Quizizz as a Pedagogical Tool in the Field of Agronomy: A Case Study Based on the Reality of the Rural Family House of Coquelândia (CFR), Maranhão
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/738 |
Resumo: | There are several reports that the use of active methodologies, combined with digital resources, brings positive results in student motivation and engagement in the classroom. In this perspective, Quizizz emerges as a free platform that allows the creation of tests (quizzes) with the participation of many players, enabling the study and assessment of knowledge in various subjects. This article aimed to analyze the effectiveness of gamification with Quizizz as a collaborative methodology in the teaching and learning process of Agronomy, through a questionnaire. From the results, it is perceived that 72% of students feel more motivated in gamified classes, while 26% feel happy/excited, and 2% feel anxious/nervous. Additionally, the main difficulties encountered were related to the institution's internet instability during activities, located in a rural area, and the visual clutter of the application with words in English. |
id |
IFMT_0ef1a4588f2c030396a8e6d5a5cd3d8d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/738 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
Quizizz as a Pedagogical Tool in the Field of Agronomy: A Case Study Based on the Reality of the Rural Family House of Coquelândia (CFR), MaranhãoQuizizz como herramienta pedagógica en la disciplina de agronomía: un estudio de caso a partir de la realidad de la Casa Familiar Rural de Coquelândia (CFR), MaranhãoQuizizz como ferramenta pedagógica na disciplina de agronomia: um estudo de caso a partir da realidade da Casa Familiar Rural de Coquelândia (CFR), MaranhãoEducaçãoGamificaçãoJogos didáticosPedagogiaEducationGamificationEducational gamesPedagogyEducaciónGamificaciónJuegos didácticosPedagogíaThere are several reports that the use of active methodologies, combined with digital resources, brings positive results in student motivation and engagement in the classroom. In this perspective, Quizizz emerges as a free platform that allows the creation of tests (quizzes) with the participation of many players, enabling the study and assessment of knowledge in various subjects. This article aimed to analyze the effectiveness of gamification with Quizizz as a collaborative methodology in the teaching and learning process of Agronomy, through a questionnaire. From the results, it is perceived that 72% of students feel more motivated in gamified classes, while 26% feel happy/excited, and 2% feel anxious/nervous. Additionally, the main difficulties encountered were related to the institution's internet instability during activities, located in a rural area, and the visual clutter of the application with words in English.Hay varios informes que indican que el uso de metodologías activas, combinadas con recursos digitales, trae resultados positivos en la motivación y el compromiso de los estudiantes en el aula. En esta perspectiva, surge Quizizz, una plataforma gratuita que permite la creación de pruebas (cuestionarios) con la participación de muchos jugadores, lo que posibilita el estudio y la evaluación de conocimientos en diversos temas. Este artículo tuvo como objetivo analizar la efectividad de la gamificación con Quizizz como una metodología colaborativa en el proceso de enseñanza y aprendizaje de Agronomía, a través de un cuestionario. A partir de los resultados, se observa que el 72% de los estudiantes se sienten más motivados en las clases gamificadas, mientras que el 26% se siente felices/emocionados y el 2% ansiosos/nerviosos. Además, las principales dificultades encontradas estuvieron relacionadas con la inestabilidad de la conexión a internet de la institución durante las actividades, ubicada en una zona rural, y la saturación visual de la aplicación con palabras en inglés.São diversos os relatos de que o uso de metodologias ativas, aliadas a recursos digitais, traz resultados positivos na motivação e engajamento dos estudantes em sala de aula. Nessa perspectiva, surge o Quizizz, uma plataforma gratuita que permite a criação de testes (quiz) com a participação de muitos jogadores, o que possibilita o estudo e a avaliação de conhecimentos em diversos assuntos. Este artigo objetivou analisar a efetividade da gamificação com o Quizizz como uma metodologia colaborativa no processo de ensino e aprendizagem da disciplina de Agronomia, por meio de um questionário. A partir dos resultados, percebe-se que 72% dos estudantes podem se sentir mais motivados nas aulas gamificadas, enquanto, 26% ficam alegres/animados e 2% ansiosos/nervosos. Além disso, as principais dificuldades encontradas foram relacionadas a instabilidade da internet da instituição durante as atividades, localizada no meio rural, e a poluição visual do aplicativo com palavras em inglês.Revista Prática Docente2024-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/73810.23926/RPD.2024.v9.e24003.id738Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 9 (2024): January to December 2024 (Continuous flow); e24003Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 9 (2024): Enero a Diciembre 2024 (Flujo continuo); e24003Revista Prática Docente; v. 9 (2024): Janeiro a Dezembro de 2024 (Fluxo contínuo); e240032526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/738/766Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAcioly, Thiago Machado da SilvaViana, Diego CarvalhoMendes, Jessica Antonia CardosoSilva, Francisca Regina Ribeiro da2024-04-07T15:21:47Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/738Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-04-07T15:21:47Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Quizizz as a Pedagogical Tool in the Field of Agronomy: A Case Study Based on the Reality of the Rural Family House of Coquelândia (CFR), Maranhão Quizizz como herramienta pedagógica en la disciplina de agronomía: un estudio de caso a partir de la realidad de la Casa Familiar Rural de Coquelândia (CFR), Maranhão Quizizz como ferramenta pedagógica na disciplina de agronomia: um estudo de caso a partir da realidade da Casa Familiar Rural de Coquelândia (CFR), Maranhão |
title |
Quizizz as a Pedagogical Tool in the Field of Agronomy: A Case Study Based on the Reality of the Rural Family House of Coquelândia (CFR), Maranhão |
spellingShingle |
Quizizz as a Pedagogical Tool in the Field of Agronomy: A Case Study Based on the Reality of the Rural Family House of Coquelândia (CFR), Maranhão Acioly, Thiago Machado da Silva Educação Gamificação Jogos didáticos Pedagogia Education Gamification Educational games Pedagogy Educación Gamificación Juegos didácticos Pedagogía |
title_short |
Quizizz as a Pedagogical Tool in the Field of Agronomy: A Case Study Based on the Reality of the Rural Family House of Coquelândia (CFR), Maranhão |
title_full |
Quizizz as a Pedagogical Tool in the Field of Agronomy: A Case Study Based on the Reality of the Rural Family House of Coquelândia (CFR), Maranhão |
title_fullStr |
Quizizz as a Pedagogical Tool in the Field of Agronomy: A Case Study Based on the Reality of the Rural Family House of Coquelândia (CFR), Maranhão |
title_full_unstemmed |
Quizizz as a Pedagogical Tool in the Field of Agronomy: A Case Study Based on the Reality of the Rural Family House of Coquelândia (CFR), Maranhão |
title_sort |
Quizizz as a Pedagogical Tool in the Field of Agronomy: A Case Study Based on the Reality of the Rural Family House of Coquelândia (CFR), Maranhão |
author |
Acioly, Thiago Machado da Silva |
author_facet |
Acioly, Thiago Machado da Silva Viana, Diego Carvalho Mendes, Jessica Antonia Cardoso Silva, Francisca Regina Ribeiro da |
author_role |
author |
author2 |
Viana, Diego Carvalho Mendes, Jessica Antonia Cardoso Silva, Francisca Regina Ribeiro da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Acioly, Thiago Machado da Silva Viana, Diego Carvalho Mendes, Jessica Antonia Cardoso Silva, Francisca Regina Ribeiro da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Gamificação Jogos didáticos Pedagogia Education Gamification Educational games Pedagogy Educación Gamificación Juegos didácticos Pedagogía |
topic |
Educação Gamificação Jogos didáticos Pedagogia Education Gamification Educational games Pedagogy Educación Gamificación Juegos didácticos Pedagogía |
description |
There are several reports that the use of active methodologies, combined with digital resources, brings positive results in student motivation and engagement in the classroom. In this perspective, Quizizz emerges as a free platform that allows the creation of tests (quizzes) with the participation of many players, enabling the study and assessment of knowledge in various subjects. This article aimed to analyze the effectiveness of gamification with Quizizz as a collaborative methodology in the teaching and learning process of Agronomy, through a questionnaire. From the results, it is perceived that 72% of students feel more motivated in gamified classes, while 26% feel happy/excited, and 2% feel anxious/nervous. Additionally, the main difficulties encountered were related to the institution's internet instability during activities, located in a rural area, and the visual clutter of the application with words in English. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/738 10.23926/RPD.2024.v9.e24003.id738 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/738 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2024.v9.e24003.id738 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/738/766 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 9 (2024): January to December 2024 (Continuous flow); e24003 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 9 (2024): Enero a Diciembre 2024 (Flujo continuo); e24003 Revista Prática Docente; v. 9 (2024): Janeiro a Dezembro de 2024 (Fluxo contínuo); e24003 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939567562752 |