Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
DOI: | 10.21723/riaee.v14iesp.2.12051 |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12051 |
Resumo: | Considering the contemporaneousness of the National Curricular Common Base, the present investigation characterized possible conceptions about sexual and gender diversity present in the official document. Based on studies on sexuality in school and according to the qualitative paradigm, we performed a documentary analysis in which data were examined according to the Discursive Textual Analysis. The results indicate that the official document presents sexuality through biological understandings in spaces restricted to the Natural Sciences, along with concepts such as sexually transmitted infections and pregnancy. Gender diversity is silenced by the analyzed document, a fact aggravated by superficiality in the treatment of human rights. |
id |
UNESP-15_35c8156e396e93882ecdc625d904d630 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12051 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
spelling |
Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptionsBase nacional común curricular y diversidad sexual y de género: descripcionesBase nacional comum curricular e diversidade sexual e de gênero: (des)caracterizaçõesSexualityGenderNational Curricular Common Base.SexualidadGéneroBase Nacional Común Curricular.SexualidadeGêneroBase Nacional Comum Curricular.Considering the contemporaneousness of the National Curricular Common Base, the present investigation characterized possible conceptions about sexual and gender diversity present in the official document. Based on studies on sexuality in school and according to the qualitative paradigm, we performed a documentary analysis in which data were examined according to the Discursive Textual Analysis. The results indicate that the official document presents sexuality through biological understandings in spaces restricted to the Natural Sciences, along with concepts such as sexually transmitted infections and pregnancy. Gender diversity is silenced by the analyzed document, a fact aggravated by superficiality in the treatment of human rights.Considerando la contemporaneidad de la Base Nacional Común Curricular, la presente investigación caracterizó posibles concepciones sobre diversidad sexual y de género presentes en el documento oficial. Con base en estudios sobre sexualidad en la escuela y de acuerdo con el paradigma cualitativo, realizamos un análisis documental en que los datos fueron examinados según el Análisis Textual Discursivo. Los resultados indican que el documento oficial presenta la sexualidad por medio de comprensiones biológicas en espacios restringidos a las Ciencias de la Naturaleza, junto con conceptos como infecciones sexualmente transmisibles y embarazo. La diversidad de género es silenciada por el documento analizado, hecho agravado por la superficialidad en el tratamiento de los derechos humanos.Considerando a contemporaneidade da Base Nacional Comum Curricular, a presente investigação objetivou caracterizar possíveis concepções sobre diversidade sexual e de gênero mobilizados pelo referido documento oficial. Amparada por referenciais acerca da sexualidade no ambiente escolar e seguindo o paradigma qualitativo, esta pesquisa se configura como uma análise documental cujos dados foram coligidos segundo pressupostos da Análise Textual Discursiva. Os achados nos indicam que o documento oficial apresenta a sexualidade tão somente por meio de sua dimensão biológica em espaços restritos da área das Ciências da Natureza, figurando ao lado de conceitos vinculados às infecções sexualmente transmissíveis e à gravidez. A diversidade de gênero por sua vez, é silenciada ao longo do documento analisado, fato agravado pela superficialidade no tratamento dos direitos humanos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1205110.21723/riaee.v14iesp.2.12051Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1538-1555Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1538-15551982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12051/8347https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12051/8790https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12051/9461Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFranciscati da Silva, Caio SamuelLeivar Brancaleoni, Ana PaulaRodrigues de Oliveira, Rosemary2020-08-14T14:31:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12051Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T14:31:58Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions Base nacional común curricular y diversidad sexual y de género: descripciones Base nacional comum curricular e diversidade sexual e de gênero: (des)caracterizações |
title |
Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions |
spellingShingle |
Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions Franciscati da Silva, Caio Samuel Sexuality Gender National Curricular Common Base. Sexualidad Género Base Nacional Común Curricular. Sexualidade Gênero Base Nacional Comum Curricular. Franciscati da Silva, Caio Samuel Sexuality Gender National Curricular Common Base. Sexualidad Género Base Nacional Común Curricular. Sexualidade Gênero Base Nacional Comum Curricular. |
title_short |
Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions |
title_full |
Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions |
title_fullStr |
Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions |
title_full_unstemmed |
Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions |
title_sort |
Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions |
author |
Franciscati da Silva, Caio Samuel |
author_facet |
Franciscati da Silva, Caio Samuel Franciscati da Silva, Caio Samuel Leivar Brancaleoni, Ana Paula Rodrigues de Oliveira, Rosemary Leivar Brancaleoni, Ana Paula Rodrigues de Oliveira, Rosemary |
author_role |
author |
author2 |
Leivar Brancaleoni, Ana Paula Rodrigues de Oliveira, Rosemary |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Franciscati da Silva, Caio Samuel Leivar Brancaleoni, Ana Paula Rodrigues de Oliveira, Rosemary |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sexuality Gender National Curricular Common Base. Sexualidad Género Base Nacional Común Curricular. Sexualidade Gênero Base Nacional Comum Curricular. |
topic |
Sexuality Gender National Curricular Common Base. Sexualidad Género Base Nacional Común Curricular. Sexualidade Gênero Base Nacional Comum Curricular. |
description |
Considering the contemporaneousness of the National Curricular Common Base, the present investigation characterized possible conceptions about sexual and gender diversity present in the official document. Based on studies on sexuality in school and according to the qualitative paradigm, we performed a documentary analysis in which data were examined according to the Discursive Textual Analysis. The results indicate that the official document presents sexuality through biological understandings in spaces restricted to the Natural Sciences, along with concepts such as sexually transmitted infections and pregnancy. Gender diversity is silenced by the analyzed document, a fact aggravated by superficiality in the treatment of human rights. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12051 10.21723/riaee.v14iesp.2.12051 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12051 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14iesp.2.12051 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12051/8347 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12051/8790 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12051/9461 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1538-1555 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1538-1555 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14iesp.2 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1822179047587708928 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.21723/riaee.v14iesp.2.12051 |