THE INFOGRAPHIC GENRE ON THE DEVELOPMENT OF READING, AND WRITING SKILLS AND MULTILITERACY IN PRIMARY SCHOOL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/219 |
Resumo: | Tchnology is part of many people´s lives with it new forms of languages are present and bring different manners of communication and use of language to the virtual environment. Wherefore, it is important to integrate reading and writing practices with the use of different semiosis in the school curriculum. In this regard, this study´s objective is to analyze how the infographic genre favors the development of reading skills and multiliteracy. This is qualitative research, with action research characteristics, developed through a Didactic Sequence, from July to August 2022, with students from the 7th year of Primary School of the State School for Integral Development of Basic Education “Getúlio Dornelles Vargas”, municipality of Primavera do Leste-MT. Ultimately, the results demostrate that the work with the infographic genre has contribute significantly to the understanding , interpretation and production of multimodal texts, with a critical look at many themes. |
id |
IFMT_351ae6ce54fb302a682f11987dfd6375 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/219 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE INFOGRAPHIC GENRE ON THE DEVELOPMENT OF READING, AND WRITING SKILLS AND MULTILITERACY IN PRIMARY SCHOOLEL GÉNERO INFOGRÁFICO EN EL DESARROLLO DE LA LECTOESCRITURA, Y LA POLIALFABETIZACIÓN EN LA ESCUELA PRIMARIAO GÊNERO INFOGRÁFICO NO DESENVOLVIMENTO DAS HABILIDADES DE LEITURA E ESCRITA, E MULTILETRAMENTO NO ENSINO FUNDAMENTALEnsinoGênero textMultiletramentoSequência DidáticaTeachingTextual GenreMultiliteracyDidactic SequenceEnsenãnzaGénero textualMultialfabetizaciónSecuencia DidácticaTchnology is part of many people´s lives with it new forms of languages are present and bring different manners of communication and use of language to the virtual environment. Wherefore, it is important to integrate reading and writing practices with the use of different semiosis in the school curriculum. In this regard, this study´s objective is to analyze how the infographic genre favors the development of reading skills and multiliteracy. This is qualitative research, with action research characteristics, developed through a Didactic Sequence, from July to August 2022, with students from the 7th year of Primary School of the State School for Integral Development of Basic Education “Getúlio Dornelles Vargas”, municipality of Primavera do Leste-MT. Ultimately, the results demostrate that the work with the infographic genre has contribute significantly to the understanding , interpretation and production of multimodal texts, with a critical look at many themes.La tecnologia forma parte de la vida de muchas personas y con ella se presentan nuevas formas de linguajes y traen al ambiente diferentes modos de comunicación y uso del lenguaje. Luego, hace importante integrar prácticas de lectura y escrita con el uso de muchas semiosis al currículo escolar. De esa manera, este estudio tuvo como objetivo analizar cómo el género infografia contribuye con el desarollo de la competencia lectora y la multialfabetización. Habla de una Investigación cualitativa, con caracteristicas de Investigación-acción, desarrollada a través de una Secuencia Didáctica, de julio a agosto de 2022, con alumnos del 7º año de la ensenãnza fundamental de la Escuela Estatal del desarrolló Integral de la Educación Básica “Getúlio Dornelles Vargas”, municipio de Primavera do Leste-MT. Por fin, los resultados demuestran que el trabajo con el género infografia ha contribuido significativamente a la comprensión, interpretación y producción de textos multimodales, con una mirada crítica a muchos temas.A tecnologia faz parte da vida de muitas pessoas e com ela, novas formas de linguagens se apresentam e trazem ao ambiente virtual diferentes modos de comunicação e uso da língua. Dessa forma, faz-se importante integrar práticas de leitura e escrita com o uso de diversas semioses ao currículo escolar. Nesse viés, este estudo objetivou analisar como o gênero infográfico favorece o desenvolvimento de habilidades leitoras e o multiletramento. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, com características da pesquisa-ação, desenvolvida por meio de uma Sequência Didática, no período de julho a agosto de 2022, com estudantes do 7º ano do Ensino Fundamental da Escola Estadual de Desenvolvimento Integral da Educação Básica “Getúlio Dornelles Vargas”, município de Primavera do Leste-MT. Por fim, os resultados demonstram que o trabalho com o gênero infográfico contribuiu de forma significativa para compreensão, interpretação e produção de textos multimodais, com um olhar crítico sobre muitos temas.Revista Prática Docente2022-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLanguagesLenguasLinguagensapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/21910.23926/RPD.2022.v7.n3.e22080.id1685Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22080Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22080Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220802526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/219/209Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Fabiane Alves daMagalhães, Epaminondas de Matos2023-09-07T22:13:03Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/219Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-09-07T22:13:03Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE INFOGRAPHIC GENRE ON THE DEVELOPMENT OF READING, AND WRITING SKILLS AND MULTILITERACY IN PRIMARY SCHOOL EL GÉNERO INFOGRÁFICO EN EL DESARROLLO DE LA LECTOESCRITURA, Y LA POLIALFABETIZACIÓN EN LA ESCUELA PRIMARIA O GÊNERO INFOGRÁFICO NO DESENVOLVIMENTO DAS HABILIDADES DE LEITURA E ESCRITA, E MULTILETRAMENTO NO ENSINO FUNDAMENTAL |
title |
THE INFOGRAPHIC GENRE ON THE DEVELOPMENT OF READING, AND WRITING SKILLS AND MULTILITERACY IN PRIMARY SCHOOL |
spellingShingle |
THE INFOGRAPHIC GENRE ON THE DEVELOPMENT OF READING, AND WRITING SKILLS AND MULTILITERACY IN PRIMARY SCHOOL Silva, Fabiane Alves da Ensino Gênero text Multiletramento Sequência Didática Teaching Textual Genre Multiliteracy Didactic Sequence Ensenãnza Género textual Multialfabetización Secuencia Didáctica |
title_short |
THE INFOGRAPHIC GENRE ON THE DEVELOPMENT OF READING, AND WRITING SKILLS AND MULTILITERACY IN PRIMARY SCHOOL |
title_full |
THE INFOGRAPHIC GENRE ON THE DEVELOPMENT OF READING, AND WRITING SKILLS AND MULTILITERACY IN PRIMARY SCHOOL |
title_fullStr |
THE INFOGRAPHIC GENRE ON THE DEVELOPMENT OF READING, AND WRITING SKILLS AND MULTILITERACY IN PRIMARY SCHOOL |
title_full_unstemmed |
THE INFOGRAPHIC GENRE ON THE DEVELOPMENT OF READING, AND WRITING SKILLS AND MULTILITERACY IN PRIMARY SCHOOL |
title_sort |
THE INFOGRAPHIC GENRE ON THE DEVELOPMENT OF READING, AND WRITING SKILLS AND MULTILITERACY IN PRIMARY SCHOOL |
author |
Silva, Fabiane Alves da |
author_facet |
Silva, Fabiane Alves da Magalhães, Epaminondas de Matos |
author_role |
author |
author2 |
Magalhães, Epaminondas de Matos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Fabiane Alves da Magalhães, Epaminondas de Matos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Gênero text Multiletramento Sequência Didática Teaching Textual Genre Multiliteracy Didactic Sequence Ensenãnza Género textual Multialfabetización Secuencia Didáctica |
topic |
Ensino Gênero text Multiletramento Sequência Didática Teaching Textual Genre Multiliteracy Didactic Sequence Ensenãnza Género textual Multialfabetización Secuencia Didáctica |
description |
Tchnology is part of many people´s lives with it new forms of languages are present and bring different manners of communication and use of language to the virtual environment. Wherefore, it is important to integrate reading and writing practices with the use of different semiosis in the school curriculum. In this regard, this study´s objective is to analyze how the infographic genre favors the development of reading skills and multiliteracy. This is qualitative research, with action research characteristics, developed through a Didactic Sequence, from July to August 2022, with students from the 7th year of Primary School of the State School for Integral Development of Basic Education “Getúlio Dornelles Vargas”, municipality of Primavera do Leste-MT. Ultimately, the results demostrate that the work with the infographic genre has contribute significantly to the understanding , interpretation and production of multimodal texts, with a critical look at many themes. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Languages Lenguas Linguagens |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/219 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22080.id1685 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/219 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22080.id1685 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/219/209 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22080 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22080 Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22080 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939826561024 |