Reading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre meme
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Entretextos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33969 |
Resumo: | The present paper aims to present a didactic proposal for teaching the genre meme, in a multimedia perspective. This study is necessary because of the impact that the gender has been doing on social networks recently, among which we highlighted Facebook as the focus of our research. From this perspective, we propose the work with the meme genre for English language teaching and, through strategies based on digital literacy and multiliteracies studies, along with the didactic perspective of Sociodiscursive Interactionism, we elaborate a didactic sequence that allows us to explore the characteristics of the genre for its reading and writing. |
id |
UEL-5_f5ea527c264afd80f0f2ba7983c58480 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33969 |
network_acronym_str |
UEL-5 |
network_name_str |
Revista Entretextos |
repository_id_str |
|
spelling |
Reading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre memeReading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre memeLeitura e produção de textos digitais: uma abordagem multimidiática do gênero memeMemeDidactic sequenceMultiliteraciesMemeSecuencia didácticaMultiletramentosMemeSequência didáticaMultiletramentos.The present paper aims to present a didactic proposal for teaching the genre meme, in a multimedia perspective. This study is necessary because of the impact that the gender has been doing on social networks recently, among which we highlighted Facebook as the focus of our research. From this perspective, we propose the work with the meme genre for English language teaching and, through strategies based on digital literacy and multiliteracies studies, along with the didactic perspective of Sociodiscursive Interactionism, we elaborate a didactic sequence that allows us to explore the characteristics of the genre for its reading and writing.El presente trabajo tiene como principal objetivo presentar una propuesta didáctica para el trabajo con el género meme, en una perspectiva multimidiática. Tal el estudio se hace necesario debido al impacto que el género causa en redes sociales, entre las que destacamos a Facebook como foco de nuestra investigación. Dentro de ella perspectiva, proponemos el trabajo con el género meme para la enseñanza de lengua inglesa y, a través de estrategias basadas en estudios del fonograma digital y de los multiletramentos, junto a la vertiente didáctica del Interaccionismo Sociodiscursivo, elaboramos una Secuencia didáctica que permita explorar las características del género para su lectura y producción textual.O presente trabalho tem como principal objetivo apresentar uma proposta didática para o trabalho com o gênero meme, numa perspectiva multimidiática. Tal estudo se faz necessário devido ao impacto que o gênero causa em redes sociais, dentre as quais destacamos o Facebook como foco de nossa pesquisa. Dentro dessa perspectiva, propomos o trabalho com o gênero meme para o ensino de língua inglesa e, por meio de estratégias baseadas em estudos do letramento digital e dos multiletramentos, juntamente à vertente didática do Interacionismo Sociodiscursivo, elaboramos uma Sequência didática que permita explorar as características do gênero para sua leitura e produção textual.Universidade Estadual de Londrina2018-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/3396910.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p193Entretextos; v. 18 n. 1Supl. (2018): Dossiê: tecnologias digitais e práticas de ensino de línguas: materna e adicionais/estrangeiras; 193-2142764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33969/23837Copyright (c) 2018 Entretextosinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Danielly deAmaral, Tuanny Gomes Siqueira2021-12-27T11:53:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33969Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2021-12-27T11:53:26Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre meme Reading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre meme Leitura e produção de textos digitais: uma abordagem multimidiática do gênero meme |
title |
Reading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre meme |
spellingShingle |
Reading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre meme Almeida, Danielly de Meme Didactic sequence Multiliteracies Meme Secuencia didáctica Multiletramentos Meme Sequência didática Multiletramentos. |
title_short |
Reading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre meme |
title_full |
Reading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre meme |
title_fullStr |
Reading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre meme |
title_full_unstemmed |
Reading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre meme |
title_sort |
Reading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre meme |
author |
Almeida, Danielly de |
author_facet |
Almeida, Danielly de Amaral, Tuanny Gomes Siqueira |
author_role |
author |
author2 |
Amaral, Tuanny Gomes Siqueira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Danielly de Amaral, Tuanny Gomes Siqueira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Meme Didactic sequence Multiliteracies Meme Secuencia didáctica Multiletramentos Meme Sequência didática Multiletramentos. |
topic |
Meme Didactic sequence Multiliteracies Meme Secuencia didáctica Multiletramentos Meme Sequência didática Multiletramentos. |
description |
The present paper aims to present a didactic proposal for teaching the genre meme, in a multimedia perspective. This study is necessary because of the impact that the gender has been doing on social networks recently, among which we highlighted Facebook as the focus of our research. From this perspective, we propose the work with the meme genre for English language teaching and, through strategies based on digital literacy and multiliteracies studies, along with the didactic perspective of Sociodiscursive Interactionism, we elaborate a didactic sequence that allows us to explore the characteristics of the genre for its reading and writing. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33969 10.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p193 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33969 |
identifier_str_mv |
10.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p193 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33969/23837 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Entretextos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Entretextos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entretextos; v. 18 n. 1Supl. (2018): Dossiê: tecnologias digitais e práticas de ensino de línguas: materna e adicionais/estrangeiras; 193-214 2764-0809 1519-5392 reponame:Revista Entretextos instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Revista Entretextos |
collection |
Revista Entretextos |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br |
_version_ |
1799315389007527936 |