MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/285 |
Resumo: | This article presents the results of a research whose objective was to analyze the publications of the Mathematics and its technologies section of the Revista Prática Docente. The research addressed the state of knowledge regarding the scientific production of this journal, from its institution in 2016 to the last issue of 2021. A mapping of scientific production related to teaching practice in mathematics is developed, involving both teaching methods and the initial or continuing teacher training, whether in teaching practices, experience reports or public policies. The IRaMuTeQ program was used to aid the analysis, which among its functions provides different types of analysis of textual data, based on the lexicography of words. According to the results, it can be seen that all Similitude Analyzes carried out from the textual bodies composed of abstracts, objectives, methods and results indicated in the articles relate mathematics to teacher training and student teaching or learning. |
id |
IFMT_d26f670471e490337cf7c1aba219273a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/285 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQLA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS EN LA REVISTA PRÁTICA DOCENTE: UN ANÁLISIS DE SIMILITUD CON EL USO DEL IRAMUTEQENSINO DE MATEMÁTICA NA REVISTA PRÁTICA DOCENTE: UMA ANÁLISE DE SIMILITUDE COM O USO DO IRAMUTEQEstado do conhecimentoMatemáticaRevista Prática DocenteProfessorEstudanteState of knowledgeMathematicsRevista PráticaDocenteTeacherStudentEstado del conocimientoMatemáticaRevista Prática DocenteProfesorAlumnoThis article presents the results of a research whose objective was to analyze the publications of the Mathematics and its technologies section of the Revista Prática Docente. The research addressed the state of knowledge regarding the scientific production of this journal, from its institution in 2016 to the last issue of 2021. A mapping of scientific production related to teaching practice in mathematics is developed, involving both teaching methods and the initial or continuing teacher training, whether in teaching practices, experience reports or public policies. The IRaMuTeQ program was used to aid the analysis, which among its functions provides different types of analysis of textual data, based on the lexicography of words. According to the results, it can be seen that all Similitude Analyzes carried out from the textual bodies composed of abstracts, objectives, methods and results indicated in the articles relate mathematics to teacher training and student teaching or learning.Este artículo presenta los resultados de una investigación cuyo objetivo fue analizar las publicaciones de la sección Matemáticas y sus tecnologías de la Revista Prática Docente. La investigación abordó el estado del conocimiento respecto a la producción científica de esta revista, desde su institución en 2016 hasta el último número de 2021. Se desarrolla un mapeo de la producción científica relacionada con la práctica docente en matemáticas, involucrando tanto los métodos de enseñanza como la formación inicial o continua. la formación docente, ya sea en prácticas docentes, relatos de experiencia o políticas públicas. Para auxiliar el análisis se utilizó el programa IRaMuTeQ, que entre sus funciones brinda diferentes tipos de análisis de datos textuales, basados en la lexicografía de palabras. De acuerdo con los resultados, se puede apreciar que todos los Análisis de Similitud realizados a partir de los cuerpos textuales compuestos por abstractos, objetivos, métodos y resultados señalados en los artículos relacionan las matemáticas con la formación docente y la enseñanza o aprendizaje de los estudiantes.Esse artigo apresenta os resultados de uma pesquisa cujo objetivo foi analisar as publicações da seção de Matemática e suas tecnologias da Revista Prática Docente. A pesquisa abordou o estado do conhecimento em relação à produção científica desse periódico, desde sua instituição em 2016 até o último número de 2021. Desenvolve-se um mapeamento da produção científica relacionada à prática docente em matemática, envolvendo tanto os métodos de ensino quando a formação inicial ou continuada de professores, sejam em práticas de ensino, relatos de experiência ou políticas públicas. Para o auxílio das análises, utilizou-se o programa IRaMuTeQ, que dentre suas funções fornece diversos tipos de análises de dados textuais, baseado na lexicografia das palavras. De acordo com os resultados, pode ser percebido que todas as Análises de Similitude realizadas a partir dos corpos textuais composto pelos resumos, objetivos, métodos e resultados indicados nos artigos relacionam a matemática com a formação de professores e com o ensino ou aprendizagem do estudante.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/28510.23926/RPD.2022.v7.n1.e35.id1586Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e035Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e035Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0352526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/285/274Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Carneiro, Raylson dosBeirigo Lopes, ThiagoSeidel Luciano Dias, Chiara Maria2023-05-25T02:41:36Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/285Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T02:41:36Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ LA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS EN LA REVISTA PRÁTICA DOCENTE: UN ANÁLISIS DE SIMILITUD CON EL USO DEL IRAMUTEQ ENSINO DE MATEMÁTICA NA REVISTA PRÁTICA DOCENTE: UMA ANÁLISE DE SIMILITUDE COM O USO DO IRAMUTEQ |
title |
MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ |
spellingShingle |
MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ Santos Carneiro, Raylson dos Estado do conhecimento Matemática Revista Prática Docente Professor Estudante State of knowledge Mathematics Revista Prática Docente Teacher Student Estado del conocimiento Matemática Revista Prática Docente Profesor Alumno |
title_short |
MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ |
title_full |
MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ |
title_fullStr |
MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ |
title_full_unstemmed |
MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ |
title_sort |
MATHEMATICS TEACHING IN THE REVISTA PRÁTICA DOCENTE: A SIMILITUDE ANALYSIS WITH THE USE OF IRAMUTEQ |
author |
Santos Carneiro, Raylson dos |
author_facet |
Santos Carneiro, Raylson dos Beirigo Lopes, Thiago Seidel Luciano Dias, Chiara Maria |
author_role |
author |
author2 |
Beirigo Lopes, Thiago Seidel Luciano Dias, Chiara Maria |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos Carneiro, Raylson dos Beirigo Lopes, Thiago Seidel Luciano Dias, Chiara Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estado do conhecimento Matemática Revista Prática Docente Professor Estudante State of knowledge Mathematics Revista Prática Docente Teacher Student Estado del conocimiento Matemática Revista Prática Docente Profesor Alumno |
topic |
Estado do conhecimento Matemática Revista Prática Docente Professor Estudante State of knowledge Mathematics Revista Prática Docente Teacher Student Estado del conocimiento Matemática Revista Prática Docente Profesor Alumno |
description |
This article presents the results of a research whose objective was to analyze the publications of the Mathematics and its technologies section of the Revista Prática Docente. The research addressed the state of knowledge regarding the scientific production of this journal, from its institution in 2016 to the last issue of 2021. A mapping of scientific production related to teaching practice in mathematics is developed, involving both teaching methods and the initial or continuing teacher training, whether in teaching practices, experience reports or public policies. The IRaMuTeQ program was used to aid the analysis, which among its functions provides different types of analysis of textual data, based on the lexicography of words. According to the results, it can be seen that all Similitude Analyzes carried out from the textual bodies composed of abstracts, objectives, methods and results indicated in the articles relate mathematics to teacher training and student teaching or learning. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/285 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e35.id1586 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/285 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e35.id1586 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/285/274 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e035 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e035 Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e035 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068941297713152 |