SYSTEMATIC TEACHING SEQUENCE AT THE THREE PEDAGOGICAL MOMENTS FOR TEACHING SCIENCES WITH NEW COMMON CURRICULAR NATIONAL BASE ARTICULATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/398 |
Resumo: | Research in science education has indicated that investigative activities can be used for the purpose of greater student participation in the construction of their knowledge. To report an experience, this study refers to a work developed in the academic year of 2019 carried out with 24 students of the 9th grade of Elementary School at Municipal School Valdyr Freitas, Cachoeiro de Itapemirim- ES. Didactic Sequence (SD), systematized according to the Three Pedagogical Moments (3MPs) methodology, approached concepts of Chemistry from greenhouse gases theme. Results showed that the use of investigative experimentation, proposed in the SD, aroused curiosity and motivation, offered a new perspective for the teaching of Chemistry in Science classes of Elementary School, favoring the participation and the development of students' skills in promoting learning conceptual, as well as procedural contents that involve the construction of scientific knowledge. |
id |
IFMT_4ca7cf86a987622e5eb2964b7e6d6da3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/398 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
SYSTEMATIC TEACHING SEQUENCE AT THE THREE PEDAGOGICAL MOMENTS FOR TEACHING SCIENCES WITH NEW COMMON CURRICULAR NATIONAL BASE ARTICULATIONSEQUÊNCIA DIDÁTICA SISTEMATIZADA NOS TRÊS MOMENTOS PEDAGÓGICOS PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS COM ARTICULAÇÃO NA NOVA BASE NACIONAL COMUM CURRICULARSequência DidáticaTrês Momentos PedagógicosGases do Efeito EstufaEnsino de Ciências da NaturezaFollowing TeachingThree Pedagogical MomentsGreenhouse GasesTeaching of Natural SciencesResearch in science education has indicated that investigative activities can be used for the purpose of greater student participation in the construction of their knowledge. To report an experience, this study refers to a work developed in the academic year of 2019 carried out with 24 students of the 9th grade of Elementary School at Municipal School Valdyr Freitas, Cachoeiro de Itapemirim- ES. Didactic Sequence (SD), systematized according to the Three Pedagogical Moments (3MPs) methodology, approached concepts of Chemistry from greenhouse gases theme. Results showed that the use of investigative experimentation, proposed in the SD, aroused curiosity and motivation, offered a new perspective for the teaching of Chemistry in Science classes of Elementary School, favoring the participation and the development of students' skills in promoting learning conceptual, as well as procedural contents that involve the construction of scientific knowledge.As pesquisas em ensino de Ciências têm indicado que atividades investigativas podem ser usadas com a finalidade de maior participação do aluno na construção do seu conhecimento. Com o objetivo de relatar uma experiência, este estudo refere-se a um trabalho desenvolvido no ano letivo de 2019, realizado com 24 alunos do 9º ano do ensino fundamental da Escola Municipal Valdyr Freitas, Cachoeiro de Itapemirim-ES. A Sequência Didática (SD), sistematizada segundo a metodologia dos Três Momentos Pedagógicos (3 MPs), abordou conceitos de Química com base no tema gases do Efeito Estufa. Os resultados evidenciaram que a utilização da experimentação investigativa, proposta na SD, despertou a curiosidade e a motivação e ofereceu uma nova perspectiva para o ensino de Química nas aulas de Ciências do ensino fundamental, favorecendo a participação e o desenvolvimento de competências dos alunos na promoção da aprendizagem conceitual, bem os conteúdos procedimentais que envolvem a construção do conhecimento científico.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/39810.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1766-1785.id855Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1766-1785Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1766-1785Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1766-17852526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/398/389Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSiqueira Neri, Elisete Castelan Marques, FabielleSilva de Souza, Tércio daIzo, Flávio2023-06-02T00:42:39Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/398Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-02T00:42:39Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SYSTEMATIC TEACHING SEQUENCE AT THE THREE PEDAGOGICAL MOMENTS FOR TEACHING SCIENCES WITH NEW COMMON CURRICULAR NATIONAL BASE ARTICULATION SEQUÊNCIA DIDÁTICA SISTEMATIZADA NOS TRÊS MOMENTOS PEDAGÓGICOS PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS COM ARTICULAÇÃO NA NOVA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR |
title |
SYSTEMATIC TEACHING SEQUENCE AT THE THREE PEDAGOGICAL MOMENTS FOR TEACHING SCIENCES WITH NEW COMMON CURRICULAR NATIONAL BASE ARTICULATION |
spellingShingle |
SYSTEMATIC TEACHING SEQUENCE AT THE THREE PEDAGOGICAL MOMENTS FOR TEACHING SCIENCES WITH NEW COMMON CURRICULAR NATIONAL BASE ARTICULATION Siqueira Neri, Elisete Sequência Didática Três Momentos Pedagógicos Gases do Efeito Estufa Ensino de Ciências da Natureza Following Teaching Three Pedagogical Moments Greenhouse Gases Teaching of Natural Sciences |
title_short |
SYSTEMATIC TEACHING SEQUENCE AT THE THREE PEDAGOGICAL MOMENTS FOR TEACHING SCIENCES WITH NEW COMMON CURRICULAR NATIONAL BASE ARTICULATION |
title_full |
SYSTEMATIC TEACHING SEQUENCE AT THE THREE PEDAGOGICAL MOMENTS FOR TEACHING SCIENCES WITH NEW COMMON CURRICULAR NATIONAL BASE ARTICULATION |
title_fullStr |
SYSTEMATIC TEACHING SEQUENCE AT THE THREE PEDAGOGICAL MOMENTS FOR TEACHING SCIENCES WITH NEW COMMON CURRICULAR NATIONAL BASE ARTICULATION |
title_full_unstemmed |
SYSTEMATIC TEACHING SEQUENCE AT THE THREE PEDAGOGICAL MOMENTS FOR TEACHING SCIENCES WITH NEW COMMON CURRICULAR NATIONAL BASE ARTICULATION |
title_sort |
SYSTEMATIC TEACHING SEQUENCE AT THE THREE PEDAGOGICAL MOMENTS FOR TEACHING SCIENCES WITH NEW COMMON CURRICULAR NATIONAL BASE ARTICULATION |
author |
Siqueira Neri, Elisete |
author_facet |
Siqueira Neri, Elisete Castelan Marques, Fabielle Silva de Souza, Tércio da Izo, Flávio |
author_role |
author |
author2 |
Castelan Marques, Fabielle Silva de Souza, Tércio da Izo, Flávio |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Siqueira Neri, Elisete Castelan Marques, Fabielle Silva de Souza, Tércio da Izo, Flávio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sequência Didática Três Momentos Pedagógicos Gases do Efeito Estufa Ensino de Ciências da Natureza Following Teaching Three Pedagogical Moments Greenhouse Gases Teaching of Natural Sciences |
topic |
Sequência Didática Três Momentos Pedagógicos Gases do Efeito Estufa Ensino de Ciências da Natureza Following Teaching Three Pedagogical Moments Greenhouse Gases Teaching of Natural Sciences |
description |
Research in science education has indicated that investigative activities can be used for the purpose of greater student participation in the construction of their knowledge. To report an experience, this study refers to a work developed in the academic year of 2019 carried out with 24 students of the 9th grade of Elementary School at Municipal School Valdyr Freitas, Cachoeiro de Itapemirim- ES. Didactic Sequence (SD), systematized according to the Three Pedagogical Moments (3MPs) methodology, approached concepts of Chemistry from greenhouse gases theme. Results showed that the use of investigative experimentation, proposed in the SD, aroused curiosity and motivation, offered a new perspective for the teaching of Chemistry in Science classes of Elementary School, favoring the participation and the development of students' skills in promoting learning conceptual, as well as procedural contents that involve the construction of scientific knowledge. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/398 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1766-1785.id855 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/398 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1766-1785.id855 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/398/389 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1766-1785 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1766-1785 Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1766-1785 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943191441408 |