EDUCATION FOR CITIZENSHIP IN HIGH SCHOOL AND PROJECT-BASED LEARNING: BUILDING A PROPOSAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/213 |
Resumo: | The National Curricular Common Base guides teaching at all stages of basic education and uses the citizenship ideas as a structuring base of its proposal through the concept of competences. The objective of this article is to analyze how the demand for building citizenship in schools is presented in the official documents that support the Brazilian basic education curriculum and to propose a methodology for its realization using the Problem-Based Learning (PBL). The article was divided in three parts: I) analysis of the documents that guide Brazilian basic education, aiming to identify the proposals regarding citizenship formation; II) bibliography review about the PBL; and III) proposition of a methodology for the use of PBL for the development of citizenship education. It was observed that the PBL might be an adequate methodology for the citizenship development in the classroom, and it is expected that the didactic sequence might help teachers to work on this subject. |
id |
IFMT_4c5f13bd0cb9e5cebedfc606d581e69c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/213 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCATION FOR CITIZENSHIP IN HIGH SCHOOL AND PROJECT-BASED LEARNING: BUILDING A PROPOSALEDUCACIÓN PARA LA CIUDADANÍA EN LA SECUNDARIA Y APRENDIZAJE BASADO EN PROYECTOS: CONSTRUYENDO UNA PROPUESTAA EDUCAÇÃO PARA A CIDADANIA NO ENSINO MÉDIO E A APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS: CONSTRUINDO UMA PROPOSTAAprendizagem Baseada em ProjetosCidadaniaBNCCProblem-Based LearningCitizenshipBNCCAprendizaje Basado en ProyectosCiudadaníaBNCCThe National Curricular Common Base guides teaching at all stages of basic education and uses the citizenship ideas as a structuring base of its proposal through the concept of competences. The objective of this article is to analyze how the demand for building citizenship in schools is presented in the official documents that support the Brazilian basic education curriculum and to propose a methodology for its realization using the Problem-Based Learning (PBL). The article was divided in three parts: I) analysis of the documents that guide Brazilian basic education, aiming to identify the proposals regarding citizenship formation; II) bibliography review about the PBL; and III) proposition of a methodology for the use of PBL for the development of citizenship education. It was observed that the PBL might be an adequate methodology for the citizenship development in the classroom, and it is expected that the didactic sequence might help teachers to work on this subject.La Base Curricular Común Nacional (BNCC) orienta la enseñanza en todas las etapas de la educación básica y utiliza la idea de ciudadanía como estructurante de su propuesta a través del concepto de competencias. El objetivo del artículo fue analizar cómo se presenta la demanda de construcción de ciudadanía en las escuelas en los documentos oficiales que sustentan el currículo de educación básica brasileño y proponer una metodología para su realización utilizando el Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP). El artículo se dividió en tres partes: 1) análisis de documentos que orientan la educación básica, buscando identificar propuestas referentes a la formación ciudadana; 2) revisión de la literatura sobre PBL; y 3) propuesta de una metodología para el uso del ABP en el desarrollo de la formación ciudadana. Se observó que el PBL puede ser adecuado para trabajar la ciudadanía en el aula y se espera que la secuencia didáctica pueda ayudar a los docentes a trabajar este tema.A Base Nacional Comum Curricular (BNCC) orienta o ensino em todas as etapas da educação básica e utiliza a ideia de cidadania como estruturante de sua proposta por meio do conceito de competências. O objetivo do artigo foi analisar como a demanda de construção da cidadania nas escolas é apresentada nos documentos oficiais que embasam o currículo do ensino básico brasileiro e propor uma metodologia para sua realização utilizando a Aprendizagem Baseada em Projetos (ABP). O artigo foi dividido em três partes: 1) análise dos documentos que orientam a educação básica, buscando identificar propostas referentes à formação cidadã; 2) revisão da bibliografia sobre a ABP; e 3) proposição de metodologia para utilização da ABP no desenvolvimento da formação cidadã. Observou-se que a ABP pode ser adequada para trabalhar a cidadania em sala de aula e espera-se que a sequência didática possa auxiliar os professores a trabalhar este tema.Revista Prática Docente2022-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/21310.23926/RPD.2022.v7.n3.e22074.id1664Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22074Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22074Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220742526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/213/203Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreller, GabrielaAmaral de Carvalho, Lilian2023-05-26T00:37:28Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/213Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-26T00:37:28Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCATION FOR CITIZENSHIP IN HIGH SCHOOL AND PROJECT-BASED LEARNING: BUILDING A PROPOSAL EDUCACIÓN PARA LA CIUDADANÍA EN LA SECUNDARIA Y APRENDIZAJE BASADO EN PROYECTOS: CONSTRUYENDO UNA PROPUESTA A EDUCAÇÃO PARA A CIDADANIA NO ENSINO MÉDIO E A APRENDIZAGEM BASEADA EM PROJETOS: CONSTRUINDO UMA PROPOSTA |
title |
EDUCATION FOR CITIZENSHIP IN HIGH SCHOOL AND PROJECT-BASED LEARNING: BUILDING A PROPOSAL |
spellingShingle |
EDUCATION FOR CITIZENSHIP IN HIGH SCHOOL AND PROJECT-BASED LEARNING: BUILDING A PROPOSAL Freller, Gabriela Aprendizagem Baseada em Projetos Cidadania BNCC Problem-Based Learning Citizenship BNCC Aprendizaje Basado en Proyectos Ciudadanía BNCC |
title_short |
EDUCATION FOR CITIZENSHIP IN HIGH SCHOOL AND PROJECT-BASED LEARNING: BUILDING A PROPOSAL |
title_full |
EDUCATION FOR CITIZENSHIP IN HIGH SCHOOL AND PROJECT-BASED LEARNING: BUILDING A PROPOSAL |
title_fullStr |
EDUCATION FOR CITIZENSHIP IN HIGH SCHOOL AND PROJECT-BASED LEARNING: BUILDING A PROPOSAL |
title_full_unstemmed |
EDUCATION FOR CITIZENSHIP IN HIGH SCHOOL AND PROJECT-BASED LEARNING: BUILDING A PROPOSAL |
title_sort |
EDUCATION FOR CITIZENSHIP IN HIGH SCHOOL AND PROJECT-BASED LEARNING: BUILDING A PROPOSAL |
author |
Freller, Gabriela |
author_facet |
Freller, Gabriela Amaral de Carvalho, Lilian |
author_role |
author |
author2 |
Amaral de Carvalho, Lilian |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freller, Gabriela Amaral de Carvalho, Lilian |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Baseada em Projetos Cidadania BNCC Problem-Based Learning Citizenship BNCC Aprendizaje Basado en Proyectos Ciudadanía BNCC |
topic |
Aprendizagem Baseada em Projetos Cidadania BNCC Problem-Based Learning Citizenship BNCC Aprendizaje Basado en Proyectos Ciudadanía BNCC |
description |
The National Curricular Common Base guides teaching at all stages of basic education and uses the citizenship ideas as a structuring base of its proposal through the concept of competences. The objective of this article is to analyze how the demand for building citizenship in schools is presented in the official documents that support the Brazilian basic education curriculum and to propose a methodology for its realization using the Problem-Based Learning (PBL). The article was divided in three parts: I) analysis of the documents that guide Brazilian basic education, aiming to identify the proposals regarding citizenship formation; II) bibliography review about the PBL; and III) proposition of a methodology for the use of PBL for the development of citizenship education. It was observed that the PBL might be an adequate methodology for the citizenship development in the classroom, and it is expected that the didactic sequence might help teachers to work on this subject. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/213 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22074.id1664 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/213 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22074.id1664 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/213/203 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22074 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22074 Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22074 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939809783808 |