THE RELEVANCE OF TEACHING PAIN IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF BIOLOGY TEXTBOOKS SELECTED BY PNLD/2018

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardozo, Gustavo Ferraz
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pereira, Carlos Alberto Sanches
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/156
Resumo: The present study is based on research that investigates evidence-based teaching of pain in high school. The changes proposed by the International Association for the Study of Pain and in a mixed methods review published in 2022 in the BJPT – guided this study. The objective of the research was to verify the importance of the pain theme addressed in high school textbooks. Therefore, a qualitative methodology was used, undertaking a descriptive study of Biology textbooks indicated by the National Textbook Program for a High School. The analysis considered the absence of a topic, concluding the need to create a didactic form for teaching pain in classrooms, seeking paradigm shifts and implementation of new concepts on the subject for the dissemination of the biopsychosocial model in the education of adolescents, promoting current tools for a broader condition of health care.
id IFMT_1328739c07565e4403464f6e61dbe900
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/156
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE RELEVANCE OF TEACHING PAIN IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF BIOLOGY TEXTBOOKS SELECTED BY PNLD/2018LA RELEVANCIA DE LA ENSEÑANZA DEL DOLOR EN LA ESCUELA SECUNDARIA: UN ANÁLISIS DE LOS LIBROS DE TEXTO DE BIOLOGÍA SELECCIONADOS POR EL PNLD/2018A RELEVÂNCIA DO ENSINO EM DOR NO ENSINO MÉDIO: UMA ANÁLISE DE LIVROS DIDÁTICOS DE BIOLOGIA SELECIONADOS PELO PNLD/2018DorEnsino em dorLivro didáticoPainTeaching in PainTextbookDolorEnseñanza en el dolorLibro textoThe present study is based on research that investigates evidence-based teaching of pain in high school. The changes proposed by the International Association for the Study of Pain and in a mixed methods review published in 2022 in the BJPT – guided this study. The objective of the research was to verify the importance of the pain theme addressed in high school textbooks. Therefore, a qualitative methodology was used, undertaking a descriptive study of Biology textbooks indicated by the National Textbook Program for a High School. The analysis considered the absence of a topic, concluding the need to create a didactic form for teaching pain in classrooms, seeking paradigm shifts and implementation of new concepts on the subject for the dissemination of the biopsychosocial model in the education of adolescents, promoting current tools for a broader condition of health care.El presente estúdio se basa em uma invetigación que investiga la enseñanza del dolor basada em la evidencia em la escuela secundaria. Los câmbios propuestos por la Asociación Internacional para el Estudio del Dolor y em uma revisión de métodos mixtos publicada em 2022 em el BJPT guiaron este etudio. El objetivo de la investigación fue verificar la importância do tema del dolor abordado em los libros de texto de la enseñanza media. Por lo tanto, se utilizó uma metodologia cualitativa, realilzando um estúdio descriptivo de los libros de texto de Biologia indicados por el Programa Nacional de Libros de Texto para la Enseñanza Media. El análisis consideró la ausência del tema, concluyendo la necessidade de crear uma forma didáctica para la enseñanza del dlor em las aulas, buscando câmbios de paradigma e implementación de nuevos conceptos sobre el tema para la difusión del modelo biopsicossocial em la educación de los adolescentes, promoviendo herrramientas acutales para uma condición más amplia de atención de la salud.O presente estudo baseia-se em uma pesquisa que investiga o ensino da dor baseado em evidências no Ensino Médio, nas mudanças propostas pela International Association for the Study of Pain e numa revisão de métodos mistos publicada em 2022, no BJPT - nortearam esse estudo. O objetivo da pesquisa foi verificar a importância do tema dor abordado em livros didáticos do Ensino Médio. Sendo assim, lançou-se mão de metodologia de cunho qualitativo, empreendendo-se um estudo descritivo dos livros didáticos de Biologia indicados pelo Programa Nacional do Livro Didático para o Ensino Médio. A análise considerou a ausência do tópico, concluindo a necessidade da criação de uma forma didática para o ensino em dor nas salas de aula buscando mudanças de paradigma e implementação dos novos conceitos sobre o tema para divulgação do modelo biopsicossocial na formação dos adolescentes promovendo ferramentas atuais para uma condição mais ampla de cuidados em saúde.Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/15610.23926/RPD.2023.v8.n1.e23011.id1514Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23011Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23011Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230112526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/156/148Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCardozo, Gustavo FerrazPereira, Carlos Alberto Sanches2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/156Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE RELEVANCE OF TEACHING PAIN IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF BIOLOGY TEXTBOOKS SELECTED BY PNLD/2018
LA RELEVANCIA DE LA ENSEÑANZA DEL DOLOR EN LA ESCUELA SECUNDARIA: UN ANÁLISIS DE LOS LIBROS DE TEXTO DE BIOLOGÍA SELECCIONADOS POR EL PNLD/2018
A RELEVÂNCIA DO ENSINO EM DOR NO ENSINO MÉDIO: UMA ANÁLISE DE LIVROS DIDÁTICOS DE BIOLOGIA SELECIONADOS PELO PNLD/2018
title THE RELEVANCE OF TEACHING PAIN IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF BIOLOGY TEXTBOOKS SELECTED BY PNLD/2018
spellingShingle THE RELEVANCE OF TEACHING PAIN IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF BIOLOGY TEXTBOOKS SELECTED BY PNLD/2018
Cardozo, Gustavo Ferraz
Dor
Ensino em dor
Livro didático
Pain
Teaching in Pain
Textbook
Dolor
Enseñanza en el dolor
Libro texto
title_short THE RELEVANCE OF TEACHING PAIN IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF BIOLOGY TEXTBOOKS SELECTED BY PNLD/2018
title_full THE RELEVANCE OF TEACHING PAIN IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF BIOLOGY TEXTBOOKS SELECTED BY PNLD/2018
title_fullStr THE RELEVANCE OF TEACHING PAIN IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF BIOLOGY TEXTBOOKS SELECTED BY PNLD/2018
title_full_unstemmed THE RELEVANCE OF TEACHING PAIN IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF BIOLOGY TEXTBOOKS SELECTED BY PNLD/2018
title_sort THE RELEVANCE OF TEACHING PAIN IN HIGH SCHOOL: AN ANALYSIS OF BIOLOGY TEXTBOOKS SELECTED BY PNLD/2018
author Cardozo, Gustavo Ferraz
author_facet Cardozo, Gustavo Ferraz
Pereira, Carlos Alberto Sanches
author_role author
author2 Pereira, Carlos Alberto Sanches
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardozo, Gustavo Ferraz
Pereira, Carlos Alberto Sanches
dc.subject.por.fl_str_mv Dor
Ensino em dor
Livro didático
Pain
Teaching in Pain
Textbook
Dolor
Enseñanza en el dolor
Libro texto
topic Dor
Ensino em dor
Livro didático
Pain
Teaching in Pain
Textbook
Dolor
Enseñanza en el dolor
Libro texto
description The present study is based on research that investigates evidence-based teaching of pain in high school. The changes proposed by the International Association for the Study of Pain and in a mixed methods review published in 2022 in the BJPT – guided this study. The objective of the research was to verify the importance of the pain theme addressed in high school textbooks. Therefore, a qualitative methodology was used, undertaking a descriptive study of Biology textbooks indicated by the National Textbook Program for a High School. The analysis considered the absence of a topic, concluding the need to create a didactic form for teaching pain in classrooms, seeking paradigm shifts and implementation of new concepts on the subject for the dissemination of the biopsychosocial model in the education of adolescents, promoting current tools for a broader condition of health care.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/156
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23011.id1514
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/156
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23011.id1514
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/156/148
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23011
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23011
Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23011
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939645157376