The impact of smartphone use on school education: a Systematic Review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1541 |
Resumo: | By allowing interaction with several people, applications, messages and information at the same time, the use of the smartphone has grown a lot in the last decades and, although its greatest use is for message exchange, more recently it has been used for educational purposes. Thus, the objective of this systematic review was to understand how smartphones are used in formal training environments. Four databases were analyzed, between the year 2015 until June 2021, experimental articles and research that contain the words ‘education’ and ‘smartphone’ in the title and that address its application in a school/university environment. The results demonstrate that this mobile device has been well accepted by students and that it has been a motivational tool to encourage students to participate in classes, However, its use needs to be done with great care and strategy so that it is not itself the executioner of learning. |
id |
IFMT_4fed429d15b251427f41488f77c3ad64 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1541 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
The impact of smartphone use on school education: a Systematic ReviewEl impacto del uso de Smartphone en la educación escolar: una Revisión SistemáticaO impacto do uso do smartphone na educação escolar: uma Revisão SistemáticaSmartphoneEducationMobiles DevicesTeachingSmartphoneEducaciónDispositivos móvilesEnseñanzaSmartphoneEducaçãoDispositivos móveisEnsinoBy allowing interaction with several people, applications, messages and information at the same time, the use of the smartphone has grown a lot in the last decades and, although its greatest use is for message exchange, more recently it has been used for educational purposes. Thus, the objective of this systematic review was to understand how smartphones are used in formal training environments. Four databases were analyzed, between the year 2015 until June 2021, experimental articles and research that contain the words ‘education’ and ‘smartphone’ in the title and that address its application in a school/university environment. The results demonstrate that this mobile device has been well accepted by students and that it has been a motivational tool to encourage students to participate in classes, However, its use needs to be done with great care and strategy so that it is not itself the executioner of learning.Al permitir la interacción con diversas personas, aplicaciones, mensajes e información al mismo tiempo, el uso del teléfono inteligente ha crecido mucho en las últimas décadas y, a pesar de que su mayor uso es para el intercambio de mensajes, más recientemente, ha sido utilizado para cuño educativo. Así, el objetivo de esta revisión sistemática fue comprender cómo se da la utilización de los smartphones en entornos formativos formales. Se analizaron cuatro bases de datos, entre el año 2015 hasta el mes de junio de 2021, artículos experimentales e investigaciones que contienen las palabras ‘educación’ y ‘smartphone’ en el título y que abordan su aplicación en ambiente escolar/universitario. Los resultados demuestran que este dispositivo móvil ha sido bien aceptado por los estudiantes y que ha sido una herramienta motivacional para estimular a los estudiantes a participar en las clases, sin embargo, su uso debe hacerse con mucho cuidado y estrategia para no ser él mismo el verdugo del aprendizaje.Por permitir a interação com diversas pessoas, aplicativos, mensagens e informações ao mesmo tempo, o uso do smartphone cresceu muito nas últimas décadas e, apesar de o seu maior uso ser para troca de mensagens, mais recentemente, tem sido utilizado para cunho educacional. Assim, o objetivo desta revisão sistemática foi compreender como se dá a utilização dos smartphones em ambientes formativos formais. Foram analisados quatro bancos de dados, entre o ano de 2015 até o mês Junho de 2021, artigos experimentais e pesquisas que contêm as palavras ‘educação’ e ‘smartphone’ no título e que abordam sua aplicação em ambiente escolar/universitário. Os resultados demonstram que este dispositivo móvel tem sido bem aceito pelos estudantes e que ele tem sido uma ferramenta motivacional para estimular os alunos a participarem das aulas, contudo, seu uso precisa ser feito com bastante cuidado e estratégia para não ser ele mesmo o algoz do aprendizado.Revista Prática Docente2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/154110.23926/RPD.2022.v7.n2.e22057.id1541Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22057Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22057Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e220572526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1541/680Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJesus, Janile Silva Rodrigues deJesus, Bruno Souza de2022-07-15T14:53:55Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1541Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-07-15T14:53:55Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The impact of smartphone use on school education: a Systematic Review El impacto del uso de Smartphone en la educación escolar: una Revisión Sistemática O impacto do uso do smartphone na educação escolar: uma Revisão Sistemática |
title |
The impact of smartphone use on school education: a Systematic Review |
spellingShingle |
The impact of smartphone use on school education: a Systematic Review Jesus, Janile Silva Rodrigues de Smartphone Education Mobiles Devices Teaching Smartphone Educación Dispositivos móviles Enseñanza Smartphone Educação Dispositivos móveis Ensino |
title_short |
The impact of smartphone use on school education: a Systematic Review |
title_full |
The impact of smartphone use on school education: a Systematic Review |
title_fullStr |
The impact of smartphone use on school education: a Systematic Review |
title_full_unstemmed |
The impact of smartphone use on school education: a Systematic Review |
title_sort |
The impact of smartphone use on school education: a Systematic Review |
author |
Jesus, Janile Silva Rodrigues de |
author_facet |
Jesus, Janile Silva Rodrigues de Jesus, Bruno Souza de |
author_role |
author |
author2 |
Jesus, Bruno Souza de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jesus, Janile Silva Rodrigues de Jesus, Bruno Souza de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Smartphone Education Mobiles Devices Teaching Smartphone Educación Dispositivos móviles Enseñanza Smartphone Educação Dispositivos móveis Ensino |
topic |
Smartphone Education Mobiles Devices Teaching Smartphone Educación Dispositivos móviles Enseñanza Smartphone Educação Dispositivos móveis Ensino |
description |
By allowing interaction with several people, applications, messages and information at the same time, the use of the smartphone has grown a lot in the last decades and, although its greatest use is for message exchange, more recently it has been used for educational purposes. Thus, the objective of this systematic review was to understand how smartphones are used in formal training environments. Four databases were analyzed, between the year 2015 until June 2021, experimental articles and research that contain the words ‘education’ and ‘smartphone’ in the title and that address its application in a school/university environment. The results demonstrate that this mobile device has been well accepted by students and that it has been a motivational tool to encourage students to participate in classes, However, its use needs to be done with great care and strategy so that it is not itself the executioner of learning. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1541 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22057.id1541 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1541 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22057.id1541 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1541/680 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22057 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22057 Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22057 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205726345592832 |