APPROACH, METHODOLOGY, METHOD, STRATEGY, TEACHING TECHNIQUE OR RESOURCE: HOW TO DEFINE PROBLEM-BASED LEARNING?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/268 |
Resumo: | Based on the assumptions of Didactics, we present in this article a theoretical discussion about some definitions widely used by researchers in the literature, among them: methodology, method, approach, technique and teaching resources. We describe the differences between these terms and, based on this, we conducted a literature review of theses and dissertations on Problem-Based Learning (PBL) in science teaching, in order to identify which terms are used by researchers in their theses and dissertations in the area to designate PBL. We identified, in this study, that researchers use a variety of terms, such as: methodology, method, approach, strategy, tool, among others. We also observed the occurrence of the use of these terms as synonyms. This diversity of denominations in the same research paper may indicate theoretical or methodological incoherence, carelessness, or a lack of understanding of the use of the terms. As a result, we discussed more appropriate ways to designate PBL. |
id |
IFMT_59809daa503ba6d8b5f4a1cca4914b40 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/268 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
APPROACH, METHODOLOGY, METHOD, STRATEGY, TEACHING TECHNIQUE OR RESOURCE: HOW TO DEFINE PROBLEM-BASED LEARNING?METODOLOGÍA, MÉTODO, ESTRATEGIA, TÉCNICA DE ENSEÑANZA O RECURSO: ¿CÓMO DEFINIR EL APRENDIZAJE BASADO EN PROBLEMAS?ABORDAGEM, METODOLOGIA, MÉTODO, ESTRATÉGIA, TÉCNICA OU RECURSO DE ENSINO: COMO DEFINIR A APRENDIZAGEM BASEADA EM PROBLEMAS?Metodologia de ensinoDefiniçõesDidáticaTeaching methodologyDefinitionsDidacticsMetodología de la enseñanzaDefinicionesDidácticaBased on the assumptions of Didactics, we present in this article a theoretical discussion about some definitions widely used by researchers in the literature, among them: methodology, method, approach, technique and teaching resources. We describe the differences between these terms and, based on this, we conducted a literature review of theses and dissertations on Problem-Based Learning (PBL) in science teaching, in order to identify which terms are used by researchers in their theses and dissertations in the area to designate PBL. We identified, in this study, that researchers use a variety of terms, such as: methodology, method, approach, strategy, tool, among others. We also observed the occurrence of the use of these terms as synonyms. This diversity of denominations in the same research paper may indicate theoretical or methodological incoherence, carelessness, or a lack of understanding of the use of the terms. As a result, we discussed more appropriate ways to designate PBL.Partiendo de los supuestos de la Didáctica, presentamos en este artículo, una discusión teórica sobre algunas definiciones ampliamente utilizadas por los investigadores en la literatura, entre ellas: metodología, método, enfoque, técnica y recursos didácticos. Describimos las diferencias entre estos términos y, con base en ello, realizamos una revisión bibliográfica en tesis y disertaciones sobre el Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en la enseñanza de las ciencias, con el fin de identificar qué términos son utilizados por los investigadores en sus investigaciones en el área para designar el ABP. Identificamos, en este estudio, que los investigadores utilizan una gran diversidad de términos, tales como: metodología, método, enfoque, estrategia, herramienta, entre otros. También hemos observado la ocurrencia del uso de estos términos como sinónimos. Esta diversidad de denominaciones en un mismo trabajo de investigación puede indicar incoherencia teórica o metodológica, descuido o falta de comprensión del uso de los términos. En consecuencia, debatimos formas más apropiadas de designar el ABP.Com base nos pressupostos da Didática, apresentamos, neste artigo, uma discussão teórica sobre algumas definições muito utilizadas por pesquisadores na literatura, dentre elas: metodologia, método, abordagem, técnica e recursos de ensino. Descrevemos as diferenças entre esses termos e, a partir disso, realizamos uma revisão bibliográfica em teses e dissertações sobre a Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP) no ensino de Ciências, com o objetivo de identificar quais termos são utilizados pelos pesquisadores em suas teses e dissertações para designar a ABP nessa área. Identificamos, neste estudo, que os pesquisadores empregam termos muito variados, como: metodologia, método, abordagem, estratégia, ferramenta, entre outros. Observamos, também, a ocorrência de uso desses termos como sinônimos. Essa diversidade de denominações em um mesmo trabalho de pesquisa pode indicar incoerência teórica ou metodológica, descuido ou ainda incompreensão sobre o uso dos termos. Em decorrência disso, discutimos formas mais acertadas de designar a ABP.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/26810.23926/RPD.2022.v7.n1.e018.id1436Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e018Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e018Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0182526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/268/257Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Quadros Marques, Glessyan deBorin da Cunha, Marcia2023-05-25T02:41:36Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/268Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T02:41:36Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
APPROACH, METHODOLOGY, METHOD, STRATEGY, TEACHING TECHNIQUE OR RESOURCE: HOW TO DEFINE PROBLEM-BASED LEARNING? METODOLOGÍA, MÉTODO, ESTRATEGIA, TÉCNICA DE ENSEÑANZA O RECURSO: ¿CÓMO DEFINIR EL APRENDIZAJE BASADO EN PROBLEMAS? ABORDAGEM, METODOLOGIA, MÉTODO, ESTRATÉGIA, TÉCNICA OU RECURSO DE ENSINO: COMO DEFINIR A APRENDIZAGEM BASEADA EM PROBLEMAS? |
title |
APPROACH, METHODOLOGY, METHOD, STRATEGY, TEACHING TECHNIQUE OR RESOURCE: HOW TO DEFINE PROBLEM-BASED LEARNING? |
spellingShingle |
APPROACH, METHODOLOGY, METHOD, STRATEGY, TEACHING TECHNIQUE OR RESOURCE: HOW TO DEFINE PROBLEM-BASED LEARNING? Quadros Marques, Glessyan de Metodologia de ensino Definições Didática Teaching methodology Definitions Didactics Metodología de la enseñanza Definiciones Didáctica |
title_short |
APPROACH, METHODOLOGY, METHOD, STRATEGY, TEACHING TECHNIQUE OR RESOURCE: HOW TO DEFINE PROBLEM-BASED LEARNING? |
title_full |
APPROACH, METHODOLOGY, METHOD, STRATEGY, TEACHING TECHNIQUE OR RESOURCE: HOW TO DEFINE PROBLEM-BASED LEARNING? |
title_fullStr |
APPROACH, METHODOLOGY, METHOD, STRATEGY, TEACHING TECHNIQUE OR RESOURCE: HOW TO DEFINE PROBLEM-BASED LEARNING? |
title_full_unstemmed |
APPROACH, METHODOLOGY, METHOD, STRATEGY, TEACHING TECHNIQUE OR RESOURCE: HOW TO DEFINE PROBLEM-BASED LEARNING? |
title_sort |
APPROACH, METHODOLOGY, METHOD, STRATEGY, TEACHING TECHNIQUE OR RESOURCE: HOW TO DEFINE PROBLEM-BASED LEARNING? |
author |
Quadros Marques, Glessyan de |
author_facet |
Quadros Marques, Glessyan de Borin da Cunha, Marcia |
author_role |
author |
author2 |
Borin da Cunha, Marcia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Quadros Marques, Glessyan de Borin da Cunha, Marcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodologia de ensino Definições Didática Teaching methodology Definitions Didactics Metodología de la enseñanza Definiciones Didáctica |
topic |
Metodologia de ensino Definições Didática Teaching methodology Definitions Didactics Metodología de la enseñanza Definiciones Didáctica |
description |
Based on the assumptions of Didactics, we present in this article a theoretical discussion about some definitions widely used by researchers in the literature, among them: methodology, method, approach, technique and teaching resources. We describe the differences between these terms and, based on this, we conducted a literature review of theses and dissertations on Problem-Based Learning (PBL) in science teaching, in order to identify which terms are used by researchers in their theses and dissertations in the area to designate PBL. We identified, in this study, that researchers use a variety of terms, such as: methodology, method, approach, strategy, tool, among others. We also observed the occurrence of the use of these terms as synonyms. This diversity of denominations in the same research paper may indicate theoretical or methodological incoherence, carelessness, or a lack of understanding of the use of the terms. As a result, we discussed more appropriate ways to designate PBL. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/268 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e018.id1436 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/268 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e018.id1436 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/268/257 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e018 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e018 Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e018 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068941250527232 |