IN THE RHYTHM OF MUSIC: ANALYSIS OF AN EXPERIENCE WITH HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOCIOLOGY CLASSES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza Vilela Correia, Carolini de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Bortolanza Spessatto, Marizete
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/540
Resumo: Sociology, in different political contexts of Brazilian history, has been removed from the scene and its presence in school education is still fragile and plays a supporting role, most often taught by teachers who do not have a background in Social Sciences. The discipline also faces shortages of teaching material. In this scenario, this paper aims to share an experience done with students from two third year High School classes of Grande Florianópolis-SC Public Network. Through a didactic sequence, applied during the development of a master's research that focused on the use of music as a methodological resource, the students took the lead. The productions developed by the students had as theme racism, male chauvinism and homophobia, generating materials that demonstrate the articulation of school knowledge with everyday issues.
id IFMT_707826ab65adfe5c358acedae5de82b1
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/540
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling IN THE RHYTHM OF MUSIC: ANALYSIS OF AN EXPERIENCE WITH HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOCIOLOGY CLASSESNO RITMO DA MÚSICA: ANÁLISE DE UMA EXPERIÊNCIA COM ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO EM AULAS DE SOCIOLOGIASociologiaEnsino MédioMúsicaSociologyHigh SchoolMusicSociology, in different political contexts of Brazilian history, has been removed from the scene and its presence in school education is still fragile and plays a supporting role, most often taught by teachers who do not have a background in Social Sciences. The discipline also faces shortages of teaching material. In this scenario, this paper aims to share an experience done with students from two third year High School classes of Grande Florianópolis-SC Public Network. Through a didactic sequence, applied during the development of a master's research that focused on the use of music as a methodological resource, the students took the lead. The productions developed by the students had as theme racism, male chauvinism and homophobia, generating materials that demonstrate the articulation of school knowledge with everyday issues.A Sociologia, em diferentes contextos políticos da história brasileira, foi retirada de cena e sua presença na educação escolar ainda é frágil e ocupa papel de coadjuvante, na maioria das vezes ministrada por professores que não têm formação inicial em Ciências Sociais. A disciplina também enfrenta escassez de material didático. Nesse cenário, este trabalho visa partilhar uma experiência realizada com estudantes de duas turmas de terceiros anos do Ensino Médio da Rede Pública da Grande Florianópolis-SC. Através de uma sequência didática, aplicada durante desenvolvimento de uma pesquisa de mestrado que teve como foco o uso da música como recurso metodológico, os estudantes assumiram o protagonismo. As produções desenvolvidas pelos alunos tiveram como temáticas o racismo, o machismo e a homofobia, gerando materiais que demonstram a articulação dos conhecimentos escolares às questões do cotidiano.Revista Prática Docente2019-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/54010.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p852-868.id543Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 852-868Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 852-868Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 852-8682526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/540/530Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Souza Vilela Correia, Carolini de Bortolanza Spessatto, Marizete2023-06-06T00:47:07Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/540Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-06T00:47:07Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv IN THE RHYTHM OF MUSIC: ANALYSIS OF AN EXPERIENCE WITH HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOCIOLOGY CLASSES
NO RITMO DA MÚSICA: ANÁLISE DE UMA EXPERIÊNCIA COM ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO EM AULAS DE SOCIOLOGIA
title IN THE RHYTHM OF MUSIC: ANALYSIS OF AN EXPERIENCE WITH HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOCIOLOGY CLASSES
spellingShingle IN THE RHYTHM OF MUSIC: ANALYSIS OF AN EXPERIENCE WITH HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOCIOLOGY CLASSES
Souza Vilela Correia, Carolini de
Sociologia
Ensino Médio
Música
Sociology
High School
Music
title_short IN THE RHYTHM OF MUSIC: ANALYSIS OF AN EXPERIENCE WITH HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOCIOLOGY CLASSES
title_full IN THE RHYTHM OF MUSIC: ANALYSIS OF AN EXPERIENCE WITH HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOCIOLOGY CLASSES
title_fullStr IN THE RHYTHM OF MUSIC: ANALYSIS OF AN EXPERIENCE WITH HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOCIOLOGY CLASSES
title_full_unstemmed IN THE RHYTHM OF MUSIC: ANALYSIS OF AN EXPERIENCE WITH HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOCIOLOGY CLASSES
title_sort IN THE RHYTHM OF MUSIC: ANALYSIS OF AN EXPERIENCE WITH HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOCIOLOGY CLASSES
author Souza Vilela Correia, Carolini de
author_facet Souza Vilela Correia, Carolini de
Bortolanza Spessatto, Marizete
author_role author
author2 Bortolanza Spessatto, Marizete
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza Vilela Correia, Carolini de
Bortolanza Spessatto, Marizete
dc.subject.por.fl_str_mv Sociologia
Ensino Médio
Música
Sociology
High School
Music
topic Sociologia
Ensino Médio
Música
Sociology
High School
Music
description Sociology, in different political contexts of Brazilian history, has been removed from the scene and its presence in school education is still fragile and plays a supporting role, most often taught by teachers who do not have a background in Social Sciences. The discipline also faces shortages of teaching material. In this scenario, this paper aims to share an experience done with students from two third year High School classes of Grande Florianópolis-SC Public Network. Through a didactic sequence, applied during the development of a master's research that focused on the use of music as a methodological resource, the students took the lead. The productions developed by the students had as theme racism, male chauvinism and homophobia, generating materials that demonstrate the articulation of school knowledge with everyday issues.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/540
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p852-868.id543
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/540
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p852-868.id543
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/540/530
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 852-868
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 852-868
Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 852-868
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943995699200