Activities to debate the formation of colors: the participation and prior knowledge of students as a basis for dialogue
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1465 |
Resumo: | This work describes a sequence of four activities carried out in the classroom to study vision and color formation. Based on the theories of Vygotsky, Bachelard and Ausubel, social relationships and prior knowledge are considered important factors for learning. The activities were carried out with a group from São Paulo government´s high school students, with the objective of studying the topic from the construction of a dialogue between teacher and students considering their own conceptions about the content under study. The research is qualitative (GIL, 2008) and four experiments were presented: “color box”, “light scattering by prism”, “color palette” and “impressionist technique”. The results show that it was possible to work with the students' previous conceptions and approach the content on vision and color formation in a contextualized and less abstract way. |
id |
IFMT_0d997af372cac49387917269ebd973da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1465 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
Activities to debate the formation of colors: the participation and prior knowledge of students as a basis for dialogueActividades para debatir la formación de colores: la participación y el saber previo de los alumnos como base al diálogoAtividades para discutir a formação das cores: a participação e o conhecimento prévio dos alunos como base do diálogoMediationPhysics TeachingAlternative ConceptionsColorMediaciónEnseñanza de la FísicaConcepciones AlternativasColorMediaçãoEnsino de FísicaConcepções AlternativasCorThis work describes a sequence of four activities carried out in the classroom to study vision and color formation. Based on the theories of Vygotsky, Bachelard and Ausubel, social relationships and prior knowledge are considered important factors for learning. The activities were carried out with a group from São Paulo government´s high school students, with the objective of studying the topic from the construction of a dialogue between teacher and students considering their own conceptions about the content under study. The research is qualitative (GIL, 2008) and four experiments were presented: “color box”, “light scattering by prism”, “color palette” and “impressionist technique”. The results show that it was possible to work with the students' previous conceptions and approach the content on vision and color formation in a contextualized and less abstract way.Este trabajo describe una secuencia de cuatro actividades realizadas en el aula para estudiar la visión y la formación del color. Con base en las teorías de Vigotsky, Bachelard y Ausubel, las relaciones sociales y los conocimientos previos se consideran factores importantes para el aprendizaje. Las actividades se realizaron con un grupo de estudiantes de secundaria de la red pública de São Paulo, con el objetivo de estudiar el tema a partir de la construcción de un diálogo entre profesor y estudiantes considerando sus propias concepciones sobre el contenido en estudio. La investigación es cualitativa (GIL, 2008) y se presentaron cuatro experimentos: “caja de colores”, “dispersión de luz por prisma”, “paleta de colores” y “técnica impresionista”. Los resultados muestran que fue posible trabajar con las concepciones previas de los estudiantes y abordar los contenidos sobre la formación de la visión y el color de forma contextualizada y menos abstracta.Este trabalho descreve uma sequência de quatro atividades realizadas em sala de aula para estudar a visão e formação das cores. Com base nas teorias de Vigotsky, Bachelard e Ausubel, considera-se a relação social e o conhecimento prévio como fatores importantes para a aprendizagem. As atividades foram realizadas com um grupo de alunos do ensino médio da rede pública de São Paulo, com o objetivo de estudar o tema a partir da construção de um diálogo entre professor e alunos considerando suas próprias concepções sobre o conteúdo em estudo. A pesquisa é do tipo qualitativa (GIL, 2008) e os experimentos apresentados foram quatro: “caixa de cores”, “dispersão de luz por prisma”, “paleta de cores” e “técnica impressionista”. Os resultados mostram que foi possível trabalhar com as concepções prévias dos estudantes e abordar o conteúdo sobre visão e formação de cores de forma contextualizada e menos abstrata.Revista Prática Docente2022-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/146510.23926/RPD.2022.v7.n2.e22041.id1465Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22041Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22041Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e220412526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1465/642Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Maria Cecília LeôncioKirkorian, Jose Paulo Cury2022-06-03T13:08:54Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1465Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:08:54Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Activities to debate the formation of colors: the participation and prior knowledge of students as a basis for dialogue Actividades para debatir la formación de colores: la participación y el saber previo de los alumnos como base al diálogo Atividades para discutir a formação das cores: a participação e o conhecimento prévio dos alunos como base do diálogo |
title |
Activities to debate the formation of colors: the participation and prior knowledge of students as a basis for dialogue |
spellingShingle |
Activities to debate the formation of colors: the participation and prior knowledge of students as a basis for dialogue Alves, Maria Cecília Leôncio Mediation Physics Teaching Alternative Conceptions Color Mediación Enseñanza de la Física Concepciones Alternativas Color Mediação Ensino de Física Concepções Alternativas Cor |
title_short |
Activities to debate the formation of colors: the participation and prior knowledge of students as a basis for dialogue |
title_full |
Activities to debate the formation of colors: the participation and prior knowledge of students as a basis for dialogue |
title_fullStr |
Activities to debate the formation of colors: the participation and prior knowledge of students as a basis for dialogue |
title_full_unstemmed |
Activities to debate the formation of colors: the participation and prior knowledge of students as a basis for dialogue |
title_sort |
Activities to debate the formation of colors: the participation and prior knowledge of students as a basis for dialogue |
author |
Alves, Maria Cecília Leôncio |
author_facet |
Alves, Maria Cecília Leôncio Kirkorian, Jose Paulo Cury |
author_role |
author |
author2 |
Kirkorian, Jose Paulo Cury |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Maria Cecília Leôncio Kirkorian, Jose Paulo Cury |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mediation Physics Teaching Alternative Conceptions Color Mediación Enseñanza de la Física Concepciones Alternativas Color Mediação Ensino de Física Concepções Alternativas Cor |
topic |
Mediation Physics Teaching Alternative Conceptions Color Mediación Enseñanza de la Física Concepciones Alternativas Color Mediação Ensino de Física Concepções Alternativas Cor |
description |
This work describes a sequence of four activities carried out in the classroom to study vision and color formation. Based on the theories of Vygotsky, Bachelard and Ausubel, social relationships and prior knowledge are considered important factors for learning. The activities were carried out with a group from São Paulo government´s high school students, with the objective of studying the topic from the construction of a dialogue between teacher and students considering their own conceptions about the content under study. The research is qualitative (GIL, 2008) and four experiments were presented: “color box”, “light scattering by prism”, “color palette” and “impressionist technique”. The results show that it was possible to work with the students' previous conceptions and approach the content on vision and color formation in a contextualized and less abstract way. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ciências Ciências Ciências |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1465 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22041.id1465 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1465 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22041.id1465 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1465/642 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22041 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22041 Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22041 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205726301552640 |