ANALYSIS OF STUDENT PERCEPTIONS AND PERFORMANCE USING THE SOFTWARE R IN A MULTI-PROGRAM UNDERGRADUATE COURSE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/420 |
Resumo: | Decision-making in relation to the mandatory changes in Higher Education involves valuing the student´s consultative engagement. In this sense, this work aims to analyze student perceptions at the beginning and at the end of an academic semester, in a Numerical Analysis course offered for differents undergraduate programs at a public university in Southern Brazil, and also observe student performances in this context. The data were generated from surveys applied at the beginning and the end of the semester, in addition to the student´s performance results.The methodological design is mixed, being qualitative for understanding the context and Quantitative data for the statistical inferences analyzed in software R. It is concluded that the development of instruments to qualify the consultative engagement of students is a complex task, however necessary for longitudinal monitoring and comparative of educacional changes implemented within the various courses offered in the analyzed institution. |
id |
IFMT_351e597ddb794868a13b39299ee4963c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/420 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
ANALYSIS OF STUDENT PERCEPTIONS AND PERFORMANCE USING THE SOFTWARE R IN A MULTI-PROGRAM UNDERGRADUATE COURSEANÁLISE DAS PERCEPÇÕES E DESEMPENHOS DISCENTES COM A UTILIZAÇÃO DO SOFTWARE R EM UMA DISCIPLINA DE GRADUAÇÃO DE NATUREZA MULTICURSOCálculo NuméricoEngajamento DiscenteQuestionárioNumerical AnalysisConsultative EngagementSurveyDecision-making in relation to the mandatory changes in Higher Education involves valuing the student´s consultative engagement. In this sense, this work aims to analyze student perceptions at the beginning and at the end of an academic semester, in a Numerical Analysis course offered for differents undergraduate programs at a public university in Southern Brazil, and also observe student performances in this context. The data were generated from surveys applied at the beginning and the end of the semester, in addition to the student´s performance results.The methodological design is mixed, being qualitative for understanding the context and Quantitative data for the statistical inferences analyzed in software R. It is concluded that the development of instruments to qualify the consultative engagement of students is a complex task, however necessary for longitudinal monitoring and comparative of educacional changes implemented within the various courses offered in the analyzed institution.A tomada de decisão em relação às mudanças necessárias no Ensino Superior perpassa necessariamente pela valorização do engajamento consultivo dos discentes. Nesse sentido, este trabalho tem como objetivo analisar as percepções discentes no início e no final de um semestre letivo, em uma disciplina multicurso de Cálculo Numérico, ofertada em uma universidade pública no sul do Brasil e, também, observar os desempenhos discentes nesse contexto. Os dados foram gerados a partir de questionários aplicados no início e no final do semestre, além dos resultados do desempenho final dos estudantes. O desenho metodológico é misto, sendo qualitativo para compreensão dos dados contextuais e quantitativo para as inferências estatísticas analisadas no software R. Conclui-se que o desenvolvimento de instrumentos para qualificar o engajamento consultivo de discentes é uma tarefa complexa, porém necessária para o acompanhamento longitudinal e comparativo de mudanças educacionais implementadas no interior das diversas disciplinas ofertadas na instituição analisada.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/42010.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1568-1592.id886Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1568-1592Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1568-1592Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1568-15922526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/420/411Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBlass, LeandroGoergen, GuilhermeBrasil Irala, Valesca2023-05-28T18:50:50Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/420Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-28T18:50:50Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ANALYSIS OF STUDENT PERCEPTIONS AND PERFORMANCE USING THE SOFTWARE R IN A MULTI-PROGRAM UNDERGRADUATE COURSE ANÁLISE DAS PERCEPÇÕES E DESEMPENHOS DISCENTES COM A UTILIZAÇÃO DO SOFTWARE R EM UMA DISCIPLINA DE GRADUAÇÃO DE NATUREZA MULTICURSO |
title |
ANALYSIS OF STUDENT PERCEPTIONS AND PERFORMANCE USING THE SOFTWARE R IN A MULTI-PROGRAM UNDERGRADUATE COURSE |
spellingShingle |
ANALYSIS OF STUDENT PERCEPTIONS AND PERFORMANCE USING THE SOFTWARE R IN A MULTI-PROGRAM UNDERGRADUATE COURSE Blass, Leandro Cálculo Numérico Engajamento Discente Questionário Numerical Analysis Consultative Engagement Survey |
title_short |
ANALYSIS OF STUDENT PERCEPTIONS AND PERFORMANCE USING THE SOFTWARE R IN A MULTI-PROGRAM UNDERGRADUATE COURSE |
title_full |
ANALYSIS OF STUDENT PERCEPTIONS AND PERFORMANCE USING THE SOFTWARE R IN A MULTI-PROGRAM UNDERGRADUATE COURSE |
title_fullStr |
ANALYSIS OF STUDENT PERCEPTIONS AND PERFORMANCE USING THE SOFTWARE R IN A MULTI-PROGRAM UNDERGRADUATE COURSE |
title_full_unstemmed |
ANALYSIS OF STUDENT PERCEPTIONS AND PERFORMANCE USING THE SOFTWARE R IN A MULTI-PROGRAM UNDERGRADUATE COURSE |
title_sort |
ANALYSIS OF STUDENT PERCEPTIONS AND PERFORMANCE USING THE SOFTWARE R IN A MULTI-PROGRAM UNDERGRADUATE COURSE |
author |
Blass, Leandro |
author_facet |
Blass, Leandro Goergen, Guilherme Brasil Irala, Valesca |
author_role |
author |
author2 |
Goergen, Guilherme Brasil Irala, Valesca |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Blass, Leandro Goergen, Guilherme Brasil Irala, Valesca |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cálculo Numérico Engajamento Discente Questionário Numerical Analysis Consultative Engagement Survey |
topic |
Cálculo Numérico Engajamento Discente Questionário Numerical Analysis Consultative Engagement Survey |
description |
Decision-making in relation to the mandatory changes in Higher Education involves valuing the student´s consultative engagement. In this sense, this work aims to analyze student perceptions at the beginning and at the end of an academic semester, in a Numerical Analysis course offered for differents undergraduate programs at a public university in Southern Brazil, and also observe student performances in this context. The data were generated from surveys applied at the beginning and the end of the semester, in addition to the student´s performance results.The methodological design is mixed, being qualitative for understanding the context and Quantitative data for the statistical inferences analyzed in software R. It is concluded that the development of instruments to qualify the consultative engagement of students is a complex task, however necessary for longitudinal monitoring and comparative of educacional changes implemented within the various courses offered in the analyzed institution. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/420 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1568-1592.id886 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/420 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1568-1592.id886 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/420/411 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1568-1592 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1568-1592 Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1568-1592 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943240724480 |