POTENTIAL CONTRIBUTIONS OF THE ENGLISH TEACHING FOR THE INTEGRAL FORMATION OF STUDENTS OF THE INTEGRATED HIGH SCHOOL (EMI)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Raquel de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ortolan, Rodrigo Lício, Freitas, Nathália Luiz de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/151
Resumo: The present article proposes to investigate potential contributions of the English teaching for the integral formation of students of the Integrated High School (EMI) according to a literature review and analysis of the perspectives of English teachers from IFSULDEMINAS on the subject. After a bibliographic survey, data were collected through the transcription of interviews carried out with English teachers. A content analysis of a quantitative nature was performed to interpret the data obtained. In view of the analysis, it was found, among several findings, that the learning of English is an important tool for an education that proposes omnilaterality, that is, an education that meets a training that does not focus only on professional techniques or academic issues, but which teaches students to appropriate knowledge, giving them autonomy and freedom, permeating aspects not only of their future professional practice, but also encompassing and enriching personal aspects of their existence.
id IFMT_5a97d010d348dc5f09204c5093b581fe
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/151
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling POTENTIAL CONTRIBUTIONS OF THE ENGLISH TEACHING FOR THE INTEGRAL FORMATION OF STUDENTS OF THE INTEGRATED HIGH SCHOOL (EMI)POTENCIALES APORTES DEL IDIOMA INGLÉS PARA LA FORMACIÓN INTEGRAL DE LOS ESTUDIANTES DE LA ENSEÑANZA MEDIA INTEGRADA (EMI)POTENCIAIS CONTRIBUIÇÕES DA LÍNGUA INGLESA PARA A FORMAÇÃO INTEGRAL DE ALUNOS DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO (EMI)Ensino de InglêsFormação integralEnsino Médio IntegradoPerspectiva docenteEnglish teachingIntegral formationIntegrated High SchoolTeacher perspectiveEnseñanza de inglesFormación integralEnseñanza Media IntegradaPerspectiva docenteThe present article proposes to investigate potential contributions of the English teaching for the integral formation of students of the Integrated High School (EMI) according to a literature review and analysis of the perspectives of English teachers from IFSULDEMINAS on the subject. After a bibliographic survey, data were collected through the transcription of interviews carried out with English teachers. A content analysis of a quantitative nature was performed to interpret the data obtained. In view of the analysis, it was found, among several findings, that the learning of English is an important tool for an education that proposes omnilaterality, that is, an education that meets a training that does not focus only on professional techniques or academic issues, but which teaches students to appropriate knowledge, giving them autonomy and freedom, permeating aspects not only of their future professional practice, but also encompassing and enriching personal aspects of their existence.El presente artículo se propone indagar sobre potenciales aportes del idioma inglés para la formación integral de los estudiantes de la Enseñanza Media Integrada (EMI) a partir de una revisión bibliográfica y análisis de las perspectivas de los docentes de inglés de IFSULDEMINAS sobre el tema. Después de un levantamiento bibliográfico, los datos fueron recolectados a través de la transcripción de entrevistas realizadas a profesores de inglés. Se realizó un análisis de contenido de carácter cuantitativo para interpretar los datos obtenidos. A la vista del análisis, se encontró, entre varios hallazgos, que el aprendizaje del inglés es una herramienta importante para una educación que propone la omnilateralidad, es decir, una educación que cumple con una formación que no se enfoca solo en técnicas profesionales o académicas, pero que enseñe a los estudiantes a apropiarse del conocimiento, otorgándoles autonomía y libertad, permeando aspectos no sólo de su futuro ejercicio profesional, sino también abarcando y enriqueciendo aspectos personales de su existencia.O presente artigo propõe investigar potenciais contribuições da Língua Inglesa para a formação integral de alunos do Ensino Médio Integrado (EMI) segundo revisão bibliográfica e análise das perspectivas de professores de Inglês do IFSULDEMINAS sobre o tema. Após levantamento bibliográfico, dados foram coletados por meio da transcrição de entrevistas realizadas com docentes de Inglês. Foi feita uma análise de conteúdo de natureza qualitativa para se interpretar os dados obtidos. Diante da análise, verificou-se, entre várias constatações, que a aprendizagem do inglês é uma ferramenta importante para uma educação que tem como proposta a omnilateralidade, ou seja, uma educação que vai ao encontro de uma formação que não enfoca apenas em técnicas profissionais ou acadêmicas, mas que ensina o aluno a apropriar-se do conhecimento, dando-lhe autonomia e liberdade, permeando aspectos não somente do futuro exercício profissional, mas abarcando e enriquecendo aspectos pessoais de sua existência.Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLanguagesLenguasLinguagensapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/15110.23926/RPD.2023.v8.n1.e23006.id1558Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23006Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23006Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230062526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/151/143Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Raquel deOrtolan, Rodrigo LícioFreitas, Nathália Luiz de2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/151Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv POTENTIAL CONTRIBUTIONS OF THE ENGLISH TEACHING FOR THE INTEGRAL FORMATION OF STUDENTS OF THE INTEGRATED HIGH SCHOOL (EMI)
POTENCIALES APORTES DEL IDIOMA INGLÉS PARA LA FORMACIÓN INTEGRAL DE LOS ESTUDIANTES DE LA ENSEÑANZA MEDIA INTEGRADA (EMI)
POTENCIAIS CONTRIBUIÇÕES DA LÍNGUA INGLESA PARA A FORMAÇÃO INTEGRAL DE ALUNOS DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO (EMI)
title POTENTIAL CONTRIBUTIONS OF THE ENGLISH TEACHING FOR THE INTEGRAL FORMATION OF STUDENTS OF THE INTEGRATED HIGH SCHOOL (EMI)
spellingShingle POTENTIAL CONTRIBUTIONS OF THE ENGLISH TEACHING FOR THE INTEGRAL FORMATION OF STUDENTS OF THE INTEGRATED HIGH SCHOOL (EMI)
Souza, Raquel de
Ensino de Inglês
Formação integral
Ensino Médio Integrado
Perspectiva docente
English teaching
Integral formation
Integrated High School
Teacher perspective
Enseñanza de ingles
Formación integral
Enseñanza Media Integrada
Perspectiva docente
title_short POTENTIAL CONTRIBUTIONS OF THE ENGLISH TEACHING FOR THE INTEGRAL FORMATION OF STUDENTS OF THE INTEGRATED HIGH SCHOOL (EMI)
title_full POTENTIAL CONTRIBUTIONS OF THE ENGLISH TEACHING FOR THE INTEGRAL FORMATION OF STUDENTS OF THE INTEGRATED HIGH SCHOOL (EMI)
title_fullStr POTENTIAL CONTRIBUTIONS OF THE ENGLISH TEACHING FOR THE INTEGRAL FORMATION OF STUDENTS OF THE INTEGRATED HIGH SCHOOL (EMI)
title_full_unstemmed POTENTIAL CONTRIBUTIONS OF THE ENGLISH TEACHING FOR THE INTEGRAL FORMATION OF STUDENTS OF THE INTEGRATED HIGH SCHOOL (EMI)
title_sort POTENTIAL CONTRIBUTIONS OF THE ENGLISH TEACHING FOR THE INTEGRAL FORMATION OF STUDENTS OF THE INTEGRATED HIGH SCHOOL (EMI)
author Souza, Raquel de
author_facet Souza, Raquel de
Ortolan, Rodrigo Lício
Freitas, Nathália Luiz de
author_role author
author2 Ortolan, Rodrigo Lício
Freitas, Nathália Luiz de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Raquel de
Ortolan, Rodrigo Lício
Freitas, Nathália Luiz de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Inglês
Formação integral
Ensino Médio Integrado
Perspectiva docente
English teaching
Integral formation
Integrated High School
Teacher perspective
Enseñanza de ingles
Formación integral
Enseñanza Media Integrada
Perspectiva docente
topic Ensino de Inglês
Formação integral
Ensino Médio Integrado
Perspectiva docente
English teaching
Integral formation
Integrated High School
Teacher perspective
Enseñanza de ingles
Formación integral
Enseñanza Media Integrada
Perspectiva docente
description The present article proposes to investigate potential contributions of the English teaching for the integral formation of students of the Integrated High School (EMI) according to a literature review and analysis of the perspectives of English teachers from IFSULDEMINAS on the subject. After a bibliographic survey, data were collected through the transcription of interviews carried out with English teachers. A content analysis of a quantitative nature was performed to interpret the data obtained. In view of the analysis, it was found, among several findings, that the learning of English is an important tool for an education that proposes omnilaterality, that is, an education that meets a training that does not focus only on professional techniques or academic issues, but which teaches students to appropriate knowledge, giving them autonomy and freedom, permeating aspects not only of their future professional practice, but also encompassing and enriching personal aspects of their existence.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Languages
Lenguas
Linguagens
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/151
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23006.id1558
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/151
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23006.id1558
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/151/143
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23006
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23006
Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23006
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939624185856