THE INFOGRAPHIC GENRE ON THE DEVELOPMENT OF READING, AND WRITING SKILLS AND MULTILITERACY IN PRIMARY SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Fabiane Alves da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Magalhães, Epaminondas de Matos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/219
Resumo: Tchnology is part of many people´s lives with it new forms of languages are present and bring different manners of communication and use of language to the virtual environment. Wherefore, it is important to integrate reading and writing practices with the use of different semiosis in the school curriculum. In this regard, this study´s objective is to analyze how the infographic genre favors the development of reading skills and multiliteracy. This is qualitative  research, with action research characteristics, developed through a Didactic Sequence, from July to August 2022, with students from the 7th year of Primary School of the State School for Integral  Development of Basic Education “Getúlio Dornelles Vargas”, municipality of Primavera do Leste-MT. Ultimately, the results demostrate that the work with the infographic genre has contribute significantly to the understanding , interpretation and production of multimodal texts, with a critical look at many themes.
id IFMT_351ae6ce54fb302a682f11987dfd6375
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/219
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE INFOGRAPHIC GENRE ON THE DEVELOPMENT OF READING, AND WRITING SKILLS AND MULTILITERACY IN PRIMARY SCHOOLEL GÉNERO INFOGRÁFICO EN EL DESARROLLO DE LA LECTOESCRITURA, Y LA POLIALFABETIZACIÓN EN LA ESCUELA PRIMARIAO GÊNERO INFOGRÁFICO NO DESENVOLVIMENTO DAS HABILIDADES DE LEITURA E ESCRITA, E MULTILETRAMENTO NO ENSINO FUNDAMENTALEnsinoGênero textMultiletramentoSequência DidáticaTeachingTextual GenreMultiliteracyDidactic SequenceEnsenãnzaGénero textualMultialfabetizaciónSecuencia DidácticaTchnology is part of many people´s lives with it new forms of languages are present and bring different manners of communication and use of language to the virtual environment. Wherefore, it is important to integrate reading and writing practices with the use of different semiosis in the school curriculum. In this regard, this study´s objective is to analyze how the infographic genre favors the development of reading skills and multiliteracy. This is qualitative  research, with action research characteristics, developed through a Didactic Sequence, from July to August 2022, with students from the 7th year of Primary School of the State School for Integral  Development of Basic Education “Getúlio Dornelles Vargas”, municipality of Primavera do Leste-MT. Ultimately, the results demostrate that the work with the infographic genre has contribute significantly to the understanding , interpretation and production of multimodal texts, with a critical look at many themes.La tecnologia forma parte de la vida de muchas personas y con ella se presentan nuevas formas de linguajes y traen al ambiente diferentes modos de comunicación y uso del lenguaje. Luego, hace importante integrar prácticas de lectura y escrita con el uso de muchas semiosis al currículo escolar. De esa manera, este estudio tuvo como objetivo analizar cómo el género infografia contribuye con el desarollo de la competencia lectora y la multialfabetización. Habla de una Investigación cualitativa, con caracteristicas de Investigación-acción, desarrollada a través de una Secuencia   Didáctica, de julio a agosto de 2022, con alumnos del 7º año de la ensenãnza fundamental de la Escuela Estatal del desarrolló Integral de la Educación Básica “Getúlio Dornelles Vargas”, municipio de Primavera do Leste-MT.  Por fin, los resultados demuestran que el trabajo con el género infografia ha contribuido significativamente a la comprensión, interpretación y producción de textos multimodales, con una mirada crítica a muchos temas.A tecnologia faz parte da vida de muitas pessoas e com ela, novas formas de linguagens se apresentam e trazem ao ambiente virtual diferentes modos de comunicação e uso da língua. Dessa forma, faz-se importante integrar práticas de leitura e escrita com o uso de diversas semioses ao currículo escolar. Nesse viés, este estudo objetivou analisar como o gênero infográfico favorece o desenvolvimento de habilidades leitoras e o multiletramento. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, com características da pesquisa-ação, desenvolvida por meio de uma Sequência Didática, no período de julho a agosto de 2022, com estudantes do 7º ano do Ensino Fundamental da Escola Estadual de Desenvolvimento Integral da Educação Básica “Getúlio Dornelles Vargas”, município de Primavera do Leste-MT. Por fim, os resultados demonstram que o trabalho com o gênero infográfico contribuiu de forma significativa para compreensão, interpretação e produção de textos multimodais, com um olhar crítico sobre muitos temas.Revista Prática Docente2022-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLanguagesLenguasLinguagensapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/21910.23926/RPD.2022.v7.n3.e22080.id1685Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22080Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22080Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220802526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/219/209Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Fabiane Alves daMagalhães, Epaminondas de Matos2023-09-07T22:13:03Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/219Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-09-07T22:13:03Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE INFOGRAPHIC GENRE ON THE DEVELOPMENT OF READING, AND WRITING SKILLS AND MULTILITERACY IN PRIMARY SCHOOL
EL GÉNERO INFOGRÁFICO EN EL DESARROLLO DE LA LECTOESCRITURA, Y LA POLIALFABETIZACIÓN EN LA ESCUELA PRIMARIA
O GÊNERO INFOGRÁFICO NO DESENVOLVIMENTO DAS HABILIDADES DE LEITURA E ESCRITA, E MULTILETRAMENTO NO ENSINO FUNDAMENTAL
title THE INFOGRAPHIC GENRE ON THE DEVELOPMENT OF READING, AND WRITING SKILLS AND MULTILITERACY IN PRIMARY SCHOOL
spellingShingle THE INFOGRAPHIC GENRE ON THE DEVELOPMENT OF READING, AND WRITING SKILLS AND MULTILITERACY IN PRIMARY SCHOOL
Silva, Fabiane Alves da
Ensino
Gênero text
Multiletramento
Sequência Didática
Teaching
Textual Genre
Multiliteracy
Didactic Sequence
Ensenãnza
Género textual
Multialfabetización
Secuencia Didáctica
title_short THE INFOGRAPHIC GENRE ON THE DEVELOPMENT OF READING, AND WRITING SKILLS AND MULTILITERACY IN PRIMARY SCHOOL
title_full THE INFOGRAPHIC GENRE ON THE DEVELOPMENT OF READING, AND WRITING SKILLS AND MULTILITERACY IN PRIMARY SCHOOL
title_fullStr THE INFOGRAPHIC GENRE ON THE DEVELOPMENT OF READING, AND WRITING SKILLS AND MULTILITERACY IN PRIMARY SCHOOL
title_full_unstemmed THE INFOGRAPHIC GENRE ON THE DEVELOPMENT OF READING, AND WRITING SKILLS AND MULTILITERACY IN PRIMARY SCHOOL
title_sort THE INFOGRAPHIC GENRE ON THE DEVELOPMENT OF READING, AND WRITING SKILLS AND MULTILITERACY IN PRIMARY SCHOOL
author Silva, Fabiane Alves da
author_facet Silva, Fabiane Alves da
Magalhães, Epaminondas de Matos
author_role author
author2 Magalhães, Epaminondas de Matos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Fabiane Alves da
Magalhães, Epaminondas de Matos
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Gênero text
Multiletramento
Sequência Didática
Teaching
Textual Genre
Multiliteracy
Didactic Sequence
Ensenãnza
Género textual
Multialfabetización
Secuencia Didáctica
topic Ensino
Gênero text
Multiletramento
Sequência Didática
Teaching
Textual Genre
Multiliteracy
Didactic Sequence
Ensenãnza
Género textual
Multialfabetización
Secuencia Didáctica
description Tchnology is part of many people´s lives with it new forms of languages are present and bring different manners of communication and use of language to the virtual environment. Wherefore, it is important to integrate reading and writing practices with the use of different semiosis in the school curriculum. In this regard, this study´s objective is to analyze how the infographic genre favors the development of reading skills and multiliteracy. This is qualitative  research, with action research characteristics, developed through a Didactic Sequence, from July to August 2022, with students from the 7th year of Primary School of the State School for Integral  Development of Basic Education “Getúlio Dornelles Vargas”, municipality of Primavera do Leste-MT. Ultimately, the results demostrate that the work with the infographic genre has contribute significantly to the understanding , interpretation and production of multimodal texts, with a critical look at many themes.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Languages
Lenguas
Linguagens
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/219
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22080.id1685
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/219
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22080.id1685
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/219/209
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22080
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22080
Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22080
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939826561024