CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE AND MEANINGFUL LEARNING TO THE TEACHING OF PHYSICS AND BASIC CONCEPTS OF ASTRONOMY: SOME PRELIMINARY APPROACHES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Damasceno Júnior, José Ademir
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Romeu, Mairton Cavalcante
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/994
Resumo: In this work, an investigation was carried out on some approximations between Neuroscience and Meaningful Learning. Therefore, the following question was raised: from these approximations, what contributions can be evidenced for the teaching of physics and basic concepts of astronomy? The research was based on official national documents and the results of previous research described in articles, dissertations and theses, emphasizing those published in the last ten years. The results indicate that the understanding of neuroscientific aspects and the premises for a significant learning will have a favorably impact on the training and performance of the professor of physics and basic concepts of astronomy, considering that it will be possible for him to develop in the students his executive functions, such as attention, memory, the ability to establish a relationship between two subjects , the ability to do calculations with the mind, the use of imagination and creativity to solve problems.
id IFMT_73ff3eadc542a1d0b4921b80d09c8a13
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/994
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE AND MEANINGFUL LEARNING TO THE TEACHING OF PHYSICS AND BASIC CONCEPTS OF ASTRONOMY: SOME PRELIMINARY APPROACHESCONTRIBUCIONES DE NEUROCIENCIA Y APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO A LA ENSEÑANZA DE LA FÍSICA Y CONCEPTOS BÁSICOS DE ASTRONOMÍA: ALGUNOS ENFOQUES PRELIMINARESCONTRIBUIÇÕES DA NEUROCIÊNCIA E DA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA PARA O ENSINO DE FÍSICA E DE CONCEITOS BÁSICOS DE ASTRONOMIA: ALGUMAS APROXIMAÇÕES PRELIMINARESNeuroscienceMeaningful LearningTeaching Physics and AstronomyNeurocienciaAprendizaje significativoDocencia de Física y AstronomíaNeurociênciaAprendizagem SignificativaEnsino de Física e AstronomiaIn this work, an investigation was carried out on some approximations between Neuroscience and Meaningful Learning. Therefore, the following question was raised: from these approximations, what contributions can be evidenced for the teaching of physics and basic concepts of astronomy? The research was based on official national documents and the results of previous research described in articles, dissertations and theses, emphasizing those published in the last ten years. The results indicate that the understanding of neuroscientific aspects and the premises for a significant learning will have a favorably impact on the training and performance of the professor of physics and basic concepts of astronomy, considering that it will be possible for him to develop in the students his executive functions, such as attention, memory, the ability to establish a relationship between two subjects , the ability to do calculations with the mind, the use of imagination and creativity to solve problems.En este trabajo, se llevó a cabo una investigación sobre algunas aproximaciones entre neurociencia y aprendizaje significativo. Por lo tanto, se planteó la siguiente pregunta: a partir de estas aproximaciones, ¿qué contribuciones se pueden evidenciar para la enseñanza de la física y los conceptos básicos de astronomía? La investigación se basó en documentos oficiales nacionales y los resultados de investigaciones anteriores descritas en artículos, disertaciones y tesis, destacando los publicados en los últimos diez años. Los resultados indican que la comprensión de los aspectos neurocientíficos y las premisas para un aprendizaje significativo tendrá un impacto favorable en la formación y el rendimiento del profesor de física y conceptos básicos de astronomía, teniendo en cuenta que será posible que desarrolle en los estudiantes sus funciones ejecutivas, como la atención, la memoria, la capacidad de establecer una relación entre dos materias , la capacidad de hacer cálculos con la mente, el uso de la imaginación y la creatividad para resolver problemas.Neste trabalho, realizou-se uma investigação sobre algumas aproximações entre a Neurociência e a Aprendizagem Significativa. Para tanto, levantou-se a seguinte questão: a partir dessas aproximações, que contribuições podem ser evidenciadas para o ensino de Física e de conceitos básicos de Astronomia? A pesquisa tomou por base documentos oficiais nacionais e os resultados de pesquisas anteriores descritos em artigos, dissertações e teses, dando ênfase aos publicados nos últimos dez anos. Os resultados apontam que a compreensão de aspectos neurocientíficos e das premissas para uma aprendizagem significativa impactará favoravelmente na formação e na atuação do professor do professor de Física e de conceitos básicos de Astronomia, tendo em vista que será possível ele desenvolver nos alunos suas funções executivas, como exemplo, a atenção, a memória, a capacidade de estabelecer relação entre dois assuntos, a habilidade de fazer cálculos com a mente, a utilização da imaginação e da criatividade para resolver problemas.Revista Prática Docente2021-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/99410.23926/RPD.2021.v6.n2.e033.id994Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e033Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e033Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0332526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/994/478Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDamasceno Júnior, José AdemirRomeu, Mairton Cavalcante2022-06-03T13:02:33Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/994Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:33Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE AND MEANINGFUL LEARNING TO THE TEACHING OF PHYSICS AND BASIC CONCEPTS OF ASTRONOMY: SOME PRELIMINARY APPROACHES
CONTRIBUCIONES DE NEUROCIENCIA Y APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO A LA ENSEÑANZA DE LA FÍSICA Y CONCEPTOS BÁSICOS DE ASTRONOMÍA: ALGUNOS ENFOQUES PRELIMINARES
CONTRIBUIÇÕES DA NEUROCIÊNCIA E DA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA PARA O ENSINO DE FÍSICA E DE CONCEITOS BÁSICOS DE ASTRONOMIA: ALGUMAS APROXIMAÇÕES PRELIMINARES
title CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE AND MEANINGFUL LEARNING TO THE TEACHING OF PHYSICS AND BASIC CONCEPTS OF ASTRONOMY: SOME PRELIMINARY APPROACHES
spellingShingle CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE AND MEANINGFUL LEARNING TO THE TEACHING OF PHYSICS AND BASIC CONCEPTS OF ASTRONOMY: SOME PRELIMINARY APPROACHES
Damasceno Júnior, José Ademir
Neuroscience
Meaningful Learning
Teaching Physics and Astronomy
Neurociencia
Aprendizaje significativo
Docencia de Física y Astronomía
Neurociência
Aprendizagem Significativa
Ensino de Física e Astronomia
title_short CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE AND MEANINGFUL LEARNING TO THE TEACHING OF PHYSICS AND BASIC CONCEPTS OF ASTRONOMY: SOME PRELIMINARY APPROACHES
title_full CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE AND MEANINGFUL LEARNING TO THE TEACHING OF PHYSICS AND BASIC CONCEPTS OF ASTRONOMY: SOME PRELIMINARY APPROACHES
title_fullStr CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE AND MEANINGFUL LEARNING TO THE TEACHING OF PHYSICS AND BASIC CONCEPTS OF ASTRONOMY: SOME PRELIMINARY APPROACHES
title_full_unstemmed CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE AND MEANINGFUL LEARNING TO THE TEACHING OF PHYSICS AND BASIC CONCEPTS OF ASTRONOMY: SOME PRELIMINARY APPROACHES
title_sort CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE AND MEANINGFUL LEARNING TO THE TEACHING OF PHYSICS AND BASIC CONCEPTS OF ASTRONOMY: SOME PRELIMINARY APPROACHES
author Damasceno Júnior, José Ademir
author_facet Damasceno Júnior, José Ademir
Romeu, Mairton Cavalcante
author_role author
author2 Romeu, Mairton Cavalcante
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Damasceno Júnior, José Ademir
Romeu, Mairton Cavalcante
dc.subject.por.fl_str_mv Neuroscience
Meaningful Learning
Teaching Physics and Astronomy
Neurociencia
Aprendizaje significativo
Docencia de Física y Astronomía
Neurociência
Aprendizagem Significativa
Ensino de Física e Astronomia
topic Neuroscience
Meaningful Learning
Teaching Physics and Astronomy
Neurociencia
Aprendizaje significativo
Docencia de Física y Astronomía
Neurociência
Aprendizagem Significativa
Ensino de Física e Astronomia
description In this work, an investigation was carried out on some approximations between Neuroscience and Meaningful Learning. Therefore, the following question was raised: from these approximations, what contributions can be evidenced for the teaching of physics and basic concepts of astronomy? The research was based on official national documents and the results of previous research described in articles, dissertations and theses, emphasizing those published in the last ten years. The results indicate that the understanding of neuroscientific aspects and the premises for a significant learning will have a favorably impact on the training and performance of the professor of physics and basic concepts of astronomy, considering that it will be possible for him to develop in the students his executive functions, such as attention, memory, the ability to establish a relationship between two subjects , the ability to do calculations with the mind, the use of imagination and creativity to solve problems.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/994
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e033.id994
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/994
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e033.id994
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/994/478
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e033
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e033
Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e033
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205725524557824