APPLIED MATHEMATICS IN COURSE RESTAURANT AND BAR SERVICE IFCE: EXPLORING THE QUANTITIES AND MEASURES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira dos Santos, Joelma
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Costa Pereira, Ana Carolina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/654
Resumo: This work shows an action in Applied Mathematics discipline in class the first semester of the subsequent mid-level technical course in Restaurant and Bar Service (SRB) of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará, campus Camocim. The action was through practical classes and measuring instruments occurring in the classroom and in the kitchen of course located on campus. The idea was to explore contents of Quantities block measures and working with a more palpable and Mathematics dedicated to the practice of technical future, since these professionals working in areas whose technological axis is Hospitality and Leisure, have in their daily work situations They require some skills involving mathematical thinking. The action has generated greater interaction of students with discipline resulting in better performance in learning Applied Mathematics forward-SRB course.
id IFMT_0cc9dce99f354f8751de30b50cdd58cb
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/654
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling APPLIED MATHEMATICS IN COURSE RESTAURANT AND BAR SERVICE IFCE: EXPLORING THE QUANTITIES AND MEASURESA MATEMÁTICA APLICADA NO CURSO DE SERVIÇO DE RESTAURANTE E BAR DO IFCE: EXPLORANDO AS GRANDEZAS E MEDIDASAprendizagemAulas práticasGrandezas e medidasMatemática aplicadaPensamento matemáticolearningPractical classesQuantities and measuresApplied mathematicsMathematical ThinkingThis work shows an action in Applied Mathematics discipline in class the first semester of the subsequent mid-level technical course in Restaurant and Bar Service (SRB) of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará, campus Camocim. The action was through practical classes and measuring instruments occurring in the classroom and in the kitchen of course located on campus. The idea was to explore contents of Quantities block measures and working with a more palpable and Mathematics dedicated to the practice of technical future, since these professionals working in areas whose technological axis is Hospitality and Leisure, have in their daily work situations They require some skills involving mathematical thinking. The action has generated greater interaction of students with discipline resulting in better performance in learning Applied Mathematics forward-SRB course.O presente trabalho mostra uma ação na disciplina Matemática Aplicada na turma do primeiro semestre do curso técnico de nível médio subsequente em Serviço de Restaurante e Bar (SRB) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Campus Camocim. A ação se deu por meio de aulas práticas e com instrumentos de medida ocorrendo em sala de aula e na cozinha do curso localizada no próprio Campus. A ideia era explorar conteúdos do bloco Grandezas e Medidas trabalhando com uma Matemática mais palpável e voltada para a prática dos futuros técnicos, visto que esses profissionais que atuam em áreas, cujo eixo tecnológico é Hospitalidade e Lazer, têm em seu cotidiano de trabalho situações que exigem algumas competências envolvendo o pensamento matemático. A ação gerou uma interação maior dos alunos com a disciplina resultando em um melhor desempenho na aprendizagem da Matemática Aplicada voltada para o curso SRB.Revista Prática Docente2016-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/65410.23926/rpd.v1i1.18Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 1 No. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 44-53Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 1 Núm. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 44-53Revista Prática Docente; v. 1 n. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 44-532526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/654/643Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNogueira dos Santos, Joelma Costa Pereira, Ana Carolina2023-06-01T19:51:24Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/654Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-01T19:51:24Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv APPLIED MATHEMATICS IN COURSE RESTAURANT AND BAR SERVICE IFCE: EXPLORING THE QUANTITIES AND MEASURES
A MATEMÁTICA APLICADA NO CURSO DE SERVIÇO DE RESTAURANTE E BAR DO IFCE: EXPLORANDO AS GRANDEZAS E MEDIDAS
title APPLIED MATHEMATICS IN COURSE RESTAURANT AND BAR SERVICE IFCE: EXPLORING THE QUANTITIES AND MEASURES
spellingShingle APPLIED MATHEMATICS IN COURSE RESTAURANT AND BAR SERVICE IFCE: EXPLORING THE QUANTITIES AND MEASURES
Nogueira dos Santos, Joelma
Aprendizagem
Aulas práticas
Grandezas e medidas
Matemática aplicada
Pensamento matemático
learning
Practical classes
Quantities and measures
Applied mathematics
Mathematical Thinking
title_short APPLIED MATHEMATICS IN COURSE RESTAURANT AND BAR SERVICE IFCE: EXPLORING THE QUANTITIES AND MEASURES
title_full APPLIED MATHEMATICS IN COURSE RESTAURANT AND BAR SERVICE IFCE: EXPLORING THE QUANTITIES AND MEASURES
title_fullStr APPLIED MATHEMATICS IN COURSE RESTAURANT AND BAR SERVICE IFCE: EXPLORING THE QUANTITIES AND MEASURES
title_full_unstemmed APPLIED MATHEMATICS IN COURSE RESTAURANT AND BAR SERVICE IFCE: EXPLORING THE QUANTITIES AND MEASURES
title_sort APPLIED MATHEMATICS IN COURSE RESTAURANT AND BAR SERVICE IFCE: EXPLORING THE QUANTITIES AND MEASURES
author Nogueira dos Santos, Joelma
author_facet Nogueira dos Santos, Joelma
Costa Pereira, Ana Carolina
author_role author
author2 Costa Pereira, Ana Carolina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira dos Santos, Joelma
Costa Pereira, Ana Carolina
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem
Aulas práticas
Grandezas e medidas
Matemática aplicada
Pensamento matemático
learning
Practical classes
Quantities and measures
Applied mathematics
Mathematical Thinking
topic Aprendizagem
Aulas práticas
Grandezas e medidas
Matemática aplicada
Pensamento matemático
learning
Practical classes
Quantities and measures
Applied mathematics
Mathematical Thinking
description This work shows an action in Applied Mathematics discipline in class the first semester of the subsequent mid-level technical course in Restaurant and Bar Service (SRB) of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará, campus Camocim. The action was through practical classes and measuring instruments occurring in the classroom and in the kitchen of course located on campus. The idea was to explore contents of Quantities block measures and working with a more palpable and Mathematics dedicated to the practice of technical future, since these professionals working in areas whose technological axis is Hospitality and Leisure, have in their daily work situations They require some skills involving mathematical thinking. The action has generated greater interaction of students with discipline resulting in better performance in learning Applied Mathematics forward-SRB course.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/654
10.23926/rpd.v1i1.18
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/654
identifier_str_mv 10.23926/rpd.v1i1.18
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/654/643
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 1 No. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 44-53
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 1 Núm. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 44-53
Revista Prática Docente; v. 1 n. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 44-53
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068944911106048