THE FRACTION APPROACH IN SIXTH GRADE MATH TEXTBOOKS APPROVED IN THE PNLD 2020

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza Carvalho, Euvaldo de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Vizolli, Idemar, Rodrigues Pereira, Onésimo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/418
Resumo: Given the existing problem surrounding fraction teaching and learning, we challenge ourselves to analyze the way textbooks, approved in the National Textbook Program (PNLD) of 2020, present the fraction content to 6th Grade students Elementary School. The completion of the bibliographic research was based on a consultation of the literature that addresses the process of teaching and learning the concept of fraction, considering the different meanings and the characteristics of the quantities. The nine works available in digital media were analyzed, although the PNLD has eleven works for consultation by teachers. It is possible to infer that the analyzed works present the fraction content without considering the concepts covered in this work, aspects that are fundamental to the process of conceptual understanding. Furthermore, they prioritize continuous and extensive quantities and part meaning - all to the detriment of other approaches.
id IFMT_5f0da62875800572f2420241bcc772d2
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/418
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE FRACTION APPROACH IN SIXTH GRADE MATH TEXTBOOKS APPROVED IN THE PNLD 2020A ABORDAGEM DE FRAÇÃO EM LIVROS DIDÁTICOS DE MATEMÁTICA DO SEXTO ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL APROVADOS NO PNLD DE 2020FraçãoEnsinoAprendizagemLivro DidáticoPNLDFractionTeachingLearningTextbookPNLDGiven the existing problem surrounding fraction teaching and learning, we challenge ourselves to analyze the way textbooks, approved in the National Textbook Program (PNLD) of 2020, present the fraction content to 6th Grade students Elementary School. The completion of the bibliographic research was based on a consultation of the literature that addresses the process of teaching and learning the concept of fraction, considering the different meanings and the characteristics of the quantities. The nine works available in digital media were analyzed, although the PNLD has eleven works for consultation by teachers. It is possible to infer that the analyzed works present the fraction content without considering the concepts covered in this work, aspects that are fundamental to the process of conceptual understanding. Furthermore, they prioritize continuous and extensive quantities and part meaning - all to the detriment of other approaches.Dada a problemática existente em torno do ensino e da aprendizagem de fração, nos desafiamos a analisar o modo como livros didáticos, aprovados no Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) do ano de 2020, apresentam o conteúdo de fração aos estudantes do 6° Ano do Ensino Fundamental. A consecução da pesquisa bibliográfica se deu a partir de uma consulta à literatura que tematiza o processo de ensino e aprendizagem do conceito de fração, considerando os diferentes significados e as características das quantidades. Foram analisadas as nove obras disponíveis em meio digital, embora o PNLD conte com onze coleções para consulta pelos professores. É possível inferir que as obras analisadas apresentam o conteúdo de fração sem considerar os conceitos abordados neste trabalho, aspectos primordiais ao processo de compreensão conceitual. Outrossim, priorizam quantidades contínuas e extensivas e o significado parte – todo em detrimento das demais abordagens.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/41810.23926/RPD.2020.v5.n3.1529-1546.id826Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1529-1546Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1529-1546Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1529-15462526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/418/409Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza Carvalho, Euvaldo deVizolli, Idemar Rodrigues Pereira, Onésimo2023-05-28T18:50:50Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/418Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-28T18:50:50Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE FRACTION APPROACH IN SIXTH GRADE MATH TEXTBOOKS APPROVED IN THE PNLD 2020
A ABORDAGEM DE FRAÇÃO EM LIVROS DIDÁTICOS DE MATEMÁTICA DO SEXTO ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL APROVADOS NO PNLD DE 2020
title THE FRACTION APPROACH IN SIXTH GRADE MATH TEXTBOOKS APPROVED IN THE PNLD 2020
spellingShingle THE FRACTION APPROACH IN SIXTH GRADE MATH TEXTBOOKS APPROVED IN THE PNLD 2020
Souza Carvalho, Euvaldo de
Fração
Ensino
Aprendizagem
Livro Didático
PNLD
Fraction
Teaching
Learning
Textbook
PNLD
title_short THE FRACTION APPROACH IN SIXTH GRADE MATH TEXTBOOKS APPROVED IN THE PNLD 2020
title_full THE FRACTION APPROACH IN SIXTH GRADE MATH TEXTBOOKS APPROVED IN THE PNLD 2020
title_fullStr THE FRACTION APPROACH IN SIXTH GRADE MATH TEXTBOOKS APPROVED IN THE PNLD 2020
title_full_unstemmed THE FRACTION APPROACH IN SIXTH GRADE MATH TEXTBOOKS APPROVED IN THE PNLD 2020
title_sort THE FRACTION APPROACH IN SIXTH GRADE MATH TEXTBOOKS APPROVED IN THE PNLD 2020
author Souza Carvalho, Euvaldo de
author_facet Souza Carvalho, Euvaldo de
Vizolli, Idemar
Rodrigues Pereira, Onésimo
author_role author
author2 Vizolli, Idemar
Rodrigues Pereira, Onésimo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza Carvalho, Euvaldo de
Vizolli, Idemar
Rodrigues Pereira, Onésimo
dc.subject.por.fl_str_mv Fração
Ensino
Aprendizagem
Livro Didático
PNLD
Fraction
Teaching
Learning
Textbook
PNLD
topic Fração
Ensino
Aprendizagem
Livro Didático
PNLD
Fraction
Teaching
Learning
Textbook
PNLD
description Given the existing problem surrounding fraction teaching and learning, we challenge ourselves to analyze the way textbooks, approved in the National Textbook Program (PNLD) of 2020, present the fraction content to 6th Grade students Elementary School. The completion of the bibliographic research was based on a consultation of the literature that addresses the process of teaching and learning the concept of fraction, considering the different meanings and the characteristics of the quantities. The nine works available in digital media were analyzed, although the PNLD has eleven works for consultation by teachers. It is possible to infer that the analyzed works present the fraction content without considering the concepts covered in this work, aspects that are fundamental to the process of conceptual understanding. Furthermore, they prioritize continuous and extensive quantities and part meaning - all to the detriment of other approaches.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/418
10.23926/RPD.2020.v5.n3.1529-1546.id826
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/418
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2020.v5.n3.1529-1546.id826
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/418/409
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1529-1546
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1529-1546
Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1529-1546
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943236530176