CHEMICAL REACTIONS IN THE KITCHEN: THE USE OF GOOGLE CLASSROOM IN THE REALIZATION OF INVESTIGATIVE EXPERIMENTS BASED ON THE PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN TECHNIQUE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1273 |
Resumo: | This work aims to report the experience of implementing a didactic sequence (DS) on inorganic chemical reactions remotely, due to the COVID sanitary restrictions. The case study with a qualitative approach was carried out with two high school classes from a private school in Porto Alegre/RS, during the Teaching Internship. The DS, elaborated according to Zabala's assumptions, aimed to minimize difficulties in conceptual understanding, potentially enhanced by remote learning. Google Classroom was used to organize the investigative experimental activities, with homemade materials, using the Predict-Observe-Explain technique. The data analysis methodology was Content Analysis. The results indicate that DS facilitated the conceptual construction, generated a progressive engagement and remarkable enthusiasm even with remote classes. In conclusion, the use of DS shows potential for application in different teaching contexts, with different experiments to approach different concepts. |
id |
IFMT_33c2e90caf5af4ab8b45ae443fb2dedf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1273 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
CHEMICAL REACTIONS IN THE KITCHEN: THE USE OF GOOGLE CLASSROOM IN THE REALIZATION OF INVESTIGATIVE EXPERIMENTS BASED ON THE PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN TECHNIQUEREACCIONES QUÍMICAS EN LA COCINA: EL USO DE GOOGLE CLASSROOM EN LA REALIZACIÓN DE EXPERIMENTOS DE INVESTIGACIÓN BASADOS EN LA TÉCNICA PREDECIR-OBSERVAR-EXPLICARREAÇÕES QUÍMICAS NA COZINHA: O USO DO GOOGLE SALA DE AULA NA REALIZAÇÃO DE EXPERIMENTOS INVESTIGATIVOS FUNDAMENTADOS NA TÉCNICA PREDIZER-OBSERVAR-EXPLICARVirtual Environments for LearningRemote TeachingAt-Home ExperimentsTeaching ChemistryEntornos Virtuales de AprendizajeEnseñanza RemotaExperimentos CaserosEnseñanza de la QuímicaAmbientes Virtuais de AprendizagemEnsino RemotoExperimentos CaseirosEnsino de QuímicaThis work aims to report the experience of implementing a didactic sequence (DS) on inorganic chemical reactions remotely, due to the COVID sanitary restrictions. The case study with a qualitative approach was carried out with two high school classes from a private school in Porto Alegre/RS, during the Teaching Internship. The DS, elaborated according to Zabala's assumptions, aimed to minimize difficulties in conceptual understanding, potentially enhanced by remote learning. Google Classroom was used to organize the investigative experimental activities, with homemade materials, using the Predict-Observe-Explain technique. The data analysis methodology was Content Analysis. The results indicate that DS facilitated the conceptual construction, generated a progressive engagement and remarkable enthusiasm even with remote classes. In conclusion, the use of DS shows potential for application in different teaching contexts, with different experiments to approach different concepts.Este trabajo tiene como objetivo reportar la experiencia de implementar una secuencia didáctica (SD) sobre reacciones químicas inorgánicas de forma remota, como consecuencia de la nueva pandemia de coronavirus. El estudio de caso con enfoque cualitativo se realizó con dos aulas de bachillerato de una escuela privada en Porto Alegre/RS durante la Práctica Docente. El DS, elaborado de acuerdo con los supuestos de Zabala, tenía como objetivo minimizar las dificultades en la comprensión conceptual, mejorada por el aprendizaje remoto. Se utilizó Google Classroom para organizar las actividades experimentales de investigación, con materiales caseros, utilizando la técnica Predict-Observe-Explain. La metodología de análisis de datos fue Análisis de contenido. Los resultados indican que SD facilitó la construcción conceptual, generó un compromiso progresivo y un notable entusiasmo relacionado con las clases remotas. En conclusión, el uso de SD muestra potencial para su aplicación en diferentes contextos de enseñanza, con diferentes experimentos para abordar diferentes conceptos.Este trabalho objetiva relatar a experiência da implementação de uma sequência didática (SD) sobre reações químicas inorgânicas de forma remota em função da pandemia do novo coronavírus. O estudo de caso com abordagem qualitativa foi realizado com duas turmas do Ensino Médio de uma escola privada de Porto Alegre/RS durante o Estágio de Docência. A SD, elaborada conforme os pressupostos de Zabala, objetivou minimizar dificuldades de compreensão conceitual, potencializadas pelo ensino remoto. O Google Sala de Aula foi utilizado para organização das atividades experimentais investigativas, com materiais caseiros, com o uso da técnica Predizer-Observar-Explicar. A metodologia de análise dos dados foi a Análise de Conteúdo. Os resultados indicam que a SD facilitou a construção conceitual, gerou um engajamento progressivo e um notável entusiasmo relacionado às aulas remotas. Como conclusão, a utilização da SD demonstra potencial para aplicação em diferentes contextos de ensino, com diferentes experimentos para abordagem de diversos conceitos.Revista Prática Docente2021-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/127310.23926/RPD.2021.v6.n3.e098.id1273Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e098Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e098Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e0982526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1273/579Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrito, Rafael da CostaCzolpinski, Andrey de LimaVaz, AlefRaupp, Daniele Trajano2022-06-03T13:02:45Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1273Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:45Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CHEMICAL REACTIONS IN THE KITCHEN: THE USE OF GOOGLE CLASSROOM IN THE REALIZATION OF INVESTIGATIVE EXPERIMENTS BASED ON THE PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN TECHNIQUE REACCIONES QUÍMICAS EN LA COCINA: EL USO DE GOOGLE CLASSROOM EN LA REALIZACIÓN DE EXPERIMENTOS DE INVESTIGACIÓN BASADOS EN LA TÉCNICA PREDECIR-OBSERVAR-EXPLICAR REAÇÕES QUÍMICAS NA COZINHA: O USO DO GOOGLE SALA DE AULA NA REALIZAÇÃO DE EXPERIMENTOS INVESTIGATIVOS FUNDAMENTADOS NA TÉCNICA PREDIZER-OBSERVAR-EXPLICAR |
title |
CHEMICAL REACTIONS IN THE KITCHEN: THE USE OF GOOGLE CLASSROOM IN THE REALIZATION OF INVESTIGATIVE EXPERIMENTS BASED ON THE PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN TECHNIQUE |
spellingShingle |
CHEMICAL REACTIONS IN THE KITCHEN: THE USE OF GOOGLE CLASSROOM IN THE REALIZATION OF INVESTIGATIVE EXPERIMENTS BASED ON THE PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN TECHNIQUE Brito, Rafael da Costa Virtual Environments for Learning Remote Teaching At-Home Experiments Teaching Chemistry Entornos Virtuales de Aprendizaje Enseñanza Remota Experimentos Caseros Enseñanza de la Química Ambientes Virtuais de Aprendizagem Ensino Remoto Experimentos Caseiros Ensino de Química |
title_short |
CHEMICAL REACTIONS IN THE KITCHEN: THE USE OF GOOGLE CLASSROOM IN THE REALIZATION OF INVESTIGATIVE EXPERIMENTS BASED ON THE PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN TECHNIQUE |
title_full |
CHEMICAL REACTIONS IN THE KITCHEN: THE USE OF GOOGLE CLASSROOM IN THE REALIZATION OF INVESTIGATIVE EXPERIMENTS BASED ON THE PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN TECHNIQUE |
title_fullStr |
CHEMICAL REACTIONS IN THE KITCHEN: THE USE OF GOOGLE CLASSROOM IN THE REALIZATION OF INVESTIGATIVE EXPERIMENTS BASED ON THE PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN TECHNIQUE |
title_full_unstemmed |
CHEMICAL REACTIONS IN THE KITCHEN: THE USE OF GOOGLE CLASSROOM IN THE REALIZATION OF INVESTIGATIVE EXPERIMENTS BASED ON THE PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN TECHNIQUE |
title_sort |
CHEMICAL REACTIONS IN THE KITCHEN: THE USE OF GOOGLE CLASSROOM IN THE REALIZATION OF INVESTIGATIVE EXPERIMENTS BASED ON THE PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN TECHNIQUE |
author |
Brito, Rafael da Costa |
author_facet |
Brito, Rafael da Costa Czolpinski, Andrey de Lima Vaz, Alef Raupp, Daniele Trajano |
author_role |
author |
author2 |
Czolpinski, Andrey de Lima Vaz, Alef Raupp, Daniele Trajano |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brito, Rafael da Costa Czolpinski, Andrey de Lima Vaz, Alef Raupp, Daniele Trajano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Virtual Environments for Learning Remote Teaching At-Home Experiments Teaching Chemistry Entornos Virtuales de Aprendizaje Enseñanza Remota Experimentos Caseros Enseñanza de la Química Ambientes Virtuais de Aprendizagem Ensino Remoto Experimentos Caseiros Ensino de Química |
topic |
Virtual Environments for Learning Remote Teaching At-Home Experiments Teaching Chemistry Entornos Virtuales de Aprendizaje Enseñanza Remota Experimentos Caseros Enseñanza de la Química Ambientes Virtuais de Aprendizagem Ensino Remoto Experimentos Caseiros Ensino de Química |
description |
This work aims to report the experience of implementing a didactic sequence (DS) on inorganic chemical reactions remotely, due to the COVID sanitary restrictions. The case study with a qualitative approach was carried out with two high school classes from a private school in Porto Alegre/RS, during the Teaching Internship. The DS, elaborated according to Zabala's assumptions, aimed to minimize difficulties in conceptual understanding, potentially enhanced by remote learning. Google Classroom was used to organize the investigative experimental activities, with homemade materials, using the Predict-Observe-Explain technique. The data analysis methodology was Content Analysis. The results indicate that DS facilitated the conceptual construction, generated a progressive engagement and remarkable enthusiasm even with remote classes. In conclusion, the use of DS shows potential for application in different teaching contexts, with different experiments to approach different concepts. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ciências Ciências Ciências |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1273 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e098.id1273 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1273 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e098.id1273 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1273/579 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e098 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e098 Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e098 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205725739515904 |