ANALYSIS ON THE THEMATIC HUMAN BODY ON NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1004 |
Resumo: | This study portrays the historical context of the human body, favoring reflections on the treatment offered to it in different social moments, with the aim of realizing how the body theme can be addressed in the school context through the analyze on textbooks of the National Textbook Program (2020). Floating reading was used to analyze the online Science Guide prepared for the choice of didactic material, where the selected work was entitled: “Science, Life and Universe,” the copy presents relevant studies under the prepositions of the Common National Curricular Base (2018), in which the human body is represented in the Thematic Unit 'Life and Evolution' through questions inherent to living beings, in the final grades of elementary school, with a noticeable absence of sexuality dialogue with the themes: gender, identity and orientation sexual, in which these issues are closely connected to the human being as a whole. |
id |
IFMT_445679b6f6f6a8ea88ee274fdf31d93e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1004 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
ANALYSIS ON THE THEMATIC HUMAN BODY ON NATIONAL TEXTBOOK PROGRAMANÁLISIS SOBRE LA TEMATICA CUERPO HUMANO EM PROGRAMA NACIONAL DEL LIBRO DIDÁCTICOANÁLISE SOBRE A TEMÁTICA CORPO HUMANO NO PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICOBodyTextbookCommon National Curricular BaseCuerpoLibro didácticoBase Nacional Común CurricularCorpoLivro DidáticoBase Nacional Comum CurricularThis study portrays the historical context of the human body, favoring reflections on the treatment offered to it in different social moments, with the aim of realizing how the body theme can be addressed in the school context through the analyze on textbooks of the National Textbook Program (2020). Floating reading was used to analyze the online Science Guide prepared for the choice of didactic material, where the selected work was entitled: “Science, Life and Universe,” the copy presents relevant studies under the prepositions of the Common National Curricular Base (2018), in which the human body is represented in the Thematic Unit 'Life and Evolution' through questions inherent to living beings, in the final grades of elementary school, with a noticeable absence of sexuality dialogue with the themes: gender, identity and orientation sexual, in which these issues are closely connected to the human being as a whole.Ese estudio representa el contexto histórico del cuerpo humano, favoreciendo reflexiones acerca del tratamiento ofrecido al mismo en distintos ratos sociales, con objetivo de percibir como la temática corporal puede ser enfocada en el contexto escolar por medio de análisis en libros didácticos del Programa Nacional del Libro Didáctico (2020). Se utilizó la lectura fluctuante para análisis del Guía online de Ciencias elaborado para elegir el material didáctico, donde la obra seleccionada fue titulada: “Ciencia, Vida y Universo”, el ejemplar presenta estudios pertinentes bajo las preposiciones de la Base Nacional Común Evolución’ a través de cuestiones inherentes a los seres vivos, en series finales de la Enseñanza Fundamental, siendo perceptible la ausencia del diálogo de la sexualidad con temas: género, identidad y orientación sexual, la cual esas cuestiones están íntimamente conectadas al ser humano como un todo.Este estudo retrata o contexto histórico do corpo humano, favorecendo reflexões acerca do tratamento ofertado ao mesmo em diferentes momentos sociais, com o objetivo de perceber como a temática corporal pode ser abordada no contexto escolar através da análise nos livros didáticos do Programa Nacional do Livro didático (2020). Utilizou-se a leitura flutuante para análise do Guia online de Ciências elaborado para a escolha do material didático, onde a obra selecionada foi intitulada: “Ciência, Vida e Universo,” o exemplar apresenta estudos pertinentes sob as preposições da Base Nacional Comum Curricular (2018), em que o corpo humano é representado na Unidade Temática ‘Vida e Evolução’ através de questões inerentes aos seres vivos, em séries finais do Ensino Fundamental, sendo perceptível a ausência do diálogo da sexualidade com os temas: gênero, identidade e orientação sexual, no qual essas questões estão intimamente conectadas ao ser humano como um todo.Revista Prática Docente2021-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/100410.23926/RPD.2021.v6.n3.e088.id1004Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e088Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e088Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e0882526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1004/576Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Ana Beatriz Azevedo de Souza dosOliveira, Maria de Fátima Alves de2022-06-03T13:02:45Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1004Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:45Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ANALYSIS ON THE THEMATIC HUMAN BODY ON NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM ANÁLISIS SOBRE LA TEMATICA CUERPO HUMANO EM PROGRAMA NACIONAL DEL LIBRO DIDÁCTICO ANÁLISE SOBRE A TEMÁTICA CORPO HUMANO NO PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO |
title |
ANALYSIS ON THE THEMATIC HUMAN BODY ON NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM |
spellingShingle |
ANALYSIS ON THE THEMATIC HUMAN BODY ON NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM Santos, Ana Beatriz Azevedo de Souza dos Body Textbook Common National Curricular Base Cuerpo Libro didáctico Base Nacional Común Curricular Corpo Livro Didático Base Nacional Comum Curricular |
title_short |
ANALYSIS ON THE THEMATIC HUMAN BODY ON NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM |
title_full |
ANALYSIS ON THE THEMATIC HUMAN BODY ON NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM |
title_fullStr |
ANALYSIS ON THE THEMATIC HUMAN BODY ON NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM |
title_full_unstemmed |
ANALYSIS ON THE THEMATIC HUMAN BODY ON NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM |
title_sort |
ANALYSIS ON THE THEMATIC HUMAN BODY ON NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM |
author |
Santos, Ana Beatriz Azevedo de Souza dos |
author_facet |
Santos, Ana Beatriz Azevedo de Souza dos Oliveira, Maria de Fátima Alves de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Maria de Fátima Alves de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Ana Beatriz Azevedo de Souza dos Oliveira, Maria de Fátima Alves de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Body Textbook Common National Curricular Base Cuerpo Libro didáctico Base Nacional Común Curricular Corpo Livro Didático Base Nacional Comum Curricular |
topic |
Body Textbook Common National Curricular Base Cuerpo Libro didáctico Base Nacional Común Curricular Corpo Livro Didático Base Nacional Comum Curricular |
description |
This study portrays the historical context of the human body, favoring reflections on the treatment offered to it in different social moments, with the aim of realizing how the body theme can be addressed in the school context through the analyze on textbooks of the National Textbook Program (2020). Floating reading was used to analyze the online Science Guide prepared for the choice of didactic material, where the selected work was entitled: “Science, Life and Universe,” the copy presents relevant studies under the prepositions of the Common National Curricular Base (2018), in which the human body is represented in the Thematic Unit 'Life and Evolution' through questions inherent to living beings, in the final grades of elementary school, with a noticeable absence of sexuality dialogue with the themes: gender, identity and orientation sexual, in which these issues are closely connected to the human being as a whole. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ciências Ciências Ciências |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1004 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e088.id1004 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1004 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e088.id1004 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1004/576 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e088 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e088 Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e088 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205725540286464 |