RECIPROCAL MOLDING: THE REORGANIZATION OF AN APPLICATION FOR TEACHING GEOMETRY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, Hemerson Milani
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Mello, Irene Cristina de, Jacon, Liliane da Silva Coelho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/181
Resumo: The research discusses the production of an application called GeoRondo for mobile devices to be used as a didactic resource for teaching Spatial Geometry, which was conceptually supported by Dolce and Pompeo (2010) and uses elements of Augmented Reality in the visualization of geometric solids. The objective is based on the analysis of the construction process of the application developed through articulation between a Professor of Mathematics and a Future Computing Professional, intermediated by a Professor of Graduate Studies. The development is based on the Human-Beings-With-Media construct (BORBA, 2001), in which the media permeate the human being in the same way that technologies are impregnated with humanity. The methodology is qualitative linked to the case study with a multidisciplinary triad of subjects. The results show that the tensions that occurred during the process reinforce the idea of Reciprocal Molding, in which a certain media influences the reasoning of those who interact with them and vice versa.
id IFMT_70349e3e2f2d3079952263097f828aed
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/181
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling RECIPROCAL MOLDING: THE REORGANIZATION OF AN APPLICATION FOR TEACHING GEOMETRYMOLDEO RECÍPROCO: LA REORGANIZACIÓN DE UNA APLICACIÓN PARA LA ENSEÑANZA DE LA GEOMETRÍAMOLDAGEM RECÍPROCA: A REORGANIZAÇÃO DE UM APLICATIVO PARA O ENSINO DE GEOMETRIADispositivos móveisSeres-Humanos-Com-MídiasEducação MatemáticaMobile devicesHuman-Beings-With-MediaMathematics EducationDispositivos móvilesSeres-humanos-con-mediosEducación MatemáticaThe research discusses the production of an application called GeoRondo for mobile devices to be used as a didactic resource for teaching Spatial Geometry, which was conceptually supported by Dolce and Pompeo (2010) and uses elements of Augmented Reality in the visualization of geometric solids. The objective is based on the analysis of the construction process of the application developed through articulation between a Professor of Mathematics and a Future Computing Professional, intermediated by a Professor of Graduate Studies. The development is based on the Human-Beings-With-Media construct (BORBA, 2001), in which the media permeate the human being in the same way that technologies are impregnated with humanity. The methodology is qualitative linked to the case study with a multidisciplinary triad of subjects. The results show that the tensions that occurred during the process reinforce the idea of Reciprocal Molding, in which a certain media influences the reasoning of those who interact with them and vice versa.La investigación discute la producción de una aplicación llamada GeoRondo para dispositivos móviles para ser utilizada como recurso didáctico para la enseñanza de la Geometría Espacial, la cual fue sustentada conceptualmente por Dolce y Pompeo (2010) y utiliza elementos de Realidad Aumentada en la visualización de sólidos geométricos. El objetivo se fundamenta en el análisis del proceso de construcción de la aplicación realizado a través de la articulación entre un Profesor de Matemáticas y un Futuro Profesional de la Computación, intermediado por un Profesor de Posgrado. El desarrollo se basa en el constructo Seres-Humanos-Con-Medios (BORBA, 2001), en el que los medios impregnan al ser humano de la misma manera que las tecnologías se impregnan de humanidad. La metodología es cualitativa ligada al estudio de caso con una tríada multidisciplinar de temas. Los resultados muestran que las tensiones ocurridas durante el proceso refuerzan la idea de Moldeo Recíproco, en el que determinados medios influyen en el razonamiento de quienes interactúan con ellos y viceversa.A pesquisa discute a produção de um aplicativo denominado GeoRondo para dispositivos móveis, a ser usado como recurso didático para o ensino de Geometria Espacial, com aporte conceitual em Dolce e Pompeo (2010) e que utiliza elementos da Realidade Aumentada na visualização dos sólidos geométricos. O objetivo pauta-se na análise do processo de construção do aplicativo, desenvolvido mediante articulação entre um professor de matemática e um futuro profissional de computação, intermediados por uma professora de pós-graduação. O desenvolvimento se baseia no constructo de Seres-Humanos-Com-Mídias (BORBA, 2001), em que as mídias permeiam o ser humano da mesma forma que as tecnologias são impregnadas de humanidade. A metodologia é qualitativa, ligada ao estudo de caso, com uma tríade multidisciplinar de sujeitos. Os resultados evidenciam que as tensões ocorridas durante o processo reforçam a ideia da Moldagem Recíproca, em que uma determinada mídia influencia no raciocínio de quem interage com elas e vice-versa. Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/18110.23926/RPD.2023.v8.n1.e23037.id1724Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23037Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23037Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230372526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/181/173Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMendes, Hemerson Milani Mello, Irene Cristina deJacon, Liliane da Silva Coelho2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/181Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv RECIPROCAL MOLDING: THE REORGANIZATION OF AN APPLICATION FOR TEACHING GEOMETRY
MOLDEO RECÍPROCO: LA REORGANIZACIÓN DE UNA APLICACIÓN PARA LA ENSEÑANZA DE LA GEOMETRÍA
MOLDAGEM RECÍPROCA: A REORGANIZAÇÃO DE UM APLICATIVO PARA O ENSINO DE GEOMETRIA
title RECIPROCAL MOLDING: THE REORGANIZATION OF AN APPLICATION FOR TEACHING GEOMETRY
spellingShingle RECIPROCAL MOLDING: THE REORGANIZATION OF AN APPLICATION FOR TEACHING GEOMETRY
Mendes, Hemerson Milani
Dispositivos móveis
Seres-Humanos-Com-Mídias
Educação Matemática
Mobile devices
Human-Beings-With-Media
Mathematics Education
Dispositivos móviles
Seres-humanos-con-medios
Educación Matemática
title_short RECIPROCAL MOLDING: THE REORGANIZATION OF AN APPLICATION FOR TEACHING GEOMETRY
title_full RECIPROCAL MOLDING: THE REORGANIZATION OF AN APPLICATION FOR TEACHING GEOMETRY
title_fullStr RECIPROCAL MOLDING: THE REORGANIZATION OF AN APPLICATION FOR TEACHING GEOMETRY
title_full_unstemmed RECIPROCAL MOLDING: THE REORGANIZATION OF AN APPLICATION FOR TEACHING GEOMETRY
title_sort RECIPROCAL MOLDING: THE REORGANIZATION OF AN APPLICATION FOR TEACHING GEOMETRY
author Mendes, Hemerson Milani
author_facet Mendes, Hemerson Milani
Mello, Irene Cristina de
Jacon, Liliane da Silva Coelho
author_role author
author2 Mello, Irene Cristina de
Jacon, Liliane da Silva Coelho
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes, Hemerson Milani
Mello, Irene Cristina de
Jacon, Liliane da Silva Coelho
dc.subject.por.fl_str_mv Dispositivos móveis
Seres-Humanos-Com-Mídias
Educação Matemática
Mobile devices
Human-Beings-With-Media
Mathematics Education
Dispositivos móviles
Seres-humanos-con-medios
Educación Matemática
topic Dispositivos móveis
Seres-Humanos-Com-Mídias
Educação Matemática
Mobile devices
Human-Beings-With-Media
Mathematics Education
Dispositivos móviles
Seres-humanos-con-medios
Educación Matemática
description The research discusses the production of an application called GeoRondo for mobile devices to be used as a didactic resource for teaching Spatial Geometry, which was conceptually supported by Dolce and Pompeo (2010) and uses elements of Augmented Reality in the visualization of geometric solids. The objective is based on the analysis of the construction process of the application developed through articulation between a Professor of Mathematics and a Future Computing Professional, intermediated by a Professor of Graduate Studies. The development is based on the Human-Beings-With-Media construct (BORBA, 2001), in which the media permeate the human being in the same way that technologies are impregnated with humanity. The methodology is qualitative linked to the case study with a multidisciplinary triad of subjects. The results show that the tensions that occurred during the process reinforce the idea of Reciprocal Molding, in which a certain media influences the reasoning of those who interact with them and vice versa.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/181
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23037.id1724
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/181
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23037.id1724
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/181/173
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23037
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23037
Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23037
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939721703424