The articulation between the teacher and the support assistant to the inclusive education student

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barcelos, Zenaide Pereira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Marques, Stela Maria Fernandes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1461
Resumo: We approach the articulation between Regent Teacher and Student Support Assistant at school in the city of Belo Horizonte. With observations and interviews we analyzed the need for this partnership, its systematization, obstacles and evolution, from the perspective of School Inclusion. We investigated the articulation and general aspects that could influence the dynamic. Through data surveys, we demonstrate the established mediation, identifying systematizations used to work together in school routine. We tried to understand the aids offered to make the articulation effective and understand if this partnership, even if informal, was being carried out for the benefit of the inclusion student.
id IFMT_464f82789cf5a6f66e963227e6539edf
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1461
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling The articulation between the teacher and the support assistant to the inclusive education studentLa articulación entre el docente y el asistente de apoyo al estudiante de educación inclusivaA articulação entre professor regente e o auxiliar de apoio ao educando de educação inclusivaInclusãoProfessor RegenteMediadorAuxiliar de Apoio ao EducandoInclusionRegent ProfessorMediatorStudent Support AssistantInclusiónProfesor RegenteMediadorAsistente de Apoyo EstudiantilWe approach the articulation between Regent Teacher and Student Support Assistant at school in the city of Belo Horizonte. With observations and interviews we analyzed the need for this partnership, its systematization, obstacles and evolution, from the perspective of School Inclusion. We investigated the articulation and general aspects that could influence the dynamic. Through data surveys, we demonstrate the established mediation, identifying systematizations used to work together in school routine. We tried to understand the aids offered to make the articulation effective and understand if this partnership, even if informal, was being carried out for the benefit of the inclusion student.Abordamos la articulación entre Maestro Regente y Asistente de Apoyo al Estudiante en una escuela de Belo Horizonte. Con observaciones, entrevistas analizamos la necesidad de esta alianza, sistematización, obstáculos y evolución, desde la perspectiva de la Inclusión. Investigamos la articulación y aspectos generales que podrían influir en esta dinámica. A través de encuestas de datos, demostramos la mediación establecida, identificando sistematizaciones utilizadas para trabajar en conjunto en clase. Intentamos entender las ayudas ofrecidas para hacer efectiva esta articulación y entender si esta asociación, aunque informal, se estaba llevando a cabo en beneficio del alumno de inclusión.Abordamos a articulação entre o Professor Regente e o Auxiliar de Apoio ao Educando em uma escola da Prefeitura de Belo Horizonte. Com observações e entrevistas analisamos a necessidade dessa parceria, sua sistematização, entraves e evolução, na perspectiva da Inclusão Escolar. Investigamos a articulação e aspectos gerais que poderiam influenciar essa dinâmica. Através do levantamentos de dados, evidenciamos a mediação estabelecida, identificando sistematizações usadas para atuarem juntos no cotidiano escolar. Tentamos perceber os auxílios oferecidos para efetivação dessa articulação e compreender se essa parceria, mesmo que informal, estava sendo realizada em prol do aluno de inclusão.Revista Prática Docente2022-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLinguagensLinguagensLinguagensapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/146110.23926/RPD.2022.v7.n2.e22051.id1461Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22051Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22051Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e220512526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1461/660Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarcelos, Zenaide PereiraMarques, Stela Maria Fernandes2022-06-03T13:08:54Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1461Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:08:54Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv The articulation between the teacher and the support assistant to the inclusive education student
La articulación entre el docente y el asistente de apoyo al estudiante de educación inclusiva
A articulação entre professor regente e o auxiliar de apoio ao educando de educação inclusiva
title The articulation between the teacher and the support assistant to the inclusive education student
spellingShingle The articulation between the teacher and the support assistant to the inclusive education student
Barcelos, Zenaide Pereira
Inclusão
Professor Regente
Mediador
Auxiliar de Apoio ao Educando
Inclusion
Regent Professor
Mediator
Student Support Assistant
Inclusión
Profesor Regente
Mediador
Asistente de Apoyo Estudiantil
title_short The articulation between the teacher and the support assistant to the inclusive education student
title_full The articulation between the teacher and the support assistant to the inclusive education student
title_fullStr The articulation between the teacher and the support assistant to the inclusive education student
title_full_unstemmed The articulation between the teacher and the support assistant to the inclusive education student
title_sort The articulation between the teacher and the support assistant to the inclusive education student
author Barcelos, Zenaide Pereira
author_facet Barcelos, Zenaide Pereira
Marques, Stela Maria Fernandes
author_role author
author2 Marques, Stela Maria Fernandes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barcelos, Zenaide Pereira
Marques, Stela Maria Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusão
Professor Regente
Mediador
Auxiliar de Apoio ao Educando
Inclusion
Regent Professor
Mediator
Student Support Assistant
Inclusión
Profesor Regente
Mediador
Asistente de Apoyo Estudiantil
topic Inclusão
Professor Regente
Mediador
Auxiliar de Apoio ao Educando
Inclusion
Regent Professor
Mediator
Student Support Assistant
Inclusión
Profesor Regente
Mediador
Asistente de Apoyo Estudiantil
description We approach the articulation between Regent Teacher and Student Support Assistant at school in the city of Belo Horizonte. With observations and interviews we analyzed the need for this partnership, its systematization, obstacles and evolution, from the perspective of School Inclusion. We investigated the articulation and general aspects that could influence the dynamic. Through data surveys, we demonstrate the established mediation, identifying systematizations used to work together in school routine. We tried to understand the aids offered to make the articulation effective and understand if this partnership, even if informal, was being carried out for the benefit of the inclusion student.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Linguagens
Linguagens
Linguagens
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1461
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22051.id1461
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1461
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22051.id1461
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1461/660
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22051
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22051
Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22051
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726297358336