POTENTIAL CONTRIBUTIONS OF THE ENGLISH TEACHING FOR THE INTEGRAL FORMATION OF STUDENTS OF THE INTEGRATED HIGH SCHOOL (EMI)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/151 |
Resumo: | The present article proposes to investigate potential contributions of the English teaching for the integral formation of students of the Integrated High School (EMI) according to a literature review and analysis of the perspectives of English teachers from IFSULDEMINAS on the subject. After a bibliographic survey, data were collected through the transcription of interviews carried out with English teachers. A content analysis of a quantitative nature was performed to interpret the data obtained. In view of the analysis, it was found, among several findings, that the learning of English is an important tool for an education that proposes omnilaterality, that is, an education that meets a training that does not focus only on professional techniques or academic issues, but which teaches students to appropriate knowledge, giving them autonomy and freedom, permeating aspects not only of their future professional practice, but also encompassing and enriching personal aspects of their existence. |
id |
IFMT_5a97d010d348dc5f09204c5093b581fe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/151 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
POTENTIAL CONTRIBUTIONS OF THE ENGLISH TEACHING FOR THE INTEGRAL FORMATION OF STUDENTS OF THE INTEGRATED HIGH SCHOOL (EMI)POTENCIALES APORTES DEL IDIOMA INGLÉS PARA LA FORMACIÓN INTEGRAL DE LOS ESTUDIANTES DE LA ENSEÑANZA MEDIA INTEGRADA (EMI)POTENCIAIS CONTRIBUIÇÕES DA LÍNGUA INGLESA PARA A FORMAÇÃO INTEGRAL DE ALUNOS DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO (EMI)Ensino de InglêsFormação integralEnsino Médio IntegradoPerspectiva docenteEnglish teachingIntegral formationIntegrated High SchoolTeacher perspectiveEnseñanza de inglesFormación integralEnseñanza Media IntegradaPerspectiva docenteThe present article proposes to investigate potential contributions of the English teaching for the integral formation of students of the Integrated High School (EMI) according to a literature review and analysis of the perspectives of English teachers from IFSULDEMINAS on the subject. After a bibliographic survey, data were collected through the transcription of interviews carried out with English teachers. A content analysis of a quantitative nature was performed to interpret the data obtained. In view of the analysis, it was found, among several findings, that the learning of English is an important tool for an education that proposes omnilaterality, that is, an education that meets a training that does not focus only on professional techniques or academic issues, but which teaches students to appropriate knowledge, giving them autonomy and freedom, permeating aspects not only of their future professional practice, but also encompassing and enriching personal aspects of their existence.El presente artículo se propone indagar sobre potenciales aportes del idioma inglés para la formación integral de los estudiantes de la Enseñanza Media Integrada (EMI) a partir de una revisión bibliográfica y análisis de las perspectivas de los docentes de inglés de IFSULDEMINAS sobre el tema. Después de un levantamiento bibliográfico, los datos fueron recolectados a través de la transcripción de entrevistas realizadas a profesores de inglés. Se realizó un análisis de contenido de carácter cuantitativo para interpretar los datos obtenidos. A la vista del análisis, se encontró, entre varios hallazgos, que el aprendizaje del inglés es una herramienta importante para una educación que propone la omnilateralidad, es decir, una educación que cumple con una formación que no se enfoca solo en técnicas profesionales o académicas, pero que enseñe a los estudiantes a apropiarse del conocimiento, otorgándoles autonomía y libertad, permeando aspectos no sólo de su futuro ejercicio profesional, sino también abarcando y enriqueciendo aspectos personales de su existencia.O presente artigo propõe investigar potenciais contribuições da Língua Inglesa para a formação integral de alunos do Ensino Médio Integrado (EMI) segundo revisão bibliográfica e análise das perspectivas de professores de Inglês do IFSULDEMINAS sobre o tema. Após levantamento bibliográfico, dados foram coletados por meio da transcrição de entrevistas realizadas com docentes de Inglês. Foi feita uma análise de conteúdo de natureza qualitativa para se interpretar os dados obtidos. Diante da análise, verificou-se, entre várias constatações, que a aprendizagem do inglês é uma ferramenta importante para uma educação que tem como proposta a omnilateralidade, ou seja, uma educação que vai ao encontro de uma formação que não enfoca apenas em técnicas profissionais ou acadêmicas, mas que ensina o aluno a apropriar-se do conhecimento, dando-lhe autonomia e liberdade, permeando aspectos não somente do futuro exercício profissional, mas abarcando e enriquecendo aspectos pessoais de sua existência.Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLanguagesLenguasLinguagensapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/15110.23926/RPD.2023.v8.n1.e23006.id1558Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23006Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23006Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230062526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/151/143Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Raquel deOrtolan, Rodrigo LícioFreitas, Nathália Luiz de2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/151Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
POTENTIAL CONTRIBUTIONS OF THE ENGLISH TEACHING FOR THE INTEGRAL FORMATION OF STUDENTS OF THE INTEGRATED HIGH SCHOOL (EMI) POTENCIALES APORTES DEL IDIOMA INGLÉS PARA LA FORMACIÓN INTEGRAL DE LOS ESTUDIANTES DE LA ENSEÑANZA MEDIA INTEGRADA (EMI) POTENCIAIS CONTRIBUIÇÕES DA LÍNGUA INGLESA PARA A FORMAÇÃO INTEGRAL DE ALUNOS DO ENSINO MÉDIO INTEGRADO (EMI) |
title |
POTENTIAL CONTRIBUTIONS OF THE ENGLISH TEACHING FOR THE INTEGRAL FORMATION OF STUDENTS OF THE INTEGRATED HIGH SCHOOL (EMI) |
spellingShingle |
POTENTIAL CONTRIBUTIONS OF THE ENGLISH TEACHING FOR THE INTEGRAL FORMATION OF STUDENTS OF THE INTEGRATED HIGH SCHOOL (EMI) Souza, Raquel de Ensino de Inglês Formação integral Ensino Médio Integrado Perspectiva docente English teaching Integral formation Integrated High School Teacher perspective Enseñanza de ingles Formación integral Enseñanza Media Integrada Perspectiva docente |
title_short |
POTENTIAL CONTRIBUTIONS OF THE ENGLISH TEACHING FOR THE INTEGRAL FORMATION OF STUDENTS OF THE INTEGRATED HIGH SCHOOL (EMI) |
title_full |
POTENTIAL CONTRIBUTIONS OF THE ENGLISH TEACHING FOR THE INTEGRAL FORMATION OF STUDENTS OF THE INTEGRATED HIGH SCHOOL (EMI) |
title_fullStr |
POTENTIAL CONTRIBUTIONS OF THE ENGLISH TEACHING FOR THE INTEGRAL FORMATION OF STUDENTS OF THE INTEGRATED HIGH SCHOOL (EMI) |
title_full_unstemmed |
POTENTIAL CONTRIBUTIONS OF THE ENGLISH TEACHING FOR THE INTEGRAL FORMATION OF STUDENTS OF THE INTEGRATED HIGH SCHOOL (EMI) |
title_sort |
POTENTIAL CONTRIBUTIONS OF THE ENGLISH TEACHING FOR THE INTEGRAL FORMATION OF STUDENTS OF THE INTEGRATED HIGH SCHOOL (EMI) |
author |
Souza, Raquel de |
author_facet |
Souza, Raquel de Ortolan, Rodrigo Lício Freitas, Nathália Luiz de |
author_role |
author |
author2 |
Ortolan, Rodrigo Lício Freitas, Nathália Luiz de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Raquel de Ortolan, Rodrigo Lício Freitas, Nathália Luiz de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Inglês Formação integral Ensino Médio Integrado Perspectiva docente English teaching Integral formation Integrated High School Teacher perspective Enseñanza de ingles Formación integral Enseñanza Media Integrada Perspectiva docente |
topic |
Ensino de Inglês Formação integral Ensino Médio Integrado Perspectiva docente English teaching Integral formation Integrated High School Teacher perspective Enseñanza de ingles Formación integral Enseñanza Media Integrada Perspectiva docente |
description |
The present article proposes to investigate potential contributions of the English teaching for the integral formation of students of the Integrated High School (EMI) according to a literature review and analysis of the perspectives of English teachers from IFSULDEMINAS on the subject. After a bibliographic survey, data were collected through the transcription of interviews carried out with English teachers. A content analysis of a quantitative nature was performed to interpret the data obtained. In view of the analysis, it was found, among several findings, that the learning of English is an important tool for an education that proposes omnilaterality, that is, an education that meets a training that does not focus only on professional techniques or academic issues, but which teaches students to appropriate knowledge, giving them autonomy and freedom, permeating aspects not only of their future professional practice, but also encompassing and enriching personal aspects of their existence. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Languages Lenguas Linguagens |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/151 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23006.id1558 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/151 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23006.id1558 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/151/143 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23006 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23006 Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23006 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939624185856 |