CHEMICAL REACTIONS IN THE KITCHEN: THE USE OF GOOGLE CLASSROOM IN THE REALIZATION OF INVESTIGATIVE EXPERIMENTS BASED ON THE PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN TECHNIQUE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Rafael da Costa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Czolpinski, Andrey de Lima, Vaz, Alef, Raupp, Daniele Trajano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1273
Resumo: This work aims to report the experience of implementing a didactic sequence (DS) on inorganic chemical reactions remotely, due to the COVID sanitary restrictions. The case study with a qualitative approach was carried out with two high school classes from a private school in Porto Alegre/RS, during the Teaching Internship. The DS, elaborated according to Zabala's assumptions, aimed to minimize difficulties in conceptual understanding, potentially enhanced by remote learning. Google Classroom was used to organize the investigative experimental activities, with homemade materials, using the Predict-Observe-Explain technique. The data analysis methodology was Content Analysis. The results indicate that DS facilitated the conceptual construction, generated a progressive engagement and remarkable enthusiasm even with remote classes. In conclusion, the use of DS shows potential for application in different teaching contexts, with different experiments to approach different concepts.
id IFMT_33c2e90caf5af4ab8b45ae443fb2dedf
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1273
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling CHEMICAL REACTIONS IN THE KITCHEN: THE USE OF GOOGLE CLASSROOM IN THE REALIZATION OF INVESTIGATIVE EXPERIMENTS BASED ON THE PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN TECHNIQUEREACCIONES QUÍMICAS EN LA COCINA: EL USO DE GOOGLE CLASSROOM EN LA REALIZACIÓN DE EXPERIMENTOS DE INVESTIGACIÓN BASADOS EN LA TÉCNICA PREDECIR-OBSERVAR-EXPLICARREAÇÕES QUÍMICAS NA COZINHA: O USO DO GOOGLE SALA DE AULA NA REALIZAÇÃO DE EXPERIMENTOS INVESTIGATIVOS FUNDAMENTADOS NA TÉCNICA PREDIZER-OBSERVAR-EXPLICARVirtual Environments for LearningRemote TeachingAt-Home ExperimentsTeaching ChemistryEntornos Virtuales de AprendizajeEnseñanza RemotaExperimentos CaserosEnseñanza de la QuímicaAmbientes Virtuais de AprendizagemEnsino RemotoExperimentos CaseirosEnsino de QuímicaThis work aims to report the experience of implementing a didactic sequence (DS) on inorganic chemical reactions remotely, due to the COVID sanitary restrictions. The case study with a qualitative approach was carried out with two high school classes from a private school in Porto Alegre/RS, during the Teaching Internship. The DS, elaborated according to Zabala's assumptions, aimed to minimize difficulties in conceptual understanding, potentially enhanced by remote learning. Google Classroom was used to organize the investigative experimental activities, with homemade materials, using the Predict-Observe-Explain technique. The data analysis methodology was Content Analysis. The results indicate that DS facilitated the conceptual construction, generated a progressive engagement and remarkable enthusiasm even with remote classes. In conclusion, the use of DS shows potential for application in different teaching contexts, with different experiments to approach different concepts.Este trabajo tiene como objetivo reportar la experiencia de implementar una secuencia didáctica (SD) sobre reacciones químicas inorgánicas de forma remota, como consecuencia de la nueva pandemia de coronavirus. El estudio de caso con enfoque cualitativo se realizó con dos aulas de bachillerato de una escuela privada en Porto Alegre/RS durante la Práctica Docente. El DS, elaborado de acuerdo con los supuestos de Zabala, tenía como objetivo minimizar las dificultades en la comprensión conceptual, mejorada por el aprendizaje remoto. Se utilizó Google Classroom para organizar las actividades experimentales de investigación, con materiales caseros, utilizando la técnica Predict-Observe-Explain. La metodología de análisis de datos fue Análisis de contenido. Los resultados indican que SD facilitó la construcción conceptual, generó un compromiso progresivo y un notable entusiasmo relacionado con las clases remotas. En conclusión, el uso de SD muestra potencial para su aplicación en diferentes contextos de enseñanza, con diferentes experimentos para abordar diferentes conceptos.Este trabalho objetiva relatar a experiência da implementação de uma sequência didática (SD) sobre reações químicas inorgânicas de forma remota em função da pandemia do novo coronavírus. O estudo de caso com abordagem qualitativa foi realizado com duas turmas do Ensino Médio de uma escola privada de Porto Alegre/RS durante o Estágio de Docência. A SD, elaborada conforme os pressupostos de Zabala, objetivou minimizar dificuldades de compreensão conceitual, potencializadas pelo ensino remoto. O Google Sala de Aula foi utilizado para organização das atividades experimentais investigativas, com materiais caseiros, com o uso da técnica Predizer-Observar-Explicar. A metodologia de análise dos dados foi a Análise de Conteúdo. Os resultados indicam que a SD facilitou a construção conceitual, gerou um engajamento progressivo e um notável entusiasmo relacionado às aulas remotas. Como conclusão, a utilização da SD demonstra potencial para aplicação em diferentes contextos de ensino, com diferentes experimentos para abordagem de diversos conceitos.Revista Prática Docente2021-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/127310.23926/RPD.2021.v6.n3.e098.id1273Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e098Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e098Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e0982526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1273/579Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrito, Rafael da CostaCzolpinski, Andrey de LimaVaz, AlefRaupp, Daniele Trajano2022-06-03T13:02:45Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1273Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:45Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv CHEMICAL REACTIONS IN THE KITCHEN: THE USE OF GOOGLE CLASSROOM IN THE REALIZATION OF INVESTIGATIVE EXPERIMENTS BASED ON THE PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN TECHNIQUE
REACCIONES QUÍMICAS EN LA COCINA: EL USO DE GOOGLE CLASSROOM EN LA REALIZACIÓN DE EXPERIMENTOS DE INVESTIGACIÓN BASADOS EN LA TÉCNICA PREDECIR-OBSERVAR-EXPLICAR
REAÇÕES QUÍMICAS NA COZINHA: O USO DO GOOGLE SALA DE AULA NA REALIZAÇÃO DE EXPERIMENTOS INVESTIGATIVOS FUNDAMENTADOS NA TÉCNICA PREDIZER-OBSERVAR-EXPLICAR
title CHEMICAL REACTIONS IN THE KITCHEN: THE USE OF GOOGLE CLASSROOM IN THE REALIZATION OF INVESTIGATIVE EXPERIMENTS BASED ON THE PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN TECHNIQUE
spellingShingle CHEMICAL REACTIONS IN THE KITCHEN: THE USE OF GOOGLE CLASSROOM IN THE REALIZATION OF INVESTIGATIVE EXPERIMENTS BASED ON THE PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN TECHNIQUE
Brito, Rafael da Costa
Virtual Environments for Learning
Remote Teaching
At-Home Experiments
Teaching Chemistry
Entornos Virtuales de Aprendizaje
Enseñanza Remota
Experimentos Caseros
Enseñanza de la Química
Ambientes Virtuais de Aprendizagem
Ensino Remoto
Experimentos Caseiros
Ensino de Química
title_short CHEMICAL REACTIONS IN THE KITCHEN: THE USE OF GOOGLE CLASSROOM IN THE REALIZATION OF INVESTIGATIVE EXPERIMENTS BASED ON THE PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN TECHNIQUE
title_full CHEMICAL REACTIONS IN THE KITCHEN: THE USE OF GOOGLE CLASSROOM IN THE REALIZATION OF INVESTIGATIVE EXPERIMENTS BASED ON THE PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN TECHNIQUE
title_fullStr CHEMICAL REACTIONS IN THE KITCHEN: THE USE OF GOOGLE CLASSROOM IN THE REALIZATION OF INVESTIGATIVE EXPERIMENTS BASED ON THE PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN TECHNIQUE
title_full_unstemmed CHEMICAL REACTIONS IN THE KITCHEN: THE USE OF GOOGLE CLASSROOM IN THE REALIZATION OF INVESTIGATIVE EXPERIMENTS BASED ON THE PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN TECHNIQUE
title_sort CHEMICAL REACTIONS IN THE KITCHEN: THE USE OF GOOGLE CLASSROOM IN THE REALIZATION OF INVESTIGATIVE EXPERIMENTS BASED ON THE PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN TECHNIQUE
author Brito, Rafael da Costa
author_facet Brito, Rafael da Costa
Czolpinski, Andrey de Lima
Vaz, Alef
Raupp, Daniele Trajano
author_role author
author2 Czolpinski, Andrey de Lima
Vaz, Alef
Raupp, Daniele Trajano
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito, Rafael da Costa
Czolpinski, Andrey de Lima
Vaz, Alef
Raupp, Daniele Trajano
dc.subject.por.fl_str_mv Virtual Environments for Learning
Remote Teaching
At-Home Experiments
Teaching Chemistry
Entornos Virtuales de Aprendizaje
Enseñanza Remota
Experimentos Caseros
Enseñanza de la Química
Ambientes Virtuais de Aprendizagem
Ensino Remoto
Experimentos Caseiros
Ensino de Química
topic Virtual Environments for Learning
Remote Teaching
At-Home Experiments
Teaching Chemistry
Entornos Virtuales de Aprendizaje
Enseñanza Remota
Experimentos Caseros
Enseñanza de la Química
Ambientes Virtuais de Aprendizagem
Ensino Remoto
Experimentos Caseiros
Ensino de Química
description This work aims to report the experience of implementing a didactic sequence (DS) on inorganic chemical reactions remotely, due to the COVID sanitary restrictions. The case study with a qualitative approach was carried out with two high school classes from a private school in Porto Alegre/RS, during the Teaching Internship. The DS, elaborated according to Zabala's assumptions, aimed to minimize difficulties in conceptual understanding, potentially enhanced by remote learning. Google Classroom was used to organize the investigative experimental activities, with homemade materials, using the Predict-Observe-Explain technique. The data analysis methodology was Content Analysis. The results indicate that DS facilitated the conceptual construction, generated a progressive engagement and remarkable enthusiasm even with remote classes. In conclusion, the use of DS shows potential for application in different teaching contexts, with different experiments to approach different concepts.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1273
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e098.id1273
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1273
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e098.id1273
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1273/579
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e098
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e098
Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e098
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205725739515904