MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos Carneiro, Raylson dos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Beirigo Lopes, Thiago, Seidel Luciano Dias, Chiara Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/285
Resumo: This article presents the results of a research whose objective was to analyze the publications of the Mathematics and its technologies section of the Revista Prática Docente. The research addressed the state of knowledge regarding the scientific production of this journal, from its institution in 2016 to the last issue of 2021. A mapping of scientific production related to teaching practice in mathematics is developed, involving both teaching methods and the initial or continuing teacher training, whether in teaching practices, experience reports or public policies. The IRaMuTeQ program was used to aid the analysis, which among its functions provides different types of analysis   of textual data, based on the lexicography of words. According to the results, it can be seen that all Similitude Analyzes carried out from the textual bodies composed of abstracts, objectives, methods and results indicated in the articles relate mathematics to teacher training and student teaching or learning.
id IFMT_d26f670471e490337cf7c1aba219273a
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/285
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQLA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS EN LA REVISTA PRÁTICA DOCENTE: UN ANÁLISIS DE SIMILITUD CON EL USO DEL IRAMUTEQENSINO DE MATEMÁTICA NA REVISTA PRÁTICA DOCENTE: UMA ANÁLISE DE SIMILITUDE COM O USO DO IRAMUTEQEstado do conhecimentoMatemáticaRevista Prática DocenteProfessorEstudanteState of knowledgeMathematicsRevista PráticaDocenteTeacherStudentEstado del conocimientoMatemáticaRevista Prática DocenteProfesorAlumnoThis article presents the results of a research whose objective was to analyze the publications of the Mathematics and its technologies section of the Revista Prática Docente. The research addressed the state of knowledge regarding the scientific production of this journal, from its institution in 2016 to the last issue of 2021. A mapping of scientific production related to teaching practice in mathematics is developed, involving both teaching methods and the initial or continuing teacher training, whether in teaching practices, experience reports or public policies. The IRaMuTeQ program was used to aid the analysis, which among its functions provides different types of analysis   of textual data, based on the lexicography of words. According to the results, it can be seen that all Similitude Analyzes carried out from the textual bodies composed of abstracts, objectives, methods and results indicated in the articles relate mathematics to teacher training and student teaching or learning.Este artículo presenta los resultados de una investigación cuyo objetivo fue analizar las publicaciones de la sección Matemáticas y sus tecnologías de la Revista Prática Docente. La investigación abordó el estado del conocimiento respecto a la producción científica de esta revista, desde su institución en 2016 hasta el último número de 2021. Se desarrolla un mapeo de la producción científica relacionada con la práctica docente en matemáticas, involucrando tanto los métodos de enseñanza como la formación inicial o continua. la formación docente, ya sea en prácticas docentes, relatos de experiencia o políticas públicas. Para auxiliar el análisis se utilizó el programa IRaMuTeQ, que entre sus funciones brinda diferentes tipos de análisis de datos textuales, basados en la lexicografía de palabras. De acuerdo con los resultados, se puede apreciar que todos los Análisis de Similitud realizados a partir de los cuerpos textuales compuestos por abstractos, objetivos, métodos y resultados señalados en los artículos relacionan las matemáticas con la formación docente y la enseñanza o aprendizaje de los estudiantes.Esse artigo apresenta os resultados de uma pesquisa cujo objetivo foi analisar as publicações da seção de Matemática e suas tecnologias da Revista Prática Docente. A pesquisa abordou o estado do conhecimento em relação à produção científica desse periódico, desde sua instituição em 2016 até o último número de 2021. Desenvolve-se um mapeamento da produção científica relacionada à prática docente em matemática, envolvendo tanto os métodos de ensino quando a formação inicial ou continuada de professores, sejam em práticas de ensino, relatos de experiência ou políticas públicas. Para o auxílio das análises, utilizou-se o programa IRaMuTeQ, que dentre suas funções fornece diversos tipos de análises de dados textuais, baseado na lexicografia das palavras. De acordo com os resultados, pode ser percebido que todas as Análises de Similitude realizadas a partir dos corpos textuais composto pelos resumos, objetivos, métodos e resultados indicados nos artigos relacionam a matemática com a formação de professores e com o ensino ou aprendizagem do estudante.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/28510.23926/RPD.2022.v7.n1.e35.id1586Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e035Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e035Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0352526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/285/274Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Carneiro, Raylson dosBeirigo Lopes, ThiagoSeidel Luciano Dias, Chiara Maria2023-05-25T02:41:36Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/285Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T02:41:36Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ
LA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS EN LA REVISTA PRÁTICA DOCENTE: UN ANÁLISIS DE SIMILITUD CON EL USO DEL IRAMUTEQ
ENSINO DE MATEMÁTICA NA REVISTA PRÁTICA DOCENTE: UMA ANÁLISE DE SIMILITUDE COM O USO DO IRAMUTEQ
title MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ
spellingShingle MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ
Santos Carneiro, Raylson dos
Estado do conhecimento
Matemática
Revista Prática Docente
Professor
Estudante
State of knowledge
Mathematics
Revista Prática
Docente
Teacher
Student
Estado del conocimiento
Matemática
Revista Prática Docente
Profesor
Alumno
title_short MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ
title_full MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ
title_fullStr MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ
title_full_unstemmed MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ
title_sort MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ
author Santos Carneiro, Raylson dos
author_facet Santos Carneiro, Raylson dos
Beirigo Lopes, Thiago
Seidel Luciano Dias, Chiara Maria
author_role author
author2 Beirigo Lopes, Thiago
Seidel Luciano Dias, Chiara Maria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos Carneiro, Raylson dos
Beirigo Lopes, Thiago
Seidel Luciano Dias, Chiara Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Estado do conhecimento
Matemática
Revista Prática Docente
Professor
Estudante
State of knowledge
Mathematics
Revista Prática
Docente
Teacher
Student
Estado del conocimiento
Matemática
Revista Prática Docente
Profesor
Alumno
topic Estado do conhecimento
Matemática
Revista Prática Docente
Professor
Estudante
State of knowledge
Mathematics
Revista Prática
Docente
Teacher
Student
Estado del conocimiento
Matemática
Revista Prática Docente
Profesor
Alumno
description This article presents the results of a research whose objective was to analyze the publications of the Mathematics and its technologies section of the Revista Prática Docente. The research addressed the state of knowledge regarding the scientific production of this journal, from its institution in 2016 to the last issue of 2021. A mapping of scientific production related to teaching practice in mathematics is developed, involving both teaching methods and the initial or continuing teacher training, whether in teaching practices, experience reports or public policies. The IRaMuTeQ program was used to aid the analysis, which among its functions provides different types of analysis   of textual data, based on the lexicography of words. According to the results, it can be seen that all Similitude Analyzes carried out from the textual bodies composed of abstracts, objectives, methods and results indicated in the articles relate mathematics to teacher training and student teaching or learning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/285
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e35.id1586
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/285
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e35.id1586
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/285/274
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e035
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e035
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e035
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941297713152