TEACHING STRATEGIES IN THE DEVELOPMENT OF COMPETENCES IN STUDENTS OF A CHEMICAL TECHNICIAN COURSE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Mirele Sanches
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Salgado, Tania Denise Miskinis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/695
Resumo: Professional Education focused on the acquisition of competences requires the use of teaching strategies that allow the integration of theoretical and practical knowledge. This article analyzes the didactic strategies adopted by the teachers of a Chemical Technician Course and how they contribute to the construction of the professional profile of the future technicians. The research followed a qualitative approach and the data collection occurred through questionnaires, applied to teachers and students of the 4th year of the Integrated Technical Course, and through the documentary analysis of the Course Syllabus. The collected data were analyzed through Discursive Textual Analysis, and the results show that teachers adopt active methodologies in the planning of their disciplines and students recognize the importance of using these resources in the development of knowledge, values and competences to exercise citizenship and to qualify for the work.
id IFMT_3abbded8bd064e0b70900cd2516725a1
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/695
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling TEACHING STRATEGIES IN THE DEVELOPMENT OF COMPETENCES IN STUDENTS OF A CHEMICAL TECHNICIAN COURSEESTRATÉGIAS DOCENTES NO DESENVOLVIMENTO DE COMPETÊNCIAS EM ESTUDANTES DE UM CURSO TÉCNICO EM QUÍMICAEducação profissional; competências; estratégias de ensinoProfessional Education focused on the acquisition of competences requires the use of teaching strategies that allow the integration of theoretical and practical knowledge. This article analyzes the didactic strategies adopted by the teachers of a Chemical Technician Course and how they contribute to the construction of the professional profile of the future technicians. The research followed a qualitative approach and the data collection occurred through questionnaires, applied to teachers and students of the 4th year of the Integrated Technical Course, and through the documentary analysis of the Course Syllabus. The collected data were analyzed through Discursive Textual Analysis, and the results show that teachers adopt active methodologies in the planning of their disciplines and students recognize the importance of using these resources in the development of knowledge, values and competences to exercise citizenship and to qualify for the work.A Educação Profissional voltada para a aquisição de competências exige a utilização de estratégias de ensino que propiciem a integração dos conhecimentos teóricos e práticos. Assim, este artigo tem como objetivo analisar as estratégias didáticas adotadas pelos docentes de um Curso Técnico em Química e de que forma elas contribuem para a construção do perfil profissional dos futuros técnicos. A pesquisa seguiu uma abordagem qualitativa, sendo que os dados foram coletados por meio de questionários aplicados aos docentes e estudantes do 4º ano do Curso Técnico Integrado e pela análise documental do Plano do Curso. Esses dados foram analisados através da Análise Textual Discursiva. Os resultados revelam que os docentes adotam metodologias ativas no planejamento de suas disciplinas e que os estudantes reconhecem a importância da utilização desses recursos no desenvolvimento de conhecimentos, valores e competências para o exercício da cidadania e qualificação para o trabalho.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/69510.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1040-1056.id695Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): May to August 2020; 1040-1056Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Mayo a agosto 2020; 1040-1056Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1040-10562526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/695/365Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Mirele SanchesSalgado, Tania Denise Miskinis2022-06-03T13:01:46Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/695Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:01:46Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHING STRATEGIES IN THE DEVELOPMENT OF COMPETENCES IN STUDENTS OF A CHEMICAL TECHNICIAN COURSE
ESTRATÉGIAS DOCENTES NO DESENVOLVIMENTO DE COMPETÊNCIAS EM ESTUDANTES DE UM CURSO TÉCNICO EM QUÍMICA
title TEACHING STRATEGIES IN THE DEVELOPMENT OF COMPETENCES IN STUDENTS OF A CHEMICAL TECHNICIAN COURSE
spellingShingle TEACHING STRATEGIES IN THE DEVELOPMENT OF COMPETENCES IN STUDENTS OF A CHEMICAL TECHNICIAN COURSE
Fernandes, Mirele Sanches
Educação profissional; competências; estratégias de ensino
title_short TEACHING STRATEGIES IN THE DEVELOPMENT OF COMPETENCES IN STUDENTS OF A CHEMICAL TECHNICIAN COURSE
title_full TEACHING STRATEGIES IN THE DEVELOPMENT OF COMPETENCES IN STUDENTS OF A CHEMICAL TECHNICIAN COURSE
title_fullStr TEACHING STRATEGIES IN THE DEVELOPMENT OF COMPETENCES IN STUDENTS OF A CHEMICAL TECHNICIAN COURSE
title_full_unstemmed TEACHING STRATEGIES IN THE DEVELOPMENT OF COMPETENCES IN STUDENTS OF A CHEMICAL TECHNICIAN COURSE
title_sort TEACHING STRATEGIES IN THE DEVELOPMENT OF COMPETENCES IN STUDENTS OF A CHEMICAL TECHNICIAN COURSE
author Fernandes, Mirele Sanches
author_facet Fernandes, Mirele Sanches
Salgado, Tania Denise Miskinis
author_role author
author2 Salgado, Tania Denise Miskinis
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Mirele Sanches
Salgado, Tania Denise Miskinis
dc.subject.por.fl_str_mv Educação profissional; competências; estratégias de ensino
topic Educação profissional; competências; estratégias de ensino
description Professional Education focused on the acquisition of competences requires the use of teaching strategies that allow the integration of theoretical and practical knowledge. This article analyzes the didactic strategies adopted by the teachers of a Chemical Technician Course and how they contribute to the construction of the professional profile of the future technicians. The research followed a qualitative approach and the data collection occurred through questionnaires, applied to teachers and students of the 4th year of the Integrated Technical Course, and through the documentary analysis of the Course Syllabus. The collected data were analyzed through Discursive Textual Analysis, and the results show that teachers adopt active methodologies in the planning of their disciplines and students recognize the importance of using these resources in the development of knowledge, values and competences to exercise citizenship and to qualify for the work.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/695
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1040-1056.id695
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/695
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1040-1056.id695
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/695/365
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): May to August 2020; 1040-1056
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Mayo a agosto 2020; 1040-1056
Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1040-1056
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205724757000192