KNOWLEDGE ON SOILS BY STUDENTS OF AGRONOMIC ENGINEERING IN THE TOCANTINS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Michele Ribeiro
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Paula de Oliveira, Deyla, Caglioni, Eder
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1193
Resumo: The article aimed to investigate prior knowledge on soils from 3rd-year graduate students of Agronomic Engineering courses at two universities in the Tocantins. The survey was carried out in an ordinary first-day soil class from 2016 to 2019. The answers were categorized by theme/subject similarities and analyzed using descriptive statistics and content analysis. In general, the students observe key-concept ideas from soil science, despite simplifications. For these students, the soil is important and can be used for various purposes, such as food production. However, we found that most of these students do not know the soil, simplifying its composition and representing it superficially. It reinforces the need for improving soil education since it is an essential component of the environment.
id IFMT_2a291da985d9c5dcbde5c4615753db81
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1193
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling KNOWLEDGE ON SOILS BY STUDENTS OF AGRONOMIC ENGINEERING IN THE TOCANTINSCONOCIMIENTOS SOBRE SUELOS POR ESTUDIANTES DE INGENIERÍA AGRONÓMICA EN TOCANTINSCONHECIMENTO SOBRE O TEMA SOLOS DE ESTUDANTES DE ENGENHARIA AGRONÔMICA NO TOCANTINSConhecimentoEducação AmbientalPrática PedagógicaSolosKnowledgeEnvironmental EducationPedagogical PracticeSoilsConocimientoEducación ambientalPráctica pedagógicaSuelosThe article aimed to investigate prior knowledge on soils from 3rd-year graduate students of Agronomic Engineering courses at two universities in the Tocantins. The survey was carried out in an ordinary first-day soil class from 2016 to 2019. The answers were categorized by theme/subject similarities and analyzed using descriptive statistics and content analysis. In general, the students observe key-concept ideas from soil science, despite simplifications. For these students, the soil is important and can be used for various purposes, such as food production. However, we found that most of these students do not know the soil, simplifying its composition and representing it superficially. It reinforces the need for improving soil education since it is an essential component of the environment.El artículo tuvo como objetivo investigar conocimientos previos sobre el tema de suelos con estudiantes del tercer semestre de pregrado de Ingeniería Agronómica en dos universidades de Tocantins. La actividad se llevó a cabo el primer día de clases de la asignatura de suelos, de 2016 a 2019. Las respuestas se categorizaron por similitudes tema / asignatura y se analizaron mediante estadística descriptiva y de contenido. En general, los conceptos de suelo dados por los estudiantes corroboran conceptos clave en el área, aunque sea de forma simplificada. Para estos estudiantes, el suelo es importante y se puede utilizar para diversas actividades, como por ejemplo la producción de alimentos. Sin embargo, encontramos que estos estudiantes, en su mayoría, desconocen el suelo, simplificando su composición y representándolo de manera superficial, lo que refuerza la necesidad de incrementar su aprendizaje del tema, considerando que el suelo es un componente esencial de su entorno profesional.O artigo teve como objetivo averiguar o conhecimento prévio sobre o tema solos com estudantes do 3º período dos cursos de Engenharia Agronômica de duas universidades do Tocantins. A atividade foi realizada em sala de aula no primeiro dia das disciplinas de solos, durante os anos de 2016 a 2019. As respostas foram categorizadas por similaridades de tema/assunto e analisadas com o uso da estatística descritiva e de conteúdo. De forma geral, as conceituações de solos dadas pelos estudantes corroboram conceitos chaves da área, mesmo que de forma simplificada. Para esses estudantes, o solo é importante e pode ser utilizado para diversas atividades como, por exemplo, produção alimentar. Contudo, constatamos que esses estudantes, em sua maioria, desconhecem o solo, simplificando sua composição e o representam de forma superficial, o que reforça a necessidade de uma maior educação em solos, visto que o solo é um componente essencial do meio ambiente.Revista Prática Docente2022-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/119310.23926/RPD.2022.v7.n1.e001.id1193Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e001Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e001Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0012526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1193/599Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Michele RibeiroPaula de Oliveira, Deyla Caglioni, Eder 2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1193Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv KNOWLEDGE ON SOILS BY STUDENTS OF AGRONOMIC ENGINEERING IN THE TOCANTINS
CONOCIMIENTOS SOBRE SUELOS POR ESTUDIANTES DE INGENIERÍA AGRONÓMICA EN TOCANTINS
CONHECIMENTO SOBRE O TEMA SOLOS DE ESTUDANTES DE ENGENHARIA AGRONÔMICA NO TOCANTINS
title KNOWLEDGE ON SOILS BY STUDENTS OF AGRONOMIC ENGINEERING IN THE TOCANTINS
spellingShingle KNOWLEDGE ON SOILS BY STUDENTS OF AGRONOMIC ENGINEERING IN THE TOCANTINS
Ramos, Michele Ribeiro
Conhecimento
Educação Ambiental
Prática Pedagógica
Solos
Knowledge
Environmental Education
Pedagogical Practice
Soils
Conocimiento
Educación ambiental
Práctica pedagógica
Suelos
title_short KNOWLEDGE ON SOILS BY STUDENTS OF AGRONOMIC ENGINEERING IN THE TOCANTINS
title_full KNOWLEDGE ON SOILS BY STUDENTS OF AGRONOMIC ENGINEERING IN THE TOCANTINS
title_fullStr KNOWLEDGE ON SOILS BY STUDENTS OF AGRONOMIC ENGINEERING IN THE TOCANTINS
title_full_unstemmed KNOWLEDGE ON SOILS BY STUDENTS OF AGRONOMIC ENGINEERING IN THE TOCANTINS
title_sort KNOWLEDGE ON SOILS BY STUDENTS OF AGRONOMIC ENGINEERING IN THE TOCANTINS
author Ramos, Michele Ribeiro
author_facet Ramos, Michele Ribeiro
Paula de Oliveira, Deyla
Caglioni, Eder
author_role author
author2 Paula de Oliveira, Deyla
Caglioni, Eder
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Michele Ribeiro
Paula de Oliveira, Deyla
Caglioni, Eder
dc.subject.por.fl_str_mv Conhecimento
Educação Ambiental
Prática Pedagógica
Solos
Knowledge
Environmental Education
Pedagogical Practice
Soils
Conocimiento
Educación ambiental
Práctica pedagógica
Suelos
topic Conhecimento
Educação Ambiental
Prática Pedagógica
Solos
Knowledge
Environmental Education
Pedagogical Practice
Soils
Conocimiento
Educación ambiental
Práctica pedagógica
Suelos
description The article aimed to investigate prior knowledge on soils from 3rd-year graduate students of Agronomic Engineering courses at two universities in the Tocantins. The survey was carried out in an ordinary first-day soil class from 2016 to 2019. The answers were categorized by theme/subject similarities and analyzed using descriptive statistics and content analysis. In general, the students observe key-concept ideas from soil science, despite simplifications. For these students, the soil is important and can be used for various purposes, such as food production. However, we found that most of these students do not know the soil, simplifying its composition and representing it superficially. It reinforces the need for improving soil education since it is an essential component of the environment.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1193
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e001.id1193
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1193
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e001.id1193
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1193/599
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e001
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e001
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e001
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205725675552768