THE CONSENSUS ON THE PEDAGOGICAL ASPECTS OF SPECIALISTS/ACADEMICS IN THE TEACHING OF CONTENT STRUGGLES IN SCHOOLS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luz Moura, Diego
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Williams de Souza Targino, Phillipe, Eugênio Araujo, João Gabriel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/350
Resumo: The purpose of this article is the consensus on the pedagogical aspects of specialists/academics in the teaching of content struggles in schools. The methodology used was the delphi technique. This methodology seeks a consensus of experts through the use of open interviews and later, questionnaires to identify consensus. The inclusion criteria of the participants were: a) to have at least 2 (two) years with experience in teaching the discipline of fights at the university and; b) have 10 years as a practitioner of some type of fighting. We conclude that the specialists reinforce themes that are found in the literature of the area and indicate other points that deserve reflection. In this sense, these consensus can be understood as an agenda for thinking about the teaching of struggles.
id IFMT_10628bb76c0372f914767318fc121694
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/350
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE CONSENSUS ON THE PEDAGOGICAL ASPECTS OF SPECIALISTS/ACADEMICS IN THE TEACHING OF CONTENT STRUGGLES IN SCHOOLSCONSENSO SOBRE LOS ASPECTOS PEDAGÓGICOS DE LOS ESPECIALISTAS/ACADÉMICOS EN LA ENSEÑANZA DE LAS LUCHAS DE CONTENIDO EN LAS ESCUELASOS CONSENSOS SOBRE OS ASPECTOS PEDAGÓGICOS DE ESPECIALISTAS/ACADÊMICOS NO ENSINO DO CONTEÚDO LUTAS NAS ESCOLASEducação física escolarEnsinoLutasSchool physical educationTeachingFightsEducación física escolarEnseñandoPeleasThe purpose of this article is the consensus on the pedagogical aspects of specialists/academics in the teaching of content struggles in schools. The methodology used was the delphi technique. This methodology seeks a consensus of experts through the use of open interviews and later, questionnaires to identify consensus. The inclusion criteria of the participants were: a) to have at least 2 (two) years with experience in teaching the discipline of fights at the university and; b) have 10 years as a practitioner of some type of fighting. We conclude that the specialists reinforce themes that are found in the literature of the area and indicate other points that deserve reflection. In this sense, these consensus can be understood as an agenda for thinking about the teaching of struggles.El propósito de este artículo es Consenso sobre los aspectos pedagógicos de los especialistas / académicos en la enseñanza de las luchas de contenido en las escuelas. La metodología utilizada fue la técnica delphi. Esta metodología busca el consenso de expertos mediante el uso de entrevistas abiertas y posteriormente, cuestionarios para identificar consensos. Los criterios de inclusión de los participantes fueron: a) tener al menos 2 (dos) años de experiencia en la enseñanza de la disciplina de las luchas en la universidad y; b) Tener 10 años como practicante de algún tipo de lucha. Concluimos que los especialistas refuerzan temas que se encuentran en la literatura del área e indican otros puntos que merecen reflexión. En este sentido, estos consensos pueden entenderse como una agenda para pensar en la enseñanza de las luchas.O objetivo deste artigo é identificar os consensos sobre os aspectos por especialistas/acadêmicos pedagógicos no ensino do conteúdo lutas nas escolas. A metodologia utilizada foi a técnica delphi. Esta metodologia busca um consenso de especialistas através da utilização de entrevistas abertas e posteriormente, questionários para a identificação dos consensos. O critério de inclusão dos participantes foi: a) possuir pelo menos a 2(dois) anos com experiência no ensino da disciplina de lutas na universidade e; b) possuir 10 anos como praticante de alguma modalidade de lutas. Concluimos que os especialistas reforçam temas que são encontrados na literatura da área e indicam outros pontos que merecem reflexão. Neste sentido, estes consensos podem ser entendidos como uma agenda para se pensar o ensino das lutas.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLanguagesLenguasLinguagensapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/35010.23926/RPD.2021.v6.n2.e062.id1140Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e061Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e061Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0612526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/350/342Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLuz Moura, DiegoWilliams de Souza Targino, PhillipeEugênio Araujo, João Gabriel2023-05-27T17:25:50Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/350Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T17:25:50Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE CONSENSUS ON THE PEDAGOGICAL ASPECTS OF SPECIALISTS/ACADEMICS IN THE TEACHING OF CONTENT STRUGGLES IN SCHOOLS
CONSENSO SOBRE LOS ASPECTOS PEDAGÓGICOS DE LOS ESPECIALISTAS/ACADÉMICOS EN LA ENSEÑANZA DE LAS LUCHAS DE CONTENIDO EN LAS ESCUELAS
OS CONSENSOS SOBRE OS ASPECTOS PEDAGÓGICOS DE ESPECIALISTAS/ACADÊMICOS NO ENSINO DO CONTEÚDO LUTAS NAS ESCOLAS
title THE CONSENSUS ON THE PEDAGOGICAL ASPECTS OF SPECIALISTS/ACADEMICS IN THE TEACHING OF CONTENT STRUGGLES IN SCHOOLS
spellingShingle THE CONSENSUS ON THE PEDAGOGICAL ASPECTS OF SPECIALISTS/ACADEMICS IN THE TEACHING OF CONTENT STRUGGLES IN SCHOOLS
Luz Moura, Diego
Educação física escolar
Ensino
Lutas
School physical education
Teaching
Fights
Educación física escolar
Enseñando
Peleas
title_short THE CONSENSUS ON THE PEDAGOGICAL ASPECTS OF SPECIALISTS/ACADEMICS IN THE TEACHING OF CONTENT STRUGGLES IN SCHOOLS
title_full THE CONSENSUS ON THE PEDAGOGICAL ASPECTS OF SPECIALISTS/ACADEMICS IN THE TEACHING OF CONTENT STRUGGLES IN SCHOOLS
title_fullStr THE CONSENSUS ON THE PEDAGOGICAL ASPECTS OF SPECIALISTS/ACADEMICS IN THE TEACHING OF CONTENT STRUGGLES IN SCHOOLS
title_full_unstemmed THE CONSENSUS ON THE PEDAGOGICAL ASPECTS OF SPECIALISTS/ACADEMICS IN THE TEACHING OF CONTENT STRUGGLES IN SCHOOLS
title_sort THE CONSENSUS ON THE PEDAGOGICAL ASPECTS OF SPECIALISTS/ACADEMICS IN THE TEACHING OF CONTENT STRUGGLES IN SCHOOLS
author Luz Moura, Diego
author_facet Luz Moura, Diego
Williams de Souza Targino, Phillipe
Eugênio Araujo, João Gabriel
author_role author
author2 Williams de Souza Targino, Phillipe
Eugênio Araujo, João Gabriel
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Luz Moura, Diego
Williams de Souza Targino, Phillipe
Eugênio Araujo, João Gabriel
dc.subject.por.fl_str_mv Educação física escolar
Ensino
Lutas
School physical education
Teaching
Fights
Educación física escolar
Enseñando
Peleas
topic Educação física escolar
Ensino
Lutas
School physical education
Teaching
Fights
Educación física escolar
Enseñando
Peleas
description The purpose of this article is the consensus on the pedagogical aspects of specialists/academics in the teaching of content struggles in schools. The methodology used was the delphi technique. This methodology seeks a consensus of experts through the use of open interviews and later, questionnaires to identify consensus. The inclusion criteria of the participants were: a) to have at least 2 (two) years with experience in teaching the discipline of fights at the university and; b) have 10 years as a practitioner of some type of fighting. We conclude that the specialists reinforce themes that are found in the literature of the area and indicate other points that deserve reflection. In this sense, these consensus can be understood as an agenda for thinking about the teaching of struggles.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Languages
Lenguas
Linguagens
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/350
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e062.id1140
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/350
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e062.id1140
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/350/342
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e061
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e061
Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e061
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943074000896