TEACHER-TRAINER-RESEARCHER UNDER CONSTRUCTION: REFLECTING ON TEACHING INTERNSHIP MEDIATED BY INTEGRATING AXES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1039 |
Resumo: | Teaching internship in the doctorate is part of the continuous training of teachers who work in undergraduate courses. This text is motivated by the following problematic question: what training itineraries are possible thanks to the teaching internship for REAMEC (Amazonian Network of Education in Sciences and Mathematics) doctoral students? It aims to reflect on the formative path taken in the teaching internship at REAMEC (Amazonian Network of Education in Sciences and Mathematics). It is a descriptive, qualitative and reflective work. Data was collected through observations and conversation circles during classes, planning meetings and school visits. Among the results, we highlight the contributions to the design of the research project, considering the incorporated concepts, the approach with the object of study and the articulation with the thesis. We conclude that teaching internship is a field of knowledge that brings together and articulates the multiple experiences that are part of teachers’ life and teaching practice. |
id |
IFMT_0fdbd25c21aaa375c62817d9bde5e822 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1039 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHER-TRAINER-RESEARCHER UNDER CONSTRUCTION: REFLECTING ON TEACHING INTERNSHIP MEDIATED BY INTEGRATING AXESPROFESORA-FORMADORA-PESQUISADORA EN CONSTRUCCIÓN: REFLEXIONANDO SOBRE LA PRÁCTICA MEDIADA POR EJES INTEGRADORESDOCENTE-FORMADORA-PESQUISADORA EM DEVIR: REFLETINDO SOBRE O ESTÁGIO MEDIADO POR EIXOS INTEGRADORESTeacher trainingTeaching internshipFormative pathFormación docentePráctica docenteCamino formativoFormação docenteEstágio de docênciaPercurso formativoTeaching internship in the doctorate is part of the continuous training of teachers who work in undergraduate courses. This text is motivated by the following problematic question: what training itineraries are possible thanks to the teaching internship for REAMEC (Amazonian Network of Education in Sciences and Mathematics) doctoral students? It aims to reflect on the formative path taken in the teaching internship at REAMEC (Amazonian Network of Education in Sciences and Mathematics). It is a descriptive, qualitative and reflective work. Data was collected through observations and conversation circles during classes, planning meetings and school visits. Among the results, we highlight the contributions to the design of the research project, considering the incorporated concepts, the approach with the object of study and the articulation with the thesis. We conclude that teaching internship is a field of knowledge that brings together and articulates the multiple experiences that are part of teachers’ life and teaching practice.La práctica docente en el doctorado es parte de la formación continua de los docentes que trabajan en cursos universitarios de formación de profesores. Este texto es motivado por la siguiente pregunta problemática: ¿qué itinerarios formativos son posibles gracias a la práctica docente para las/las doctorandas/os de REAMEC (Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas)? Tiene como objetivo reflexionar sobre el camino formativo tomado en la práctica docente en REAMEC (Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas). Se trata de un trabajo descriptivo, cualitativo y reflexivo Los datos se recolectaron a través de observaciones y círculos de conversación durante las clases, reuniones de planificación y visitas a escuelas. Entre los resultados, destacamos los aportes al diseño del proyecto de investigación, considerando los conceptos incorporados, la aproximación con el objeto de estudio y la articulación con la tesis. Concluimos que la práctica docente es un campo de conocimiento que aglutina y articula las múltiples experiencias que forman parte de la vida de los/las profesores/as y de la actividad docente.O estágio de docência no doutorado compõe a formação continuada de professoras/es que atuam nas licenciaturas. O presente texto é motivado pela seguinte questão problematizadora: Que percursos formativos são viabilizados pelo estágio de docência para as/os doutorandas/os da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC)? Tem por objetivo refletir sobre o percurso formativo realizado no estágio de docência na Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC). Trata-se de um trabalho descritivo, qualitativo e reflexivo. Os dados foram coletados por meio de observações e rodas de conversa durante as aulas, reuniões de planejamento e visita às escolas. Dentre os resultados destacamos as contribuições para o delineamento do projeto de pesquisa, considerando os conceitos incorporados, a aproximação com o objeto de estudo e a articulação com a tese. Concluímos que o estágio docência é um campo de conhecimento que congrega e articula as múltiplas experiências que fazem parte da vida e do fazer docente.Revista Prática Docente2021-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMatemáticaMatemáticaMatemáticaapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/103910.23926/RPD.2021.v6.n2.e030.id1039Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e030Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e030Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0302526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1039/474Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, KellyVizolli, Idemar Aguiar, José Vicente de Souza2022-06-03T13:02:33Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1039Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:33Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHER-TRAINER-RESEARCHER UNDER CONSTRUCTION: REFLECTING ON TEACHING INTERNSHIP MEDIATED BY INTEGRATING AXES PROFESORA-FORMADORA-PESQUISADORA EN CONSTRUCCIÓN: REFLEXIONANDO SOBRE LA PRÁCTICA MEDIADA POR EJES INTEGRADORES DOCENTE-FORMADORA-PESQUISADORA EM DEVIR: REFLETINDO SOBRE O ESTÁGIO MEDIADO POR EIXOS INTEGRADORES |
title |
TEACHER-TRAINER-RESEARCHER UNDER CONSTRUCTION: REFLECTING ON TEACHING INTERNSHIP MEDIATED BY INTEGRATING AXES |
spellingShingle |
TEACHER-TRAINER-RESEARCHER UNDER CONSTRUCTION: REFLECTING ON TEACHING INTERNSHIP MEDIATED BY INTEGRATING AXES Oliveira, Kelly Teacher training Teaching internship Formative path Formación docente Práctica docente Camino formativo Formação docente Estágio de docência Percurso formativo |
title_short |
TEACHER-TRAINER-RESEARCHER UNDER CONSTRUCTION: REFLECTING ON TEACHING INTERNSHIP MEDIATED BY INTEGRATING AXES |
title_full |
TEACHER-TRAINER-RESEARCHER UNDER CONSTRUCTION: REFLECTING ON TEACHING INTERNSHIP MEDIATED BY INTEGRATING AXES |
title_fullStr |
TEACHER-TRAINER-RESEARCHER UNDER CONSTRUCTION: REFLECTING ON TEACHING INTERNSHIP MEDIATED BY INTEGRATING AXES |
title_full_unstemmed |
TEACHER-TRAINER-RESEARCHER UNDER CONSTRUCTION: REFLECTING ON TEACHING INTERNSHIP MEDIATED BY INTEGRATING AXES |
title_sort |
TEACHER-TRAINER-RESEARCHER UNDER CONSTRUCTION: REFLECTING ON TEACHING INTERNSHIP MEDIATED BY INTEGRATING AXES |
author |
Oliveira, Kelly |
author_facet |
Oliveira, Kelly Vizolli, Idemar Aguiar, José Vicente de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Vizolli, Idemar Aguiar, José Vicente de Souza |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Kelly Vizolli, Idemar Aguiar, José Vicente de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher training Teaching internship Formative path Formación docente Práctica docente Camino formativo Formação docente Estágio de docência Percurso formativo |
topic |
Teacher training Teaching internship Formative path Formación docente Práctica docente Camino formativo Formação docente Estágio de docência Percurso formativo |
description |
Teaching internship in the doctorate is part of the continuous training of teachers who work in undergraduate courses. This text is motivated by the following problematic question: what training itineraries are possible thanks to the teaching internship for REAMEC (Amazonian Network of Education in Sciences and Mathematics) doctoral students? It aims to reflect on the formative path taken in the teaching internship at REAMEC (Amazonian Network of Education in Sciences and Mathematics). It is a descriptive, qualitative and reflective work. Data was collected through observations and conversation circles during classes, planning meetings and school visits. Among the results, we highlight the contributions to the design of the research project, considering the incorporated concepts, the approach with the object of study and the articulation with the thesis. We conclude that teaching internship is a field of knowledge that brings together and articulates the multiple experiences that are part of teachers’ life and teaching practice. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Matemática Matemática Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1039 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e030.id1039 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1039 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e030.id1039 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1039/474 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e030 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e030 Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e030 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205725563355136 |