PROFESSIONAL TRAJECTORIES OF PHD IN EDUCATION IN SCIENCE AND MATHEMATICS GRADES OF THE PROGRAM OF THE LEGAL AMAZON
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/925 |
Resumo: | In this article, we present a research carried out with graduates of the Graduate Program of the Amazon Network of Education in Science and Mathematics (REAMEC). The objective was to analyze the perceptions of PhD graduated in the first group about the contributions of this training to their professional trajectory. A survey of the profile of 29 graduates using the Lattes curriculum of the graduates of the first class and interviews with eleven of them. The study showed that the doctoral training contributed to the inclusion in master's programs in the area of Science and Mathematics Education, for a significant increase in scientific production, and that new masters were constituted with the training of first class PhD. And, in spite of the network formation, the majority of the graduates remain isolated and do not keep the works and researches in network, demonstrating that the formation by itself is not determinant factor for such configuration. |
id |
IFMT_0efca1967b7d43588476f5714793ac16 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/925 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
PROFESSIONAL TRAJECTORIES OF PHD IN EDUCATION IN SCIENCE AND MATHEMATICS GRADES OF THE PROGRAM OF THE LEGAL AMAZONTRAJETÓRIAS PROFISSIONAIS DE DOUTORES EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E MATEMÁTICA EGRESSOS DO PROGRAMA DA AMAZÔNIA LEGALPhD in NetworkREAMECTeaching Science and MathematicsProfessional TrajectoryLegal AmazonDoutorado em RedeREAMECEducação em Ciências e MatemáticaTrajetória ProfissionalAmazônia LegalIn this article, we present a research carried out with graduates of the Graduate Program of the Amazon Network of Education in Science and Mathematics (REAMEC). The objective was to analyze the perceptions of PhD graduated in the first group about the contributions of this training to their professional trajectory. A survey of the profile of 29 graduates using the Lattes curriculum of the graduates of the first class and interviews with eleven of them. The study showed that the doctoral training contributed to the inclusion in master's programs in the area of Science and Mathematics Education, for a significant increase in scientific production, and that new masters were constituted with the training of first class PhD. And, in spite of the network formation, the majority of the graduates remain isolated and do not keep the works and researches in network, demonstrating that the formation by itself is not determinant factor for such configuration.Neste artigo, apresentamos uma pesquisa realizada com egressos do Programa de Pós-Graduação da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC). O objetivo era analisar as percepções de doutores titulados na primeira turma sobre as contribuições desta formação para sua trajetória profissional. Foi realizado um levantamento do perfil de 29 egressos por meio de consultas aos currículos Lattes dos egressos e entrevista com onze deles. O estudo mostrou que a formação doutoral contribuiu para a inserção em programas de mestrado na área de Educação em Ciências e Matemática, para um significativo aumento da produção científica, e que novos mestrados foram constituídos com a formação dos doutores da primeira turma. E, apesar da formação em rede, em sua maioria, os egressos continuam isolados e não mantém os trabalhos e pesquisas em rede, demonstrando que a formação por si só não é fator determinante para tal configuração.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/92510.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1884-1908.id925Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): September to December 2020; 1884-1908Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Septiembre a diciembre de 2020; 1884-1908Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1884-19082526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/925/414Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Ana Claudia TasinaffoMello, Irene Cristina de 2022-06-03T13:01:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/925Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:01:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PROFESSIONAL TRAJECTORIES OF PHD IN EDUCATION IN SCIENCE AND MATHEMATICS GRADES OF THE PROGRAM OF THE LEGAL AMAZON TRAJETÓRIAS PROFISSIONAIS DE DOUTORES EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E MATEMÁTICA EGRESSOS DO PROGRAMA DA AMAZÔNIA LEGAL |
title |
PROFESSIONAL TRAJECTORIES OF PHD IN EDUCATION IN SCIENCE AND MATHEMATICS GRADES OF THE PROGRAM OF THE LEGAL AMAZON |
spellingShingle |
PROFESSIONAL TRAJECTORIES OF PHD IN EDUCATION IN SCIENCE AND MATHEMATICS GRADES OF THE PROGRAM OF THE LEGAL AMAZON Alves, Ana Claudia Tasinaffo PhD in Network REAMEC Teaching Science and Mathematics Professional Trajectory Legal Amazon Doutorado em Rede REAMEC Educação em Ciências e Matemática Trajetória Profissional Amazônia Legal |
title_short |
PROFESSIONAL TRAJECTORIES OF PHD IN EDUCATION IN SCIENCE AND MATHEMATICS GRADES OF THE PROGRAM OF THE LEGAL AMAZON |
title_full |
PROFESSIONAL TRAJECTORIES OF PHD IN EDUCATION IN SCIENCE AND MATHEMATICS GRADES OF THE PROGRAM OF THE LEGAL AMAZON |
title_fullStr |
PROFESSIONAL TRAJECTORIES OF PHD IN EDUCATION IN SCIENCE AND MATHEMATICS GRADES OF THE PROGRAM OF THE LEGAL AMAZON |
title_full_unstemmed |
PROFESSIONAL TRAJECTORIES OF PHD IN EDUCATION IN SCIENCE AND MATHEMATICS GRADES OF THE PROGRAM OF THE LEGAL AMAZON |
title_sort |
PROFESSIONAL TRAJECTORIES OF PHD IN EDUCATION IN SCIENCE AND MATHEMATICS GRADES OF THE PROGRAM OF THE LEGAL AMAZON |
author |
Alves, Ana Claudia Tasinaffo |
author_facet |
Alves, Ana Claudia Tasinaffo Mello, Irene Cristina de |
author_role |
author |
author2 |
Mello, Irene Cristina de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Ana Claudia Tasinaffo Mello, Irene Cristina de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
PhD in Network REAMEC Teaching Science and Mathematics Professional Trajectory Legal Amazon Doutorado em Rede REAMEC Educação em Ciências e Matemática Trajetória Profissional Amazônia Legal |
topic |
PhD in Network REAMEC Teaching Science and Mathematics Professional Trajectory Legal Amazon Doutorado em Rede REAMEC Educação em Ciências e Matemática Trajetória Profissional Amazônia Legal |
description |
In this article, we present a research carried out with graduates of the Graduate Program of the Amazon Network of Education in Science and Mathematics (REAMEC). The objective was to analyze the perceptions of PhD graduated in the first group about the contributions of this training to their professional trajectory. A survey of the profile of 29 graduates using the Lattes curriculum of the graduates of the first class and interviews with eleven of them. The study showed that the doctoral training contributed to the inclusion in master's programs in the area of Science and Mathematics Education, for a significant increase in scientific production, and that new masters were constituted with the training of first class PhD. And, in spite of the network formation, the majority of the graduates remain isolated and do not keep the works and researches in network, demonstrating that the formation by itself is not determinant factor for such configuration. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ciências Ciências Ciências |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/925 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1884-1908.id925 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/925 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1884-1908.id925 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/925/414 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): September to December 2020; 1884-1908 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Septiembre a diciembre de 2020; 1884-1908 Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1884-1908 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205724919529472 |