The impact of smartphone use on school education: a Systematic Review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jesus, Janile Silva Rodrigues de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Jesus, Bruno Souza de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1541
Resumo: By allowing interaction with several people, applications, messages and information at the same time, the use of the smartphone has grown a lot in the last decades and, although its greatest use is for message exchange, more recently it has been used for educational purposes. Thus, the objective of this systematic review was to understand how smartphones are used in formal training environments. Four databases were analyzed, between the year 2015 until June 2021, experimental articles and research that contain the words ‘education’ and ‘smartphone’ in the title and that address its application in a school/university environment. The results demonstrate that this mobile device has been well accepted by students and that it has been a motivational tool to encourage students to participate in classes, However, its use needs to be done with great care and strategy so that it is not itself the executioner of learning.
id IFMT_4fed429d15b251427f41488f77c3ad64
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1541
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling The impact of smartphone use on school education: a Systematic ReviewEl impacto del uso de Smartphone en la educación escolar: una Revisión SistemáticaO impacto do uso do smartphone na educação escolar: uma Revisão SistemáticaSmartphoneEducationMobiles DevicesTeachingSmartphoneEducaciónDispositivos móvilesEnseñanzaSmartphoneEducaçãoDispositivos móveisEnsinoBy allowing interaction with several people, applications, messages and information at the same time, the use of the smartphone has grown a lot in the last decades and, although its greatest use is for message exchange, more recently it has been used for educational purposes. Thus, the objective of this systematic review was to understand how smartphones are used in formal training environments. Four databases were analyzed, between the year 2015 until June 2021, experimental articles and research that contain the words ‘education’ and ‘smartphone’ in the title and that address its application in a school/university environment. The results demonstrate that this mobile device has been well accepted by students and that it has been a motivational tool to encourage students to participate in classes, However, its use needs to be done with great care and strategy so that it is not itself the executioner of learning.Al permitir la interacción con diversas personas, aplicaciones, mensajes e información al mismo tiempo, el uso del teléfono inteligente ha crecido mucho en las últimas décadas y, a pesar de que su mayor uso es para el intercambio de mensajes, más recientemente, ha sido utilizado para cuño educativo. Así, el objetivo de esta revisión sistemática fue comprender cómo se da la utilización de los smartphones en entornos formativos formales. Se analizaron cuatro bases de datos, entre el año 2015 hasta el mes de junio de 2021, artículos experimentales e investigaciones que contienen las palabras ‘educación’ y ‘smartphone’ en el título y que abordan su aplicación en ambiente escolar/universitario. Los resultados demuestran que este dispositivo móvil ha sido bien aceptado por los estudiantes y que ha sido una herramienta motivacional para estimular a los estudiantes a participar en las clases, sin embargo, su uso debe hacerse con mucho cuidado y estrategia para no ser él mismo el verdugo del aprendizaje.Por permitir a interação com diversas pessoas, aplicativos, mensagens e informações ao mesmo tempo, o uso do smartphone cresceu muito nas últimas décadas e, apesar de o seu maior uso ser para troca de mensagens, mais recentemente, tem sido utilizado para cunho educacional. Assim, o objetivo desta revisão sistemática foi compreender como se dá a utilização dos smartphones em ambientes formativos formais. Foram analisados quatro bancos de dados, entre o ano de 2015 até o mês Junho de 2021, artigos experimentais e pesquisas que contêm as palavras ‘educação’ e ‘smartphone’ no título e que abordam sua aplicação em ambiente escolar/universitário. Os resultados demonstram que este dispositivo móvel tem sido bem aceito pelos estudantes e que ele tem sido uma ferramenta motivacional para estimular os alunos a participarem das aulas, contudo, seu uso precisa ser feito com bastante cuidado e estratégia para não ser ele mesmo o algoz do aprendizado.Revista Prática Docente2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/154110.23926/RPD.2022.v7.n2.e22057.id1541Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22057Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22057Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e220572526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1541/680Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJesus, Janile Silva Rodrigues deJesus, Bruno Souza de2022-07-15T14:53:55Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1541Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-07-15T14:53:55Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv The impact of smartphone use on school education: a Systematic Review
El impacto del uso de Smartphone en la educación escolar: una Revisión Sistemática
O impacto do uso do smartphone na educação escolar: uma Revisão Sistemática
title The impact of smartphone use on school education: a Systematic Review
spellingShingle The impact of smartphone use on school education: a Systematic Review
Jesus, Janile Silva Rodrigues de
Smartphone
Education
Mobiles Devices
Teaching
Smartphone
Educación
Dispositivos móviles
Enseñanza
Smartphone
Educação
Dispositivos móveis
Ensino
title_short The impact of smartphone use on school education: a Systematic Review
title_full The impact of smartphone use on school education: a Systematic Review
title_fullStr The impact of smartphone use on school education: a Systematic Review
title_full_unstemmed The impact of smartphone use on school education: a Systematic Review
title_sort The impact of smartphone use on school education: a Systematic Review
author Jesus, Janile Silva Rodrigues de
author_facet Jesus, Janile Silva Rodrigues de
Jesus, Bruno Souza de
author_role author
author2 Jesus, Bruno Souza de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jesus, Janile Silva Rodrigues de
Jesus, Bruno Souza de
dc.subject.por.fl_str_mv Smartphone
Education
Mobiles Devices
Teaching
Smartphone
Educación
Dispositivos móviles
Enseñanza
Smartphone
Educação
Dispositivos móveis
Ensino
topic Smartphone
Education
Mobiles Devices
Teaching
Smartphone
Educación
Dispositivos móviles
Enseñanza
Smartphone
Educação
Dispositivos móveis
Ensino
description By allowing interaction with several people, applications, messages and information at the same time, the use of the smartphone has grown a lot in the last decades and, although its greatest use is for message exchange, more recently it has been used for educational purposes. Thus, the objective of this systematic review was to understand how smartphones are used in formal training environments. Four databases were analyzed, between the year 2015 until June 2021, experimental articles and research that contain the words ‘education’ and ‘smartphone’ in the title and that address its application in a school/university environment. The results demonstrate that this mobile device has been well accepted by students and that it has been a motivational tool to encourage students to participate in classes, However, its use needs to be done with great care and strategy so that it is not itself the executioner of learning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1541
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22057.id1541
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1541
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22057.id1541
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1541/680
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22057
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22057
Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22057
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726345592832