The Fetishization of Textbooks in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/20373 |
Resumo: | The aim of this article isto discuss how several polemics over the quality of textbooks released by the press inrecent years have demonstrated how this pedagogical/didactic instrument has been overvalued. This status, which was achieved in the social representations by the educational materials, is the result of a complex historical trajectory, a significant economic importance, the ideological and political outlines, especially in the Brazilian republican period. Finally, it will discuss how the reputation of this material seems to overshadow other discussions such as the real working conditions, training and development for teachers and students from elementary schools in Brazil. |
id |
UFRGS-9_5973ff4c19741bf5bab4f7a1e0c96809 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/20373 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
The Fetishization of Textbooks in BrazilA Fetichização do Livro Didático no BrasilLivro Didático. PNLD. Ensino de História.Textbook. PNLD. History Teaching.The aim of this article isto discuss how several polemics over the quality of textbooks released by the press inrecent years have demonstrated how this pedagogical/didactic instrument has been overvalued. This status, which was achieved in the social representations by the educational materials, is the result of a complex historical trajectory, a significant economic importance, the ideological and political outlines, especially in the Brazilian republican period. Finally, it will discuss how the reputation of this material seems to overshadow other discussions such as the real working conditions, training and development for teachers and students from elementary schools in Brazil.Este artigo discutirá como as diversas polêmicas sobre a qualidade dos livros didáticos veiculadas pela imprensa nos últimos anos demonstram a supervalorização deste instrumento didático/pedagógico em nossa cultura escolar. Este status alcançado nas representações sociais pelos livros didáticos é resultado de uma complexa trajetória histórica, uma significativa relevância econômica, e de contornos ideológicos e políticos, sobretudo no período republicano brasileiro. Por fim, debaterá como a consagração deste material parece ofuscar outras discussões como as reais condições de trabalho, formação e aprendizado de professores e alunos brasileiros do ensino básico.FACED - UFRGS2012-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/20373Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 37 No. 3 (2012)Educação & Realidade; v. 37 n. 3 (2012)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/20373/45561Silva, Marco Antônioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-18T17:32:51Zoai:seer.ufrgs.br:article/20373Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-18T17:32:51Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Fetishization of Textbooks in Brazil A Fetichização do Livro Didático no Brasil |
title |
The Fetishization of Textbooks in Brazil |
spellingShingle |
The Fetishization of Textbooks in Brazil Silva, Marco Antônio Livro Didático. PNLD. Ensino de História. Textbook. PNLD. History Teaching. |
title_short |
The Fetishization of Textbooks in Brazil |
title_full |
The Fetishization of Textbooks in Brazil |
title_fullStr |
The Fetishization of Textbooks in Brazil |
title_full_unstemmed |
The Fetishization of Textbooks in Brazil |
title_sort |
The Fetishization of Textbooks in Brazil |
author |
Silva, Marco Antônio |
author_facet |
Silva, Marco Antônio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Marco Antônio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Livro Didático. PNLD. Ensino de História. Textbook. PNLD. History Teaching. |
topic |
Livro Didático. PNLD. Ensino de História. Textbook. PNLD. History Teaching. |
description |
The aim of this article isto discuss how several polemics over the quality of textbooks released by the press inrecent years have demonstrated how this pedagogical/didactic instrument has been overvalued. This status, which was achieved in the social representations by the educational materials, is the result of a complex historical trajectory, a significant economic importance, the ideological and political outlines, especially in the Brazilian republican period. Finally, it will discuss how the reputation of this material seems to overshadow other discussions such as the real working conditions, training and development for teachers and students from elementary schools in Brazil. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/20373 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/20373 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/20373/45561 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 37 No. 3 (2012) Educação & Realidade; v. 37 n. 3 (2012) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766984477376512 |