MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carneiro, Raylson dos Santos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Lopes, Thiago Beirigo, Dias, Chiara Maria Seidel Luciano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1586
Resumo: This article presents the results of a research whose objective was to analyze the publications of the Mathematics and its technologies section of the Revista Prática Docente. The research addressed the state of knowledge regarding the scientific production of this journal, from its institution in 2016 to the last issue of 2021. A mapping of scientific production related to teaching practice in mathematics is developed, involving both teaching methods and the initial or continuing teacher training, whether in teaching practices, experience reports or public policies. The IRaMuTeQ program was used to aid the analysis, which among its functions provides different types of analysis   of textual data, based on the lexicography of words. According to the results, it can be seen that all Similitude Analyzes carried out from the textual bodies composed of abstracts, objectives, methods and results indicated in the articles relate mathematics to teacher training and student teaching or learning.
id IFMT_484960d6426fc1ec5a47b84f799147bc
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1586
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQLA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS EN LA REVISTA PRÁTICA DOCENTE: UN ANÁLISIS DE SIMILITUD CON EL USO DEL IRAMUTEQENSINO DE MATEMÁTICA NA REVISTA PRÁTICA DOCENTE: UMA ANÁLISE DE SIMILITUDE COM O USO DO IRAMUTEQState of knowledgeMathematicsRevista Prática DocenteTeacherStudentEstado del conocimientoMatemáticaRevista Prática DocenteProfesorAlumnoEstado do conhecimentoMatemáticaRevista Prática DocenteProfessorEstudanteThis article presents the results of a research whose objective was to analyze the publications of the Mathematics and its technologies section of the Revista Prática Docente. The research addressed the state of knowledge regarding the scientific production of this journal, from its institution in 2016 to the last issue of 2021. A mapping of scientific production related to teaching practice in mathematics is developed, involving both teaching methods and the initial or continuing teacher training, whether in teaching practices, experience reports or public policies. The IRaMuTeQ program was used to aid the analysis, which among its functions provides different types of analysis   of textual data, based on the lexicography of words. According to the results, it can be seen that all Similitude Analyzes carried out from the textual bodies composed of abstracts, objectives, methods and results indicated in the articles relate mathematics to teacher training and student teaching or learning.Este artículo presenta los resultados de una investigación cuyo objetivo fue analizar las publicaciones de la sección Matemáticas y sus tecnologías de la Revista Prática Docente. La investigación abordó el estado del conocimiento respecto a la producción científica de esta revista, desde su institución en 2016 hasta el último número de 2021. Se desarrolla un mapeo de la producción científica relacionada con la práctica docente en matemáticas, involucrando tanto los métodos de enseñanza como la formación inicial o continua. la formación docente, ya sea en prácticas docentes, relatos de experiencia o políticas públicas. Para auxiliar el análisis se utilizó el programa IRaMuTeQ, que entre sus funciones brinda diferentes tipos de análisis de datos textuales, basados en la lexicografía de palabras. De acuerdo con los resultados, se puede apreciar que todos los Análisis de Similitud realizados a partir de los cuerpos textuales compuestos por abstractos, objetivos, métodos y resultados señalados en los artículos relacionan las matemáticas con la formación docente y la enseñanza o aprendizaje de los estudiantes.Esse artigo apresenta os resultados de uma pesquisa cujo objetivo foi analisar as publicações da seção de Matemática e suas tecnologias da Revista Prática Docente. A pesquisa abordou o estado do conhecimento em relação à produção científica desse periódico, desde sua instituição em 2016 até o último número de 2021. Desenvolve-se um mapeamento da produção científica relacionada à prática docente em matemática, envolvendo tanto os métodos de ensino quando a formação inicial ou continuada de professores, sejam em práticas de ensino, relatos de experiência ou políticas públicas. Para o auxílio das análises, utilizou-se o programa IRaMuTeQ, que dentre suas funções fornece diversos tipos de análises de dados textuais, baseado na lexicografia das palavras. De acordo com os resultados, pode ser percebido que todas as Análises de Similitude realizadas a partir dos corpos textuais composto pelos resumos, objetivos, métodos e resultados indicados nos artigos relacionam a matemática com a formação de professores e com o ensino ou aprendizagem do estudante.Revista Prática Docente2022-04-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMatemáticaMatemáticaMatemáticaapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/158610.23926/RPD.2022.v7.n1.e35.id1586Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e35Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e35Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e352526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1586/635Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarneiro, Raylson dos SantosLopes, Thiago BeirigoDias, Chiara Maria Seidel Luciano2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1586Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ
LA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS EN LA REVISTA PRÁTICA DOCENTE: UN ANÁLISIS DE SIMILITUD CON EL USO DEL IRAMUTEQ
ENSINO DE MATEMÁTICA NA REVISTA PRÁTICA DOCENTE: UMA ANÁLISE DE SIMILITUDE COM O USO DO IRAMUTEQ
title MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ
spellingShingle MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ
Carneiro, Raylson dos Santos
State of knowledge
Mathematics
Revista Prática Docente
Teacher
Student
Estado del conocimiento
Matemática
Revista Prática Docente
Profesor
Alumno
Estado do conhecimento
Matemática
Revista Prática Docente
Professor
Estudante
title_short MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ
title_full MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ
title_fullStr MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ
title_full_unstemmed MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ
title_sort MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ
author Carneiro, Raylson dos Santos
author_facet Carneiro, Raylson dos Santos
Lopes, Thiago Beirigo
Dias, Chiara Maria Seidel Luciano
author_role author
author2 Lopes, Thiago Beirigo
Dias, Chiara Maria Seidel Luciano
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carneiro, Raylson dos Santos
Lopes, Thiago Beirigo
Dias, Chiara Maria Seidel Luciano
dc.subject.por.fl_str_mv State of knowledge
Mathematics
Revista Prática Docente
Teacher
Student
Estado del conocimiento
Matemática
Revista Prática Docente
Profesor
Alumno
Estado do conhecimento
Matemática
Revista Prática Docente
Professor
Estudante
topic State of knowledge
Mathematics
Revista Prática Docente
Teacher
Student
Estado del conocimiento
Matemática
Revista Prática Docente
Profesor
Alumno
Estado do conhecimento
Matemática
Revista Prática Docente
Professor
Estudante
description This article presents the results of a research whose objective was to analyze the publications of the Mathematics and its technologies section of the Revista Prática Docente. The research addressed the state of knowledge regarding the scientific production of this journal, from its institution in 2016 to the last issue of 2021. A mapping of scientific production related to teaching practice in mathematics is developed, involving both teaching methods and the initial or continuing teacher training, whether in teaching practices, experience reports or public policies. The IRaMuTeQ program was used to aid the analysis, which among its functions provides different types of analysis   of textual data, based on the lexicography of words. According to the results, it can be seen that all Similitude Analyzes carried out from the textual bodies composed of abstracts, objectives, methods and results indicated in the articles relate mathematics to teacher training and student teaching or learning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Matemática
Matemática
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1586
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e35.id1586
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1586
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e35.id1586
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1586/635
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e35
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e35
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e35
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726359224320