Quizizz as a Pedagogical Tool in the Field of Agronomy: A Case Study Based on the Reality of the Rural Family House of Coquelândia (CFR), Maranhão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Acioly, Thiago Machado da Silva
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Viana, Diego Carvalho, Mendes, Jessica Antonia Cardoso, Silva, Francisca Regina Ribeiro da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/738
Resumo: There are several reports that the use of active methodologies, combined with digital resources, brings positive results in student motivation and engagement in the classroom. In this perspective, Quizizz emerges as a free platform that allows the creation of tests (quizzes) with the participation of many players, enabling the study and assessment of knowledge in various subjects. This article aimed to analyze the effectiveness of gamification with Quizizz as a collaborative methodology in the teaching and learning process of Agronomy, through a questionnaire. From the results, it is perceived that 72% of students feel more motivated in gamified classes, while 26% feel happy/excited, and 2% feel anxious/nervous. Additionally, the main difficulties encountered were related to the institution's internet instability during activities, located in a rural area, and the visual clutter of the application with words in English.
id IFMT_0ef1a4588f2c030396a8e6d5a5cd3d8d
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/738
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling Quizizz as a Pedagogical Tool in the Field of Agronomy: A Case Study Based on the Reality of the Rural Family House of Coquelândia (CFR), MaranhãoQuizizz como herramienta pedagógica en la disciplina de agronomía: un estudio de caso a partir de la realidad de la Casa Familiar Rural de Coquelândia (CFR), MaranhãoQuizizz como ferramenta pedagógica na disciplina de agronomia: um estudo de caso a partir da realidade da Casa Familiar Rural de Coquelândia (CFR), MaranhãoEducaçãoGamificaçãoJogos didáticosPedagogiaEducationGamificationEducational gamesPedagogyEducaciónGamificaciónJuegos didácticosPedagogíaThere are several reports that the use of active methodologies, combined with digital resources, brings positive results in student motivation and engagement in the classroom. In this perspective, Quizizz emerges as a free platform that allows the creation of tests (quizzes) with the participation of many players, enabling the study and assessment of knowledge in various subjects. This article aimed to analyze the effectiveness of gamification with Quizizz as a collaborative methodology in the teaching and learning process of Agronomy, through a questionnaire. From the results, it is perceived that 72% of students feel more motivated in gamified classes, while 26% feel happy/excited, and 2% feel anxious/nervous. Additionally, the main difficulties encountered were related to the institution's internet instability during activities, located in a rural area, and the visual clutter of the application with words in English.Hay varios informes que indican que el uso de metodologías activas, combinadas con recursos digitales, trae resultados positivos en la motivación y el compromiso de los estudiantes en el aula. En esta perspectiva, surge Quizizz, una plataforma gratuita que permite la creación de pruebas (cuestionarios) con la participación de muchos jugadores, lo que posibilita el estudio y la evaluación de conocimientos en diversos temas. Este artículo tuvo como objetivo analizar la efectividad de la gamificación con Quizizz como una metodología colaborativa en el proceso de enseñanza y aprendizaje de Agronomía, a través de un cuestionario. A partir de los resultados, se observa que el 72% de los estudiantes se sienten más motivados en las clases gamificadas, mientras que el 26% se siente felices/emocionados y el 2% ansiosos/nerviosos. Además, las principales dificultades encontradas estuvieron relacionadas con la inestabilidad de la conexión a internet de la institución durante las actividades, ubicada en una zona rural, y la saturación visual de la aplicación con palabras en inglés.São diversos os relatos de que o uso de metodologias ativas, aliadas a recursos digitais, traz resultados positivos na motivação e engajamento dos estudantes em sala de aula. Nessa perspectiva, surge o Quizizz, uma plataforma gratuita que permite a criação de testes (quiz) com a participação de muitos jogadores, o que possibilita o estudo e a avaliação de conhecimentos em diversos assuntos. Este artigo objetivou analisar a efetividade da gamificação com o Quizizz como uma metodologia colaborativa no processo de ensino e aprendizagem da disciplina de Agronomia, por meio de um questionário. A partir dos resultados, percebe-se que 72% dos estudantes podem se sentir mais motivados nas aulas gamificadas, enquanto, 26% ficam alegres/animados e 2% ansiosos/nervosos. Além disso, as principais dificuldades encontradas foram relacionadas a instabilidade da internet da instituição durante as atividades, localizada no meio rural, e a poluição visual do aplicativo com palavras em inglês.Revista Prática Docente2024-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/73810.23926/RPD.2024.v9.e24003.id738Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 9 (2024): January to December 2024 (Continuous flow); e24003Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 9 (2024): Enero a Diciembre 2024 (Flujo continuo); e24003Revista Prática Docente; v. 9 (2024): Janeiro a Dezembro de 2024 (Fluxo contínuo); e240032526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/738/766Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAcioly, Thiago Machado da SilvaViana, Diego CarvalhoMendes, Jessica Antonia CardosoSilva, Francisca Regina Ribeiro da2024-04-07T15:21:47Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/738Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-04-07T15:21:47Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Quizizz as a Pedagogical Tool in the Field of Agronomy: A Case Study Based on the Reality of the Rural Family House of Coquelândia (CFR), Maranhão
Quizizz como herramienta pedagógica en la disciplina de agronomía: un estudio de caso a partir de la realidad de la Casa Familiar Rural de Coquelândia (CFR), Maranhão
Quizizz como ferramenta pedagógica na disciplina de agronomia: um estudo de caso a partir da realidade da Casa Familiar Rural de Coquelândia (CFR), Maranhão
title Quizizz as a Pedagogical Tool in the Field of Agronomy: A Case Study Based on the Reality of the Rural Family House of Coquelândia (CFR), Maranhão
spellingShingle Quizizz as a Pedagogical Tool in the Field of Agronomy: A Case Study Based on the Reality of the Rural Family House of Coquelândia (CFR), Maranhão
Acioly, Thiago Machado da Silva
Educação
Gamificação
Jogos didáticos
Pedagogia
Education
Gamification
Educational games
Pedagogy
Educación
Gamificación
Juegos didácticos
Pedagogía
title_short Quizizz as a Pedagogical Tool in the Field of Agronomy: A Case Study Based on the Reality of the Rural Family House of Coquelândia (CFR), Maranhão
title_full Quizizz as a Pedagogical Tool in the Field of Agronomy: A Case Study Based on the Reality of the Rural Family House of Coquelândia (CFR), Maranhão
title_fullStr Quizizz as a Pedagogical Tool in the Field of Agronomy: A Case Study Based on the Reality of the Rural Family House of Coquelândia (CFR), Maranhão
title_full_unstemmed Quizizz as a Pedagogical Tool in the Field of Agronomy: A Case Study Based on the Reality of the Rural Family House of Coquelândia (CFR), Maranhão
title_sort Quizizz as a Pedagogical Tool in the Field of Agronomy: A Case Study Based on the Reality of the Rural Family House of Coquelândia (CFR), Maranhão
author Acioly, Thiago Machado da Silva
author_facet Acioly, Thiago Machado da Silva
Viana, Diego Carvalho
Mendes, Jessica Antonia Cardoso
Silva, Francisca Regina Ribeiro da
author_role author
author2 Viana, Diego Carvalho
Mendes, Jessica Antonia Cardoso
Silva, Francisca Regina Ribeiro da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Acioly, Thiago Machado da Silva
Viana, Diego Carvalho
Mendes, Jessica Antonia Cardoso
Silva, Francisca Regina Ribeiro da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Gamificação
Jogos didáticos
Pedagogia
Education
Gamification
Educational games
Pedagogy
Educación
Gamificación
Juegos didácticos
Pedagogía
topic Educação
Gamificação
Jogos didáticos
Pedagogia
Education
Gamification
Educational games
Pedagogy
Educación
Gamificación
Juegos didácticos
Pedagogía
description There are several reports that the use of active methodologies, combined with digital resources, brings positive results in student motivation and engagement in the classroom. In this perspective, Quizizz emerges as a free platform that allows the creation of tests (quizzes) with the participation of many players, enabling the study and assessment of knowledge in various subjects. This article aimed to analyze the effectiveness of gamification with Quizizz as a collaborative methodology in the teaching and learning process of Agronomy, through a questionnaire. From the results, it is perceived that 72% of students feel more motivated in gamified classes, while 26% feel happy/excited, and 2% feel anxious/nervous. Additionally, the main difficulties encountered were related to the institution's internet instability during activities, located in a rural area, and the visual clutter of the application with words in English.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/738
10.23926/RPD.2024.v9.e24003.id738
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/738
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2024.v9.e24003.id738
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/738/766
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 9 (2024): January to December 2024 (Continuous flow); e24003
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 9 (2024): Enero a Diciembre 2024 (Flujo continuo); e24003
Revista Prática Docente; v. 9 (2024): Janeiro a Dezembro de 2024 (Fluxo contínuo); e24003
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939567562752