THE FRACTION APPROACH IN SIXTH GRADE MATH TEXTBOOKS APPROVED IN THE PNLD 2020
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/418 |
Resumo: | Given the existing problem surrounding fraction teaching and learning, we challenge ourselves to analyze the way textbooks, approved in the National Textbook Program (PNLD) of 2020, present the fraction content to 6th Grade students Elementary School. The completion of the bibliographic research was based on a consultation of the literature that addresses the process of teaching and learning the concept of fraction, considering the different meanings and the characteristics of the quantities. The nine works available in digital media were analyzed, although the PNLD has eleven works for consultation by teachers. It is possible to infer that the analyzed works present the fraction content without considering the concepts covered in this work, aspects that are fundamental to the process of conceptual understanding. Furthermore, they prioritize continuous and extensive quantities and part meaning - all to the detriment of other approaches. |
id |
IFMT_5f0da62875800572f2420241bcc772d2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/418 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE FRACTION APPROACH IN SIXTH GRADE MATH TEXTBOOKS APPROVED IN THE PNLD 2020A ABORDAGEM DE FRAÇÃO EM LIVROS DIDÁTICOS DE MATEMÁTICA DO SEXTO ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL APROVADOS NO PNLD DE 2020FraçãoEnsinoAprendizagemLivro DidáticoPNLDFractionTeachingLearningTextbookPNLDGiven the existing problem surrounding fraction teaching and learning, we challenge ourselves to analyze the way textbooks, approved in the National Textbook Program (PNLD) of 2020, present the fraction content to 6th Grade students Elementary School. The completion of the bibliographic research was based on a consultation of the literature that addresses the process of teaching and learning the concept of fraction, considering the different meanings and the characteristics of the quantities. The nine works available in digital media were analyzed, although the PNLD has eleven works for consultation by teachers. It is possible to infer that the analyzed works present the fraction content without considering the concepts covered in this work, aspects that are fundamental to the process of conceptual understanding. Furthermore, they prioritize continuous and extensive quantities and part meaning - all to the detriment of other approaches.Dada a problemática existente em torno do ensino e da aprendizagem de fração, nos desafiamos a analisar o modo como livros didáticos, aprovados no Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) do ano de 2020, apresentam o conteúdo de fração aos estudantes do 6° Ano do Ensino Fundamental. A consecução da pesquisa bibliográfica se deu a partir de uma consulta à literatura que tematiza o processo de ensino e aprendizagem do conceito de fração, considerando os diferentes significados e as características das quantidades. Foram analisadas as nove obras disponíveis em meio digital, embora o PNLD conte com onze coleções para consulta pelos professores. É possível inferir que as obras analisadas apresentam o conteúdo de fração sem considerar os conceitos abordados neste trabalho, aspectos primordiais ao processo de compreensão conceitual. Outrossim, priorizam quantidades contínuas e extensivas e o significado parte – todo em detrimento das demais abordagens.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/41810.23926/RPD.2020.v5.n3.1529-1546.id826Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1529-1546Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1529-1546Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1529-15462526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/418/409Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza Carvalho, Euvaldo deVizolli, Idemar Rodrigues Pereira, Onésimo2023-05-28T18:50:50Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/418Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-28T18:50:50Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE FRACTION APPROACH IN SIXTH GRADE MATH TEXTBOOKS APPROVED IN THE PNLD 2020 A ABORDAGEM DE FRAÇÃO EM LIVROS DIDÁTICOS DE MATEMÁTICA DO SEXTO ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL APROVADOS NO PNLD DE 2020 |
title |
THE FRACTION APPROACH IN SIXTH GRADE MATH TEXTBOOKS APPROVED IN THE PNLD 2020 |
spellingShingle |
THE FRACTION APPROACH IN SIXTH GRADE MATH TEXTBOOKS APPROVED IN THE PNLD 2020 Souza Carvalho, Euvaldo de Fração Ensino Aprendizagem Livro Didático PNLD Fraction Teaching Learning Textbook PNLD |
title_short |
THE FRACTION APPROACH IN SIXTH GRADE MATH TEXTBOOKS APPROVED IN THE PNLD 2020 |
title_full |
THE FRACTION APPROACH IN SIXTH GRADE MATH TEXTBOOKS APPROVED IN THE PNLD 2020 |
title_fullStr |
THE FRACTION APPROACH IN SIXTH GRADE MATH TEXTBOOKS APPROVED IN THE PNLD 2020 |
title_full_unstemmed |
THE FRACTION APPROACH IN SIXTH GRADE MATH TEXTBOOKS APPROVED IN THE PNLD 2020 |
title_sort |
THE FRACTION APPROACH IN SIXTH GRADE MATH TEXTBOOKS APPROVED IN THE PNLD 2020 |
author |
Souza Carvalho, Euvaldo de |
author_facet |
Souza Carvalho, Euvaldo de Vizolli, Idemar Rodrigues Pereira, Onésimo |
author_role |
author |
author2 |
Vizolli, Idemar Rodrigues Pereira, Onésimo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza Carvalho, Euvaldo de Vizolli, Idemar Rodrigues Pereira, Onésimo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fração Ensino Aprendizagem Livro Didático PNLD Fraction Teaching Learning Textbook PNLD |
topic |
Fração Ensino Aprendizagem Livro Didático PNLD Fraction Teaching Learning Textbook PNLD |
description |
Given the existing problem surrounding fraction teaching and learning, we challenge ourselves to analyze the way textbooks, approved in the National Textbook Program (PNLD) of 2020, present the fraction content to 6th Grade students Elementary School. The completion of the bibliographic research was based on a consultation of the literature that addresses the process of teaching and learning the concept of fraction, considering the different meanings and the characteristics of the quantities. The nine works available in digital media were analyzed, although the PNLD has eleven works for consultation by teachers. It is possible to infer that the analyzed works present the fraction content without considering the concepts covered in this work, aspects that are fundamental to the process of conceptual understanding. Furthermore, they prioritize continuous and extensive quantities and part meaning - all to the detriment of other approaches. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/418 10.23926/RPD.2020.v5.n3.1529-1546.id826 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/418 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2020.v5.n3.1529-1546.id826 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/418/409 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1529-1546 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1529-1546 Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1529-1546 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943236530176 |