THE REMOTES OF REMOTE EDUCATION FOR ACADEMIC TRAINING IN THE SCIENCE COURSE - BIOLOGY AND CHEMISTRY IN IEAA/UFAM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/381 |
Resumo: | This study aimed to assess the impacts of remote classes on teaching and learning students of the Bachelor's Degree in Science - Biology and Chemistry, from the Institute of Education, Agriculture and Environment (IEAA), from the Federal University of Amazonas (UFAM). The method for data collection was through a semi-structured questionnaire with open and closed questions for students enrolled from the 8th period, taking a qualitative approach. The results showed that 82.8% of the participants consider that the teaching proposal, although it is good as a palliative measure to remedy gaps caused by the suspension of face-to-face classes, will cause interference in learning by not covering all areas of teaching. When considering the results of the analyzes, one realizes that actions that can expand this new teaching model must still be considered so that it can minimize losses in the teaching and learning of the academic community. |
id |
IFMT_0c731bf3099bcc5601801bf515df1feb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/381 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE REMOTES OF REMOTE EDUCATION FOR ACADEMIC TRAINING IN THE SCIENCE COURSE - BIOLOGY AND CHEMISTRY IN IEAA/UFAMLOS REMOTOS DE EDUCACIÓN A DISTANCIA PARA LA FORMACIÓN ACADÉMICA EN EL CURSO DE CIENCIAS - BIOLOGÍA Y QUÍMICA EN IEAA/UFAMOS ENTRAVES DO ENSINO REMOTO PARA FORMAÇÃO ACADÊMICA NO CURSO DE CIÊNCIAS - BIOLOGIA E QUÍMICA NO IEAA/UFAMEnsinoAulas remotasEducaçãoTeachingRemote lessonsEducationEnseñanzaClases remotasEducaciónThis study aimed to assess the impacts of remote classes on teaching and learning students of the Bachelor's Degree in Science - Biology and Chemistry, from the Institute of Education, Agriculture and Environment (IEAA), from the Federal University of Amazonas (UFAM). The method for data collection was through a semi-structured questionnaire with open and closed questions for students enrolled from the 8th period, taking a qualitative approach. The results showed that 82.8% of the participants consider that the teaching proposal, although it is good as a palliative measure to remedy gaps caused by the suspension of face-to-face classes, will cause interference in learning by not covering all areas of teaching. When considering the results of the analyzes, one realizes that actions that can expand this new teaching model must still be considered so that it can minimize losses in the teaching and learning of the academic community.Este estudio tuvo como objetivo evaluar los impactos de las clases a distancia en la enseñanza y el aprendizaje de estudiantes de la Licenciatura en Ciencias - Biología y Química, del Instituto de Educación, Agricultura y Medio Ambiente (IEAA), de la Universidad Federal de Amazonas (UFAM). El método de recolección de datos fue a través de un cuestionario semiestructurado con preguntas abiertas y cerradas para estudiantes matriculados a partir del 8º período, con un enfoque cualitativo. Los resultados arrojaron que el 82,8% de los participantes considera que la propuesta docente, si bien es buena como medida paliativa para subsanar brechas provocadas por la suspensión de clases presenciales, provocará interferencia en el aprendizaje al no abarcar todas las áreas de la docencia. Al considerar los resultados de los análisis, queda claro que aún se deben considerar acciones que puedan expandir este nuevo modelo de enseñanza para que pueda minimizar las pérdidas en la enseñanza y el aprendizaje en la comunidad académica.Este estudo teve como objetivo avaliar os impactos das aulas remotas no ensino e aprendizado de discentes do curso de Licenciatura em Ciências - Biologia e Química, do Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA), da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). O método para a coleta dos dados foi através de um questionário semiestruturado com questões abertas e fechadas destinado aos alunos matriculados a partir do 8º período, assumindo uma abordagem de cunho qualitativo. Os resultados apontaram que 82,8% dos participantes consideram que a proposta de ensino, embora seja boa como uma medida paliativa para sanar lacunas ocasionadas pela suspensão das aulas presenciais, ocasionará interferência no aprendizado por não comtemplar todas as áreas de ensino. Ao considerar os resultados das análises se percebe que ainda deve-se pensar em ações que possam ampliar esse novo modelo de ensino para que possa minimizar as perdas no ensino e aprendizado da comunidade acadêmica.Revista Prática Docente2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/38110.23926/RPD.2021.v6.n1.e18.id1020Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e018Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e018Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e0182526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/381/372Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarques de Freitas, Felipe Augusto Silva Santos, Erinéia da2023-05-27T21:25:47Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/381Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T21:25:47Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE REMOTES OF REMOTE EDUCATION FOR ACADEMIC TRAINING IN THE SCIENCE COURSE - BIOLOGY AND CHEMISTRY IN IEAA/UFAM LOS REMOTOS DE EDUCACIÓN A DISTANCIA PARA LA FORMACIÓN ACADÉMICA EN EL CURSO DE CIENCIAS - BIOLOGÍA Y QUÍMICA EN IEAA/UFAM OS ENTRAVES DO ENSINO REMOTO PARA FORMAÇÃO ACADÊMICA NO CURSO DE CIÊNCIAS - BIOLOGIA E QUÍMICA NO IEAA/UFAM |
title |
THE REMOTES OF REMOTE EDUCATION FOR ACADEMIC TRAINING IN THE SCIENCE COURSE - BIOLOGY AND CHEMISTRY IN IEAA/UFAM |
spellingShingle |
THE REMOTES OF REMOTE EDUCATION FOR ACADEMIC TRAINING IN THE SCIENCE COURSE - BIOLOGY AND CHEMISTRY IN IEAA/UFAM Marques de Freitas, Felipe Augusto Ensino Aulas remotas Educação Teaching Remote lessons Education Enseñanza Clases remotas Educación |
title_short |
THE REMOTES OF REMOTE EDUCATION FOR ACADEMIC TRAINING IN THE SCIENCE COURSE - BIOLOGY AND CHEMISTRY IN IEAA/UFAM |
title_full |
THE REMOTES OF REMOTE EDUCATION FOR ACADEMIC TRAINING IN THE SCIENCE COURSE - BIOLOGY AND CHEMISTRY IN IEAA/UFAM |
title_fullStr |
THE REMOTES OF REMOTE EDUCATION FOR ACADEMIC TRAINING IN THE SCIENCE COURSE - BIOLOGY AND CHEMISTRY IN IEAA/UFAM |
title_full_unstemmed |
THE REMOTES OF REMOTE EDUCATION FOR ACADEMIC TRAINING IN THE SCIENCE COURSE - BIOLOGY AND CHEMISTRY IN IEAA/UFAM |
title_sort |
THE REMOTES OF REMOTE EDUCATION FOR ACADEMIC TRAINING IN THE SCIENCE COURSE - BIOLOGY AND CHEMISTRY IN IEAA/UFAM |
author |
Marques de Freitas, Felipe Augusto |
author_facet |
Marques de Freitas, Felipe Augusto Silva Santos, Erinéia da |
author_role |
author |
author2 |
Silva Santos, Erinéia da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques de Freitas, Felipe Augusto Silva Santos, Erinéia da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Aulas remotas Educação Teaching Remote lessons Education Enseñanza Clases remotas Educación |
topic |
Ensino Aulas remotas Educação Teaching Remote lessons Education Enseñanza Clases remotas Educación |
description |
This study aimed to assess the impacts of remote classes on teaching and learning students of the Bachelor's Degree in Science - Biology and Chemistry, from the Institute of Education, Agriculture and Environment (IEAA), from the Federal University of Amazonas (UFAM). The method for data collection was through a semi-structured questionnaire with open and closed questions for students enrolled from the 8th period, taking a qualitative approach. The results showed that 82.8% of the participants consider that the teaching proposal, although it is good as a palliative measure to remedy gaps caused by the suspension of face-to-face classes, will cause interference in learning by not covering all areas of teaching. When considering the results of the analyzes, one realizes that actions that can expand this new teaching model must still be considered so that it can minimize losses in the teaching and learning of the academic community. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/381 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e18.id1020 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/381 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n1.e18.id1020 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/381/372 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e018 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e018 Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e018 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943152644096 |