PARTICIPATORY AND INTEGRATED PLANNING: ESSENTIAL ELEMENT FOR STRENGTHENING OF SCHOOL IDENTITY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos Sousa Araujo, Glauce Barros
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Bottega Dell’Osbel, Bruno, Conceição Oliveira, Eniz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/533
Resumo: In this sense, this article has as goal to describe the importance of participatory and integrated planning for strengthening of school identity. The research carried out has the qualitative and exploratory approach. For the data collect was applied a quis semistructured in the google docs form to four teachers, each one representing a knowledge area; two teachers from specific areas and two coordinators. For the data analysis was chosen the descriptive analysis. It was concluded that the way planning is developed at the school has been hampering the implementation of an integrated curriculum, that is done in an individualized way, non-participatory and non-integrated. It also stands out that planning allying theory and practice, it contributes for the strengthening and school identity, as well as favors overcoming the separations of knowledge, helping to achieve integration.
id IFMT_426f17a56d6773c3c142e2507c1a7e48
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/533
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling PARTICIPATORY AND INTEGRATED PLANNING: ESSENTIAL ELEMENT FOR STRENGTHENING OF SCHOOL IDENTITYPLANEJAMENTO PARTICIPATIVO E INTEGRADO: DESAFIOS A SEREM SUPERADOS EM UMA ESCOLA DE ENSINO MÉDIO INTEGRADO AO TÉCNICOPlanejamento participativoFormação continuadaIdentidade escolarParticipatory planningContinuing formationSchool identityIn this sense, this article has as goal to describe the importance of participatory and integrated planning for strengthening of school identity. The research carried out has the qualitative and exploratory approach. For the data collect was applied a quis semistructured in the google docs form to four teachers, each one representing a knowledge area; two teachers from specific areas and two coordinators. For the data analysis was chosen the descriptive analysis. It was concluded that the way planning is developed at the school has been hampering the implementation of an integrated curriculum, that is done in an individualized way, non-participatory and non-integrated. It also stands out that planning allying theory and practice, it contributes for the strengthening and school identity, as well as favors overcoming the separations of knowledge, helping to achieve integration.Este artigo tem como objetivo descrever a importância do planejamento participativo e integrado para o fortalecimento da identidade escolar. A pesquisa realizada tem abordagem qualitativa e exploratória. Para a coleta de dados foi aplicado um questionário semiestruturado no formulário google docs para quatro professores, cada um representando uma área do conhecimento; dois professores das áreas específicas e dois coordenadores. Para a análise dos dados foi optada a análise descritiva. Conclui-se que a forma como o planejamento é desenvolvido na escola investigada vem dificultando a efetivação de um currículo integrado, pois o mesmo é feito de modo individualizado, não participativo e não integrado. Destaca-se, também, que um planejamento, quando realizado de forma que venha aliar a teoria e a prática, contribui para o fortalecimento e identidade da escola, bem como favorece a superação das separações dos conhecimentos, ajudando na concretização da integração.Revista Prática Docente2019-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/53310.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p744-754.id459Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 744-754Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 744-754Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 744-7542526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/533/523Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Santos Sousa Araujo, Glauce Barros Bottega Dell’Osbel, BrunoConceição Oliveira, Eniz2023-06-06T00:48:13Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/533Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-06T00:48:13Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv PARTICIPATORY AND INTEGRATED PLANNING: ESSENTIAL ELEMENT FOR STRENGTHENING OF SCHOOL IDENTITY
PLANEJAMENTO PARTICIPATIVO E INTEGRADO: DESAFIOS A SEREM SUPERADOS EM UMA ESCOLA DE ENSINO MÉDIO INTEGRADO AO TÉCNICO
title PARTICIPATORY AND INTEGRATED PLANNING: ESSENTIAL ELEMENT FOR STRENGTHENING OF SCHOOL IDENTITY
spellingShingle PARTICIPATORY AND INTEGRATED PLANNING: ESSENTIAL ELEMENT FOR STRENGTHENING OF SCHOOL IDENTITY
Santos Sousa Araujo, Glauce Barros
Planejamento participativo
Formação continuada
Identidade escolar
Participatory planning
Continuing formation
School identity
title_short PARTICIPATORY AND INTEGRATED PLANNING: ESSENTIAL ELEMENT FOR STRENGTHENING OF SCHOOL IDENTITY
title_full PARTICIPATORY AND INTEGRATED PLANNING: ESSENTIAL ELEMENT FOR STRENGTHENING OF SCHOOL IDENTITY
title_fullStr PARTICIPATORY AND INTEGRATED PLANNING: ESSENTIAL ELEMENT FOR STRENGTHENING OF SCHOOL IDENTITY
title_full_unstemmed PARTICIPATORY AND INTEGRATED PLANNING: ESSENTIAL ELEMENT FOR STRENGTHENING OF SCHOOL IDENTITY
title_sort PARTICIPATORY AND INTEGRATED PLANNING: ESSENTIAL ELEMENT FOR STRENGTHENING OF SCHOOL IDENTITY
author Santos Sousa Araujo, Glauce Barros
author_facet Santos Sousa Araujo, Glauce Barros
Bottega Dell’Osbel, Bruno
Conceição Oliveira, Eniz
author_role author
author2 Bottega Dell’Osbel, Bruno
Conceição Oliveira, Eniz
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos Sousa Araujo, Glauce Barros
Bottega Dell’Osbel, Bruno
Conceição Oliveira, Eniz
dc.subject.por.fl_str_mv Planejamento participativo
Formação continuada
Identidade escolar
Participatory planning
Continuing formation
School identity
topic Planejamento participativo
Formação continuada
Identidade escolar
Participatory planning
Continuing formation
School identity
description In this sense, this article has as goal to describe the importance of participatory and integrated planning for strengthening of school identity. The research carried out has the qualitative and exploratory approach. For the data collect was applied a quis semistructured in the google docs form to four teachers, each one representing a knowledge area; two teachers from specific areas and two coordinators. For the data analysis was chosen the descriptive analysis. It was concluded that the way planning is developed at the school has been hampering the implementation of an integrated curriculum, that is done in an individualized way, non-participatory and non-integrated. It also stands out that planning allying theory and practice, it contributes for the strengthening and school identity, as well as favors overcoming the separations of knowledge, helping to achieve integration.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/533
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p744-754.id459
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/533
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p744-754.id459
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/533/523
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 744-754
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 744-754
Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 744-754
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943978921984