RECIPROCAL MOLDING: THE REORGANIZATION OF AN APPLICATION FOR TEACHING GEOMETRY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/181 |
Resumo: | The research discusses the production of an application called GeoRondo for mobile devices to be used as a didactic resource for teaching Spatial Geometry, which was conceptually supported by Dolce and Pompeo (2010) and uses elements of Augmented Reality in the visualization of geometric solids. The objective is based on the analysis of the construction process of the application developed through articulation between a Professor of Mathematics and a Future Computing Professional, intermediated by a Professor of Graduate Studies. The development is based on the Human-Beings-With-Media construct (BORBA, 2001), in which the media permeate the human being in the same way that technologies are impregnated with humanity. The methodology is qualitative linked to the case study with a multidisciplinary triad of subjects. The results show that the tensions that occurred during the process reinforce the idea of Reciprocal Molding, in which a certain media influences the reasoning of those who interact with them and vice versa. |
id |
IFMT_70349e3e2f2d3079952263097f828aed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/181 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
RECIPROCAL MOLDING: THE REORGANIZATION OF AN APPLICATION FOR TEACHING GEOMETRYMOLDEO RECÍPROCO: LA REORGANIZACIÓN DE UNA APLICACIÓN PARA LA ENSEÑANZA DE LA GEOMETRÍAMOLDAGEM RECÍPROCA: A REORGANIZAÇÃO DE UM APLICATIVO PARA O ENSINO DE GEOMETRIADispositivos móveisSeres-Humanos-Com-MídiasEducação MatemáticaMobile devicesHuman-Beings-With-MediaMathematics EducationDispositivos móvilesSeres-humanos-con-mediosEducación MatemáticaThe research discusses the production of an application called GeoRondo for mobile devices to be used as a didactic resource for teaching Spatial Geometry, which was conceptually supported by Dolce and Pompeo (2010) and uses elements of Augmented Reality in the visualization of geometric solids. The objective is based on the analysis of the construction process of the application developed through articulation between a Professor of Mathematics and a Future Computing Professional, intermediated by a Professor of Graduate Studies. The development is based on the Human-Beings-With-Media construct (BORBA, 2001), in which the media permeate the human being in the same way that technologies are impregnated with humanity. The methodology is qualitative linked to the case study with a multidisciplinary triad of subjects. The results show that the tensions that occurred during the process reinforce the idea of Reciprocal Molding, in which a certain media influences the reasoning of those who interact with them and vice versa.La investigación discute la producción de una aplicación llamada GeoRondo para dispositivos móviles para ser utilizada como recurso didáctico para la enseñanza de la Geometría Espacial, la cual fue sustentada conceptualmente por Dolce y Pompeo (2010) y utiliza elementos de Realidad Aumentada en la visualización de sólidos geométricos. El objetivo se fundamenta en el análisis del proceso de construcción de la aplicación realizado a través de la articulación entre un Profesor de Matemáticas y un Futuro Profesional de la Computación, intermediado por un Profesor de Posgrado. El desarrollo se basa en el constructo Seres-Humanos-Con-Medios (BORBA, 2001), en el que los medios impregnan al ser humano de la misma manera que las tecnologías se impregnan de humanidad. La metodología es cualitativa ligada al estudio de caso con una tríada multidisciplinar de temas. Los resultados muestran que las tensiones ocurridas durante el proceso refuerzan la idea de Moldeo Recíproco, en el que determinados medios influyen en el razonamiento de quienes interactúan con ellos y viceversa.A pesquisa discute a produção de um aplicativo denominado GeoRondo para dispositivos móveis, a ser usado como recurso didático para o ensino de Geometria Espacial, com aporte conceitual em Dolce e Pompeo (2010) e que utiliza elementos da Realidade Aumentada na visualização dos sólidos geométricos. O objetivo pauta-se na análise do processo de construção do aplicativo, desenvolvido mediante articulação entre um professor de matemática e um futuro profissional de computação, intermediados por uma professora de pós-graduação. O desenvolvimento se baseia no constructo de Seres-Humanos-Com-Mídias (BORBA, 2001), em que as mídias permeiam o ser humano da mesma forma que as tecnologias são impregnadas de humanidade. A metodologia é qualitativa, ligada ao estudo de caso, com uma tríade multidisciplinar de sujeitos. Os resultados evidenciam que as tensões ocorridas durante o processo reforçam a ideia da Moldagem Recíproca, em que uma determinada mídia influencia no raciocínio de quem interage com elas e vice-versa. Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/18110.23926/RPD.2023.v8.n1.e23037.id1724Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23037Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23037Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230372526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/181/173Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMendes, Hemerson Milani Mello, Irene Cristina deJacon, Liliane da Silva Coelho2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/181Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
RECIPROCAL MOLDING: THE REORGANIZATION OF AN APPLICATION FOR TEACHING GEOMETRY MOLDEO RECÍPROCO: LA REORGANIZACIÓN DE UNA APLICACIÓN PARA LA ENSEÑANZA DE LA GEOMETRÍA MOLDAGEM RECÍPROCA: A REORGANIZAÇÃO DE UM APLICATIVO PARA O ENSINO DE GEOMETRIA |
title |
RECIPROCAL MOLDING: THE REORGANIZATION OF AN APPLICATION FOR TEACHING GEOMETRY |
spellingShingle |
RECIPROCAL MOLDING: THE REORGANIZATION OF AN APPLICATION FOR TEACHING GEOMETRY Mendes, Hemerson Milani Dispositivos móveis Seres-Humanos-Com-Mídias Educação Matemática Mobile devices Human-Beings-With-Media Mathematics Education Dispositivos móviles Seres-humanos-con-medios Educación Matemática |
title_short |
RECIPROCAL MOLDING: THE REORGANIZATION OF AN APPLICATION FOR TEACHING GEOMETRY |
title_full |
RECIPROCAL MOLDING: THE REORGANIZATION OF AN APPLICATION FOR TEACHING GEOMETRY |
title_fullStr |
RECIPROCAL MOLDING: THE REORGANIZATION OF AN APPLICATION FOR TEACHING GEOMETRY |
title_full_unstemmed |
RECIPROCAL MOLDING: THE REORGANIZATION OF AN APPLICATION FOR TEACHING GEOMETRY |
title_sort |
RECIPROCAL MOLDING: THE REORGANIZATION OF AN APPLICATION FOR TEACHING GEOMETRY |
author |
Mendes, Hemerson Milani |
author_facet |
Mendes, Hemerson Milani Mello, Irene Cristina de Jacon, Liliane da Silva Coelho |
author_role |
author |
author2 |
Mello, Irene Cristina de Jacon, Liliane da Silva Coelho |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes, Hemerson Milani Mello, Irene Cristina de Jacon, Liliane da Silva Coelho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dispositivos móveis Seres-Humanos-Com-Mídias Educação Matemática Mobile devices Human-Beings-With-Media Mathematics Education Dispositivos móviles Seres-humanos-con-medios Educación Matemática |
topic |
Dispositivos móveis Seres-Humanos-Com-Mídias Educação Matemática Mobile devices Human-Beings-With-Media Mathematics Education Dispositivos móviles Seres-humanos-con-medios Educación Matemática |
description |
The research discusses the production of an application called GeoRondo for mobile devices to be used as a didactic resource for teaching Spatial Geometry, which was conceptually supported by Dolce and Pompeo (2010) and uses elements of Augmented Reality in the visualization of geometric solids. The objective is based on the analysis of the construction process of the application developed through articulation between a Professor of Mathematics and a Future Computing Professional, intermediated by a Professor of Graduate Studies. The development is based on the Human-Beings-With-Media construct (BORBA, 2001), in which the media permeate the human being in the same way that technologies are impregnated with humanity. The methodology is qualitative linked to the case study with a multidisciplinary triad of subjects. The results show that the tensions that occurred during the process reinforce the idea of Reciprocal Molding, in which a certain media influences the reasoning of those who interact with them and vice versa. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/181 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23037.id1724 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/181 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23037.id1724 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/181/173 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23037 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23037 Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23037 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939721703424 |