Reading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre meme

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Danielly de
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Amaral, Tuanny Gomes Siqueira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Entretextos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33969
Resumo: The present paper aims to present a didactic proposal for teaching the genre meme, in a multimedia perspective. This study is necessary because of the impact that the gender has been doing on social networks recently, among which we highlighted Facebook as the focus of our research. From this perspective, we propose the work with the meme genre for English language teaching and, through strategies based on digital literacy and multiliteracies studies, along with the didactic perspective of Sociodiscursive Interactionism, we elaborate a didactic sequence that allows us to explore the characteristics of the genre for its reading and writing.
id UEL-5_f5ea527c264afd80f0f2ba7983c58480
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33969
network_acronym_str UEL-5
network_name_str Revista Entretextos
repository_id_str
spelling Reading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre memeReading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre memeLeitura e produção de textos digitais: uma abordagem multimidiática do gênero memeMemeDidactic sequenceMultiliteraciesMemeSecuencia didácticaMultiletramentosMemeSequência didáticaMultiletramentos.The present paper aims to present a didactic proposal for teaching the genre meme, in a multimedia perspective. This study is necessary because of the impact that the gender has been doing on social networks recently, among which we highlighted Facebook as the focus of our research. From this perspective, we propose the work with the meme genre for English language teaching and, through strategies based on digital literacy and multiliteracies studies, along with the didactic perspective of Sociodiscursive Interactionism, we elaborate a didactic sequence that allows us to explore the characteristics of the genre for its reading and writing.El presente trabajo tiene como principal objetivo presentar una propuesta didáctica para el trabajo con el género meme, en una perspectiva multimidiática. Tal el estudio se hace necesario debido al impacto que el género causa en redes sociales, entre las que destacamos a Facebook como foco de nuestra investigación. Dentro de ella perspectiva, proponemos el trabajo con el género meme para la enseñanza de lengua inglesa y, a través de estrategias basadas en estudios del fonograma digital y de los multiletramentos, junto a la vertiente didáctica del Interaccionismo Sociodiscursivo, elaboramos una Secuencia didáctica que permita explorar las características del género para su lectura y producción textual.O presente trabalho tem como principal objetivo apresentar uma proposta didática para o trabalho com o gênero meme, numa perspectiva multimidiática. Tal estudo se faz necessário devido ao impacto que o gênero causa em redes sociais, dentre as quais destacamos o Facebook como foco de nossa pesquisa. Dentro dessa perspectiva, propomos o trabalho com o gênero meme para o ensino de língua inglesa e, por meio de estratégias baseadas em estudos do letramento digital e dos multiletramentos, juntamente à vertente didática do Interacionismo Sociodiscursivo, elaboramos uma Sequência didática que permita explorar as características do gênero para sua leitura e produção textual.Universidade Estadual de Londrina2018-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/3396910.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p193Entretextos; v. 18 n. 1Supl. (2018): Dossiê: tecnologias digitais e práticas de ensino de línguas: materna e adicionais/estrangeiras; 193-2142764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33969/23837Copyright (c) 2018 Entretextosinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Danielly deAmaral, Tuanny Gomes Siqueira2021-12-27T11:53:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33969Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2021-12-27T11:53:26Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Reading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre meme
Reading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre meme
Leitura e produção de textos digitais: uma abordagem multimidiática do gênero meme
title Reading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre meme
spellingShingle Reading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre meme
Almeida, Danielly de
Meme
Didactic sequence
Multiliteracies
Meme
Secuencia didáctica
Multiletramentos
Meme
Sequência didática
Multiletramentos.
title_short Reading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre meme
title_full Reading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre meme
title_fullStr Reading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre meme
title_full_unstemmed Reading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre meme
title_sort Reading and writing of digital texts: a multimedia approach of the genre meme
author Almeida, Danielly de
author_facet Almeida, Danielly de
Amaral, Tuanny Gomes Siqueira
author_role author
author2 Amaral, Tuanny Gomes Siqueira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Danielly de
Amaral, Tuanny Gomes Siqueira
dc.subject.por.fl_str_mv Meme
Didactic sequence
Multiliteracies
Meme
Secuencia didáctica
Multiletramentos
Meme
Sequência didática
Multiletramentos.
topic Meme
Didactic sequence
Multiliteracies
Meme
Secuencia didáctica
Multiletramentos
Meme
Sequência didática
Multiletramentos.
description The present paper aims to present a didactic proposal for teaching the genre meme, in a multimedia perspective. This study is necessary because of the impact that the gender has been doing on social networks recently, among which we highlighted Facebook as the focus of our research. From this perspective, we propose the work with the meme genre for English language teaching and, through strategies based on digital literacy and multiliteracies studies, along with the didactic perspective of Sociodiscursive Interactionism, we elaborate a didactic sequence that allows us to explore the characteristics of the genre for its reading and writing.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33969
10.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p193
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33969
identifier_str_mv 10.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p193
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33969/23837
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Entretextos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Entretextos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Entretextos; v. 18 n. 1Supl. (2018): Dossiê: tecnologias digitais e práticas de ensino de línguas: materna e adicionais/estrangeiras; 193-214
2764-0809
1519-5392
reponame:Revista Entretextos
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Revista Entretextos
collection Revista Entretextos
repository.name.fl_str_mv Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br
_version_ 1799315389007527936