DEGREE IN FIELD EDUCATION IN NATURAL SCIENCES: MAPPING SCIENTIFIC PRODUCTION IN THESES AND DISSERTATIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Keiciane Canabarro Drehmer
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1215
Resumo: This study aims to map the scientific production of dissertations and theses that address the Degree in Rural Education in Natural Sciences. This is a bibliographic survey, which was developed through consultation in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. As a result, 15 works were obtained, 11 of which were for master's degrees and 4 for doctoral studies. The works were characterized and it was identified that the South region had more publications, most of the works belong to graduate programs in the Education area. The analysis of the keywords made it possible to identify that the most common occurrence was the term “Rural Education”, present in almost all researches. It is noteworthy that although the results show growth in research on Rural Education and Nature Sciences, more space is needed in the literature on the subject in question, and it is essential to encourage research in the area.
id IFMT_39bd5be58a67582c69808b428a60b9ae
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1215
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling DEGREE IN FIELD EDUCATION IN NATURAL SCIENCES: MAPPING SCIENTIFIC PRODUCTION IN THESES AND DISSERTATIONSLICENCIATURA EN EDUCACIÓN DE CAMPO EN CIENCIAS NATURALES: MAPEO DE LA PRODUCCIÓN CIENTÍFICA EN DISERTACIONES Y TESISLICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NAS CIÊNCIAS DA NATUREZA: MAPEAMENTO DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA EM DISSERTAÇÕES E TESESNatural SciencesRural EducationDegree in Rural EducationCiencias NaturalesEducación de CampoLicenciada en Educación RuralCiências da NaturezaEducação do CampoLicenciatura em Educação do CampoThis study aims to map the scientific production of dissertations and theses that address the Degree in Rural Education in Natural Sciences. This is a bibliographic survey, which was developed through consultation in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. As a result, 15 works were obtained, 11 of which were for master's degrees and 4 for doctoral studies. The works were characterized and it was identified that the South region had more publications, most of the works belong to graduate programs in the Education area. The analysis of the keywords made it possible to identify that the most common occurrence was the term “Rural Education”, present in almost all researches. It is noteworthy that although the results show growth in research on Rural Education and Nature Sciences, more space is needed in the literature on the subject in question, and it is essential to encourage research in the area.Este estudio tiene como objetivo mapear la producción científica de disertaciones y tesis que abordan la Licenciatura en Educación Rural en Ciencias Naturales. Se trata de una encuesta bibliográfica, que se desarrolló mediante consulta en la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones. Como resultado, se obtuvieron 15 trabajos, 11 de los cuales fueron para maestrías y 4 para estudios de doctorado. Se caracterizaron los trabajos y se identificó que la región Sur tenía más publicaciones, la mayoría de los trabajos pertenecen a programas de posgrado en el área de Educación. El análisis de las palabras clave permitió identificar que la ocurrencia más común fue el término “Educación de Campo”, presente en casi todas las investigaciones. Es de destacar que a pesar de los resultados muestran un crecimiento en la investigación en Educación Rural y Ciencias de la Naturaleza, se necesita más espacio en la literatura sobre el tema en cuestión, y es fundamental fomentar la investigación en el área.Este estudo tem como objetivo mapear a produção científica de dissertações e teses que abordam sobre Licenciatura em Educação do Campo nas Ciências da Natureza. Trata-se de uma pesquisa de levantamento bibliográfico, a qual foi desenvolvida por meio da consulta na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD). Obteve-se, como resultado, 15 trabalhos, sendo 11 pesquisas de mestrado e 4 de doutorado. Os trabalhos foram caracterizados e identificou-se que a região Sul apresentou mais publicações, a maior parte dos trabalhos pertencem aos programas de pós-graduação da área de Educação. A análise das palavras-chaves possibilitou identificar que a maior ocorrência foi ao termo “Educação do Campo”, presente em quase todas as pesquisas. Cabe ressaltar, que apesar de os resultados apontarem crescimento das pesquisas acerca da Educação do Campo e Ciências da Natureza, é necessário maior espaço na literatura quanto à temática em questão, sendo fundamental o incentivo de pesquisas na área.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/121510.23926/RPD.2021.v6.n2.e068.id1215Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e068Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e068Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0682526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1215/542Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Keiciane Canabarro Drehmer2022-06-03T13:02:33Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1215Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:33Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv DEGREE IN FIELD EDUCATION IN NATURAL SCIENCES: MAPPING SCIENTIFIC PRODUCTION IN THESES AND DISSERTATIONS
LICENCIATURA EN EDUCACIÓN DE CAMPO EN CIENCIAS NATURALES: MAPEO DE LA PRODUCCIÓN CIENTÍFICA EN DISERTACIONES Y TESIS
LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NAS CIÊNCIAS DA NATUREZA: MAPEAMENTO DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA EM DISSERTAÇÕES E TESES
title DEGREE IN FIELD EDUCATION IN NATURAL SCIENCES: MAPPING SCIENTIFIC PRODUCTION IN THESES AND DISSERTATIONS
spellingShingle DEGREE IN FIELD EDUCATION IN NATURAL SCIENCES: MAPPING SCIENTIFIC PRODUCTION IN THESES AND DISSERTATIONS
Marques, Keiciane Canabarro Drehmer
Natural Sciences
Rural Education
Degree in Rural Education
Ciencias Naturales
Educación de Campo
Licenciada en Educación Rural
Ciências da Natureza
Educação do Campo
Licenciatura em Educação do Campo
title_short DEGREE IN FIELD EDUCATION IN NATURAL SCIENCES: MAPPING SCIENTIFIC PRODUCTION IN THESES AND DISSERTATIONS
title_full DEGREE IN FIELD EDUCATION IN NATURAL SCIENCES: MAPPING SCIENTIFIC PRODUCTION IN THESES AND DISSERTATIONS
title_fullStr DEGREE IN FIELD EDUCATION IN NATURAL SCIENCES: MAPPING SCIENTIFIC PRODUCTION IN THESES AND DISSERTATIONS
title_full_unstemmed DEGREE IN FIELD EDUCATION IN NATURAL SCIENCES: MAPPING SCIENTIFIC PRODUCTION IN THESES AND DISSERTATIONS
title_sort DEGREE IN FIELD EDUCATION IN NATURAL SCIENCES: MAPPING SCIENTIFIC PRODUCTION IN THESES AND DISSERTATIONS
author Marques, Keiciane Canabarro Drehmer
author_facet Marques, Keiciane Canabarro Drehmer
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Keiciane Canabarro Drehmer
dc.subject.por.fl_str_mv Natural Sciences
Rural Education
Degree in Rural Education
Ciencias Naturales
Educación de Campo
Licenciada en Educación Rural
Ciências da Natureza
Educação do Campo
Licenciatura em Educação do Campo
topic Natural Sciences
Rural Education
Degree in Rural Education
Ciencias Naturales
Educación de Campo
Licenciada en Educación Rural
Ciências da Natureza
Educação do Campo
Licenciatura em Educação do Campo
description This study aims to map the scientific production of dissertations and theses that address the Degree in Rural Education in Natural Sciences. This is a bibliographic survey, which was developed through consultation in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations. As a result, 15 works were obtained, 11 of which were for master's degrees and 4 for doctoral studies. The works were characterized and it was identified that the South region had more publications, most of the works belong to graduate programs in the Education area. The analysis of the keywords made it possible to identify that the most common occurrence was the term “Rural Education”, present in almost all researches. It is noteworthy that although the results show growth in research on Rural Education and Nature Sciences, more space is needed in the literature on the subject in question, and it is essential to encourage research in the area.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1215
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e068.id1215
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1215
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e068.id1215
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1215/542
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e068
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e068
Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e068
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205725690232832