PRECARIOUSNESS,IMPROVISATION AND ESPRIT DE CORPS: TEACHERS’ DISCURSIVE SOCIAL REPRESENTATIONS IN THE BASIC EDUCATION AND THEIR PRAXIS IN THE COVID-19 PANDEMIC CONTEXTO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luz Gonzaga, Luciano
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/410
Resumo: This research owns as a main objective to identify the Teachers’ Discursive Social Representation in the Basic Education, who work in the Secretary of State for Education in Rio de Janeiro,  about potential dilemmas in the didactic transposition of Classroom activities in to remote activities during the COVID-19  pandemic time. This analysis is theoretic  based on Moscovici’s Theory of the Social Representations  and, methodologically, on the techniques of Collective Subject  Speech and in the Representativeness Index. The content of the Discursive Social Representation of the teachers, the subjects of this research, points to the emotional distress due to the precariousnes and improvisation in the transposition of Classroom activities in to remote activities.  The lack of expertise of the teachers in utilizing the Information and Communication Technology and the digital exclusion of the students has generated a collective discomfort, safeguarding the esprit de corps as a mechanism of professional identity protection
id IFMT_707ef22c501f1374bc636a61b9aa7d1d
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/410
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling PRECARIOUSNESS,IMPROVISATION AND ESPRIT DE CORPS: TEACHERS’ DISCURSIVE SOCIAL REPRESENTATIONS IN THE BASIC EDUCATION AND THEIR PRAXIS IN THE COVID-19 PANDEMIC CONTEXTOPRECARIEDADE, IMPROVISAÇÃO E ESPÍRITO DE CORPO: REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DISCURSIVAS DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA ACERCA DA SUA PRÁXIS NO CONTEXTO DA PANDEMIA DA COVID-19Representações SociaisTransposição DidáticaEnsino RemotoPandemiaSocial RepresentationDidactic TranspositionPandemicRemote TeachingThis research owns as a main objective to identify the Teachers’ Discursive Social Representation in the Basic Education, who work in the Secretary of State for Education in Rio de Janeiro,  about potential dilemmas in the didactic transposition of Classroom activities in to remote activities during the COVID-19  pandemic time. This analysis is theoretic  based on Moscovici’s Theory of the Social Representations  and, methodologically, on the techniques of Collective Subject  Speech and in the Representativeness Index. The content of the Discursive Social Representation of the teachers, the subjects of this research, points to the emotional distress due to the precariousnes and improvisation in the transposition of Classroom activities in to remote activities.  The lack of expertise of the teachers in utilizing the Information and Communication Technology and the digital exclusion of the students has generated a collective discomfort, safeguarding the esprit de corps as a mechanism of professional identity protectionA pesquisa possui como principal objetivo identificar as Representações Sociais Discursivas de professores da educação básica, lotados na Secretaria Estadual de Educação do Estado do Rio de Janeiro, acerca dos possíveis dilemas na transposição didática de atividades presenciais em atividades remotas, no período pandêmico da COVID-19. Esta análise aporta-se na Teoria das Representações Sociais de Moscovici e, metodologicamente, nas técnicas do Discurso do Sujeito Coletivo e do Índice de Representatividade. O conteúdo das Representações Sociais Discursivas dos professores, sujeitos desta pesquisa aponta para o desgaste emocional em função da precarização e da improvisação na transposição das atividades presenciais em remotas. A falta de domínio dos professores na utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação e a exclusão digital dos estudantes geraram um desconforto coletivo, salvaguardando o espírito de corpo como mecanismo de proteção à identidade profissional.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/41010.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1999-2015.id860Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1999-2015Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1999-2015Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1999-20152526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/410/401Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLuz Gonzaga, Luciano2023-06-02T00:40:53Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/410Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-02T00:40:53Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv PRECARIOUSNESS,IMPROVISATION AND ESPRIT DE CORPS: TEACHERS’ DISCURSIVE SOCIAL REPRESENTATIONS IN THE BASIC EDUCATION AND THEIR PRAXIS IN THE COVID-19 PANDEMIC CONTEXTO
PRECARIEDADE, IMPROVISAÇÃO E ESPÍRITO DE CORPO: REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DISCURSIVAS DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA ACERCA DA SUA PRÁXIS NO CONTEXTO DA PANDEMIA DA COVID-19
title PRECARIOUSNESS,IMPROVISATION AND ESPRIT DE CORPS: TEACHERS’ DISCURSIVE SOCIAL REPRESENTATIONS IN THE BASIC EDUCATION AND THEIR PRAXIS IN THE COVID-19 PANDEMIC CONTEXTO
spellingShingle PRECARIOUSNESS,IMPROVISATION AND ESPRIT DE CORPS: TEACHERS’ DISCURSIVE SOCIAL REPRESENTATIONS IN THE BASIC EDUCATION AND THEIR PRAXIS IN THE COVID-19 PANDEMIC CONTEXTO
Luz Gonzaga, Luciano
Representações Sociais
Transposição Didática
Ensino Remoto
Pandemia
Social Representation
Didactic Transposition
Pandemic
Remote Teaching
title_short PRECARIOUSNESS,IMPROVISATION AND ESPRIT DE CORPS: TEACHERS’ DISCURSIVE SOCIAL REPRESENTATIONS IN THE BASIC EDUCATION AND THEIR PRAXIS IN THE COVID-19 PANDEMIC CONTEXTO
title_full PRECARIOUSNESS,IMPROVISATION AND ESPRIT DE CORPS: TEACHERS’ DISCURSIVE SOCIAL REPRESENTATIONS IN THE BASIC EDUCATION AND THEIR PRAXIS IN THE COVID-19 PANDEMIC CONTEXTO
title_fullStr PRECARIOUSNESS,IMPROVISATION AND ESPRIT DE CORPS: TEACHERS’ DISCURSIVE SOCIAL REPRESENTATIONS IN THE BASIC EDUCATION AND THEIR PRAXIS IN THE COVID-19 PANDEMIC CONTEXTO
title_full_unstemmed PRECARIOUSNESS,IMPROVISATION AND ESPRIT DE CORPS: TEACHERS’ DISCURSIVE SOCIAL REPRESENTATIONS IN THE BASIC EDUCATION AND THEIR PRAXIS IN THE COVID-19 PANDEMIC CONTEXTO
title_sort PRECARIOUSNESS,IMPROVISATION AND ESPRIT DE CORPS: TEACHERS’ DISCURSIVE SOCIAL REPRESENTATIONS IN THE BASIC EDUCATION AND THEIR PRAXIS IN THE COVID-19 PANDEMIC CONTEXTO
author Luz Gonzaga, Luciano
author_facet Luz Gonzaga, Luciano
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Luz Gonzaga, Luciano
dc.subject.por.fl_str_mv Representações Sociais
Transposição Didática
Ensino Remoto
Pandemia
Social Representation
Didactic Transposition
Pandemic
Remote Teaching
topic Representações Sociais
Transposição Didática
Ensino Remoto
Pandemia
Social Representation
Didactic Transposition
Pandemic
Remote Teaching
description This research owns as a main objective to identify the Teachers’ Discursive Social Representation in the Basic Education, who work in the Secretary of State for Education in Rio de Janeiro,  about potential dilemmas in the didactic transposition of Classroom activities in to remote activities during the COVID-19  pandemic time. This analysis is theoretic  based on Moscovici’s Theory of the Social Representations  and, methodologically, on the techniques of Collective Subject  Speech and in the Representativeness Index. The content of the Discursive Social Representation of the teachers, the subjects of this research, points to the emotional distress due to the precariousnes and improvisation in the transposition of Classroom activities in to remote activities.  The lack of expertise of the teachers in utilizing the Information and Communication Technology and the digital exclusion of the students has generated a collective discomfort, safeguarding the esprit de corps as a mechanism of professional identity protection
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/410
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1999-2015.id860
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/410
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1999-2015.id860
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/410/401
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1999-2015
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1999-2015
Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1999-2015
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943217655808