THE ROLE OF WEBLEM IN PROMOTING THE MATHEMATICS TEACHER'S TPACK
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/853 |
Resumo: | The theoretical perspective that deals with Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) as a fundamental element in teacher training in a technology context is widely used in educational technology research. In this qualitative theoretical essay, we aim to relate this framework to the development of an online Mathematics Teaching Laboratory (webLEM), exploring the role of this tool in promoting TPACK among Mathematics teachers (PEM). We thus analyze the characteristics of webLEM, considering its ability to provide interactive and personalized learning experiences for students and teachers. The results indicate that webLEM offers opportunities for the integration of technology in a contextualized and interactive manner in Mathematics teaching, allowing educators to adapt their teaching practices to the specific needs of their students and to develop their own TPACK. |
id |
IFMT_3a4804b172c01ec1400d222e96612605 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/853 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE ROLE OF WEBLEM IN PROMOTING THE MATHEMATICS TEACHER'S TPACKEL PAPEL DE WEBLEM EN LA PROMOCIÓN DEL TPACK DEL PROFESOR DE MATEMÁTICASO PAPEL DO WEBLEM NA PROMOÇÃO DO TPACK DO PROFESSOR QUE ENSINA MATEMÁTICATPACKwebLEMLaboratório de Ensino de MatemáticaProfessor que ensina MatemáticaTecnologia no ensino de MatemáticaTPACKwebLEMMathematics Teaching LaboratoryMathematics EducatorTechnology in Mathematics EducationTPACKwebLEMLaboratorio de Enseñanza de MatemáticasEducador de Matemáticas.Tecnología en la Educación MatemáticaThe theoretical perspective that deals with Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) as a fundamental element in teacher training in a technology context is widely used in educational technology research. In this qualitative theoretical essay, we aim to relate this framework to the development of an online Mathematics Teaching Laboratory (webLEM), exploring the role of this tool in promoting TPACK among Mathematics teachers (PEM). We thus analyze the characteristics of webLEM, considering its ability to provide interactive and personalized learning experiences for students and teachers. The results indicate that webLEM offers opportunities for the integration of technology in a contextualized and interactive manner in Mathematics teaching, allowing educators to adapt their teaching practices to the specific needs of their students and to develop their own TPACK.La perspectiva teórica que trata sobre el Conocimiento Tecnológico y Pedagógico del Contenido (TPACK) como un elemento fundamental en la formación de profesores en un contexto tecnológico es ampliamente utilizada en la investigación sobre tecnología educativa. En este ensayo teórico cualitativo, buscamos relacionar este marco teórico con el desarrollo de un Laboratorio de Enseñanza de Matemáticas en línea (webLEM), explorando el papel de esta herramienta en la promoción del TPACK entre los profesores de Matemáticas (PEM). Así, analizamos las características del webLEM, considerando su capacidad para proporcionar experiencias de aprendizaje interactivas y personalizadas para estudiantes y profesores. Los resultados indican que el webLEM ofrece oportunidades para la integración de tecnología de manera contextualizada e interactiva en la enseñanza de Matemáticas, permitiendo a los educadores adaptar sus prácticas de enseñanza a las necesidades específicas de sus alumnos y desarrollar su propio TPACK.A perspectiva teórica que trata do conhecimento tecnológico e pedagógico do conteúdo (TPACK) como elemento fundamental da formação de professores em contexto de tecnologia é amplamente utilizada na pesquisa sobre tecnologia educacional. Neste ensaio teórico qualitativo buscamos relacionar este referencial com o desenvolvimento de um Laboratório de Ensino de Matemática na internet (webLEM), explorando o papel desta última ferramenta para a promoção do TPACK de professores que ensinam Matemática (PEM). Analisamos, assim, as características do webLEM, considerando sua capacidade de proporcionar experiências de aprendizado interativas e personalizadas para alunos e professores. Os resultados indicam que o webLEM oferece oportunidades para a integração de tecnologia de maneira contextualizada e interativa no ensino da Matemática, permitindo aos educadores adaptarem suas práticas de ensino às necessidades específicas de seus alunos e a desenvolverem seus próprios TPACK.Revista Prática Docente2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/85310.23926/RPD.2023.v8.e23052.id853Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23052Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23052Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230522526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/853/759Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Pedro José Florencio daCosta, Dailson EvangelistaMoraes, Mônica Suelen Ferreira de Sabbatini, Marcelo2024-02-01T16:33:21Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/853Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-02-01T16:33:21Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE ROLE OF WEBLEM IN PROMOTING THE MATHEMATICS TEACHER'S TPACK EL PAPEL DE WEBLEM EN LA PROMOCIÓN DEL TPACK DEL PROFESOR DE MATEMÁTICAS O PAPEL DO WEBLEM NA PROMOÇÃO DO TPACK DO PROFESSOR QUE ENSINA MATEMÁTICA |
title |
THE ROLE OF WEBLEM IN PROMOTING THE MATHEMATICS TEACHER'S TPACK |
spellingShingle |
THE ROLE OF WEBLEM IN PROMOTING THE MATHEMATICS TEACHER'S TPACK Silva, Pedro José Florencio da TPACK webLEM Laboratório de Ensino de Matemática Professor que ensina Matemática Tecnologia no ensino de Matemática TPACK webLEM Mathematics Teaching Laboratory Mathematics Educator Technology in Mathematics Education TPACK webLEM Laboratorio de Enseñanza de Matemáticas Educador de Matemáticas. Tecnología en la Educación Matemática |
title_short |
THE ROLE OF WEBLEM IN PROMOTING THE MATHEMATICS TEACHER'S TPACK |
title_full |
THE ROLE OF WEBLEM IN PROMOTING THE MATHEMATICS TEACHER'S TPACK |
title_fullStr |
THE ROLE OF WEBLEM IN PROMOTING THE MATHEMATICS TEACHER'S TPACK |
title_full_unstemmed |
THE ROLE OF WEBLEM IN PROMOTING THE MATHEMATICS TEACHER'S TPACK |
title_sort |
THE ROLE OF WEBLEM IN PROMOTING THE MATHEMATICS TEACHER'S TPACK |
author |
Silva, Pedro José Florencio da |
author_facet |
Silva, Pedro José Florencio da Costa, Dailson Evangelista Moraes, Mônica Suelen Ferreira de Sabbatini, Marcelo |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Dailson Evangelista Moraes, Mônica Suelen Ferreira de Sabbatini, Marcelo |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Pedro José Florencio da Costa, Dailson Evangelista Moraes, Mônica Suelen Ferreira de Sabbatini, Marcelo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
TPACK webLEM Laboratório de Ensino de Matemática Professor que ensina Matemática Tecnologia no ensino de Matemática TPACK webLEM Mathematics Teaching Laboratory Mathematics Educator Technology in Mathematics Education TPACK webLEM Laboratorio de Enseñanza de Matemáticas Educador de Matemáticas. Tecnología en la Educación Matemática |
topic |
TPACK webLEM Laboratório de Ensino de Matemática Professor que ensina Matemática Tecnologia no ensino de Matemática TPACK webLEM Mathematics Teaching Laboratory Mathematics Educator Technology in Mathematics Education TPACK webLEM Laboratorio de Enseñanza de Matemáticas Educador de Matemáticas. Tecnología en la Educación Matemática |
description |
The theoretical perspective that deals with Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) as a fundamental element in teacher training in a technology context is widely used in educational technology research. In this qualitative theoretical essay, we aim to relate this framework to the development of an online Mathematics Teaching Laboratory (webLEM), exploring the role of this tool in promoting TPACK among Mathematics teachers (PEM). We thus analyze the characteristics of webLEM, considering its ability to provide interactive and personalized learning experiences for students and teachers. The results indicate that webLEM offers opportunities for the integration of technology in a contextualized and interactive manner in Mathematics teaching, allowing educators to adapt their teaching practices to the specific needs of their students and to develop their own TPACK. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/853 10.23926/RPD.2023.v8.e23052.id853 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/853 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2023.v8.e23052.id853 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/853/759 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23052 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23052 Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23052 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068945031692288 |