IN THE RHYTHM OF MUSIC: ANALYSIS OF AN EXPERIENCE WITH HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOCIOLOGY CLASSES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/540 |
Resumo: | Sociology, in different political contexts of Brazilian history, has been removed from the scene and its presence in school education is still fragile and plays a supporting role, most often taught by teachers who do not have a background in Social Sciences. The discipline also faces shortages of teaching material. In this scenario, this paper aims to share an experience done with students from two third year High School classes of Grande Florianópolis-SC Public Network. Through a didactic sequence, applied during the development of a master's research that focused on the use of music as a methodological resource, the students took the lead. The productions developed by the students had as theme racism, male chauvinism and homophobia, generating materials that demonstrate the articulation of school knowledge with everyday issues. |
id |
IFMT_707826ab65adfe5c358acedae5de82b1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/540 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
IN THE RHYTHM OF MUSIC: ANALYSIS OF AN EXPERIENCE WITH HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOCIOLOGY CLASSESNO RITMO DA MÚSICA: ANÁLISE DE UMA EXPERIÊNCIA COM ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO EM AULAS DE SOCIOLOGIASociologiaEnsino MédioMúsicaSociologyHigh SchoolMusicSociology, in different political contexts of Brazilian history, has been removed from the scene and its presence in school education is still fragile and plays a supporting role, most often taught by teachers who do not have a background in Social Sciences. The discipline also faces shortages of teaching material. In this scenario, this paper aims to share an experience done with students from two third year High School classes of Grande Florianópolis-SC Public Network. Through a didactic sequence, applied during the development of a master's research that focused on the use of music as a methodological resource, the students took the lead. The productions developed by the students had as theme racism, male chauvinism and homophobia, generating materials that demonstrate the articulation of school knowledge with everyday issues.A Sociologia, em diferentes contextos políticos da história brasileira, foi retirada de cena e sua presença na educação escolar ainda é frágil e ocupa papel de coadjuvante, na maioria das vezes ministrada por professores que não têm formação inicial em Ciências Sociais. A disciplina também enfrenta escassez de material didático. Nesse cenário, este trabalho visa partilhar uma experiência realizada com estudantes de duas turmas de terceiros anos do Ensino Médio da Rede Pública da Grande Florianópolis-SC. Através de uma sequência didática, aplicada durante desenvolvimento de uma pesquisa de mestrado que teve como foco o uso da música como recurso metodológico, os estudantes assumiram o protagonismo. As produções desenvolvidas pelos alunos tiveram como temáticas o racismo, o machismo e a homofobia, gerando materiais que demonstram a articulação dos conhecimentos escolares às questões do cotidiano.Revista Prática Docente2019-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/54010.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p852-868.id543Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 852-868Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 852-868Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 852-8682526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/540/530Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Souza Vilela Correia, Carolini de Bortolanza Spessatto, Marizete2023-06-06T00:47:07Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/540Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-06T00:47:07Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
IN THE RHYTHM OF MUSIC: ANALYSIS OF AN EXPERIENCE WITH HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOCIOLOGY CLASSES NO RITMO DA MÚSICA: ANÁLISE DE UMA EXPERIÊNCIA COM ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO EM AULAS DE SOCIOLOGIA |
title |
IN THE RHYTHM OF MUSIC: ANALYSIS OF AN EXPERIENCE WITH HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOCIOLOGY CLASSES |
spellingShingle |
IN THE RHYTHM OF MUSIC: ANALYSIS OF AN EXPERIENCE WITH HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOCIOLOGY CLASSES Souza Vilela Correia, Carolini de Sociologia Ensino Médio Música Sociology High School Music |
title_short |
IN THE RHYTHM OF MUSIC: ANALYSIS OF AN EXPERIENCE WITH HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOCIOLOGY CLASSES |
title_full |
IN THE RHYTHM OF MUSIC: ANALYSIS OF AN EXPERIENCE WITH HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOCIOLOGY CLASSES |
title_fullStr |
IN THE RHYTHM OF MUSIC: ANALYSIS OF AN EXPERIENCE WITH HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOCIOLOGY CLASSES |
title_full_unstemmed |
IN THE RHYTHM OF MUSIC: ANALYSIS OF AN EXPERIENCE WITH HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOCIOLOGY CLASSES |
title_sort |
IN THE RHYTHM OF MUSIC: ANALYSIS OF AN EXPERIENCE WITH HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOCIOLOGY CLASSES |
author |
Souza Vilela Correia, Carolini de |
author_facet |
Souza Vilela Correia, Carolini de Bortolanza Spessatto, Marizete |
author_role |
author |
author2 |
Bortolanza Spessatto, Marizete |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza Vilela Correia, Carolini de Bortolanza Spessatto, Marizete |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sociologia Ensino Médio Música Sociology High School Music |
topic |
Sociologia Ensino Médio Música Sociology High School Music |
description |
Sociology, in different political contexts of Brazilian history, has been removed from the scene and its presence in school education is still fragile and plays a supporting role, most often taught by teachers who do not have a background in Social Sciences. The discipline also faces shortages of teaching material. In this scenario, this paper aims to share an experience done with students from two third year High School classes of Grande Florianópolis-SC Public Network. Through a didactic sequence, applied during the development of a master's research that focused on the use of music as a methodological resource, the students took the lead. The productions developed by the students had as theme racism, male chauvinism and homophobia, generating materials that demonstrate the articulation of school knowledge with everyday issues. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/540 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p852-868.id543 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/540 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p852-868.id543 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/540/530 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 852-868 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 852-868 Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 852-868 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943995699200 |