The Fetishization of Textbooks in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marco Antônio
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/20373
Resumo: The aim of this article isto discuss how several polemics over the quality of textbooks released by the press inrecent years have demonstrated how this pedagogical/didactic instrument has been overvalued. This status, which was achieved in the social representations by the educational materials, is the result of a complex historical trajectory, a significant economic importance, the ideological and political outlines, especially in the Brazilian republican period. Finally, it will discuss how the reputation of this material seems to overshadow other discussions such as the real working conditions, training and development for teachers and students from elementary schools in Brazil.
id UFRGS-9_5973ff4c19741bf5bab4f7a1e0c96809
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/20373
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling The Fetishization of Textbooks in BrazilA Fetichização do Livro Didático no BrasilLivro Didático. PNLD. Ensino de História.Textbook. PNLD. History Teaching.The aim of this article isto discuss how several polemics over the quality of textbooks released by the press inrecent years have demonstrated how this pedagogical/didactic instrument has been overvalued. This status, which was achieved in the social representations by the educational materials, is the result of a complex historical trajectory, a significant economic importance, the ideological and political outlines, especially in the Brazilian republican period. Finally, it will discuss how the reputation of this material seems to overshadow other discussions such as the real working conditions, training and development for teachers and students from elementary schools in Brazil.Este artigo discutirá como as diversas polêmicas sobre a qualidade dos livros didáticos veiculadas pela imprensa nos últimos anos demonstram a supervalorização deste instrumento didático/pedagógico em nossa cultura escolar. Este status alcançado nas representações sociais pelos livros didáticos é resultado de uma complexa trajetória histórica, uma significativa relevância econômica, e de contornos ideológicos e políticos, sobretudo no período republicano brasileiro. Por fim, debaterá como a consagração deste material parece ofuscar outras discussões como as reais condições de trabalho, formação e aprendizado de professores e alunos brasileiros do ensino básico.FACED - UFRGS2012-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/20373Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 37 No. 3 (2012)Educação & Realidade; v. 37 n. 3 (2012)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/20373/45561Silva, Marco Antônioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-18T17:32:51Zoai:seer.ufrgs.br:article/20373Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-18T17:32:51Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Fetishization of Textbooks in Brazil
A Fetichização do Livro Didático no Brasil
title The Fetishization of Textbooks in Brazil
spellingShingle The Fetishization of Textbooks in Brazil
Silva, Marco Antônio
Livro Didático. PNLD. Ensino de História.
Textbook. PNLD. History Teaching.
title_short The Fetishization of Textbooks in Brazil
title_full The Fetishization of Textbooks in Brazil
title_fullStr The Fetishization of Textbooks in Brazil
title_full_unstemmed The Fetishization of Textbooks in Brazil
title_sort The Fetishization of Textbooks in Brazil
author Silva, Marco Antônio
author_facet Silva, Marco Antônio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Marco Antônio
dc.subject.por.fl_str_mv Livro Didático. PNLD. Ensino de História.
Textbook. PNLD. History Teaching.
topic Livro Didático. PNLD. Ensino de História.
Textbook. PNLD. History Teaching.
description The aim of this article isto discuss how several polemics over the quality of textbooks released by the press inrecent years have demonstrated how this pedagogical/didactic instrument has been overvalued. This status, which was achieved in the social representations by the educational materials, is the result of a complex historical trajectory, a significant economic importance, the ideological and political outlines, especially in the Brazilian republican period. Finally, it will discuss how the reputation of this material seems to overshadow other discussions such as the real working conditions, training and development for teachers and students from elementary schools in Brazil.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/20373
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/20373
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/20373/45561
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 37 No. 3 (2012)
Educação & Realidade; v. 37 n. 3 (2012)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766984477376512