THE ROLE OF WEBLEM IN PROMOTING THE MATHEMATICS TEACHER'S TPACK

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Pedro José Florencio da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Costa, Dailson Evangelista, Moraes, Mônica Suelen Ferreira de, Sabbatini, Marcelo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/853
Resumo: The theoretical perspective that deals with Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) as a fundamental element in teacher training in a technology context is widely used in educational technology research. In this qualitative theoretical essay, we aim to relate this framework to the development of an online Mathematics Teaching Laboratory (webLEM), exploring the role of this tool in promoting TPACK among Mathematics teachers (PEM). We thus analyze the characteristics of webLEM, considering its ability to provide interactive and personalized learning experiences for students and teachers. The results indicate that webLEM offers opportunities for the integration of technology in a contextualized and interactive manner in Mathematics teaching, allowing educators to adapt their teaching practices to the specific needs of their students and to develop their own TPACK.
id IFMT_3a4804b172c01ec1400d222e96612605
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/853
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE ROLE OF WEBLEM IN PROMOTING THE MATHEMATICS TEACHER'S TPACKEL PAPEL DE WEBLEM EN LA PROMOCIÓN DEL TPACK DEL PROFESOR DE MATEMÁTICASO PAPEL DO WEBLEM NA PROMOÇÃO DO TPACK DO PROFESSOR QUE ENSINA MATEMÁTICATPACKwebLEMLaboratório de Ensino de MatemáticaProfessor que ensina MatemáticaTecnologia no ensino de MatemáticaTPACKwebLEMMathematics Teaching LaboratoryMathematics EducatorTechnology in Mathematics EducationTPACKwebLEMLaboratorio de Enseñanza de MatemáticasEducador de Matemáticas.Tecnología en la Educación MatemáticaThe theoretical perspective that deals with Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) as a fundamental element in teacher training in a technology context is widely used in educational technology research. In this qualitative theoretical essay, we aim to relate this framework to the development of an online Mathematics Teaching Laboratory (webLEM), exploring the role of this tool in promoting TPACK among Mathematics teachers (PEM). We thus analyze the characteristics of webLEM, considering its ability to provide interactive and personalized learning experiences for students and teachers. The results indicate that webLEM offers opportunities for the integration of technology in a contextualized and interactive manner in Mathematics teaching, allowing educators to adapt their teaching practices to the specific needs of their students and to develop their own TPACK.La perspectiva teórica que trata sobre el Conocimiento Tecnológico y Pedagógico del Contenido (TPACK) como un elemento fundamental en la formación de profesores en un contexto tecnológico es ampliamente utilizada en la investigación sobre tecnología educativa. En este ensayo teórico cualitativo, buscamos relacionar este marco teórico con el desarrollo de un Laboratorio de Enseñanza de Matemáticas en línea (webLEM), explorando el papel de esta herramienta en la promoción del TPACK entre los profesores de Matemáticas (PEM). Así, analizamos las características del webLEM, considerando su capacidad para proporcionar experiencias de aprendizaje interactivas y personalizadas para estudiantes y profesores. Los resultados indican que el webLEM ofrece oportunidades para la integración de tecnología de manera contextualizada e interactiva en la enseñanza de Matemáticas, permitiendo a los educadores adaptar sus prácticas de enseñanza a las necesidades específicas de sus alumnos y desarrollar su propio TPACK.A perspectiva teórica que trata do conhecimento tecnológico e pedagógico do conteúdo (TPACK) como elemento fundamental da formação de professores em contexto de tecnologia é amplamente utilizada na pesquisa sobre tecnologia educacional. Neste ensaio teórico qualitativo buscamos relacionar este referencial com o desenvolvimento de um Laboratório de Ensino de Matemática na internet (webLEM), explorando o papel desta última ferramenta para a promoção do TPACK de professores que ensinam Matemática (PEM). Analisamos, assim, as características do webLEM, considerando sua capacidade de proporcionar experiências de aprendizado interativas e personalizadas para alunos e professores. Os resultados indicam que o webLEM oferece oportunidades para a integração de tecnologia de maneira contextualizada e interativa no ensino da Matemática, permitindo aos educadores adaptarem suas práticas de ensino às necessidades específicas de seus alunos e a desenvolverem seus próprios TPACK.Revista Prática Docente2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/85310.23926/RPD.2023.v8.e23052.id853Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23052Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23052Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230522526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/853/759Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Pedro José Florencio daCosta, Dailson EvangelistaMoraes, Mônica Suelen Ferreira de Sabbatini, Marcelo2024-02-01T16:33:21Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/853Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-02-01T16:33:21Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE ROLE OF WEBLEM IN PROMOTING THE MATHEMATICS TEACHER'S TPACK
EL PAPEL DE WEBLEM EN LA PROMOCIÓN DEL TPACK DEL PROFESOR DE MATEMÁTICAS
O PAPEL DO WEBLEM NA PROMOÇÃO DO TPACK DO PROFESSOR QUE ENSINA MATEMÁTICA
title THE ROLE OF WEBLEM IN PROMOTING THE MATHEMATICS TEACHER'S TPACK
spellingShingle THE ROLE OF WEBLEM IN PROMOTING THE MATHEMATICS TEACHER'S TPACK
Silva, Pedro José Florencio da
TPACK
webLEM
Laboratório de Ensino de Matemática
Professor que ensina Matemática
Tecnologia no ensino de Matemática
TPACK
webLEM
Mathematics Teaching Laboratory
Mathematics Educator
Technology in Mathematics Education
TPACK
webLEM
Laboratorio de Enseñanza de Matemáticas
Educador de Matemáticas.
Tecnología en la Educación Matemática
title_short THE ROLE OF WEBLEM IN PROMOTING THE MATHEMATICS TEACHER'S TPACK
title_full THE ROLE OF WEBLEM IN PROMOTING THE MATHEMATICS TEACHER'S TPACK
title_fullStr THE ROLE OF WEBLEM IN PROMOTING THE MATHEMATICS TEACHER'S TPACK
title_full_unstemmed THE ROLE OF WEBLEM IN PROMOTING THE MATHEMATICS TEACHER'S TPACK
title_sort THE ROLE OF WEBLEM IN PROMOTING THE MATHEMATICS TEACHER'S TPACK
author Silva, Pedro José Florencio da
author_facet Silva, Pedro José Florencio da
Costa, Dailson Evangelista
Moraes, Mônica Suelen Ferreira de
Sabbatini, Marcelo
author_role author
author2 Costa, Dailson Evangelista
Moraes, Mônica Suelen Ferreira de
Sabbatini, Marcelo
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Pedro José Florencio da
Costa, Dailson Evangelista
Moraes, Mônica Suelen Ferreira de
Sabbatini, Marcelo
dc.subject.por.fl_str_mv TPACK
webLEM
Laboratório de Ensino de Matemática
Professor que ensina Matemática
Tecnologia no ensino de Matemática
TPACK
webLEM
Mathematics Teaching Laboratory
Mathematics Educator
Technology in Mathematics Education
TPACK
webLEM
Laboratorio de Enseñanza de Matemáticas
Educador de Matemáticas.
Tecnología en la Educación Matemática
topic TPACK
webLEM
Laboratório de Ensino de Matemática
Professor que ensina Matemática
Tecnologia no ensino de Matemática
TPACK
webLEM
Mathematics Teaching Laboratory
Mathematics Educator
Technology in Mathematics Education
TPACK
webLEM
Laboratorio de Enseñanza de Matemáticas
Educador de Matemáticas.
Tecnología en la Educación Matemática
description The theoretical perspective that deals with Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) as a fundamental element in teacher training in a technology context is widely used in educational technology research. In this qualitative theoretical essay, we aim to relate this framework to the development of an online Mathematics Teaching Laboratory (webLEM), exploring the role of this tool in promoting TPACK among Mathematics teachers (PEM). We thus analyze the characteristics of webLEM, considering its ability to provide interactive and personalized learning experiences for students and teachers. The results indicate that webLEM offers opportunities for the integration of technology in a contextualized and interactive manner in Mathematics teaching, allowing educators to adapt their teaching practices to the specific needs of their students and to develop their own TPACK.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/853
10.23926/RPD.2023.v8.e23052.id853
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/853
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2023.v8.e23052.id853
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/853/759
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23052
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23052
Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23052
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068945031692288