ANALYSIS OF STUDENT PERCEPTIONS AND PERFORMANCE USING THE SOFTWARE R IN A MULTI-PROGRAM UNDERGRADUATE COURSE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Blass, Leandro
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Goergen, Guilherme, Irala, Valesca Brasil
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/886
Resumo: Decision-making in relation to the mandatory changes in Higher Education involves valuing the student´s consultative engagement. In this sense, this work aims to analyze student perceptions at the beginning and at the end of an academic semester, in a Numerical Analysis course offered for differents undergraduate programs at a public university in Southern Brazil, and also observe student performances in this context. The data were generated from surveys applied at the beginning and the end of the semester, in addition to the student´s performance results.The methodological design is mixed, being qualitative for understanding the context and Quantitative data for the statistical inferences analyzed in software R. It is concluded that the development of instruments to qualify the consultative engagement of students is a complex task, however necessary for longitudinal monitoring and comparative of educacional changes implemented within the various courses offered in the analyzed institution.
id IFMT_3d9919249a67decbb1fd5e1587785b54
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/886
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling ANALYSIS OF STUDENT PERCEPTIONS AND PERFORMANCE USING THE SOFTWARE R IN A MULTI-PROGRAM UNDERGRADUATE COURSEANÁLISE DAS PERCEPÇÕES E DESEMPENHOS DISCENTES COM A UTILIZAÇÃO DO SOFTWARE R EM UMA DISCIPLINA DE GRADUAÇÃO DE NATUREZA MULTICURSONumerical Analysisstudent engagementsurveyCálculo NuméricoEngajamento discentequestionárioDecision-making in relation to the mandatory changes in Higher Education involves valuing the student´s consultative engagement. In this sense, this work aims to analyze student perceptions at the beginning and at the end of an academic semester, in a Numerical Analysis course offered for differents undergraduate programs at a public university in Southern Brazil, and also observe student performances in this context. The data were generated from surveys applied at the beginning and the end of the semester, in addition to the student´s performance results.The methodological design is mixed, being qualitative for understanding the context and Quantitative data for the statistical inferences analyzed in software R. It is concluded that the development of instruments to qualify the consultative engagement of students is a complex task, however necessary for longitudinal monitoring and comparative of educacional changes implemented within the various courses offered in the analyzed institution.A tomada de decisão em relação às mudanças necessárias no Ensino Superior perpassa necessariamente pela valorização do engajamento consultivo dos discentes. Nesse sentido, este trabalho tem como objetivo analisar as percepções discentes no início e no final de um semestre letivo, em uma disciplina multicurso de Cálculo Numérico, ofertada em uma universidade pública no sul do Brasil e, também, observar os desempenhos discentes nesse contexto. Os dados foram gerados a partir de questionários aplicados no início e no final do semestre, além dos resultados do desempenho final dos estudantes. O desenho metodológico é misto, sendo qualitativo para compreensão dos dados contextuais e quantitativo para as inferências estatísticas analisadas no software R. Conclui-se que o desenvolvimento de instrumentos para qualificar o engajamento consultivo de discentes é uma tarefa complexa, porém necessária para o acompanhamento longitudinal e comparativo de mudanças educacionais implementadas no interior das diversas disciplinas ofertadas na instituição analisada.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMatemáticaMatemáticaMatemáticaapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/88610.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1568-1592.id886Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): September to December 2020; 1568-1592Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Septiembre a diciembre de 2020; 1568-1592Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1568-15922526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/886/397Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBlass, LeandroGoergen, Guilherme Irala, Valesca Brasil2022-06-03T13:01:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/886Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:01:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv ANALYSIS OF STUDENT PERCEPTIONS AND PERFORMANCE USING THE SOFTWARE R IN A MULTI-PROGRAM UNDERGRADUATE COURSE
ANÁLISE DAS PERCEPÇÕES E DESEMPENHOS DISCENTES COM A UTILIZAÇÃO DO SOFTWARE R EM UMA DISCIPLINA DE GRADUAÇÃO DE NATUREZA MULTICURSO
title ANALYSIS OF STUDENT PERCEPTIONS AND PERFORMANCE USING THE SOFTWARE R IN A MULTI-PROGRAM UNDERGRADUATE COURSE
spellingShingle ANALYSIS OF STUDENT PERCEPTIONS AND PERFORMANCE USING THE SOFTWARE R IN A MULTI-PROGRAM UNDERGRADUATE COURSE
Blass, Leandro
Numerical Analysis
student engagement
survey
Cálculo Numérico
Engajamento discente
questionário
title_short ANALYSIS OF STUDENT PERCEPTIONS AND PERFORMANCE USING THE SOFTWARE R IN A MULTI-PROGRAM UNDERGRADUATE COURSE
title_full ANALYSIS OF STUDENT PERCEPTIONS AND PERFORMANCE USING THE SOFTWARE R IN A MULTI-PROGRAM UNDERGRADUATE COURSE
title_fullStr ANALYSIS OF STUDENT PERCEPTIONS AND PERFORMANCE USING THE SOFTWARE R IN A MULTI-PROGRAM UNDERGRADUATE COURSE
title_full_unstemmed ANALYSIS OF STUDENT PERCEPTIONS AND PERFORMANCE USING THE SOFTWARE R IN A MULTI-PROGRAM UNDERGRADUATE COURSE
title_sort ANALYSIS OF STUDENT PERCEPTIONS AND PERFORMANCE USING THE SOFTWARE R IN A MULTI-PROGRAM UNDERGRADUATE COURSE
author Blass, Leandro
author_facet Blass, Leandro
Goergen, Guilherme
Irala, Valesca Brasil
author_role author
author2 Goergen, Guilherme
Irala, Valesca Brasil
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Blass, Leandro
Goergen, Guilherme
Irala, Valesca Brasil
dc.subject.por.fl_str_mv Numerical Analysis
student engagement
survey
Cálculo Numérico
Engajamento discente
questionário
topic Numerical Analysis
student engagement
survey
Cálculo Numérico
Engajamento discente
questionário
description Decision-making in relation to the mandatory changes in Higher Education involves valuing the student´s consultative engagement. In this sense, this work aims to analyze student perceptions at the beginning and at the end of an academic semester, in a Numerical Analysis course offered for differents undergraduate programs at a public university in Southern Brazil, and also observe student performances in this context. The data were generated from surveys applied at the beginning and the end of the semester, in addition to the student´s performance results.The methodological design is mixed, being qualitative for understanding the context and Quantitative data for the statistical inferences analyzed in software R. It is concluded that the development of instruments to qualify the consultative engagement of students is a complex task, however necessary for longitudinal monitoring and comparative of educacional changes implemented within the various courses offered in the analyzed institution.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Matemática
Matemática
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/886
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1568-1592.id886
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/886
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1568-1592.id886
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/886/397
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): September to December 2020; 1568-1592
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Septiembre a diciembre de 2020; 1568-1592
Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1568-1592
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205724898557952