Expressions of future teachers who teach mathematics in actions involving actions and measures

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pozebon , Simone, Klein , Maiara Luisa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57435
Resumo: With the object of initial formation reflections, this article proposes to discuss expressions of future teachers facing a learning-triggering situation relating to quantities and measures, focusing on volume. At the Federal University of Santa Maria Mathematics Club, students participated in studies and actions related to teaching and learning of mathematics, based on the Historical-Cultural Theory and especially on Activity Theory and Teaching Guiding Activity, providing the empirical data of this study. The analysis showed indications that future teachers, when faced with situations that trigger learning, do not always overcome the appeal to sensory material as the only way to search for a solution, which characterizes empirical thinking. As a consequence of the results, it is pointed out, in the initial formation the relevance of access to spaces that allow discussions and reflections reaching beyond the knowledge considered as further development of the future teaching area.
id UFU-8_36063cfa4f20d695349331db0bcee33a
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57435
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Expressions of future teachers who teach mathematics in actions involving actions and measuresManifestaciones de futuros profesores que enseñan matemáticas en acciones que involucran grandezas y medidasManifestações de futuros professores que ensinam matemática em ações que envolvem grandezas e medidasFormação Inicial de ProfessoresGrandezas e MedidasClube de MatemáticaInitial Teacher FormationQuantities and MeasuresMathematics ClubFormación Inicial de ProfesoresGrandezas y MedidasClub de MatemáticasWith the object of initial formation reflections, this article proposes to discuss expressions of future teachers facing a learning-triggering situation relating to quantities and measures, focusing on volume. At the Federal University of Santa Maria Mathematics Club, students participated in studies and actions related to teaching and learning of mathematics, based on the Historical-Cultural Theory and especially on Activity Theory and Teaching Guiding Activity, providing the empirical data of this study. The analysis showed indications that future teachers, when faced with situations that trigger learning, do not always overcome the appeal to sensory material as the only way to search for a solution, which characterizes empirical thinking. As a consequence of the results, it is pointed out, in the initial formation the relevance of access to spaces that allow discussions and reflections reaching beyond the knowledge considered as further development of the future teaching area.Teniendo como objeto de reflexiones la formación inicial, este artículo se propone discutir sobre manifestaciones de futuros profesores delante de una situación desencadenadora de aprendizaje relativa a grandezas y medidas, específicamente sobre volumen. En el espacio del Club de Matemáticas, de la Universidad Federal de Santa Maria (UFSM), académicos participaron de estudios y acciones relacionadas a la enseñanza y el aprendizaje de matemáticas, pautados en la Teoría Histórico-Cultural, especialmente en la Teoría de la Actividad y en la Actividad Orientadora de Enseñanza, originando los datos empíricos de este trabajo. El análisis presentó indicativos de que futuros profesores, cuando puestos delante de situaciones desencadenadoras de aprendizaje, ni siempre superan el llamado al material sensorial como único modo de búsqueda de solución, lo que caracteriza el pensamiento empírico. En virtud de los resultados, se señala, en la formación inicial, la relevancia del acceso a espacios que posibiliten discusiones y reflexiones que permitan ir más allá de los conocimientos considerados como profundizaciones de la futura área de enseñanza.Tendo como objeto de reflexões a formação inicial, este artigo propõe-se a discutir sobre manifestações de futuros professores diante de uma situação desencadeadora de aprendizagem relativa a grandezas e medidas, especificamente sobre volume. No espaço do Clube de Matemática da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), acadêmicos participaram de estudos e ações relacionadas ao ensino e aprendizagem de matemática, pautados na Teoria Histórico-Cultural, especialmente na Teoria da Atividade e na Atividade Orientadora de Ensino, originando os dados empíricos deste trabalho. A análise apresentou indicativos de que futuros professores, quando colocados diante de situações desencadeadoras de aprendizagem, nem sempre superam o apelo ao material sensorial como única forma de busca de solução, o que caracteriza o pensamento empírico. Como decorrência dos resultados, aponta-se, na formação inicial, a relevância do acesso a espaços que possibilitem reflexões que permitam ir para além dos conhecimentos considerados como aprofundamentos da futura área de ensino.Universidade Federal de Uberlândia2020-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5743510.14393/ER-v27nEa2020-6Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1306-1331Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1306-1331Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1306-13311983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57435/29982https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57435/29983Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira Pozebon , Simone Klein , Maiara Luisa info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-29T00:13:37Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57435Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-09-29T00:13:37Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Expressions of future teachers who teach mathematics in actions involving actions and measures
Manifestaciones de futuros profesores que enseñan matemáticas en acciones que involucran grandezas y medidas
Manifestações de futuros professores que ensinam matemática em ações que envolvem grandezas e medidas
title Expressions of future teachers who teach mathematics in actions involving actions and measures
spellingShingle Expressions of future teachers who teach mathematics in actions involving actions and measures
Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira
Formação Inicial de Professores
Grandezas e Medidas
Clube de Matemática
Initial Teacher Formation
Quantities and Measures
Mathematics Club
Formación Inicial de Profesores
Grandezas y Medidas
Club de Matemáticas
title_short Expressions of future teachers who teach mathematics in actions involving actions and measures
title_full Expressions of future teachers who teach mathematics in actions involving actions and measures
title_fullStr Expressions of future teachers who teach mathematics in actions involving actions and measures
title_full_unstemmed Expressions of future teachers who teach mathematics in actions involving actions and measures
title_sort Expressions of future teachers who teach mathematics in actions involving actions and measures
author Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira
author_facet Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira
Pozebon , Simone
Klein , Maiara Luisa
author_role author
author2 Pozebon , Simone
Klein , Maiara Luisa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira
Pozebon , Simone
Klein , Maiara Luisa
dc.subject.por.fl_str_mv Formação Inicial de Professores
Grandezas e Medidas
Clube de Matemática
Initial Teacher Formation
Quantities and Measures
Mathematics Club
Formación Inicial de Profesores
Grandezas y Medidas
Club de Matemáticas
topic Formação Inicial de Professores
Grandezas e Medidas
Clube de Matemática
Initial Teacher Formation
Quantities and Measures
Mathematics Club
Formación Inicial de Profesores
Grandezas y Medidas
Club de Matemáticas
description With the object of initial formation reflections, this article proposes to discuss expressions of future teachers facing a learning-triggering situation relating to quantities and measures, focusing on volume. At the Federal University of Santa Maria Mathematics Club, students participated in studies and actions related to teaching and learning of mathematics, based on the Historical-Cultural Theory and especially on Activity Theory and Teaching Guiding Activity, providing the empirical data of this study. The analysis showed indications that future teachers, when faced with situations that trigger learning, do not always overcome the appeal to sensory material as the only way to search for a solution, which characterizes empirical thinking. As a consequence of the results, it is pointed out, in the initial formation the relevance of access to spaces that allow discussions and reflections reaching beyond the knowledge considered as further development of the future teaching area.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57435
10.14393/ER-v27nEa2020-6
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57435
identifier_str_mv 10.14393/ER-v27nEa2020-6
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57435/29982
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57435/29983
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1306-1331
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1306-1331
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1306-1331
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223193038848