APPROACH, METHODOLOGY, METHOD, STRATEGY, TEACHING TECHNIQUE OR RESOURCE: HOW TO DEFINE PROBLEM-BASED LEARNING?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quadros Marques, Glessyan de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Borin da Cunha, Marcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/268
Resumo: Based on the assumptions of Didactics, we present in this article a theoretical discussion about some definitions widely used by researchers in the literature, among them: methodology, method, approach, technique and teaching resources. We describe the differences between these terms and, based on this, we conducted a literature review of theses and dissertations on Problem-Based Learning (PBL) in science teaching, in order to identify which terms are used by researchers in their theses and dissertations in the area to designate PBL. We identified, in this study, that researchers use a variety of terms, such as: methodology, method, approach, strategy, tool, among others. We also observed the occurrence of the use of these terms as synonyms. This diversity of denominations in the same research paper may indicate theoretical or methodological incoherence, carelessness, or a lack of understanding of the use of the terms. As a result, we discussed more appropriate ways to designate PBL.
id IFMT_59809daa503ba6d8b5f4a1cca4914b40
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/268
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling APPROACH, METHODOLOGY, METHOD, STRATEGY, TEACHING TECHNIQUE OR RESOURCE: HOW TO DEFINE PROBLEM-BASED LEARNING?METODOLOGÍA, MÉTODO, ESTRATEGIA, TÉCNICA DE ENSEÑANZA O RECURSO: ¿CÓMO DEFINIR EL APRENDIZAJE BASADO EN PROBLEMAS?ABORDAGEM, METODOLOGIA, MÉTODO, ESTRATÉGIA, TÉCNICA OU RECURSO DE ENSINO: COMO DEFINIR A APRENDIZAGEM BASEADA EM PROBLEMAS?Metodologia de ensinoDefiniçõesDidáticaTeaching methodologyDefinitionsDidacticsMetodología de la enseñanzaDefinicionesDidácticaBased on the assumptions of Didactics, we present in this article a theoretical discussion about some definitions widely used by researchers in the literature, among them: methodology, method, approach, technique and teaching resources. We describe the differences between these terms and, based on this, we conducted a literature review of theses and dissertations on Problem-Based Learning (PBL) in science teaching, in order to identify which terms are used by researchers in their theses and dissertations in the area to designate PBL. We identified, in this study, that researchers use a variety of terms, such as: methodology, method, approach, strategy, tool, among others. We also observed the occurrence of the use of these terms as synonyms. This diversity of denominations in the same research paper may indicate theoretical or methodological incoherence, carelessness, or a lack of understanding of the use of the terms. As a result, we discussed more appropriate ways to designate PBL.Partiendo de los supuestos de la Didáctica, presentamos en este artículo, una discusión teórica sobre algunas definiciones ampliamente utilizadas por los investigadores en la literatura, entre ellas: metodología, método, enfoque, técnica y recursos didácticos. Describimos las diferencias entre estos términos y, con base en ello, realizamos una revisión bibliográfica en tesis y disertaciones sobre el Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en la enseñanza de las ciencias, con el fin de identificar qué términos son utilizados por los investigadores en sus investigaciones en el área para designar el ABP. Identificamos, en este estudio, que los investigadores utilizan una gran diversidad de términos, tales como: metodología, método, enfoque, estrategia, herramienta, entre otros. También hemos observado la ocurrencia del uso de estos términos como sinónimos. Esta diversidad de denominaciones en un mismo trabajo de investigación puede indicar incoherencia teórica o metodológica, descuido o falta de comprensión del uso de los términos. En consecuencia, debatimos formas más apropiadas de designar el ABP.Com base nos pressupostos da Didática, apresentamos, neste artigo, uma discussão teórica sobre algumas definições muito utilizadas por pesquisadores na literatura, dentre elas: metodologia, método, abordagem, técnica e recursos de ensino. Descrevemos as diferenças entre esses termos e, a partir disso, realizamos uma revisão bibliográfica em teses e dissertações sobre a Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP) no ensino de Ciências, com o objetivo de identificar quais termos são utilizados pelos pesquisadores em suas teses e dissertações para designar a ABP nessa área. Identificamos, neste estudo, que os pesquisadores empregam termos muito variados, como: metodologia, método, abordagem, estratégia, ferramenta, entre outros. Observamos, também, a ocorrência de uso desses termos como sinônimos. Essa diversidade de denominações em um mesmo trabalho de pesquisa pode indicar incoerência teórica ou metodológica, descuido ou ainda incompreensão sobre o uso dos termos. Em decorrência disso, discutimos formas mais acertadas de designar a ABP.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/26810.23926/RPD.2022.v7.n1.e018.id1436Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e018Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e018Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0182526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/268/257Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Quadros Marques, Glessyan deBorin da Cunha, Marcia2023-05-25T02:41:36Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/268Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T02:41:36Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv APPROACH, METHODOLOGY, METHOD, STRATEGY, TEACHING TECHNIQUE OR RESOURCE: HOW TO DEFINE PROBLEM-BASED LEARNING?
METODOLOGÍA, MÉTODO, ESTRATEGIA, TÉCNICA DE ENSEÑANZA O RECURSO: ¿CÓMO DEFINIR EL APRENDIZAJE BASADO EN PROBLEMAS?
ABORDAGEM, METODOLOGIA, MÉTODO, ESTRATÉGIA, TÉCNICA OU RECURSO DE ENSINO: COMO DEFINIR A APRENDIZAGEM BASEADA EM PROBLEMAS?
title APPROACH, METHODOLOGY, METHOD, STRATEGY, TEACHING TECHNIQUE OR RESOURCE: HOW TO DEFINE PROBLEM-BASED LEARNING?
spellingShingle APPROACH, METHODOLOGY, METHOD, STRATEGY, TEACHING TECHNIQUE OR RESOURCE: HOW TO DEFINE PROBLEM-BASED LEARNING?
Quadros Marques, Glessyan de
Metodologia de ensino
Definições
Didática
Teaching methodology
Definitions
Didactics
Metodología de la enseñanza
Definiciones
Didáctica
title_short APPROACH, METHODOLOGY, METHOD, STRATEGY, TEACHING TECHNIQUE OR RESOURCE: HOW TO DEFINE PROBLEM-BASED LEARNING?
title_full APPROACH, METHODOLOGY, METHOD, STRATEGY, TEACHING TECHNIQUE OR RESOURCE: HOW TO DEFINE PROBLEM-BASED LEARNING?
title_fullStr APPROACH, METHODOLOGY, METHOD, STRATEGY, TEACHING TECHNIQUE OR RESOURCE: HOW TO DEFINE PROBLEM-BASED LEARNING?
title_full_unstemmed APPROACH, METHODOLOGY, METHOD, STRATEGY, TEACHING TECHNIQUE OR RESOURCE: HOW TO DEFINE PROBLEM-BASED LEARNING?
title_sort APPROACH, METHODOLOGY, METHOD, STRATEGY, TEACHING TECHNIQUE OR RESOURCE: HOW TO DEFINE PROBLEM-BASED LEARNING?
author Quadros Marques, Glessyan de
author_facet Quadros Marques, Glessyan de
Borin da Cunha, Marcia
author_role author
author2 Borin da Cunha, Marcia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Quadros Marques, Glessyan de
Borin da Cunha, Marcia
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologia de ensino
Definições
Didática
Teaching methodology
Definitions
Didactics
Metodología de la enseñanza
Definiciones
Didáctica
topic Metodologia de ensino
Definições
Didática
Teaching methodology
Definitions
Didactics
Metodología de la enseñanza
Definiciones
Didáctica
description Based on the assumptions of Didactics, we present in this article a theoretical discussion about some definitions widely used by researchers in the literature, among them: methodology, method, approach, technique and teaching resources. We describe the differences between these terms and, based on this, we conducted a literature review of theses and dissertations on Problem-Based Learning (PBL) in science teaching, in order to identify which terms are used by researchers in their theses and dissertations in the area to designate PBL. We identified, in this study, that researchers use a variety of terms, such as: methodology, method, approach, strategy, tool, among others. We also observed the occurrence of the use of these terms as synonyms. This diversity of denominations in the same research paper may indicate theoretical or methodological incoherence, carelessness, or a lack of understanding of the use of the terms. As a result, we discussed more appropriate ways to designate PBL.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/268
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e018.id1436
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/268
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e018.id1436
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/268/257
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e018
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e018
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e018
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941250527232