Activities to debate the formation of colors: the participation and prior knowledge of students as a basis for dialogue

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Maria Cecília Leôncio
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Kirkorian, Jose Paulo Cury
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1465
Resumo: This work describes a sequence of four activities carried out in the classroom to study vision and color formation. Based on the theories of Vygotsky, Bachelard and Ausubel, social relationships and prior knowledge are considered important factors for learning. The activities were carried out with a group from São Paulo government´s high school students, with the objective of studying the topic from the construction of a dialogue between teacher and students considering their own conceptions about the content under study. The research is qualitative (GIL, 2008) and four experiments were presented: “color box”, “light scattering by prism”, “color palette” and “impressionist technique”. The results show that it was possible to work with the students' previous conceptions and approach the content on vision and color formation in a contextualized and less abstract way.
id IFMT_0d997af372cac49387917269ebd973da
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1465
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling Activities to debate the formation of colors: the participation and prior knowledge of students as a basis for dialogueActividades para debatir la formación de colores: la participación y el saber previo de los alumnos como base al diálogoAtividades para discutir a formação das cores: a participação e o conhecimento prévio dos alunos como base do diálogoMediationPhysics TeachingAlternative ConceptionsColorMediaciónEnseñanza de la FísicaConcepciones AlternativasColorMediaçãoEnsino de FísicaConcepções AlternativasCorThis work describes a sequence of four activities carried out in the classroom to study vision and color formation. Based on the theories of Vygotsky, Bachelard and Ausubel, social relationships and prior knowledge are considered important factors for learning. The activities were carried out with a group from São Paulo government´s high school students, with the objective of studying the topic from the construction of a dialogue between teacher and students considering their own conceptions about the content under study. The research is qualitative (GIL, 2008) and four experiments were presented: “color box”, “light scattering by prism”, “color palette” and “impressionist technique”. The results show that it was possible to work with the students' previous conceptions and approach the content on vision and color formation in a contextualized and less abstract way.Este trabajo describe una secuencia de cuatro actividades realizadas en el aula para estudiar la visión y la formación del color. Con base en las teorías de Vigotsky, Bachelard y Ausubel, las relaciones sociales y los conocimientos previos se consideran factores importantes para el aprendizaje. Las actividades se realizaron con un grupo de estudiantes de secundaria de la red pública de São Paulo, con el objetivo de estudiar el tema a partir de la construcción de un diálogo entre profesor y estudiantes considerando sus propias concepciones sobre el contenido en estudio. La investigación es cualitativa (GIL, 2008) y se presentaron cuatro experimentos: “caja de colores”, “dispersión de luz por prisma”, “paleta de colores” y “técnica impresionista”. Los resultados muestran que fue posible trabajar con las concepciones previas de los estudiantes y abordar los contenidos sobre la formación de la visión y el color de forma contextualizada y menos abstracta.Este trabalho descreve uma sequência de quatro atividades realizadas em sala de aula para estudar a visão e formação das cores. Com base nas teorias de Vigotsky, Bachelard e Ausubel, considera-se a relação social e o conhecimento prévio como fatores importantes para a aprendizagem. As atividades foram realizadas com um grupo de alunos do ensino médio da rede pública de São Paulo, com o objetivo de estudar o tema a partir da construção de um diálogo entre professor e alunos considerando suas próprias concepções sobre o conteúdo em estudo. A pesquisa é do tipo qualitativa (GIL, 2008) e os experimentos apresentados foram quatro: “caixa de cores”, “dispersão de luz por prisma”, “paleta de cores” e “técnica impressionista”. Os resultados mostram que foi possível trabalhar com as concepções prévias dos estudantes e abordar o conteúdo sobre visão e formação de cores de forma contextualizada e menos abstrata.Revista Prática Docente2022-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/146510.23926/RPD.2022.v7.n2.e22041.id1465Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22041Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22041Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e220412526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1465/642Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Maria Cecília LeôncioKirkorian, Jose Paulo Cury2022-06-03T13:08:54Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1465Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:08:54Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Activities to debate the formation of colors: the participation and prior knowledge of students as a basis for dialogue
Actividades para debatir la formación de colores: la participación y el saber previo de los alumnos como base al diálogo
Atividades para discutir a formação das cores: a participação e o conhecimento prévio dos alunos como base do diálogo
title Activities to debate the formation of colors: the participation and prior knowledge of students as a basis for dialogue
spellingShingle Activities to debate the formation of colors: the participation and prior knowledge of students as a basis for dialogue
Alves, Maria Cecília Leôncio
Mediation
Physics Teaching
Alternative Conceptions
Color
Mediación
Enseñanza de la Física
Concepciones Alternativas
Color
Mediação
Ensino de Física
Concepções Alternativas
Cor
title_short Activities to debate the formation of colors: the participation and prior knowledge of students as a basis for dialogue
title_full Activities to debate the formation of colors: the participation and prior knowledge of students as a basis for dialogue
title_fullStr Activities to debate the formation of colors: the participation and prior knowledge of students as a basis for dialogue
title_full_unstemmed Activities to debate the formation of colors: the participation and prior knowledge of students as a basis for dialogue
title_sort Activities to debate the formation of colors: the participation and prior knowledge of students as a basis for dialogue
author Alves, Maria Cecília Leôncio
author_facet Alves, Maria Cecília Leôncio
Kirkorian, Jose Paulo Cury
author_role author
author2 Kirkorian, Jose Paulo Cury
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Maria Cecília Leôncio
Kirkorian, Jose Paulo Cury
dc.subject.por.fl_str_mv Mediation
Physics Teaching
Alternative Conceptions
Color
Mediación
Enseñanza de la Física
Concepciones Alternativas
Color
Mediação
Ensino de Física
Concepções Alternativas
Cor
topic Mediation
Physics Teaching
Alternative Conceptions
Color
Mediación
Enseñanza de la Física
Concepciones Alternativas
Color
Mediação
Ensino de Física
Concepções Alternativas
Cor
description This work describes a sequence of four activities carried out in the classroom to study vision and color formation. Based on the theories of Vygotsky, Bachelard and Ausubel, social relationships and prior knowledge are considered important factors for learning. The activities were carried out with a group from São Paulo government´s high school students, with the objective of studying the topic from the construction of a dialogue between teacher and students considering their own conceptions about the content under study. The research is qualitative (GIL, 2008) and four experiments were presented: “color box”, “light scattering by prism”, “color palette” and “impressionist technique”. The results show that it was possible to work with the students' previous conceptions and approach the content on vision and color formation in a contextualized and less abstract way.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1465
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22041.id1465
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1465
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22041.id1465
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1465/642
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22041
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22041
Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22041
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726301552640