Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franciscati da Silva, Caio Samuel
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Leivar Brancaleoni, Ana Paula, Rodrigues de Oliveira, Rosemary
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
DOI: 10.21723/riaee.v14iesp.2.12051
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12051
Resumo: Considering the contemporaneousness of the National Curricular Common Base, the present investigation characterized possible conceptions about sexual and gender diversity present in the official document. Based on studies on sexuality in school and according to the qualitative paradigm, we performed a documentary analysis in which data were examined according to the Discursive Textual Analysis. The results indicate that the official document presents sexuality through biological understandings in spaces restricted to the Natural Sciences, along with concepts such as sexually transmitted infections and pregnancy. Gender diversity is silenced by the analyzed document, a fact aggravated by superficiality in the treatment of human rights.
id UNESP-15_35c8156e396e93882ecdc625d904d630
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12051
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
spelling Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptionsBase nacional común curricular y diversidad sexual y de género: descripcionesBase nacional comum curricular e diversidade sexual e de gênero: (des)caracterizaçõesSexualityGenderNational Curricular Common Base.SexualidadGéneroBase Nacional Común Curricular.SexualidadeGêneroBase Nacional Comum Curricular.Considering the contemporaneousness of the National Curricular Common Base, the present investigation characterized possible conceptions about sexual and gender diversity present in the official document. Based on studies on sexuality in school and according to the qualitative paradigm, we performed a documentary analysis in which data were examined according to the Discursive Textual Analysis. The results indicate that the official document presents sexuality through biological understandings in spaces restricted to the Natural Sciences, along with concepts such as sexually transmitted infections and pregnancy. Gender diversity is silenced by the analyzed document, a fact aggravated by superficiality in the treatment of human rights.Considerando la contemporaneidad de la Base Nacional Común Curricular, la presente investigación caracterizó posibles concepciones sobre diversidad sexual y de género presentes en el documento oficial. Con base en estudios sobre sexualidad en la escuela y de acuerdo con el paradigma cualitativo, realizamos un análisis documental en que los datos fueron examinados según el Análisis Textual Discursivo. Los resultados indican que el documento oficial presenta la sexualidad por medio de comprensiones biológicas en espacios restringidos a las Ciencias de la Naturaleza, junto con conceptos como infecciones sexualmente transmisibles y embarazo. La diversidad de género es silenciada por el documento analizado, hecho agravado por la superficialidad en el tratamiento de los derechos humanos.Considerando a contemporaneidade da Base Nacional Comum Curricular, a presente investigação objetivou caracterizar possíveis concepções sobre diversidade sexual e de gênero mobilizados pelo referido documento oficial. Amparada por referenciais acerca da sexualidade no ambiente escolar e seguindo o paradigma qualitativo, esta pesquisa se configura como uma análise documental cujos dados foram coligidos segundo pressupostos da Análise Textual Discursiva. Os achados nos indicam que o documento oficial apresenta a sexualidade tão somente por meio de sua dimensão biológica em espaços restritos da área das Ciências da Natureza, figurando ao lado de conceitos vinculados às infecções sexualmente transmissíveis e à gravidez. A diversidade de gênero por sua vez, é silenciada ao longo do documento analisado, fato agravado pela superficialidade no tratamento dos direitos humanos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1205110.21723/riaee.v14iesp.2.12051Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1538-1555Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1538-15551982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12051/8347https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12051/8790https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12051/9461Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFranciscati da Silva, Caio SamuelLeivar Brancaleoni, Ana PaulaRodrigues de Oliveira, Rosemary2020-08-14T14:31:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12051Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T14:31:58Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions
Base nacional común curricular y diversidad sexual y de género: descripciones
Base nacional comum curricular e diversidade sexual e de gênero: (des)caracterizações
title Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions
spellingShingle Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions
Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions
Franciscati da Silva, Caio Samuel
Sexuality
Gender
National Curricular Common Base.
Sexualidad
Género
Base Nacional Común Curricular.
Sexualidade
Gênero
Base Nacional Comum Curricular.
Franciscati da Silva, Caio Samuel
Sexuality
Gender
National Curricular Common Base.
Sexualidad
Género
Base Nacional Común Curricular.
Sexualidade
Gênero
Base Nacional Comum Curricular.
title_short Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions
title_full Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions
title_fullStr Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions
Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions
title_full_unstemmed Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions
Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions
title_sort Common national curricular base and sexual and gender diversity: descriptions
author Franciscati da Silva, Caio Samuel
author_facet Franciscati da Silva, Caio Samuel
Franciscati da Silva, Caio Samuel
Leivar Brancaleoni, Ana Paula
Rodrigues de Oliveira, Rosemary
Leivar Brancaleoni, Ana Paula
Rodrigues de Oliveira, Rosemary
author_role author
author2 Leivar Brancaleoni, Ana Paula
Rodrigues de Oliveira, Rosemary
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Franciscati da Silva, Caio Samuel
Leivar Brancaleoni, Ana Paula
Rodrigues de Oliveira, Rosemary
dc.subject.por.fl_str_mv Sexuality
Gender
National Curricular Common Base.
Sexualidad
Género
Base Nacional Común Curricular.
Sexualidade
Gênero
Base Nacional Comum Curricular.
topic Sexuality
Gender
National Curricular Common Base.
Sexualidad
Género
Base Nacional Común Curricular.
Sexualidade
Gênero
Base Nacional Comum Curricular.
description Considering the contemporaneousness of the National Curricular Common Base, the present investigation characterized possible conceptions about sexual and gender diversity present in the official document. Based on studies on sexuality in school and according to the qualitative paradigm, we performed a documentary analysis in which data were examined according to the Discursive Textual Analysis. The results indicate that the official document presents sexuality through biological understandings in spaces restricted to the Natural Sciences, along with concepts such as sexually transmitted infections and pregnancy. Gender diversity is silenced by the analyzed document, a fact aggravated by superficiality in the treatment of human rights.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12051
10.21723/riaee.v14iesp.2.12051
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12051
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.2.12051
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12051/8347
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12051/8790
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12051/9461
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1538-1555
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1538-1555
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.2
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1822179047587708928
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.2.12051