ANALYSIS ON THE THEMATIC HUMAN BODY ON NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Ana Beatriz Azevedo de Souza dos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Oliveira, Maria de Fátima Alves de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1004
Resumo: This study portrays the historical context of the human body, favoring reflections on the treatment offered to it in different social moments, with the aim of realizing how the body theme can be addressed in the school context through the analyze on textbooks of the National Textbook Program (2020). Floating reading was used to analyze the online Science Guide prepared for the choice of didactic material, where the selected work was entitled: “Science, Life and Universe,” the copy presents relevant studies under the prepositions of the Common National Curricular Base (2018), in which the human body is represented in the Thematic Unit 'Life and Evolution' through questions inherent to living beings, in the final grades of elementary school, with a noticeable absence of sexuality dialogue with the themes: gender, identity and orientation sexual, in which these issues are closely connected to the human being as a whole.
id IFMT_445679b6f6f6a8ea88ee274fdf31d93e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1004
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling ANALYSIS ON THE THEMATIC HUMAN BODY ON NATIONAL TEXTBOOK PROGRAMANÁLISIS SOBRE LA TEMATICA CUERPO HUMANO EM PROGRAMA NACIONAL DEL LIBRO DIDÁCTICOANÁLISE SOBRE A TEMÁTICA CORPO HUMANO NO PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICOBodyTextbookCommon National Curricular BaseCuerpoLibro didácticoBase Nacional Común CurricularCorpoLivro DidáticoBase Nacional Comum CurricularThis study portrays the historical context of the human body, favoring reflections on the treatment offered to it in different social moments, with the aim of realizing how the body theme can be addressed in the school context through the analyze on textbooks of the National Textbook Program (2020). Floating reading was used to analyze the online Science Guide prepared for the choice of didactic material, where the selected work was entitled: “Science, Life and Universe,” the copy presents relevant studies under the prepositions of the Common National Curricular Base (2018), in which the human body is represented in the Thematic Unit 'Life and Evolution' through questions inherent to living beings, in the final grades of elementary school, with a noticeable absence of sexuality dialogue with the themes: gender, identity and orientation sexual, in which these issues are closely connected to the human being as a whole.Ese estudio representa el contexto histórico del cuerpo humano, favoreciendo reflexiones acerca del tratamiento ofrecido al mismo en distintos ratos sociales, con objetivo de percibir como la temática corporal puede ser enfocada en el contexto escolar por medio de análisis en libros didácticos del Programa Nacional del Libro Didáctico (2020). Se utilizó la lectura fluctuante para análisis del Guía online de Ciencias elaborado para elegir el material didáctico, donde la obra seleccionada fue titulada: “Ciencia, Vida y Universo”, el ejemplar presenta estudios pertinentes bajo las preposiciones de la Base Nacional Común Evolución’ a través de cuestiones inherentes a los seres vivos, en series finales de la Enseñanza Fundamental, siendo perceptible la ausencia del diálogo de la sexualidad con temas: género, identidad y orientación sexual, la cual esas cuestiones están íntimamente conectadas al ser humano como un todo.Este estudo retrata o contexto histórico do corpo humano, favorecendo reflexões acerca do tratamento ofertado ao mesmo em diferentes momentos sociais, com o objetivo de perceber como a temática corporal pode ser abordada no contexto escolar através da análise nos livros didáticos do Programa Nacional do Livro didático (2020). Utilizou-se a leitura flutuante para análise do Guia online de Ciências elaborado para a escolha do material didático, onde a obra selecionada foi intitulada: “Ciência, Vida e Universo,” o exemplar apresenta estudos pertinentes sob as preposições da Base Nacional Comum Curricular (2018), em que o corpo humano é representado na Unidade Temática ‘Vida e Evolução’ através de questões inerentes aos seres vivos, em séries finais do Ensino Fundamental, sendo perceptível a ausência do diálogo da sexualidade com os temas: gênero, identidade e orientação sexual, no qual essas questões estão intimamente conectadas ao ser humano como um todo.Revista Prática Docente2021-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/100410.23926/RPD.2021.v6.n3.e088.id1004Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e088Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e088Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e0882526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1004/576Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Ana Beatriz Azevedo de Souza dosOliveira, Maria de Fátima Alves de2022-06-03T13:02:45Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1004Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:45Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv ANALYSIS ON THE THEMATIC HUMAN BODY ON NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM
ANÁLISIS SOBRE LA TEMATICA CUERPO HUMANO EM PROGRAMA NACIONAL DEL LIBRO DIDÁCTICO
ANÁLISE SOBRE A TEMÁTICA CORPO HUMANO NO PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO
title ANALYSIS ON THE THEMATIC HUMAN BODY ON NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM
spellingShingle ANALYSIS ON THE THEMATIC HUMAN BODY ON NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM
Santos, Ana Beatriz Azevedo de Souza dos
Body
Textbook
Common National Curricular Base
Cuerpo
Libro didáctico
Base Nacional Común Curricular
Corpo
Livro Didático
Base Nacional Comum Curricular
title_short ANALYSIS ON THE THEMATIC HUMAN BODY ON NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM
title_full ANALYSIS ON THE THEMATIC HUMAN BODY ON NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM
title_fullStr ANALYSIS ON THE THEMATIC HUMAN BODY ON NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM
title_full_unstemmed ANALYSIS ON THE THEMATIC HUMAN BODY ON NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM
title_sort ANALYSIS ON THE THEMATIC HUMAN BODY ON NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM
author Santos, Ana Beatriz Azevedo de Souza dos
author_facet Santos, Ana Beatriz Azevedo de Souza dos
Oliveira, Maria de Fátima Alves de
author_role author
author2 Oliveira, Maria de Fátima Alves de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Ana Beatriz Azevedo de Souza dos
Oliveira, Maria de Fátima Alves de
dc.subject.por.fl_str_mv Body
Textbook
Common National Curricular Base
Cuerpo
Libro didáctico
Base Nacional Común Curricular
Corpo
Livro Didático
Base Nacional Comum Curricular
topic Body
Textbook
Common National Curricular Base
Cuerpo
Libro didáctico
Base Nacional Común Curricular
Corpo
Livro Didático
Base Nacional Comum Curricular
description This study portrays the historical context of the human body, favoring reflections on the treatment offered to it in different social moments, with the aim of realizing how the body theme can be addressed in the school context through the analyze on textbooks of the National Textbook Program (2020). Floating reading was used to analyze the online Science Guide prepared for the choice of didactic material, where the selected work was entitled: “Science, Life and Universe,” the copy presents relevant studies under the prepositions of the Common National Curricular Base (2018), in which the human body is represented in the Thematic Unit 'Life and Evolution' through questions inherent to living beings, in the final grades of elementary school, with a noticeable absence of sexuality dialogue with the themes: gender, identity and orientation sexual, in which these issues are closely connected to the human being as a whole.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1004
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e088.id1004
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1004
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e088.id1004
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1004/576
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e088
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e088
Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e088
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205725540286464