THE REFORM OF BRAZILIAN SECONDARY EDUCATION AND TEACHING IN BIOLOGY IN PROFESSIONAL EDUCATION: UNDERSTANDING IN ORDER TO RESIST
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/265 |
Resumo: | The article discusses issues related to secondary education reform in Brazil. The objective is to specifically analyze the implications for Biology teachers who teach in professional education. Analyzes were carried out in Law nº 13.415/2017 and in the national high school curriculum guidelines. Scientific articles on this discussion were consulted. It used the technique of Discursive Textual Analysis and the method was historical materialism. As a consequence of the division of the curriculum into areas of knowledge and training itineraries, the teaching contents of Biology were reduced in professional education, which directly implies the work of these teachers. In opposition, it is argued that Biology teachers receive training to understand and resist the New High School. |
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THE REFORM OF BRAZILIAN SECONDARY EDUCATION AND TEACHING IN BIOLOGY IN PROFESSIONAL EDUCATION: UNDERSTANDING IN ORDER TO RESISTLA REFORMA DE LA ENSEÑANZA MEDIA BRASILEÑA Y LA ENSEÑANZA DE LA BIOLOGÍA EN LA EDUCACIÓN PROFESIONAL: COMPRENDER PARA RESISTIRO NOVO ENSINO MÉDIO E A DOCÊNCIA EM BIOLOGIA NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL TÉCNICA DE NÍVEL MÉDIO: COMPREENDER PARA RESISTIRNovo Ensino MédioEnsino MédioEducação Profissional e TecnológicaProfessores de BiologiaHigh School ReformProfessional educationBiology teacherReforma de la Escuela SecundariaEducación profesionalProfesor de biologiaThe article discusses issues related to secondary education reform in Brazil. The objective is to specifically analyze the implications for Biology teachers who teach in professional education. Analyzes were carried out in Law nº 13.415/2017 and in the national high school curriculum guidelines. Scientific articles on this discussion were consulted. It used the technique of Discursive Textual Analysis and the method was historical materialism. As a consequence of the division of the curriculum into areas of knowledge and training itineraries, the teaching contents of Biology were reduced in professional education, which directly implies the work of these teachers. In opposition, it is argued that Biology teachers receive training to understand and resist the New High School.El artículo se sitúa en el contexto más amplio de las discusiones que involucran a la Nueva Escuela Secundaria. El objetivo fue, por lo tanto, analizar las implicaciones de la Nueva Escuela Secundaria en lo que se refiere a la enseñanza de la Biología para la Educación Técnica Profesional de Enseñanza Media (EPTNM), desarrollada de forma integrada con la enseñanza media. Para ello, se consultaron la Ley nº 13.415/2017 y las directrices curriculares nacionales para la enseñanza media, además de artículos científicos publicados en revistas. La técnica utilizada para el análisis de los datos fue el Análisis Textual Discursivo (ATD) y el marco teórico-metodológico fue el materialismo histórico. Como consecuencia de la división del currículo en áreas de conocimiento e itinerarios formativos, los contenidos docentes de Biología se redujeron en la EPTNM, lo que implica directamente la labor de estos docentes. En contraposición a esto, se argumenta que los profesores de Biología reciben formación para comprender y resistir la Nueva Escuela Secundaria.O artigo está situado no contexto mais amplo das discussões que envolvem o Novo Ensino Médio. Objetivou-se, portanto, analisar as implicações do Novo Ensino Médio no que diz respeito à docência em Biologia para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio (EPTNM). Para tanto, consultou-se a Lei nº 13.415/2017 e as diretrizes curriculares nacionais para o ensino médio e a Educação Profissional e Tecnológica (EPT), além de artigos científicos publicados em periódicos. A técnica utilizada para analisar os dados foi a Análise Textual Discursiva (ATD) e o referencial teórico-metodológico o materialismo histórico. Por decorrência da divisão do currículo em áreas de conhecimentos e itinerários formativos, os conteúdos de ensino da Biologia poderão ser reduzidos na EPTNM, o que implicará diretamente no trabalho dos professores. Em oposição a isso, defende-se que os docentes de Biologia recebam formação para compreender e resistir ao Novo Ensino Médio.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/26510.23926/RPD.2022.v7.n1.e017.id1452Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e017Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e017Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0172526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/265/256Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCavalcante de Morais, João KaioSarmento Henrique, Ana Lúcia2023-05-25T02:41:36Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/265Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T02:41:36Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
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