PARTICIPATORY AND INTEGRATED PLANNING: ESSENTIAL ELEMENT FOR STRENGTHENING OF SCHOOL IDENTITY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/533 |
Resumo: | In this sense, this article has as goal to describe the importance of participatory and integrated planning for strengthening of school identity. The research carried out has the qualitative and exploratory approach. For the data collect was applied a quis semistructured in the google docs form to four teachers, each one representing a knowledge area; two teachers from specific areas and two coordinators. For the data analysis was chosen the descriptive analysis. It was concluded that the way planning is developed at the school has been hampering the implementation of an integrated curriculum, that is done in an individualized way, non-participatory and non-integrated. It also stands out that planning allying theory and practice, it contributes for the strengthening and school identity, as well as favors overcoming the separations of knowledge, helping to achieve integration. |
id |
IFMT_426f17a56d6773c3c142e2507c1a7e48 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/533 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
PARTICIPATORY AND INTEGRATED PLANNING: ESSENTIAL ELEMENT FOR STRENGTHENING OF SCHOOL IDENTITYPLANEJAMENTO PARTICIPATIVO E INTEGRADO: DESAFIOS A SEREM SUPERADOS EM UMA ESCOLA DE ENSINO MÉDIO INTEGRADO AO TÉCNICOPlanejamento participativoFormação continuadaIdentidade escolarParticipatory planningContinuing formationSchool identityIn this sense, this article has as goal to describe the importance of participatory and integrated planning for strengthening of school identity. The research carried out has the qualitative and exploratory approach. For the data collect was applied a quis semistructured in the google docs form to four teachers, each one representing a knowledge area; two teachers from specific areas and two coordinators. For the data analysis was chosen the descriptive analysis. It was concluded that the way planning is developed at the school has been hampering the implementation of an integrated curriculum, that is done in an individualized way, non-participatory and non-integrated. It also stands out that planning allying theory and practice, it contributes for the strengthening and school identity, as well as favors overcoming the separations of knowledge, helping to achieve integration.Este artigo tem como objetivo descrever a importância do planejamento participativo e integrado para o fortalecimento da identidade escolar. A pesquisa realizada tem abordagem qualitativa e exploratória. Para a coleta de dados foi aplicado um questionário semiestruturado no formulário google docs para quatro professores, cada um representando uma área do conhecimento; dois professores das áreas específicas e dois coordenadores. Para a análise dos dados foi optada a análise descritiva. Conclui-se que a forma como o planejamento é desenvolvido na escola investigada vem dificultando a efetivação de um currículo integrado, pois o mesmo é feito de modo individualizado, não participativo e não integrado. Destaca-se, também, que um planejamento, quando realizado de forma que venha aliar a teoria e a prática, contribui para o fortalecimento e identidade da escola, bem como favorece a superação das separações dos conhecimentos, ajudando na concretização da integração.Revista Prática Docente2019-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/53310.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p744-754.id459Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 744-754Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 744-754Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 744-7542526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/533/523Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Santos Sousa Araujo, Glauce Barros Bottega Dell’Osbel, BrunoConceição Oliveira, Eniz2023-06-06T00:48:13Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/533Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-06T00:48:13Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PARTICIPATORY AND INTEGRATED PLANNING: ESSENTIAL ELEMENT FOR STRENGTHENING OF SCHOOL IDENTITY PLANEJAMENTO PARTICIPATIVO E INTEGRADO: DESAFIOS A SEREM SUPERADOS EM UMA ESCOLA DE ENSINO MÉDIO INTEGRADO AO TÉCNICO |
title |
PARTICIPATORY AND INTEGRATED PLANNING: ESSENTIAL ELEMENT FOR STRENGTHENING OF SCHOOL IDENTITY |
spellingShingle |
PARTICIPATORY AND INTEGRATED PLANNING: ESSENTIAL ELEMENT FOR STRENGTHENING OF SCHOOL IDENTITY Santos Sousa Araujo, Glauce Barros Planejamento participativo Formação continuada Identidade escolar Participatory planning Continuing formation School identity |
title_short |
PARTICIPATORY AND INTEGRATED PLANNING: ESSENTIAL ELEMENT FOR STRENGTHENING OF SCHOOL IDENTITY |
title_full |
PARTICIPATORY AND INTEGRATED PLANNING: ESSENTIAL ELEMENT FOR STRENGTHENING OF SCHOOL IDENTITY |
title_fullStr |
PARTICIPATORY AND INTEGRATED PLANNING: ESSENTIAL ELEMENT FOR STRENGTHENING OF SCHOOL IDENTITY |
title_full_unstemmed |
PARTICIPATORY AND INTEGRATED PLANNING: ESSENTIAL ELEMENT FOR STRENGTHENING OF SCHOOL IDENTITY |
title_sort |
PARTICIPATORY AND INTEGRATED PLANNING: ESSENTIAL ELEMENT FOR STRENGTHENING OF SCHOOL IDENTITY |
author |
Santos Sousa Araujo, Glauce Barros |
author_facet |
Santos Sousa Araujo, Glauce Barros Bottega Dell’Osbel, Bruno Conceição Oliveira, Eniz |
author_role |
author |
author2 |
Bottega Dell’Osbel, Bruno Conceição Oliveira, Eniz |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos Sousa Araujo, Glauce Barros Bottega Dell’Osbel, Bruno Conceição Oliveira, Eniz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Planejamento participativo Formação continuada Identidade escolar Participatory planning Continuing formation School identity |
topic |
Planejamento participativo Formação continuada Identidade escolar Participatory planning Continuing formation School identity |
description |
In this sense, this article has as goal to describe the importance of participatory and integrated planning for strengthening of school identity. The research carried out has the qualitative and exploratory approach. For the data collect was applied a quis semistructured in the google docs form to four teachers, each one representing a knowledge area; two teachers from specific areas and two coordinators. For the data analysis was chosen the descriptive analysis. It was concluded that the way planning is developed at the school has been hampering the implementation of an integrated curriculum, that is done in an individualized way, non-participatory and non-integrated. It also stands out that planning allying theory and practice, it contributes for the strengthening and school identity, as well as favors overcoming the separations of knowledge, helping to achieve integration. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/533 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p744-754.id459 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/533 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p744-754.id459 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/533/523 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 744-754 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 744-754 Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 744-754 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943978921984 |