome and companied in the development of their pedagogical actions, “learning to be a teacher”. As a theoretical foundation, we deepened several concepts related to the professional development of the beginning teacher such as: there ception, the pedagogical induction processes and the constitution of bonds between the teacher and the pedagogical coordinator, in the development of the training process. The data revealed that essential actions, such as listening, speaking and looking, were little high lighted by the educators in question. Experiences prior tochoosing a profession are present in the professional history of the se teachers and reflect the way of teaching. The reflection of the practice, carried out by the beginning teacher, occurs, most of the time, in a solitary way, and the pedagogical knowledge is not taught in the school institution, nor in the formative moments. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1233 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e072.id1233 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1233 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e072.id1233 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1233/537 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e072 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e072 Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e072 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205725700718592 |